הלגונה הכחולה


שבוע שעבר הייתי בים.

זה היה ביום רביעי , הייתי בראיון עבודה בקיסריה וכשחזרתי בסביבות חדרה, הים התחיל לקרוא לי, אלא שאת החופים שם אני לא מכיר , אז נכנסתי בהרצליה פיתוח לחוף השרון, אותו  אני מכיר מזמן. פעם ניסיתי להוציא אישור הריסה למבנה ההצלה שם, מזל שלא הצלחתי.

הים שאג וגלים בגובה מטר היכו בחוף וסחפו אל קצה המים אבנים בגודל אגרוף, מהסוג שמוצאים בחופי הכנרת , אבל לי לא היה אכפת. כבר טבלתי בכינרת בפברואר והיה מצויין. הורדתי בגדים, עליתי על השביל של מבנה ההצלה ודילגתי למים.  כמובן שברגע שהמים חבטו בי , קישרתי את עצמי לכל הצדיקים החיים עימנו ולכל הצדיקים שוכני עפר ובפרט לרבינו הקדוש, ואז כמנהגי טבלתי שש עשרה טבילות . שבע כמנהג המקובלים ותשע כמנהג אדמור"י חב"ד. עד היום עוד לא ביררתי כמה טובלים בחסידות ברסלב, גם לא מעניין אותי.

המים היו באותו גוון ירוק כחלחל מופלא, כמו בסצנת העירום התת ימי של קלי ברוק , בסרט פירנאה תלת מימד, אלא שדווקא אותה סצנה מיוחצנת ועלובה, שלמעשה עלתה לקלי בקריירה שלה, הייתה רחוקה מלהיות הדבר המעניין ביותר בסרט.

הקטע שאותי עניין היה הרעיון שרעידת האדמה חשפה אגם תת קרקעי מתחת לאגם הקיים , אגם עמוק , אגם אפל , אגם בלתי נודע. זו בדיוק תורת ברסלב, מתחת למה שאתם יודעים, מתחת למוכר , מתחת לידוע , ישנה עוד מציאות עמוקה יותר, מיסתורית.

כן, תורת ברסלב, מעבר למילים ולמחשבה . מי שידעו אותה הם מעטים שהעבירו אותה מפה לאוזן וכדי להבין אותה צריך אופי מאוד מיוחד וגם צריך לבצע טקסי הטהרות שונים, כמו להכנס לים בתחתונים סתם ככה , באמצע החורף.

כמה שעות אחרי הטבילה, הייתי בשיעור בתורת ברסלב ושאלתי את עצמי, אם יש מצב שאני ארוכל להעביר משהו מהשיעור הזה, גם לאנשים שהם לא ממש בקטע.

אז ננסה.

קשר הירח

פרויד ואחרים כבר הגיעו למסקנה ,שלפעמים התנהגות נוירוטית של אדם מסויים קשורה בסיטואציה קיצונית שהתרחשה בחייו בעבר. הסיטואציה הזו מכונה בפי הפסיכולוגים בשם "טראומה". הם עד כדי כך מאמינים במנגנון הזה, עד כדי כך שהם מחפשים טראומות ברגע שהם נתקלים בחולי נפשי או בהתנהגות לא נורמאלית.

המקובלים הכירו את מנגנון הטראומה הרבה לפני פרויד וכמוהם גם ההינדו והבודהיסטים. התפיסה הזו של "אירוע הרסני" וכל תולדותיו האפשרויות הוא עניין מאוד מקובל בפילוסופיה של המזרח הרחוק. המקובלים מצידם הלכו צעד אחד קדימה , עם הסיפור הזה של הטראומה. הם אמרו "אם העולם מתנהג בצורה נוירוטית, אם ההיסטוריה האנושית היא פסיכית,  האם ייתכן שישנו אירוע טראומתי שהוא הגורם לכל הבעיות."

התשובה של המקובלים הייתה שישנו אירוע כזה, אלא שהם לא הסכימו ,מי בדיוק מכל האירועים הוא האשם העיקרי ואולי גם היה יותר מאשם אחד. חלק טענו שמדובר בבריאת העולם, חלק אמרו שמדובר ב"שבירת הכלים", חלק טענו שזה חטא האדם הראשון וחלק שזה הרצח של הבל על ידי קין אחיו. יש עוד טוענים לכתר. מה שחסידות ברסלב טוענת הוא שמדובר ב"פגם הלבנה".

מה זה פגם הלבנה?

נסביר, ישנה אגדה לפיה נבראו השמש והירח שווים. שניהם היו באותו גודל. באה הלבנה לאלוהים ואמרה לו שזה לא עסק , לשני מלכים לא יכול להיות כתר אחד ולפיכך , מאור אחד צריך להשאר גדול, והשני צריך להיות קטן ולשרת אותו.

אמר לה אלוהים "סבבה, לכי תקטיני את עצמך".

עד כאן האגדה.

בסדר, אנחנו יודעים שהירח הוא גוש של סלע שמסתובב סביב כדור הארץ ואילו השמש היא ענק גזי בוער שהוא רחוק פי 450 ממנו והם נראים באותו הגודל פשוט בגלל הבדלי המרחק.

זה נכון, אני לא בא לסתור כאן את האסטרונומיה המקובלת. העניין שאם אתם זוכרים, בהתחלה של הסרט "שר הטבעות" אומרת קייט בלנשט את המשפט הבא "ההיסטוריה הפכה לאגדה והאגדה הפכה למיתוס". גם במקרה של האגדה הזו של השמש והלבנה , יש שם משהו. אנחנו לא בדיוק יודעים מה, אלפי שנים עברו ודברים נשכחו, אבל הזיכרון הקמעי עדיין יודע ,שפעם היה משהו, איזה סכסוך , איזו קנאה. אותו פגם לבנה , לדעת חסידי ברסלב, הוא הטראומה הראשונית של העולם.

מה הקלקול כאן, למעשה? הקילקול כאן ,הוא מה שמכונה "פגם האמונה" , כלומר הטענה של הלבנה מסתמכת על הנחה לפיו הקדוש ברוך הוא , לא יודע מה הוא עושה ולכן הוא נתן לשני מלכים להשתמש בכתר אחד. הפגם הזה הוא פגם שעוד איכשהו נסבל אצל אנשים, שהראיה מוגבלת, אבל כאן מדובר על איזשהו כוח קוסמי , איזו ישות שלא הייתה אמורה ליפול בכזו שגיאה.

אחת מההשפעות של פגם הלבנה, הוא שלעולם נכנס המוטיב של המחזוריות.

עד פגם הלבנה,  ההתקדמות של העולם מדרגתית, כמו שהייתה קיימת בשבעת ימי הבריאה , כשבכל יום נוספה  רמה חדשה. מהפגם ואילך , נוסף אלמנט המחזוריות . מה שהושג כבר אינו בטוח, בסוף הזריחה ,תבוא שקיעה וחוזר חלילה.

אם נחלק בין האמונות המערביות, הפאגניות והנוצריות, לבין הפילוסופיה התיאולוגית המזרחית , אנחנו נראה שהמערביים חושבים בצורה לינארית או מדורגת או בצורה שמשלבת בין המדרגות לבין השיפוע, לעומת הפילוספיות המזרחיות שמאמינות במחזוריות. מהמיתוס על הלבנה אנחנו יכולים להבין מאיפה מגיעה הדיכוטומיה הזו . המערביים לקחו את האידאה של הבריאה והמזרחיים תצפתו על מה שקורה בפועל.

איך מתקנים את פגם הלבנה?

זה מחזיר אותנו לפרשת השבוע שעבר , פרשת "בא" , שם נאמר "החודש לכם ראש חודשים". הפסוק הזה מספר למעשה על הטקס שהיו עורכים היהודים הקדמונים לפני יותר מאלפיים שנה בתחילת כל חודש. הם היו סורקים את השמיים ומחפשים את מולד הירח, זאת אומרת הם היו מאתרים את הלבנה בזמן שכל מה שרואים ממנה זו רק נקודה עמומה על רקע אפלת הלילה. ברגע שהם היו מאתרים את הנקודה, הם היו מקדשים אותה.

מה הכוונה בלקדש?

היה טקס כזה בבית הדין הגדול בירושלים של "קידוש הלבנה" , או "קידוש החודש", ושם היה הופכים את הלבנה  מעניין של פגם וחיסרון לעניין של התמלאות ותיקון. למעשה באופן הזה , היו משנים את התנהגות העולם מההתנהגות המחזורית של "פגם הלבנה" להתנהגות המדרגתית של ימי הבריאה.

ומה אומרת תורת ברסלב ?

תורת ברסלב אומרת בדיוק כך , כמו שעושים ללבנה, ניתן לעשות לכל הדברים האחרים כדברי ליקוטי מוהר"ן תורה רפ"ב,

ואפילו כשמתחיל להסתכל בעצמו ורואה שאין בו שום טוב, והוא מלא חטאים, ורוצה הבעל דבר להפילו על ידי זה בעצבות ומרה שחורה, חס ושלום, אף-על-פי-כן אסור לו לפול מזה, רק צריך לחפש ולמצא בעצמו איזה מעט טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצוה או דבר טוב, ואף שכשמתחיל להסתכל באותו הדבר הטוב, הוא רואה שהוא גם כן מלא פצעים ואין בו מתם, הינו שרואה שגם המצוה והדבר שבקדושה שזכה לעשות, הוא גם כן מלא פניות ומחשבות זרות ופגמים הרבה, עם כל זה איך אפשר שלא יהיה באותה המצוה והדבר שבקדושה איזה מעט טוב, כי על כל פנים איך שהוא, על-כל-פנים היה איזה נקודה טובה בהמצוה והדבר טוב שעשה, כי צריך האדם לחפש ולבקש למצא בעצמו איזה מעט טוב, כדי להחיות את עצמו, ולבוא לידי שמחה כנ"ל, ועל ידי זה שמחפש ומוצא בעצמו עדין מעט טוב. על-ידי-זה הוא יוצא באמת מכף חובה לכף זכות ויוכל לשוב בתשובה, בבחינות "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו" כנ"ל, הינו כמו שצריכין לדון אחרים לכף זכות אפלו את הרשעים ולמצא בהם איזה נקודות טובות.
זאת אומרת, לפי תורת ברסלחב, כל הקיום הוא חושך והאדם והאדם צריך לחפש ולמצוא את אותה נקודה טובה בעצמו והאחרים ובאמצעות מציאת הנקודה הטובה הזו , הוא דוחף את העולם , מהמצב הפגום למצב המתוקן , למצב האידאלי של טרם הפגם.
כבד, הא? טוב זאת ברסלב, חדה ואפלה כלהב יפני עתיק.

הלגונה הכחולה

משהו יותר קליל לסיכום.

אני מבקש מכולם, גם האתאיסטים והכופרים מבינכם , להתפלל לשלומו של הצדיק אליעזר בן עטיה, הוא הרב אליעזר ברלנד שליט"א, שעכשיו מאושפז בבית חולים ואם יקרה לו משהו, חס וחלילה , אזי כל העבריינים המדובללים, כל הפנאטים, כל העארסים עם הפאות , כל נשות הטאליבן הדוחות כולם כולם ינהרו אל הרבנים שלי , קרי הרב עופר ארז והרב ישראל ברנר ואנחנו ממש ממש לא רוצים שזה יקרה.

אז בבקשה להתפלל ולהתפלל חזק.

אמר בזמנו הרב עופר ארז שעיקר הכוונה בתפילת שמונה עשרה, היא בברכה הראשונה, ברכת האבות. הברכה הזו נגמרת ככה:

מֶלֶךְ עוֹזֵר וּמוֹשִׁיעַ וּמָגֵן.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ , מָגֵן אַבְרָהָם.

המילה "מגן" מופיעה פעמיים, כלומר יש לנו שני מגינים. באנגלית מגינים זה "shields" וכך הגענו מקלי ברוק לברוק שילדס ומפירנאה ללגונה הכחולה.

שבוע טוב וחודש טוב!

15 מחשבות על “הלגונה הכחולה

  1. בס"ד
    דרולו יקירי, עם כל הבקיאות בברסלב, זכור לך במקרה מה רבנו אומר על שמירת עיניים? חוצמזה פוסט מצויין.. שתהיה לך רפואה שלימה בנפש. וגם בגוף אם יש צורך. 🙂

    • רבינו לא אומר כלום על "שמירת עיניים", כפי שהיא מקובלת אצל אספסוף הפנאטים היום ואני מאמין שרבינו היה פוסל אותה, כפי שהוא פסל ,כל מיני תופעות של סיגופים ואוטו-אלימות.

      נכון, שיש מקובלים שנמצאים בכל מיני מדרגות , שנראה להם טיבעי לא להסתכל בדברים מסויימים כחלק מתהליך רוחני , אבל זה באמת סתרי סתרים לצנועים שבצנועים ואינו שייך לקהל הרחב , אלא לאותו שמץ שבבודדים שעוסקים בעשיה קבלית מהותית.

      • בס"ד
        אוקיי, ומה עם הלכות שמירת עיניים? דבר כזה נראה לי שכן יש. יחד עם עוד כמה הלכות. בקיצור, יכול להיות שמקובלים עצומים מרגישים שטבעי להם לעצום עיניים. רובינו צריכים שוטר על הראש ורבנו כן אמר ללמוד הלכה בכל יום אז אם יש הלכות שמירת עיניים, לא נראה לי שדווקא להלכות האלה הוא התנגד.
        סתם דוגמא להלכה מעניינת. קיצשו"ע גאנצפריד סי' קנב סעיף ח': "צריך האדם להתרחק מן הנשים מאד מאד. אסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאשה. ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה…"
        בינינו, אני לא שם. אני גם עובד עם נשים. אבל זה גם הלכה והלכה זה גם כן ברסלב.

        • האמת ,רני, שאני לא מתעסק כאן בהלכה. יש מקומות לעיסוק בזה ובסך הכל העיסוק בזה מאוד מסורבל , כי תמיד יש כל כך הרבה פוסקים ודעות לכאן ולכאן.
          מה שחשוב לי לציין , שמנסים להלביש את הסיפור הזה על רבינו , וזה פשוט לא נכון.

  2. פינגבק: ברסלב האמיתית « מחוייב המציאות

  3. פינגבק: אף פעם לא מאוחר מכדי להשתגע « מחוייב המציאות

  4. פינגבק: להשתגע – הגרסה המלאה « מחוייב המציאות

  5. פינגבק: תרנגול עצלן | מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s