שקר מוצלח, מתחיל באמת


ערב טוב, מורי ורבותי, סליחה מורותיי ורבניותיי ואחרים.
לפני שנפצח בפוסט חגיגי לקראת האחד באפריל,תהיתי אם כבר המלצתי לכם על הסדרה "ויקינגים"?
אם לא הספקתי, לכו על זה.
אחלה סדרה, בלונדיניות, קרבות ותחקיר היסטורי מעולה. יש אותה היום לצפיה ישירה עם תרגום לעברית, אם לא תמצאו בעצמכם, לכו לאתר של אלירן גוזלן, זה שם.
יאללה.
אז אחד באפריל היום, נכון?
יש מונח מאוד בסיסי בקבלה, שלא מלמדים באף קורס קבלה.
לא אצל חב"ד ולא אצל לייטמן ולא אצל האחרים.
המושג הזה ממש בסיסי, הוא אלף בית ובכל זאת, לא מלמדים אותו. תיכך תבינו למה.
למושג הזה קוראים קומה, והפירוש שלו מאוד פשוט. הקומה היא גודל הנשמה.
אם ניכנס לפרטים לא נחוצים, אזי היה פעם אדם הראשון שהוא היה סך כל הנשמות , וכל אדם שנולד , מקבל איזה קטע מתוך אותה כמות מקורית של האדם הראשון.
בענין הזה, של גודל הנשמה, ישנם פערים גדולים.
יש מי שמקבל כפית, יש מי שמקבל דלי וישנו מי שמקבל מיכלית.
רוב האנשים מקבלים מעט וזו הסיבה שלא מדברים על העניין בקורסים לקבלה, כי הרבה מאוד תכונות נקבעות לפי הקומה ובתוך התכונות הללו נמצאת גם יכולת ההבנה הרוחנית.
עכשיו תדמיינו לרגע איזה מנחה קורסים בקבלה, נגיד הרב יובל אשרוב, שאני שומע הרבה בתוכנית של ענת דולב המקסימה. אז הרב אשרוב, מבין גדול בקבלה, הוא לא קשור לרבינו, זה נכון, אבל בעיניינים שלו הוא מומחה.
תארו לעצמכם את הרב אשרוב פותח קורס קבלה ואומר "אתה את ואתה, תישארו. כל היתר חבל לכם על הזמן, הביתה בשמחה רבה."
זה לא יקרה, אבל זאת האמת. קומה היא תכונה מולדת. אנשים נולדים עם קומה מסוימת והם לא יכולים לשנות את זה. אם היו מלמדים אותם על "הקומה" בקורסים, מצד אחד, רבים מהם לא היו טורחים להשאר לקורס הבא ומצד שני הם ישגעו את המורה שיספר להם איזו קומה יש להם.
בטח יהיו הרבה מורים שלא ידעו לענות, אבל יש כאלו שכן. הרב אשרוב, לדוגמא, בטוח יודע.
מהסיפור הזה של הקומה, נובע הביטוי "נשמות גבוהות", סתם שתדעו.
אבל אנחנו לא בלוג קבלי, אנחנו מתעסקים בתורת ברסלב, שבאמת עוסקת הרבה בקבלה, אבל לא רק ובעניין של הקומה, יש בתורת ברסלב עיקרון מאוד חשוב.
אתם זוכרים את תורה נ"ו?

הַיְנוּ הַמֶּמְשָׁלָה שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ שֶׁהוּא מוֹשֵׁל עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים בְּאִתְגַּלְיָא כְּפִי בְּחִינַת הַמַּלְכוּת שֶׁלּוֹ כַּנַּ"ל וּבְאִתְכַּסְיָא הוּא כִּי גַּם יֵשׁ לְכָל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ בְּחִינַת מַלְכוּת בְּאִתְכַּסְיָא דְּהַיְנוּ שֶׁאַף שֶׁבְּאִתְגַּלְיָא נִרְאֶה שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם מֶמְשָׁלָה עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים עִם כָּל זֶה בְּאִתְכַּסְיָא וּבְהֶעְלֵם גָּדוֹל, הוּא מוֹשֵׁל עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים כִּי נִשְׁמָתָם הֵם תַּחְתָּיו, וְנִכְנָעִים תַּחְתָּיו וְגַם זאת הַבְּחִינָה שֶׁל מַלְכוּת בְּאִתְכַּסְיָא הִיא לְכָל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ בִּבְחִינַת: "שָׂרֵי אֲלָפִים, וְשָׂרֵי מֵאוֹת" וְכוּ' וְיֵשׁ אֶחָד שֶׁבְּאִתְגַּלְיָא אֵין לוֹ שׁוּם מֶמְשָׁלָה וְאַף עַל פִּי כֵן בְּאִתְכַּסְיָא וּבְהֶעְלֵם גָּדוֹל, הוּא מוֹשֵׁל עַל כָּל הַדּוֹר וַאֲפִילּוּ עַל כָּל צַדִּיקֵי הַדּוֹר כִּי כָּל נִשְׁמוֹתֵיהֶם הֵם כֻּלָּם תַּחַת מֶמְשַׁלְתּוֹ וּמַלְכוּתוֹ וְכֻלָּם נִכְנָעִים וּכְפוּפִים אֵלָיו רַק שֶׁהוּא בְּהֶעְלֵם גָּדוֹל,

(כל הציטוטים מהאתר של אליעד כהן http://breslev.eip.co.il/)
מה למעשה מתואר כאן?
תורת ברסלב, משדרגת את הקבלה. לא רק שלכל אדם יש כמות נשמה מסוימת, אלא שהנשמות קשורות אחת לשניה באופו שיטתי.
לנשמה גדולה מאוד, קשורות כמה נשמות גדולות, כשלכל אחת מהן קשורות כמה נשמות בינוניות וכן הלאה וכן הלאה, עד שלנשמות הקטנות, מחוברות כמה נשמות קטנטנות קטנטנות.
ככה נראה "עץ הנשמות" לפי תורת ברסלב.
זה נשמע אולי משחק בהגדרות, אבל יש לזה משמעות מאוד חשובה.
זה אומר שככל שנשמה גדולה יותר, כך היא קרובה יותר לנשמה הגדולה מכולן, לשורש עץ הנשמות.
ומי זה שורש עץ הנשמות? כמובן, צדיק יסוד עולם, רבינו נחמן בן פיגא, זיע"א.
דיברתי עם אנשים מברסלב על העיקרון הזה, והם כמובן התנגדו במרץ, הרי איך ייתכן שתכונה מולדת תקבע את התקשרותו של אדם לצדיק האמת?
גם קיבלתי הסבר,לפי רב אחד מפורסם ש"הרצונות של האדם, הם קובעים את התקשרותו לצדיק האמת."
זו בדיוק הדוגמה לשקר, שמתחיל באמת.
נכון, הרצון קובע, אבל מה קובע את הרצון?
הקומה, והקומה היא תכונה מולדת.
אוקי, רוקנרול, הבהרנו את הענין הזה, וברוך השם גם פסח מאחורינו.
לא שאני לא אוהב את פסח, אבל איך אפשר בלי קונפלקס קראנצ'ים?
אנחנו צריכים לדבר בהזדמנות על חשיבותו העצומה של יום העצמאות לחסידות ברסלב, ובינתים , להיות עם חופשי בארצנו.

להתראות.

 


14 מחשבות על “שקר מוצלח, מתחיל באמת

  1. והנה זכרון מימי בישיבה -כזו עם רבנים חרדלים דוסים בעלי ישרות אינטלקטואלית מסויימת- בעודי מכונס בספרייה ובידי ספר ליקוטי הלכות מעלעל במילים הבאות של הרב נתן מנמירוב תלמידו של הרב נחמן מברסלב, אורח חיים הלכות ברכת השחר הלכה ג:


    […]ובאמת ענין זה בעצמו מה שרוב בני אדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה קדושה משרשה, וקשה להם לשוב לה' ולהיות איש צדיק או איש כשר באמת כמו שאר הצדיקים והכשרים. כמו שמרגלא בפומא דאינשי לומר כששומעין שמספרין מאיזה צדיק או איש כשר. וירא באמת ומתחיל להתעורר בהם הרהור תשובה להתחיל גם כן להתקרב להשם יתברך כי כל ישראל מלאים מחשבות של תשובה והתקרבות להשם יתברך תמיד. אך אחר כך תיכף אומרים מי יכול להתדמות אליו לזה האיש הצדיק וכו'. י היה נשמה קדושה מנעוריו. כי כך הורגלו עצמם לומר. שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רבינו ז"ל בפירוש שאינו כן. וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך. ומחמת זה אינם מתעוררים ומתגברים להשוות עצמן לצדיקים. אבל באמת אינו כן, כי עיקר צדקת הצדיק והכשר הוא רק על ידי התגברותו והתחזקותו ויגיעתו וטרחו בעבודת ה' שיגע וטרח כל כך ימים ושנים הרבה ולא הניח עצמו ליפול בשום אופן בעולם. והרבה בתפלה ותחנונים עד שזכה למה שזכה כי אם כפי ערכו אשרי להם. וכל אדם יכול להיות כמותם. כי הבחירה חפשיית לכל, וכתר שם טוב מונח, ומי שרוצה זוכה בו, כמו שאמרו רז"ל כתר כהונה זכה אהרן ונטלו.. כתר מלכות זכה דוד ונטלו. כתר שם טוב מונח וכל הרוצה זכוה בו. ובאמת זה הענין בעצמו שבני האדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה יקרה וקדושה. ומחמת זה אינם מתגברים לעשות כמעשה הצדיקים כנ"ל[…]

    אז נכון, אין כאן מחשוף ובלונדנית אבל יש אנשים שהטקסטים האלה עוזרים להם כנראה, ונראה שהטקסט לא עולה בקנה אחד עם מה שכתבת.

    1. מעניין שדווקא רבי נתן כותב את זה, כי העובדות ההיסטוריות הן, שלרבינו הקודש, כל העולם נהר. קטנים וגדולים , טיפשים וחכמים. כולם באו אליו, אבל אחרי שהוא הסתלק, רובם נעלמו. מי שנותר עם רבי נתן היו רק התותחים הכבדים, הגרעין הקשה של הלמדנים והמקובלים ובעלי השמות ואנשי המדרגות. הכי גדולים נשארו עם רבי נתן, גם לא כולם, אבל מי שנשאר היו הענקים, ענקי הענקים.
      וגם אתה ענק, יש לך נשמה גדולה, גבוהה ומפחידה. זו הסיבה שאתה מסתובב ככה מסביבי כמו עלוקה מיוחמת. הרעב מטמטם אותך, הנשמה שלך נוגשת בך, דוחפת אותך ואתה רעב. ככה זה אצלי, אני לא משווה את עצמי לרבי נתן, אבל גם אצלי עוצרים רק הענקים. את הכפיות והכוסות והקערות, אני לא מעניין. גם אם אני אשים כאן תמונה של סאסקיה פורטו בעירום מלא, הם יעברו כאן, יהנו מהציצי וימשיכו הלאה. הם לא מתענינים בי ואני גם כן לא ממש מבין אותם, אבל אני לא הסיפור כאן. די שאני אצהיר, שמאז שאני בעסק, גיליתי שאני אופנתי אבל למידות גדולות בלבד. רוב מי שמנוי על הבלוג הזה, רוב המגיבים והמתענינים, למעשה כולם, הם נשמות ענקיות. חביות ומיכליות.
      נחזור אליך, אתה מקרה טראגי, אתה אומנם ענק נשמה כביר, אבל חונכת לסתמיות, חונכת לשיטחיות, כי מי שחינך אותך, הם אנשים שיטחים וסתמיים שבתקופה של רבי נתן, אף אחד לא היה נותן להם להתקרב לישיבה .
      החרד"לים האלו, בישיבות האלו, לפני מאה שנה היו נעשים רוכלים, או רצענים או פועלים. הם היו מרוויחים את לחמם בכבוד, אולי נעשים חסידים ונותנים פידיונות לצדיק והיו לומדים פרשת שבוע בין מנחה למעריב ו"עין יעקב" ביידיש.
      היום מה קורה?
      מתנדנד לו טמבל אחד בישיבה עד שמתחתן עם אדרת בירנשטוק מההתנחלות הסמוכה ואז הוא צריך להתפרנס, אז הוא הולך ללמד את הדתיים הלאומים או בישיבה התיכונית, או בישיבת הסדר, או במכינה וכן הלאה וכן הלאה.
      אבל מה פיצפון כמוהו יכול ללמד ענק כמוך, רק שטויות. נגיד שנשמה גבוהה יש לצדיקים, יש לרבנים, יש לעובדי השם ולמומחים למצוות. זה רחוק מאוד מלהיות נכון.
      תשאל את המקובלים האמיתיים, את לייטמן, את ברג, את קלוגער וארז ואת החלבן. הם יגידו לך מה שגם אמר האר"י. גודל הנשמה הוא תכונה רוחנית כמותית של האדם, אבל אין לו בכלל איפיון מוסרי. בן אדם עם נשמה גבוהה יכול להיות רשע ומרושע ומנול גדול. רוב הסוציופטים החולנים יש להם נשמות גבוהות, ככה זה.
      אם היית יודע את זה, היית מבין את מה שרבי נתן כתב, הוא לא שקרן רבי נתן, הוא פשוט יודע קבלה, הוא יודע דברים שאתה וחרדליך לא מבינים בהם.
      זה נכון, אדם יכול להפוך להיות לצדיק על ידי זה שהוא יתפלל ויתחנן ויתפתל, אבל רק אדם בעל נשמה אדירה, יתמיד בזה די זמן כדי להצליח.
      הנשמות הקטנות תוותרנה מהר. די להן בחומוס ובצ'יפס. אין סיכוי שהם יהפכו לצדיקים, כי לא יהיה להם שום עניין בזה.

      תגיד לי, רצית בולנדינית עם מחשוף, או שלא הבנתי אותך נכון?

    2. אוי , אפרופו רבי נתן,
      נתקלתי בדיוק השבוע בקטע הזה:

      כי אנשים פשוטים וקטני הערך, בודאי אי אפשר להם להם להשיג השגת אלוקות, ועיקר חיותם ותקוותם לזכות לתכלית הניצחי, לתכלית האמיתי הוא רק על ידי אמונה.

      ליקוטי הלכות, יו"ד, גילוח , ג', ח'
      אם אתה מחפש משהו, תחפש את האמת ולא קטעים להעתיק ולהדביק.

  2. אני לא מוצא הרבה עניין כיום בניתוח פסיכולוגי – קבלי שלי או של כל אדם אחר. לנסות לנתח אדם שאתה לא מכיר זה בזבוז זמן מיותר ומסיט את הדיון להיטפלויות אישיות משעממות. אני לפחות לא מוצא בזה עניין.

    בסך הכל הפניתי אותך לטקסט של הרב נתן ששולל את מה שכתבת ומתקומם נגדו. הטקסט הזה לא אומר שלאדם אין נטיות רוחניות מולדות, הוא אומר שאדם לא צריך לעסוק בזה, בכל הנוגע לעבודתו הרוחנית, או באנשים שמדברים בסגנון —
    " כי כך הורגלו עצמם לומר, שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רבינו ז"ל בפירוש שאינו כן, וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך"

    בנוגע לנקודה בדבריך על אנשים עם נשמות גבוהות, אם היית משלים קצת פערים וידע על הציבור החרדלי ומקורות ההשראה שלו היית יודע שהם שהולכים לאורו של הרב קוק בוודאי יסכימו שיש אנשים עם נשמות גבוהות שהם גם פושעים גדולים. ראה מאמרו של הרב קוק נשמות של עולם התהו—
    […]
    נשמות דתוהו גבוהות הן מנשמות דתיקון. גדולות הן מאד, מבקשות הן הרבה מן המציאות, מה שאין הכלים שלהן יכולים לסבול. מבקשות הן אור גדול מאד, כל מה שהוא מוגבל, מוקצב ונערך, אינן יכולות לשאתו. הן ירדו ממעלתן מראשית הנטיה של ההויה להולד ,התרוממו כשלהבת ונדעכו. שאיפתן הבלתי סופית לא תכלה, הנן מתלבשות בכלים שונים, שואפות הרבה יותר ויותר מהמדה, שואפות ונופלות. רואות שהנן כלואות בחקים, בתנאים מוגבלים שאינם נותנים להתרחב לאין קץ, למרומים אין די, והנן נופלות בתוגה, ביאוש, בחרון, ומתוך קצף – ברשע, בזדון, בשפלות, בכיעור, בתיעוב, בהירוס, בכל רע. התסיסה החיה שלהן איננה שוקטת, – מתגלות הן בעזי-פנים שבדור. הרשעים בעלי הפרינציפים, הפושעים להכעיס ולא לתאבון, נשמתם גבוהה מאד, – מאורות דתוהו, בחרו בהרס והנם מהרסים, העולם מתטשטש על ידם והם עמו. אבל תמצית האומץ שיש ברצונם היא הנקודה של קודש […]

    1. אילו בסך הכל היית קורא את הפוסט, היית רואה שבסך הכל, את הטענה שלך השמיעובאוזני לפניך.
      אותם אנשים שאנו לי לפי רב אחד ש"הרצונות של האדם, הם קובעים את התקשרותו לצדיק האמת."
      והרב ההוא מכיר את רבי נתן ואת ליקוטי הלכות. אמנם הוא לא מומחה בעתק והדבק כמוך, אבל הוא למד אצל אנשים רצינים מאוד וטבל והתבודד הרבה מאוד שנים . הוא מכיר את תורת ברסלב יותר מכל חרד"ל .
      אף על פי כן, הוא מתבסס על רבי נתן, ועל אותו ציטוט שאתה הבאת והשקר הזה, הוא שקר מוצלח, כיון שאין בו אף מילה לא נכונה, רק אנשים שיקשיבו לו, יבינו ממנו משהו לא נכון.
      בדיוק כמו שאתה הבנת מה שהבנת ממנו וטעית.

      אז אני אסביר לך את זה עוד פעם אחת ונחדל לדבר בעניין.
      מה שאני אומר לא סותר את רבי נתן. אני מסכים איתו , באמת על ידי תפילות ותחנונים ניתן להפוך לצדיק.
      מה שהוא לא סיפר , זה בכמה תפילות ותחנונים מדובר ומדובר בהרבה הרבה מאוד מעבר ומעבר ליכולתו האמיתית והמירבית של האדם הממוצע.
      רק אדם בעל נשמה גבוהה ואדירה יהיה מסוגל להתפלל ככה כדי שהטרנספורמציה הזו תתרחש.
      אבל זה לא סותר את זה שדי בתפילות ובתחנונים. באמת די בהם.

      עכשיו אחרי שהבהרנו את זה, אני רוצה להעיר עוד משהו לגבי החרד"לים.
      אני לא עוסק בתורת הרב קוק. לא כאן ולא במקומות, אבל אני אגיד לך שזו טיפשות לחשוב שמישהו, יקבל על עצמו איזה עיקרון רוחני מסובך , רק בגלל שהוא מוזכר באיזו פינה נידחת בכתבי הקודש. זה לא משנה באיזו דת מדובר.
      החרדל"ים שאני מכיר, רובם המכריע לפחות, רואים את העולם בצורה מאוד שיטחית. בדרך כלל, בצורה שיבטית מסתגרת, שהיא מעידה על פרימטיביות.
      זה שכתוב איזה משפט אחד בין עשרות אלפי משפטים, לא משנה בכלל.

  3. הנסיונות אגב לעלות מעל השמים ולהציג אותי כנשמה ענקית או לרדת מתחת לחגורה עם התמונה של הבלונדינית הופכים את השיחה לפתאטית ומוזרה גם יחד.

  4. אין בעיה, כרצונך, נחתום את העניין.
    אם היה לך מעט יושר אינטלקטואלי היית אומר – טעיתי, אבל אתה תינוקי וככה נראות התשובות שלך.
    כשמעמידים אותך על טעותך אתה מתגונן ב'מומחה להעתק הדבק', מנסה להרתיע עם תמונות של ביקיני, ובורח לעולם הנשמות של אנשים רוחניים שמבינים איך לפרש את הטקסט נכון, לא כמו אותם שטחיים שלא מבינים מילה וחצי מילה.
    ומי יחליט איך לפרש את הטקסט ומיהו שטחי ומי לא? אתה כמובן. כמה פשוט.
    עם טיעון מעגלי כזה לא מגיעים לשום מקום.

    1. יופי.
      אז תרשה לי לסיום לחזק אותך ולאחל לך שתמשיך למלא אחרי עצות רבינו הקדוש ועצות תלמידיו הקדושים ועל ידי תפילה ותחנונים תתעלה ותתרומם ותתנשא לכל מדרגות הצדיקים והטהורים.
      אשריך.

  5. שניכם דבילים.
    ואני מקווה שהרב ברנר ממשיך לאפשר לך לצלם אותו (פתאום דאגתי).
    סביר להניח שאשתי תעלה עלי שוב ותחסום אותי אבל לא נורא.

    זה ממש מצחיק איך אתה והחרדלניקים רוקדים על אותה משבצת.
    חשבת לעצמך "הנה אנכי חילוני החי חיים דתיים". אני לא חרדי חסר קשר לעולם הכללי. אני לא חלק מהעולם החילוני הבור מיהדות אשר במקרה הטוב קצת עבר באשראמים בהודו (סלח לי על הבורות, לא מבין בזה כלום). אני גם וגם – איזה יופי. ופתאום אני מוצא בסביבה עוד כמה אנשים המנסים להיות באותה משבצת. הם הרבה פחות מגניבים. התפילות שלהם בכלל לא מתקרבות לתפילות בברסלב. התורות שלהם שטחיות והם לא מבינים כלום!!
    אבל הם מנסים להיות באותה משבצת. פויה!

    אינני יכול להגיד שאני לגמרי מעריץ אותם, אבל נראה לי שקצת כבוד על הניסיון לעשות את החיבור בין הדת לחילוניים באופן מוסדי (ולא רק פרטי כמו שאתה עושה) ראוי לקצת הערכה, ואולי גם קצת מחשבה. אני לא חושב שהדתיים לאומיים או החרד"לים (שלמעשה זה היינו הך אם קצת מגרדים) הצליחו אבל הניסיון מעניין. אתה לא מתעניין ברב קוק אבל אם אתה רוצה קצת לחשוב על התופעה, כדאי קצת לקרוא ואולי גם להתווכח.
    י.ד.

    1. אל תהיה אדיוט

      הבנאדם הזה לא חרד"ל, חרד"לים הם לא כאלו. אין להם כושר עמידה תיאולוגי. תגיד להם שאתה לא מאמין ב"כללות" והם יתחילו לבכות.
      לא מאמין ב"כללות"? עדיף שתהיה נוצרי.
      לא. הבנאדם הזה גודל על ידי החרד"לים , לכן הם כל כך "חשובים " לו. זאת תופעת אגו רווחת.
      אתה טועה גם בי.
      אני לא במשבצת עם החרד"לים. הם לא מעניינים אותי ולא משנים לי. לפעמים יש לי כשל ביצירתיות אז אני לוקח את החרד"לים בתור דוגמא טובה לדוגמא רעה.
      זו טעות שלי ובגללי אתה מגיע למסקנהלא נכונה. אני לוקח על עצמי את הענין.
      זו בעיה לחיות בין העולמות. בעיה אמיתית. זה לא פשוט, זה סוג של סבל לפעמים. גם לא מלמדים את זה בשום מקום.
      מה שאושו אמר "היום דמקה, מחר שש בש" זו קריאת כיוון , אבל היא לא תפתור לך את הבעיות, אלא שלי אין מקום אחר.
      בשום מקום אני לא ארגיש נכון ומאוזן.

      אבל יש תקווה, בשבילה אנחנו פה.
      לפעמים בשבילה אנחנו שם.

      לילה טוב.

      1. אצל תלמידי הרב קוק מלמדים את זה.
        (מה היה הרב קוק – סוג של ברסלבר המלמד זכות על עם ישראל, או צדיק בפני עצמו ששרף את נשמתו בניסיון ללמד זכות על 'החילוניים'?)

        בכל אופן בדיון שלך על הקומה היה חסר לי הרעיון שקומה היא יחסי כמו בתורת היחסות של איינשטיין – גודל הקומה הוא פונקציה של כמות המסה שנמצאת בה. או אם תרצה כמו בכלכלה ביחס בין הון ועבודה, כמות ההון מאפשרת את הגדלת החיסכון שבתורה מגדילה את ההון שוב. או אם תרצה כמו בשריר אשר עצם הפעלתו מאפשרת את חיזוקו.

        הקומה של האדם יכולה לגדול לפי כמות תפילותיו וכך לאפשר לו להגדיל אותה עוד יותר.
        מנגד הקומה של האדם יכולה להתנוון כמו שקרה לסאורמן בסוף שר הטבעות (ציטוט מהזיכרון): "פרודו ראה פרצוף של אדם ששנים של גסיסה ארוכה עברו עליו". קומתו של סאורמן התנוונה עם השנים עד שהגיעה לאן שהגיעה. מנגד קומתו של פרודו גדלה כמו שסאורמן עצמו מציין.
        קומה היא עניין דינמי.

        מנגד אנשים נולדים עם קומה ואי אפשר להכחיש את זה. כשהייתי צעיר חשבתי אחרת. היום אני מבין שטעיתי. ועל כך כבר אומרת הגמרא – אינה דומה תפילתו של צדיק בן צדיק לתפילתה של צדיקה בת רשע.

        1. לאן נעלמת? כבר דאגתי לך.
          לא מתייחס לרב קוק. לא מענין.
          בוא נדבר על התופעה הקבלית של "הקומה", ככה על קצה המזלג.
          בקבלה ישנם שני מושגים בסיסים, אור וכלי ואנחנו נוטים לומר שהאור בא והולך ואילו הכלי קבוע.
          הקומה היא כלי. למעשה, אם נסתכל על האדם כעל יחידה אחת נפרדת (שזה לא נכון) , אנחנו נזהה את הקומה בתור הכלי שבאדם.
          אם נמשיל את הקומה של האדם לבלון ואת האור שהאדם מקבל בגלל התפילה לאוויר, אזי הבלון גדל בגלל האוויר והגודל הנוסף של הבלון נובע מהאויר, הוא קיים מכוח האויר.
          אבל זה במישור השיטחי.
          אם נלך עמוק יותר, נבין שגם הנפח הזה, הוא מכוח הכלי, כיון שרק בלון גדל בגלל לחץ אוויר, צנצנת לא גדלה בגלל לחץ אוויר, לכן אותה גמישות , היא המרכיב שמאפשר את ההגדלה.
          והגמישות קדמה לניפוח, או במקרה הזה, היכולת של הקומה לגדול כתוצאה מתפילה , תלויה בקומה, לפני שהיא תלויה בתפילה.

          1. כבר כתבתי למעלה.

            אין לי שמץ אם אתה מבין נכון את התיאוריה. בכל אופן נראה לי שהקומה גמישה הרבה יותר ממה שנראה לנו. פשוט לרובנו אין עניין לעשות איתה משהו ולכן הכל נשאר כשהיה.
            (אני לא יודע מה דכאוני יותר: ההשקפה שלי על המין האנושי, או ההשקפה שלך על חוסר היכולת של המין האנושי)

כתוב תגובה לדרול לבטל