תרנגול עצלן


תמיד תגורו בשכונה טובה.
אף פעם אל תעברו כמוני משכונה עשירה ומצוחצחת לשכונה של עוני ופשע.
נכון שהעניים כאן יותר עשירים ממני ואילו השכנים שלי בשכונת המיליונרים, היו מקבלים מכתבים מהבנק על אוברדראפט של ארבעים אלף שקל (הדוורים היו תמיד מתבלבלים), אבל עדיין, עדיף בהרבה לגור בשכונה של עשירים.
תכל'ס, ההבדל בין עשירים לעניים, הוא פחות עניין של רכוש ויותר עניין של מקום מגורים.
בקיצור, אני גר בשכונה עניה ומוזנחת ולפני התגוררתי במשך שנים רבות, בשכונות יוקרתיות ונוצצות ואני רוצה לדבר על שני הבדלים דומיננטיים בינהן.
בשכונה עשירה אנשים יוצאים לטייל על לברדור, בשכונה עניה הם מסתובבים עם פיטבולים ואמסטפים.
עוד הבדל, בשכונה עשירה, אם אתה בא לקטוף לימון מהעץ, העשירים עם הלברדורים מסתכלים עליך כאילו חירבנת ברחוב.
בשכונה עניה, ישר קופץ מישהו לעשות לך סולם גנבים.
נשמע מגניב, אבל עזבו אתכם. אותנטיות זה טוב בהודו, לא כדי להסתובב בה עם הילדים כל אחרי הצהרים.
באמת שהשכונה מאוד נחשלת, אבל בכל זאת יש בה אחד שמתנהג כמו צפונבוני וזה התרנגול של השכנים.
אולי שמעתם ש"הבית יוסף" פוסק שאת ברכת "אשר נתן לשכוי בינה להבדיל בין יום ובין לילה" מברך רק מי ששמע תרנגול אחרי חצות. הרמ"א חולק עליו ואומר שהברכה הזו היא ברכה כללית, שכולם חייבים בה והמציאות היא שכל היהודים הדתיים, אשכנזים, ספרדים, תימנים וכן הלאה, כולם מקבלים בעניין הזה את דעת הרמ"א .
לכן, לא פלא שיש עניין עצום ללכת דווקא לפי ה"בית יוסף" בעניין הזה, כלומר לברך על קריאת התרנגול עצמה. אם אני נמצא בבני ברק לפני עלות השחר, אין בעיה, התרנגולים שם חרוצים ומתחילים לקרקר, כבר בשלוש וחצי, אבל דוקא אצל השכנים שלי, התרנגול מתעורר הרבה אחרי שפותחים את חדר הכושר בקאנטרי קלאב. איך הוא הגיע לשכונה הזאת, התרנגול הזה? הם גנבו אותו מאפקה?
טוב, היום אני צריך לשלם את חובי לאילן, שכבר לפני חודשים שאל אותי למה אני מתנגד לתפיסה לפיה ליקוטי מוהר"ן הם אסוציאטיביים.
טוב אילן,
אילו רבי נחמן היה כאן כדי להסביר לך הוא היה עושה עבודה טובה. לרוע המזל, כרגע תצטרך להסתפק במה שיש.
אז ככה. צריך להבין שהאדם הוא יצור רוחני. גיליתי לכם את אמריקה?
תבינו, זה שלאדם יש גוף, זו טעות. זה שהוא אוכל ושותה ויש לו מחזור דם, זה שהוא הולך לשירותים, או חש בחום או קור או לחות, זה דפקט.
האדם הוא מערכת רוחנית מושלמת והרמונית. בתוך ישות מטאפיזית, הוא נמצא באיזון מושלם, הוא מתפתח ומתקדם ומגיע למורכבות רוחנית יותר ויותר גדולה ונעלה.
הגוף בשביל האדם, זה כמו קביים לדג. זה רק מפריע ואין לזה שום היגיון.
העולמות הרוחניים נראים אחרת, זה בטח צפוי. כמו שהעולם החומרי, הוא עולם שרובו ריקנות וחוסר, העולם הרוחני הוא שפע, הוא מלאות. התנועה בעולם הרוחני, מהירה מאוד, המהירות שלה היא כמהירות המחשבה. זה אומר, שברגע שאתה חושב על משהו, כבר הגעת לשם.
נשאלת השאלה, האם האדם יכול לנוע בעולמות הרוחנים?
ברור שהוא יכול.
אמרנו, האדם הוא יצור רוחני. בעולם הרוחני הוא מסוגל לנוע במהירות וביעילות, לאן שהוא רוצה.
כמובן, בעולם הרוחני ישנן הרבה רמות והרבה שכבות וכיון שהתנועה היא תודעתית, גם התודעה מגבילה אותה. גם התנועה מוגבלת לפי גודל הכלים הרוחנים.
אני יודע שאני מדבר על דברים מאוד אבסטרקטיים, אבל לא ארחיב כא, כי זה לא ממש הנושא.
אמרנו שהאדם יכול לנוע בעולמות הרוחניים, כי הוא בעצמו ישות רוחנית, אבל האמת היא שהוא נע שם מעט מאוד.
הסיבה לסטטיות שלו היא די הגיונית. האדם לא יכול לראות לתוך העולמות הרוחניים. הוא נמצא בהם, אבל משולל חושים. לא רק שהוא עיור, הוא גם חרש וגם תתרן, לכן הוא כמעט ולא זז.
מה הופך אותו לכזה? גם על זה צריך להרחיב, אבל בגדול, הגוף שהוא נולד עימו, מייצר מערכת שיכלית שמונעת תפיסה, הבנה וחוויה של הרוחניות.
האמת היא, שבענין הזה, כמעט אין יוצאים מהכלל. השכל טבוע באדם בצורה כל כך יסודית, עד שגם אם הוא מצליח לשבור את המחיצה התפיסתית, הוא לא מבין ולא יודע מה הוא רואה.
היום אנחנו יודעים להציץ לתוך הרוחניות לעיתים קרובות, אבל אנחנו חוזרים משם עם שום דבר. אפשר לראות חזיונות, אותות ותופעות, אבל לנו שום כלי לפענח את הקלט הזה. לא נעים.
אוקיי. חזרה לברסלב.
רבינו נחמן בן פיגא היה יחיד ומיוחד בעניין הזה. חידוש כמוהו באמת לא היה.
מרגע שעמד על דעתו, הוא התהלך ברוחניות, כמו שאנשים רגילים מסתובבים בסופרמרקט. לא רק זה.
זוכרים שאמרתי לכם שבעולם הרוחני, מגבלת התנועה שוה לרוחב המחשבה? ובכן רבינו כמעט ולא היה מוגבל בענין הזה. גם בעולמות הרוחניים הוא יכול היה להגיע, כמעט לכל מקום ברוחניות.
זה היה אספקט אחד של גדולתו של רבינו, היו לו עוד. הרב אברהם בן נחמן אמר "עשרת אלפים שנה אחרי תחית המתים, לא נשיג את המשמעות של דיבור אחד של רבינו." או משהו כזה.
מהבחינה הזו של הליכה בעולמות העליונים, קדמו לרבינו רק ארבעה יהודים. משה, רשב"י, האר"י והבעל שם טוב.
גויים היו עוד כמה וכמה. התורה מספרת לנו שאחד מהם היה בלעם בן בעור וחוץ ממנו היו כמובן הבודהא, צ'ואנג צו ועוד כמה הודים , סינים ויפאנים, שתיכף נבין למה הם חשובים.
אתם זוכרים שדיברנו על "פגם הלבנה"? אני אזכיר את זה. לפי הדתות המערביות, הדת הנורדית, היהדות, הנצרות האיסלם וכן הלאה, הבריאה מתקדמת לכיוון אחד . יש לה התחלה וסוף והסוף שלה זה רגנוסט , יום הדין, או ימות המשיח, כל אחד לפי טעמו.
הדתות המזרחיות טוענות שאין התחלה ואין סוף, הקיום הוא מחזורי וסיבובי הכל יוצא מהקיום ונכנס אליו וחוזר חלילה.
תורת ברסלב, יותר מורכבת. היא אומרת שמלכתחילה היקום היה חד כיוני. ברגע שנוצר "פגם הלבנה" נכנסה המחזוריות ליקום.
מה שרבי נחמן תפס זה עוד יותר מזה. הוא הבין שהיקום איבד את דרכו.
לפי האר"י, נשברו הכלים, נפלו הניצוצות ועכשיו הם צריכים לפלס את דרכם חזרה למקורם, ברגע שכולם יחזרו, היקום יגיע למעשה לקיצו, לקץ הימים.
אבל לפי הזוהר, האינסוף ממשיך לספק אור ישר לכל כלי מבקש ממנו.
מכאן הבין רבינו שבמהלך העינינים הנוכחי לעולם לא יגיע קץ היקום. הניצוצות נפלו והם דורשים כל הזמן עוד אור ישר מהאינסוף. האור הישר, ברגע שהוא מגיע למגע עם הניצוצות הופך לקליפות וככל שהזמן עובר הקליפות האלו הופכות להיות כבדות יותר, רחוקות יותר מהמקור ואין לאפקט האור החוזר, אותו אפקט שגלה האר"י, שום סיכוי להתגבר על המשקל והמרחק ולהחזיר את אותם ניצוצות אל המקור.
מה הייתה המשמעות של הגילוי הזה?
המשמעות הייתה שהבדהיסטים ניצחו. פגם הלבנה לא יתוקן, המשיח לעולם לא יגיע והיקום יישאר מחזורי, כלומר, יחזור על עצמו פעם אחר פעם והיחידים שינצלו מהקיום הזה ויצאו אל מחוץ למחזור הלידה והמות אל העולמות הרוחניים, הם אותם יחידי סגולה רוחניים כמו בודהא, כמו שמשון מהאוסטרופולי וכן הלאה.
רבינו הקדוש, כמו שאמרתי, ראה שהאר"י טעה כי האור החוזר לעולם לא יצליח לאזן את האור הישר, כי האור החוזר הוא הפעולה של הנשמות שלנו בעולם ואילו האור הישר, מחולק בשפע על ידי אלוהים.
הוא גם ראה, רבינו הקדוש, שמה שסבא רבא שלו, הבעל שם טוב, ניסה לעשות היה מאוחר מדי ומעט מדי. בעולם שבו האור הישר כל כך חזק, הנסיבות ישתנו מהר מדי, ההצע של התופעות יגדל ויגדל, אי אפשר יהיה להסתפק ב"מה שרוצה אני מרוצה" או בשפת הבעש"ט ב"שוויתי השם לנגדי תמיד".
זה מה שגילה רבינו הקדוש, שזה דבר מאוד חשוב.
הדבר היותר חשוב, הוא שרבינו החליט לא להכנע, הוא החליט לשנות העולם ולהחזיר אותו למסלולו המקורי. הוא החליט להגשים את נבואת האפוקפליפסה, שבמשך אלפי שנים לא הייתה כבר רלוונטית.
כדי להצליח במשימה רבינו עשה כמה דברים ואני יודע על שנים מתוכם.
דבר אחד היה ללכת למקום הכי עמוק ביקום, למקום הכי רחוק מהאור ושם להקים מחסום. המחסום הזה למעשה, ימנע את המשך ההתרחקות של הניצוצות מהמקור שלהם ובזה ימנע את התרחבות פגם הלבנה ואת התדרדרות היקום לתוך המחזוריות הניצחית.
למחסום הזה שרבינו הקים קוראים….. נכון, אומן.
תודה שביקרתם.
הדבר השני שהוא עשה היה להגיד כזה דבר.
"הרי אנשים הם יצורים רוחניים, הם יכולים לנוע בעולם הרוחני. למה שלא יסעו לאיפה שצריך ויחזירו את הניצוצות למקום. ברגע שהם מגיעים למציאות רוחנית, ממילא הקליפות מתחילות להשתחרר ולהתפורר והניצוצות מפסיקים לדרוש את האור הישר ואז מהר מאוד, יגיעו הרבה ניצוצות למקום ויאבדו את הקליפות וכל העולם יגיע למדרגה חדשה של תודעה, שממילא תביא אותו קרוב יותר אל הגאולה והמחזוריות תישבר ובסופו של דבר לא ישארו ניצוצות עם קליפות בעולם, כדי לשמר את מצבו הנוכחי והמשיח יגיע."
אבל הייתה בעיה, נכון? אנשים לא יודעים ללכת בעולם הרוחני. הם לא יודעים לנוע שם, לחצות מרחקים, להגיע למקומות רוחניים כאלו שבאמת יפוררו את הקליפות ויעלו את הניצוצות.
אז רבינו פתר את הבעיה הזו בצורה מאוד לא מקורית.
הוא כתב הנחיות הליכה בעולם הרוחני.
ההנחיות האלו נועדו לאנשים שלא רואים רוחניות, לפחות בהתחלה, שלא מבינים ושלא מרגישים.
אם נתרגם את ההנחיות האלו לשפה מובנת , הן היו נשמעות כמו "לך שלושה צעדים קדימה, דלג פעמיים במקום ואז תסתובב ארבעה סיבובים שמאלה ותקפוץ אחורה." זה נשמע ממש כמו ריקודי עם, רק שאלו ריקודים שעושים בעולמות העליונים כדי להגיע ממקום למקום.
כמובן, כמו בריקודי עם, יש מתחילים מהצעד הראשון, יש בינוניים ויש את גדי ביטון.
גם בהנחיות של רבינו לתנועה בעולמות העליונים יש הרבה רמות.
יש תנועה שטובה לאנשים שרק התחילו ויש הנחיות שמתאימות לתותחים מיומנים שהם הרבה זמן בעסק וכבר עברו הרבה שלבים.
להנחיות האלו של רבי נחמן מברסלב, קוראים "ליקוטי מוהר"ן".
עד כאן?
לסיום, סוף סוף אנחנו יכולים להבין למה הרבנים של "מכון מאיר" טועים, למה הבחינות בליקוטי מוהר"ן הן לא "אסוציאציות".
כי כמו שהסברנו, בעולמות הרוחנים התנועה היא המחשבה, היא המודעות והבחינות מתארות את תהליך התנועה . בעולם הפיזי, אנחנו נעים מנקודה לנקודה, בעולם הרוחני, שתי הנקודות הופכות לאותו הדבר.
זאת אומרת, כשרבי נחמן אומר בליקוטי מוהר"ן

וזה בחינת יעקב. כי יעקב זכה לבכורה, שהוא ראשית, שהוא בחינת חכמה,

שהתנועה של יעקב בעולם הרוחני, היא כמין דבר שנקרא ראשית, שהופך לדבר הזה שנקרא חוכמה.
אפשר להסביר גם את הכוונה בזה, שכשבונים כלי מושלם, כל האור הישר נכנס ולא נופל לקליפות. יש לזה גם עוד פירוש, יותר מעשי, שמוטב לבצע פעילויות קצרות ומוגדרות מאשר להתחיל מבצעים גדולים, שלא יודעים איך יגמרו.
הפירוש לא כל כך עקרוני, כי את רוב ליקוטי מוהר"ן אנחנו אף פעם לא נבין.
יש דברים, שאנחנו יכולים לאחוז בהם, התבודות, נקודות טובות, ריקודי עם.
די לנו באלו, באמת.
אם נחזיק אותם, מצבנו יהיה מצויין.
יאללה, תיכף חצות. הגיע הזמן להתעורר. קוקריקו

 

17 מחשבות על “תרנגול עצלן

  1. ואו…
    אני אהיה קצת פולני ואגיד: צ'מע … אתה משהו …
    ראשית אני מאד מאד מודה לך שזכרת אותי והתייחסת לדברי באריכות ובהשקעה.

    אז ככה:
    אני לא טענתי בשום מקום שדבריו של רבי נחמן אסוציאטיביים. אני אפילו לא לגמרי מבין מה אמירה כזו בעצם אומרת. זאת הייתה איילה עם הרב שלה ממכון מאיר וכל עניין האוסיציאציות, היה איתה, לא איתי.
    אני סכ"ה טענתי שהפירוש הסופי שאיילה הציעה כסיכום, הוא מאד קרוב למה שלדעתי רבי נחמן כיוון.

    ועכשיו…
    במשך כ45 דקות, קפצתי לפוסט ההוא ולתגובות, על הדרך קראתי שוב את ה"לגונה הכחולה".
    לסיכום אני יכול רק להגיד לך: תודה רבה.
    נראה לי שהתווספה לי היום ידיעה חדשה, הכרות חדשה עם רבי נחמן מברסלב. עד כמה שאפשרית הכרות שכזו. וגם הבנה נוספת במושג – רוחניות.
    זהו.

    רגע, לא לגמרי, גם צחקתי בקול רם מ: "אתמול אכלת בוקסר ומחר שיניך נובחות".

    תודה רבה לך ידידי, ופסח (שני) כשר ושמח והרבה ברכות וישועות בזכות רבי מאיר בעל הנס.
    אילן.

  2. ביזת הים-

    כמה סיבות טובות לטור אישי בעיתון שבועי. כמו מקור ראשון. כמו מעריב. הלוואי ישראל היום אם למישהו יש שכל. כי כל ישראל מגיע להם טור רוחני .

    דרולי יודע לכתוב.

    דרולי יש לו ביצים ואי אפשר לכתוב טור בלי ביקורת. בלי השמצות ודרולי יכול תוכל מול עם ישראל החכמולוג.

    דרולי יש לו מוסר עבודה

    המעיין נובע בתודה לרבי נחמן.

    דרולי ירדם טוב בלילה גם אם פרסם כוכבת פורנו וגרם למיוחס של הישיבה לילנוק לאתר .

    דרולי לא לוקח על המצפון.

    דרולי אינלקטואל.

    דרולי יש לו מה למכור. רוחניות. מוהרן. זימזומי שנות החמישים לינקים שאף אחד בלעדיו לא יכיר.

    דרולי לא מלחיץ את הקורא החילוני כי הוא מוכר לו מסווה של דת בחטאים.

    דרולי אוהב את עצמו ואוהב ישראל לא קטן .

    אצל דרולי כלום לא פרה קדושה.

    ומישהו צריך לשלם על המחלבה היקרה והשנונה . 2000 דולר לטור. כמו אצל חנוך דאום.

    בקרוב אצלך בישראל היום באיי פון

    הטור של דרול!!!!!

  3. חלמתי עליך הלילה.
    חלמתי שהסתבכת עם איזה גורם ואתה עכשיו בידים שלו, אבל בסופו של דבר אתה מואר.

    אני לא בטוח שהיה כדאי לרצות לקבל גישה לבלוג שלך היום, זה עלה לי במחיר יקר.

    בכל אופן, ביום ביום אני לא ממש נגיש אליך כפי שאתה רואה, אז נתראה בהמשך (זה יעזור אם תתן הפניות למקורות שעליהן הטענות הבומבסטיות שלך מבוססות).
    נ.ב. אני מצטער שסבלת. המחבר דווקא אדם נחמד מאד, פיזיקאי מבר אילן בשם נדב שנרב. בטעות נתתי לך את המאמר הלא ערוך שלו.

    • באמת חשבתי שזה מאמר של שנרב, אני לא מבין למה הוא קורא לעצמו וולנד.
      כנראה ע"ש הגיבור של בולגאקוב.
      אחלה ניק, אני מודה ומתודה.

      • מצאתי את המקור שלך בכוכבי אור. הוא הפנה לסיפורי מעשיות הסיפור השלישי (מעשה מחיגר)
        השדים הם הקליפות היונקים אור ישר מהלבנה. הוא גם הפנה לספר ביאורים שלו אבל זה קצת יותר מסובך.

        (בכלל נראה שדרך כוכבי אור ניתן להגיע להרבה דברים).

        • כן, אתה צודק.
          כוכבי אור בכלל, הוא ספר מאוד חשוב.
          הוא הספר החשוב ביותר בברסלב, מאלו שנכתבו אחרי רבי נחמן וישנם ספרים רבים מאוד.
          רבי אברהם בן נחמן, ניסה לייצב את חסידות ברסלב , סביב פולחן מיסטי קבוע. הוא האמין שמחויבות למנהגים בעלי ציביון רוחני ואנרגטי מובהק, יאפשרו קיום של אוכלוסיה בעלת רגישות מטאפיזית, שתאפשר לה להיות מקושרת היטב לצדיק בלי לברוח לצדדים ולהתפרע.
          אפשר להגיד שהוא היה "אב המנזר" של ברסלב, הוא הסתכל על החסידות, כאילו היתה מסדר בודהיסטי ואת ההשפעות שלו אנחנו רואים אצל גדול תלמידיו, לוי יצחק בנדר.
          באותה תקופה, רבי אברהם היה צריך להתמודד מול הזרם הברסלבי הפולני, שהיה הרבה יותר אינטואיטיבי ואנארכיסטי ואחד מהדברים החשובים שרב אברהם עשה, זה לכתוב את "כוכבי אור", בניסיון לבסס מורשת ברסלבית שתתאים לתפיסה שלו, של החסידות.
          לכן, מי שבאמת מגיע לרמה רוחנית גבוהה, יבין ש"כוכבי אור" הוא ספר מאוד מובנה ומאוד מסודר. הוא שונה לגמרי מספרים ברסלבים אחרים, שיותר נוטים לספר סיפור, מאשר לבנות מודל. אז כן, הרבה רמזים תמצא שם.
          חבל שאין עדיין גרסא אלקטרונית.

  4. פינגבק: אבל זה לא יהיה היום | מחוייב המציאות

  5. פינגבק: מוקדם ככל האפשר | מחוייב המציאות

  6. פינגבק: סוד הפצצות הישנות | מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s