כותב באפלה


היי חברות, היי חברים.
שמתם לב שאני לא ממש כותב כאן?
יש לזה סיבות טובות ואני אספר לכם בהזדמנות.
ואם כבר מדברים על הזדמנות, אז קשה לי לוותר על ההזדמנות לספר לכם עד כמה אני שונא את פורים.
פורים, זה גועל נפש.
אני כל כך שונא את החג הזה, עד שאני שונא גם את מי שאוהב אותו.
לא מדבר, כמובן, על ילדים שאוהבים להתחפש. זה טיבעי וזה בסדר, חוץ מזה אם הית שואל ילדים, הם היו שמחים להתחפש גם בשבועות וגם בסוכות ואפילו בעיד אל פיטר.

נתקלתי מזמן בטענה, שפורים הוא חג שבו אנחנו פוגשים לראשונה את האנטישמיות. זה מופיע במגילת אסתר, כמו שכולם יודעים. מרדכי מתחצף להמן והמן רוצה לנקום בו, אז הוא מחליט להרוג את כל היהודים בממלכה.

את הסיפור הזה כולנו מכירים. הוא חלק מהחינוך היסודי במדינת ישראל.
מה שאני אומר הוא, שהסיפור של פורים , לא רק מתאר את האנטישמיות, אלא במידה רבה , מבשר את האנטישמיות.

אתם זוכרים את הפסוק הזה בפרק ב' של המגילה?

אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי.

על הפסוק הזה שואלת הגמרא במסכת מגילה את השאלה הבאה, אם מרדכי הוא "איש ימיני" , כלומר בן שבט בנימין, איך הוא נקרא גם "איש יהודי" שאומר שהוא משבט יהודה.
התשובה של הגמרא היא מדהימה.

אמאי קרי ליה יהודי על שום שכפר בעבודה זרה שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי

הציטוט הזה ממלא בשמחה את כל מי שסולד מהאורתודוקסיה היהודית או מגיורים כהלכה, אבל מעבר לזה, מדובר בציטוט מאוד מאוד קיצוני.

הגמרא מטיבה היא מחמירה, קשה מאוד למצוא אותה מפתיעה לטובה, וכאן היא עושה משהו מאוד לא צפוי. היא מעניקה את התואר "יהודי" לכל מי שכופר בעבודה זרה.
על פניו, מדובר בקשקוש מהסוג שברור שהגמרא בעצמה אינה מתכוונת אליו.

סביר להניח שחכמי הגמרא הכירו את ספר מלכים , שם הוזכרה לראשונה המילה יהודים בפסוק " בָּעֵת הַהִיא, הֵשִׁיב רְצִין מֶלֶךְ-אֲרָם אֶת-אֵילַת לַאֲרָם, וַיְנַשֵּׁל אֶת-הַיְּהוּדִים, מֵאֵילוֹת; וארמים (וַאֲדֹמִים), בָּאוּ אֵילַת, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה. "
כאן מדובר על תקופת הנביא ישעיה ואנו יכולים לראות יפה, שהמקרא משתמש במילה "יהודים" במובנה המסורתי, כלומר, יושבי ארץ יהודה, שהיו אז במלחמה עם הארמים.

הגמרא לא היתה שואלת את השאלה , אלמלא הכירה את ספר מלכים, והתשובה שניתנת כאן, כל כך בלתי סבירה, עד שאני מאמין שהיא פשוט מסתירה משהו.

מה היא יכולה להסתיר? הרבה דברים.
מגילת אסתר כולה, מלאה סודות, והסוד העיקרי הוא הסופר שלה. לאף אחד אין מושג מתי כתבו אותה ומי עשה את זה. היא היתה ידועה בסוף בית שני, אבל לא ברור לנו מתי ואיפה היא צצה לראשונה.

אז מה מנסה הגמרא להסתיר בתשובתה המפתיעה? אולי את התשובה האמיתית, הסיבה שבגללה מרדכי מכונה "יהודי" למרות שהוא בן שבט בנימין.

לא הייתי מגלה את התשובה , אילו לא שנאתי את פורים, כיוון שמרוב ששנאתי את פורים התחלתי לחשוב, מה אני אוהב בפסח.
אז בפסח יש את שני האחים האלו, משה ואהרן.

אז משה הוא הנסיך שוויתר על כיתרו והפך להיות הנביא מהמדבר ואהרן הוא גם כן דמות מופתית , אוהב שלום, רודף שלום , אוהב את הבריות וכן הלאה.
שניהם, הם בודהות, הם כל כך מזכירים את גואטמה אדוננו, אלו אנשי המופת, נבחרי האל, מהסוג שנועד להקים דתות.

ובפורים , לעומת זה, את מי יש לנו?
אחד מרדכי, הוא יושב בשער המלך, הוא דוחף את אחיניתו הצייתנית אל ההרמון, הוא מצותת לסריסי המלך , הוא "יודע את כל אשר נעשה".
אומרת לנו המגילה דבר מדהים , לא משנה מאיזה שבט הוא הגיע, הוא יהודי, כי ככה יהודים מתנהגים.

זאת אומרת, אותו סטיריאוטיפ אנטישמי, שמלווה את שנאת ישראל מזה אלפים שנה
אותה דמות יהודית מניפוליטיבית, אופורטוניסטית , נוצרת פה, במגילת אסתר בדמות מרדכי היהודי.

אז יגידו לי שהיהודים היו בצרה.
נכון, מי הכניס אותם לצרה הזו?
זה לא היה מרדכי שהתגרה בהמן?
המן בכלל רצה להתעסק עם היהודים לפני שמרדכי עמד מולו?

אני מכיר את יתר התירוצים, אני מכיר את כולם.
היה צריך למחות את זכר עמלק, נכון?
ממש.
אילו היו רוצים למחות את זכר עמלק, דבר ראשון היו מבטלים את פורים.
כי אחרת , איך מוחים זכר של משהו שכל הזמן מדברים עליו?
אז אם יש סיבה בעולם, שקוראים את פרשת "זכור" , בשבת שלפני פורים , היא כדי להצביע על מי שכתב באפלה, מי ששכתב את היהדות והציב במקום משה ואהרן הנביאים את מרדכי הערמומי ואת אסתר החנפנית.
"זכור את אשר עשה לך עמלק" אומרים לנו לקרוא ואילו רבינו אומר שהשכחה היא טובה מאוד.
אילו לא היו מתאמצים לזכור את עמלק, היה זכרו נמחה ממילא.
לכן אני שונא את פורים, פורים הוא לא חג, הוא קללה.
בפורים היהדות בוחרת להסתגר מפחד עמלק, במקום להביא לעולם את דבר האלוהים מההרים הקדושים והמדבר.
פורים הוא חגם של הפוליטיקאים, של סריסי המלך והיועצים החלקלקים, הוא חגשל משלוח מנות שמסמלות את יחסי "שמור לי ואשמור לך" ומתנות לאביונים, כי קיומם של אביונים הוא חובה בחברה בה קיימים האדירים, המפורסמים והעשירים.
לכן אין לי מה לברך אתכם בפורים שמח.
הלוואי שתהיה לכם שמחה בכל אשר תעשו ובכל מקום בו תהיו.
במקום זה , אברך אתכם בתפילה הויקינגית

הן אנוכי רואה את אבי
הן אנוכי רואה את אמי
הן אנוכי רואה את אחי ואחיותי
ואת כל בני עמי
ממתינים לי בוולהאלה
היכן שהגיבורים חים לנצח

דרך אגב,
נראה לי שזה השבוע האחרון שתוכלו לראות את "עליתה של ג'ופיטר בקולנוע"
זה נראה לי הסרט הכי טוב שראיתי, אבל חובה לראות אותו בתלת מימד.

זה כמו לחיות בתוך זיקוק.

אוהב אתכם.

11 מחשבות על “כותב באפלה

  1. הגזמת בטירוף.
    תגיד האמת שבברסלב זה חג מגעיל בגלל ששותים כמו מטורפים וההתנהגות בהתאם……
    שיהיה לך באמת חג פורים שמח

  2. ברשותך דרול אני מבקש להביע את הפרשנות הבאה, אני הבנתי שהתיאור של מרדכי- איש יהודי וכו' אינו אלא תיאור עובדתי גרידא, יש אחד בשושן הבירה והוא במקרה יהודי. יש לו בת דוד, והיא מצאה חן בעיני המלך, ובין השאר מרדכי הזה הציל את החיים של אחשורוש.

    עד כאן "היהדות" אינה אלא זהות פשוטה, באותה מידה היה יכול להיות מדובר בהודי, או באחד שבא מארץ כוש.

    מתי היהדות נהפכת להיות "אישיו" כאשר מרדכי מסרב להתשחוות להמן בגלל שהוא… יהודי! אז היהדות היא מכלול של עקרונות שעיקרן שלילת עבודה זרה.

    עם זה המן לא מסוגל לחיות. עם העובדה, שיש מישהו שאינו מקבל את סמכותו הסמי אלוהית… הוא כנראה היה מסוגל לחיות עם יהודים דמויי הודים, אבל יהודים שוללי עבודה זרה זה עובר כל גבול.

    נכון אפשר לדבר על דמויות מופת, אך מהן שוות כאשר הן בורחות מהמציאות ולא מציבות אלטרנטיבה לעיוות?

    בשאלת האנטישמיות, בעיני היא פשוט דו פרצופיות מגעילה, ברגע שיהודי זה עקרונות, זה קרבה לריבונו של עולם, אז כבר צריך להאשים את "היהודי"? מה קרה לסובלנות ביחס לצורות מחשבה אחרות?

    (אם כי נראה לי שאני מבקר את האנטישמיות המתחבאת תחת ליברליות מזויפת…)

    מה דעתך?

    • מה שאתה אומר, טוב ויפה, אלא שאתה מתעלם מהשאלה שהגמרא שואלת במסכת מגילה והיא שואלת למה המגילה מכנה את מרדכי בשם "יהודי".
      לפי השיטה שלך, השאלה הזו לא הייתה צריכה להשאל, כי היא בנאלית "הוא במקרה היה גם יהודי".
      מה שמטריד את הגמרא הוא הסתירה בין "איש ימיני" ל"איש יהודי" ולכן היא צריכה להשיב לעצמה תשובה מופרכת של "כופר בעבודה זרה". אילו הגמרא היתה חושבת כמוך, היא לא היתה שואלת את השאלה את התשובה.

      מה שאני חושב, הוא שהשאלה שאלה טובה, אבל התשובה היא אחיזת עינים.

      • אבל היא הנותנת, באמת על פי הגמרא (לא על פי מה שאני אומר), אם הכול היה מתמצא בזהותו של מרדכי כאיש ימיני, והוא איש שבט בנימין, אזי "היהודי" נהפך להיות למשהו אחר מאשר ת.ז. על פי דעתי תשובת הגמרא מנסה להתכתב עם סיפור המגילה ושורש המאבק בין המן ותומכיו ב"יהודים" על רקע זה של תפיסתו של זה כאלוהים. איזה עוד הגיון יש למרדכי להרגיז את המן? רק בגלל שהמלך לא נתן לו את הכבוד המגיע לו על הצלת חייו???

        הרושם שלי, שלפעמים יש דברים שעקרונית חשובים, כמו התנגדות לע"ז, ככה נראה לי…

        • דרול במחילה אבל בכל מגילת אסתר בני ישראל/העברים מכונים "יהודים" ולא כי כולם היו בני שבט יהודה.הם פשוט היו בני הגולה אשר הגלתה עם יכיניה מלך יהודה.
          ככה שהשאלה של הגמרא היא רק הרמה להנחתה לדרוש שבא אחריה.

        • נראה לי ששתי הדעות מתמזגות, כי שנינו טוענים שהכוונה של המגילה ב"יהודי" הוא להנחיל למושג "יהודי" משמעות שהיא מעבר לאתניות.
          אתה טוען שזו ההתנגדות לעבודת אלילים ואני טוען שזו ההתנהגות המניפולטיבית והאופורטוניסטית, שאותה מיחסים האנטישמים ליהודים.

          אני סבור שהדעה שלי יותר הגיונית, כיוון שעבודת אלילים בכלל לא מצויינת במגילה

    • ואני שואל למה באים בטענות אל הפמיניסטיות על שהן מסתובבות עם שם משפחה כפול ולא אל בעלי התשובה על השם הפרטי הכפול

תגובה

