אודיסאה באומן


ישנו משפט תמוה של רבינו הקדוש שאומר ביידיש "אין אומן זיין און אין סופיא נישט?". התרגום החופשי הוא "איך אפשר להיות באומן , בלי להיות בסופיא?" .
סופיא, כמו שהרבה יודעים, הוא פארק ציבורי ענקי, מושקע, מפואר ונהדר, שנמצא בעיר אומן בערך שני קילומטרים מהציון הקדוש. הגן הזה הוא כל כך גדול, מטופח, מעוצב ומושקע עד שLonely plannet מכנה אותו "התשובה המזרח אירופאית לגני הטילרי".
לא מדובר בהגזמה.

למעשה מציאותו של גן סופיה בעיר קטנטנה ונידחת כמו אומן היא נס אמיתי.בעיניים אוקראיניות , אומן היא לא יותר מכפר מגודל , שיתרונו היחיד הוא מציאותו על הכביש הראשי בין אודסה לקייב. אפשר להשוות אותו בארץ לכפר ויתקין או למסילת ציון. הרעיון שבכזה חור מישהו יבנה פארק מפואר כמוהו אין גם בערים אוקראיניות אדירות כמו חארקוב שמונה שני מיליון תושבים , הוא רעיון מופרך. מי שמתייחס לקיומו והיווצרותו של גן סופיא באומן כאל נס, מסיק מסקנה הגיונית.
כמובן שכשמדובר על אומן ועל רבי נחמן , מסתתר כאן איזשהו סוד ואנחנו כבר נחשוף אותו, אבל ראשית בואו ונגלה איך בכלל נוצרה התופעה הזאת שנקראת "גן סופיא".
מה שמספרים המדריכים של סוכנויות הנסיעות החרדיות לכל הישראלים והישראליות שמגיעים לאומן זה את הסיפור הבא: האוקראינים נלחמו נגד הפולנים ואז כשהם באו לאומן , הם דרשו מכל היהודים להתנצר , או שיהרגו אותם.
אז באה הבת של ראש העיר הפולני שקראו לה סופיה, (ביוונית : חוכמה, כמו במילה פילוסופיה) ואמרה להם שלא יפגעו ביהודים ושיהרגו אותה לפני שהם הורגים את היהודים.
האוקראינים מצידם הסכימו לעסקת החבילה ובאמת הרגו אותה ואז הרגו שלושים אלף מתושבי העיר, בינהם עשרים וחמישה אלף יהודים. אותם יהודים שנרצחו, נקברו בקבר אחים , איפה שנמצא היום , הציון הקדוש של רבי נחמן מברסלב.
בסופו של דבר, ניצחו הפולנים את האוקראינים ואותו ראש עיר אציל פולני, בנה את גן סופיה לזכר ביתו שהקריבה את חייה למען היהודים.
כמו שברור לכולנו, חוץ מפרט זה או אחר , כל מילה בסיפור הזה אמת, או במילים אחרות, הסיפור הזה מצוץ מהאצבע ואין לו שום קשר למציאות. גירסה מלאה של הסיפור הבדיוני הזה , תוכלו למצוא פה.
לסיפור המופרך הזה שמספרים המדריכים החרדים בכל זאת יש איטזשהו ערך. הוא גורם לתיירים הישראלים לחשוב שבכל זאת יש גויים טובים או גויות טובות. לכם, קוראים יקרים, זה אולי נראה טרוויאלי, אבל רבים מבין עולי הרגל לאומן, הם אנשים מאוד בורים ומוגבלים מתחתיות החבית של הפריפריה. מבחינתם אוקראינה זה החו"ל היחיד שיראו אי פעם והם בטוחים שהגויים הם מין חיות טרף פראיות, חסרות כל קשר לאנושיות.
אני שמעתי את הסיפור הזה כמה פעמים באומן והיו התנגדויות של המאזינים שלא האמינו שהסופיא הגויה הזו יכולה להתנהג בכזו אצילות נפש. מהבחינה הזו הם צודקים, הקטע הזה של הסיפור, לא היה ולא נברא.
הסיפור האמיתי לא פחות מעניין.

בשנת 1768 אכן נטבחו יהודי אומן על ידי מורדים קוזקים. באותה תקופה סופיה המפורסמת הייתה בת 8 וגרה בצפון תורכיה. עשרים שנה אחר כך , סופיה נחשבה לאחת מיפהפיות אירופה הנודעות, ניהלה רומנים עם שניים מאחיו של מלך צרפת והייתה פילגשו של הנסיך הגנרל פוטיומקין, חביבה העיקרי של קיסרית רוסיה , יקתרינה הגדולה.
לאחר מות הגנרל היא הצליחה להשתחרר מנישואיה הראשונים לגנרל ג'וזף וויט הפולני ולהנשא לפולני אחר, הרוזן סטניסלב שסזני פוטוצקי, שבאותה תקופה שלט באיזור אומן. אם זה מעניין מישהו, הם נישאו בטקס כפול, גם קתולי וגם יווני אורתודוקסי, כי סופיה, למרות שנולדה בתורכיה, הייתה יוונית.
הרוזן פוטוצקי בנה לכבוד אישתו האהובה והמהוללת את הפארק המפואר, שנקרא "גן סופיה" והאדריכל עיצב אותו מתוך הוקרה ליוון הקלאסית ושילב בו מוטיבים משתי היצירות האפיות של הומרוס האיליאדה והאודיסאה.
הפארק רווי ביצירות אומנות ובמבנים ארכיטקטונים מיוחדים ונאספו לתוכו מאות צמחים נדירים מכל רחבי אירופה. כך הכיר אותנו רבינו הקדוש , כשהגיע לאומן שנים מועטות לאחר שנפתח הגן ובתקופתו נערכו בגן הופעות מוזיקליות והצגות והוא נחשב לאחד ממרכזי התרבות באימפריה הרוסית.

לימים הפך חלק מהגן למרכז מדעי ללימודי טבע וצמחייה וגם היום , לצד היותו של "גן סופיה" מוקד תיירות למאות אלפי מטיילים בשנה, הוא גם מהווה חממה מדעית ונערכים בו מחקרים בוטאניים וביולוגיים.
מכאן אנו יכולים להבין סוף סוף את משמעותו של משפט רבינו הקדוש "איך אפשר להיות באומן , בלי להיות בסופיא?",
זה בדיוק כך, מה הטעם להיות מקושרים לצדיק, בלי להיות משכלים ונאורים, בלי להיות מעורים במוסיקה, מדע ואומנות. מה הטעם בעבודת השם של אנשים בורים ופרימטיבים, שטופים באמונות הבל ודעות קדומות.
את התשובה אנו יכולים לראות בעצמנו כשאנו מגיעים לאומן ופוגשים שם את אותם ליגיונות של גלמים מהעדה החרדית, חסרי תועלת ושחצנים שכל עיניינם בחיים הוא רכלנות על רב זה או רב אחר. יש לי חברים כאלו, אני לא אומר שלא, אבל אני לא מבין מה בדיוק הם תורמים לעולם, חוץ מלשמר את אומנות כרזות הנאצה.
מצד שני ישנם אותם נחילים של בעלי תשובה, עם שילשולי פיאות ופומפונים מתבדרים, שחיים בתוך ג'ונגל של אמונות חשוכות בקליפות ובטומאות ובפגמים, ולועגים בנבערות חוצפנית לתרבות המערבית ממנה הושלכו. בצדק לועגים להם החרד"לים ורואים בהם בסך הכל אפיזודה נלעגת.
וכך בלב הזוהר היוקד שהביא רבינו לעולם, תחת הבוהק של שמש הצדיק באומן, שוכנים שני שבטים נחשלים,יצירי הנבערות החרדית רבת השנים מצד אחד, והפסולת של חברת הצריכה המודרנית והשיטחית מצד שני ומסביבם הומים אלפי עארסים רודפי חוויות ורוכלי הבלים ומקבצי נדבות טרדנים וכולם כולם שוכנים בצל הצדיק ומתעלמים מרצונו וממשאלתו המהדהדת "לכו לסופיה , אל ההרמוניה הנדירה בין טבע, מדע ואומנות, לכו לסופיה אל התבונה והידע ושיקול הדעת!"
ואותו אספסוף ממשיך לאכול ולשתות , לרקוד ולחגוג בטרם יחזור אל האורותיו בסתמיות ואל חייו הסתמיים, כהוא מתייהר בכך שעשה את רצון הצדיק.

.


9 מחשבות על “אודיסאה באומן

  1. להבנתי, היווצרות הסיפור בקרב הברסלבים באה לענות על קונפליקט פסיכולוגי – מה ראה ר' נחמן לשבח גן אסתטי ומטופח, המכיל פסלי פילוסופים וחיות מיתולוגיות רח"ל, גן הקרוי ע"ש אישה גויה יפהפייה שלא נראית ומתנהגת כמו אישה יהודיה כשרה, אלא להיפך.
    לשם כך הסיפור קושר את הקמת הגן עם מעשה חסד עם יהודים ומעקר את המיניות מאותה אישה, ע"י מיקומה בגיל 8, ילדה קטנה לפני גיל הבגרות המינית.

    אגב, עובדה היסטורית שמחדדת את הענין היא שע"פ המקורות הלועזיים, הגן הוקם רק ב-1796 – 14 שנה לפני הגעת ר' נחמן לאומן, ולא ב-1761, כמו שכותב המקור הברסלבי. אם, לא יכולה להיות לו זיקה היסטורית ישירה לאמור בסיפור, כביכול הוקם כחלק משיקום העיר לאחר הרג היהודים. סביר גם דימויו בשיח אז, היה כגן חדש יחסית ולא גן ישן, ולכן הסיפור לא יכל להיווצר כבר בתקופת ר' נחמן, אלא רק הרבה יותר מאוחר

    1. צריך לדייק.
      הגן נחנך בשנת 1802 , באותה שנה הגיע רבי נחמן לראשונה לאומן.
      סביר להניח שהפרוייקט ההנדסי הכביר הזה, היה העניין העיקרי של תושבי הסביבה באותה תקופה, כיוון שמאות מבינהם נשכרו כדי לעבוד בבניית הגן.

      השאלה הנשאלת מבחינה היסטורית היא מדוע החלו את בניית הגן בשנת 1796 בעוד שפוטוצקי נישא לסופיה רק בשנת 1798. כנראה בגלל שכבר ידעו שהם עתידים להנשא רק שהפרצדורה של הגירושין הקתוליים עיכבה אותם.

  2. מעניין לגמריי.
    חייבת להודות שזה אף פעם לא הטריד אותי במיוחד, כלומר הגעתי לסופיה, נפעמתי מגודלו ופארו, נופיו וכד'. הסיפור היה פחות רלוונטי לטעמי, הלכתי יותר כי הצדיק אמר, אז פשוט עושים…
    תקופה קצרה מאוד התאמצתי להבין את זה, אז באמת הארת את עיניי בעניין.

    קצת מסתייגת משאר הדברים אבל זה בהחלט מבט חדש על עניין ישן. איזו הבחנה חדשנית : "לכו לסופיה , אל ההרמוניה הנדירה בין טבע, מדע ואומנות, לכו לסופיה אל התבונה והידע ושיקול הדעת!".
    זה באמת רבינו, עניין הפעולה והעשייה, ולא הרביצה וחוסר החשיבה.

    מסור לו ד"ש ממני. בקש עליי רחמים. מה אכפת לך, זה בחינם.

    1. בדיוק כשחשבתי עלייך כאלו דברים רעים, בגלל ההערה שלך על ההומואים , את הגבת בכזו מתיקות ותבונה וצירוף המיקרים הזה רק מוכיח כמה הצדיק אוהב אותך וכמה הצדיק קרוב אלייך ואיך שבעולם האמיתי הנשמה שלך זוהרת באור מסמא ואת פורשת כנפיים.

      1. איזה חמוד אתה,
        אבל שוב קלטת אותי לא נכון.
        משום מה אני מאוד אוהבת הומואים.
        היה לי חבר טוב עוד בתחילת התשובה, מתוק כזה, מבוגר ממני בעשור פלוס… ומרוב שהסתדרנו מעולה יחד, הוא גם רמז שהוא רוצה להתחתן איתי.
        "עד כאן" אמרתי ופרשתי כנפיים הלאה.

  3. דרול אתה קורע…אוהבת את הפיקחות שלך והציניות .
    לא מבינה עדיין מה הקטע עם התמונות. נראה לי קצת סוטה אפילו.
    יש לך דימוי ממש גרוע על נשים.
    קודם כול: אישה לא צריכה להיות בחזייה ותחתונים כדי להראות חזקה.
    דבר שני, אישה היא הרבה יותר מסמל סקס ,מחזה ,שיער גולש וכו' כמו שאתה מרשה לעצמך להציג אותה. אתה ממש מזלזל בנו.
    ושוב, רואים שאתה חושב שנשים יפות …אבל האובר התעסקות הזה מוגזם. יש מישהו שברא אותן כאלה יפות. באותה מידה אתה יכול להתלהב מהאוזן שלך.

      1. אתה כזה אפס מאופס שחושב שיודע ומבין באנשים אחד הדברים הבסיסים ביהדות זה לדעת שביהודים אתה לא מבין כמו שאמר הבעל שם טוב זכר צדיק וקדוש לברכה שלדבר על יהודי זה בחינת במופלא מימך אל תחקור ולביא ולזלזל בכל מני רובדים בעם היהודי בלשון בוטא ומיתנשאת בזמן שאיש לא יודע מי חשוב ואהוב ומי גדול או קטן כי האדם רואה לעניים והשם רואה ללבב . והכוונה של רבינו לבקר בגן סופיה רחוקה מאוד מהבנתחה הרדודה והמטופשת אני לא יודע מאיפה אתה מפיח הגועל נפש הזה ואיך אתה יושב מול רבנים עם כל כך מלא חרה בראש שלך . אבל כנראה שזה תוצר מעוות של מישכב זכור.

        1. מצד אחד "איש לא יודע" מצד שני "הכוונה של רבינו רחוקה מאוד" מצד שלישי "מהבנתחה הרדודה".
          הבנתחה?
          חה חה חה חה.

כתוב תגובה למתעוררת לבטל