חודש טוב , טוב לכולם


PG

משהו עצבן אותי כשהלכתי למקווה בנתניה ביום שישי וזו הייתה המודעה הזו 

שזו מודעה שכבר באומן ראיתי והתעצבנתי ממנה . אבל בגלל שאני נוטה ללמד זכות על אנשים , אני רוצה להגיד גם לטובת מי שחיבר את המודעה שיכול להיות שהוא ערבי משכם והלכך אמא שלו היא באמת פאטמה מהקאסבה ואז לא פלא שהיא נראתה ככה. מה שחשוב הוא לא להטיל את המסקנה הזאת על יהודיות כשרות שבוודאי צריכות להראות כמו שרה אימנו עליה השלום , שהייתה יפהפיה מפורסמת בה חשקו שלושה מלכים , פרעה מלך מצריים , אבימלך מלך גרר ועוג מלך הבשן (לפי המדרש על הפסוק "ויבא הפליט ויגד לאברהם").

מיותר לציין שאילו שרה אימנו ע"ה , נראית כמו הטאליבן או כמו ערביה מהקאסבה , היא לא הייתה מושכת את תשומת ליבה של מלכים שהיו מצויידים בהרמונות מאוכלסים.

זה דבר ברור לכל בר דעת , הענייייין הוא שהדעת כנראה אינה זמינה אצל כל אחד , מה שיוצר פאנטים ופאנטיזם שבהם כאמור צריך להלחם, אז רציתי להכניס כאן את השיר "סוף העולם" של בריטני ספירס , הבעיה ששם היא נראית כל כך שבורה , הרוסה ואכולה עד שאני מפחד שהקליפ הזה יהפוך להיות תעמולה לחזרה בתשובה , וזה באמת דבר שאין מקומו כאן, אז נתנחם בקלסיקה שלה , שנוצרה לפני התקופה בה "אור שמח" הייתה תקוותה היחידה.

אוקיי,

לעיתים הייתי שר לעצמי בפראפרזה דבילית על אלתרמן "מת אב ומת אלול וממת חשוון , נהרגו ניסן אייר וגם סיוון". ובכן לפחות חשון מאחורינו ואנחנו מתקרבים אל חג האורות שהוא וחג הגאולה שחסידי חב"ד מכנים "ראש השנה לחסידות". אמנם אני רחוק מלהיות חב"דניק , אבל אין סיבה שלא לחגוג ראש שנה לחסידות ולאחל "תכתב ותחתם בתורת החסידות ובדרכי החסידות".  אני לגמרי בעד , שיהיה חודש מקסים לכולנו.

מה שגורם לי איש שקט לאחרונה , זה אותו ספר "אומן" , של משה ויינשטוק , שכבר כתבתי עליו פה אבל נראה לי שלא מיציתי את העניין וקיבלתי המון תגובות על הביקורת שלי ומהתגובות הבנתי שלא הייתי די ברור.

ובכן העניין בכך, ישנה אופנה בשנים האחרונות לספל את רבי נחמן ליהדות הכלאיים , ליהדות "המתוקנת" ובעוונותינו הרבים משתתפים בעניין גם אנשים שרואים את עצמם מקושרים לצדיק. זו תפיסה שבחסידות חב"ד , נניח , היא מקובלת אבל לא עובדת בברסלב , כי בברסלב זוכרים את עשרת הדברות וגם הדיבר השני שאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני".

בברסלב מתקרבים לצדיק , כי זו הדרך לעבודת השם ואין בילתה . הסיטרא אחרא , מה הוא אומר? הצדיק זה נחמד ,זה מסורתי , זה נעים , אפשר לדבר עליו תוך כדי אכילת פיצוחים בסלון מעוצב בשערי תקווה , או בהתנחלות בורגנוית אחרת ואחר כך להמשיך עם כל הרכילות והאגו והלשון הרע שיש בעולם ולחשוב שזה "מאזן".

זאת הבעיה שיש לי עם יהדות הכלאייים , היא מאזנת, תורה ועבודה , השם ישמור ויציל.

התורה שונאת כלאיים, היא אומרת "תגדל ענבים זה טוב , תגדל חיטה זה ומצויין , אבל אם אתה עושה איכסה פיחסה ומגדל את החיטה בתוך הכרם , את זה צריך לשרוף."

אותו הדבר כאן.

חסידות זה מצויין , אוניברסיטה זה חשוב מאוד וזה טוב , אין ספק בכלל , אבל כל תוצרי הכילאיים , אוניברסיטות דתיות ומכללות מסוננות ואינטרנט על פי ההלכה , כל זה כלאיים , זה קרח מכאן ומכאן. עכשיו , אין לי בעיה עם וינשטוק , הוא תוצר מובהק של סביבתו וכל מה שקרה לו באומן זה למעליותא לו , למרות שזה תחתיותה מבחינתנו , אבל זה שכל מיני רבנים משתפים איתו פעולה , זה כבר מסוכן מאוד ולי יש חשש שמנסים לסלף את חסידות ברסלב , כדי שתתאים לציורים השמאלציים בסלונים המאובזרים של רעננה עילית.

אז אני רוצה לעשות שרות לציבור ולספר קטע קטן מההיסטוריה של חסידות ברסלב שכמובן לא תשמעו מרבני הצפיחית בדבש , בגלל שהם לא יודעים או רוצים להסתיר וזה בלי להזכיר שמות , כולכם יודעים לספור עד שלוש, נכון?

טוב, אתם יודעים שמי שיסד את חסידות בארץ ישראל היה הרב לוי יצחק בנדר , זכותו תגן עלינו? נכון. היו כאן לפניו , ברוך השם גם אחריו , אבל הוא עיקר העניין. הוא הביא את ברסלב מאירופה הבוערת ונטע כאן אילן שבצילו כולנו חוסים עד היום. זה היה הרב בנדר , הבסיס האיתן לכל מה שאתם שמעתם ואתם יודעים על ברסלב והננחים יכולים לנבוח מול הירח כהרגלם ולהגיד "ציגלה מה" , אבל זאת האמת.

ובכן , הרב בנדר , זכה שבסוף ימיו ובזכותו התחילה חסידות ברסלב להתפשט אל מחוץ למאה שערים והתחילו לבוא ולהתעניין , ובעיקר התעניינו בשיעורי החסידות שהוא היה נותן בכל יום חמישי בבית כנסת "השול" במאה שערים.

מה לעשות שהשיעורים היו באידיש? הרב בנדר מאוד רצה לקרב את בעלי התשובה והישראלים שהתעניינו אז הוא מינה את הרב נחום ביננשטוק שיתרגם את השיעורים לעברית. כך חלפו כמה שנים והרב בנדר עלה לישיבה של מעלה והותיר אחריו הרבה תלמידים , כמו הרב ברלנד והרב טייכנר והרב גודולבסקי , וגם את ממשיך דרכו , המקובל האדיר הרב ישראל מאיר ברנר שליט"א.

הרב ברנר היה אמור , לפי כל הדעות , להמשיך את המסורת של שיעורי החסידות ביום חמישי, אממה , הוא אמר "בשביל מה שיתרגמו אותי מאידיש? כולם מבינים כאן עברית , אני אדבר בעברית".

כשהשיעורים בחסידות הפכו מאידיש לעברית , כל מאה שערים רתחה. פשוט לא נתנו לו לדבר, הוא היה צריך לעבור לעזרת הנשים בבית כנסת, כדי לתת שם את השיעורים ואחר כך בכלחל היה צריך לעבור לבית כנסת אחר , אבל הוא נשאר בשלו , הוא לא חוזר לאידיש. (נכון שאחר כך הוא הסכים לתת שיעורים באידיש באירועים סגורים שכל המוזמנים היו מהעדה החרדית , אבל לא בשיעור פתוח לציבור).

כשהגיע חג הסוכות , לא נתנו לו לתת שיעורים בעברית בסוכה של בית הכנסת , אז התלמידים שלו בנו לו סוכה באמצע הרחוב והלכו לבד"ץ העדה החרדית כדי לקבל הכשר לסוכה. אז קרה דבר מדהים , כל הדיינים בבד"ץ כולל אב בית הדין עלו לרגל לסוכה כדי להכשיר אותה וזאת הפכה להיות הפגנת תמיכה קולנית ברב ברנר , שהוא גורש מבית הכנסת של ברסלב כיוון שהתעקש דווקא על עיברית.

זה לא שהרב ברנר ציוני ולא שרבני הבד"ץ תמכו לרגע בציונות. זאת לא הייתה הנקודה , הם באו להביע את ההערכה שלהם לאמת , לאונתטיות , למה שנראה להם כהמשך הלגיטימי של תורת ברסלב ושל הרב בנדר . נכון היו ברסלבים שהתנגדו ושסגרו את בית הכנסת בפני חוזרים בתשובה ובסופו של דבר גם גרשו את הרב ברנר שליט"א ולא נתנו לו להכנס לשם בשך שנים. היו .

כמו שהיום ישנם רבני ברסלב שמוכרים את תורת ברסלב בתור משהו ניו אייג'י או כמו איזה קטע פרימטיב של לחשים וקמעות. יש גם כאלו , אבל צריך להבין שזה שעטנז.

עכשיו נכון שזה היה שיעור נחמד בהיסטוריה של ברסלב?

נכון שלא שמעתם אותו מעודכם , לפחות לא אצל סלבריטאי ברסלב ולא מנוצצי ברסלב ?

יופי.

שייהה חודש טוב , שנשמע ונתבשר בשורות טובות ושנכתב ונחתם בתורת החסידות ובדרכי החסידות.

אמן כן יהי רצון.


11 מחשבות על “חודש טוב , טוב לכולם

  1. שבעים פנים לתורה. היה מעניין לקרוא את תפיסת העולם שלך לא לערב מין שבאינו מינו. עליונים עם עליונים. תחתונים בענינים ירודים. מבחינה שכלית מקובלת עלי התפיסה הזו. מבחינה של מה באמת רוצה אלוקים הוא לעשות לו דירה בתחתונים. לשלב אלוקות בהמצאות הביזריות ביותר . גם באינטרנט ולעלות אותו לקדושה. ככה לימדו אותי וככה התעצבה לה תפיסת עולמי . אבל יש מוקש – גם מבחינה אמוציונלית אני קרובה יותר לתפיסה שלך.כשדת ופוליטיקה. או דת וטלבזיה או יהדות ואוניברסיטה הולכים יחד יש בי תסיסה . ועולה גועל .

    מאותה סיבה אתה צריך להוקיר את הרחוב החרדי ששומר על שמרנות וחוסר קידמה. ואני היא שצריכה לתמוך במראה חרדי חדש ואופנתי.לפחות בהתאם לתפיסה עלייה עוצבתי. מצד שני אתה אומר קיימים שני עולמות. נתן לדוסים להישאר בשמרנות ואני אהנה
    מסרטים. נשים יפות . ומותר לשני העולמות לחיות זה לצד זה.

    1. השם אוהב אותך , יקרה.
      אין בי שמץ של "ממלכתיות". אני לא מגדל פרות כדי לשתות חלב ואם אין צנוניות, אני קונה לפת. אני משתמש ברחוב החרדי כשאני זקוק לו, אבל אני לא מתכוון לתחזק אותו , כמו שאין לי כוונה לתחזק את תעשיית הקולנוע ההוליוודית, למרות שאני מאוד מעריך אותה.

      החינוך שלנו לימד אותנו שאנחנו צריכים להלחם על קיומם של כל המוסדות והארגונים להם נזדקק , אבל זה פשוט לא נכון.
      בני ברק במקומה עומדת, כמוה כקניון כגבעתיים ושניהם פתוחים לעסקים וישמחו לעזור במה שהם טובים בו.

      שבוע טוב וחודש נפלא שיהיו לך.

      1. אפשר להמשיל את הקיום שלנו כאן לגן עדן – "כל דיכפין יטה ויכל" בין הדרדרים והקוצים ישנם עצי פרי, ועל עץ הפרי ישנם קוצים ויש לקטוף בזהירות את הפרי הנחשק ולהזהר משריטות. העץ כעץ והגן כגן שלמים ומושלמים ואנו האורחים שנהנים מחסדם ומודים על קיומם.

  2. חודש טוב דרול היקר!
    תודה על שיעור מאלף על תולדות ברסל"ב ישראל! אכן לא ידעתי לא שמעתי למה לא עושים גרפיטים בנושא?
    בקשר למודעה שראית ושמת פה, אני לא מצליחה לראות אותה. למה? אני גם רוצה לראות במה מדובר.
    ובקשר לאופנת הטאליבניות… לא רואה את עצמי עושה דבר כזה בחיים! ויחד עם זאת, לפני כמה שנים אמרתי את זה על שמירת שבת ושות'. אז לך תדע.

    1. לא ידעת ולא שמעת , כי אין מי שיספר לך לכן כ"כ חשוב לי להציל פיסות היסטוריה מחסידות ברסלב וחסידי ברסלב.

    1. היי יקרה!
      הצדיק אוהב אותך מאוד.
      אני מנסה לגרום לכך שכל התגובות תאושרנה , אבל עדיין הוא מדי פעם שולח תגובות לספאם.
      יהיה בסדר.

  3. מה שאתה כותב זה מעניין מאד,
    אבל למיטב הבנתי, הספר של וינשטוק
    בדיוק משרת את אנשי הכלאים.
    ככה זה, אלוהים יצר בעולם גם אנשי כלאיים (כמוני למשל)
    שלעולם לא היו נוסעים לאומן, שמזלזלים באנשי ברסלב
    שהכל נראה להם הזוי ומטורף.
    ופתאום בא אדם, ומסביר להם בשפה שלהם
    שיש צדדים שאפשר להתקנא במציאות הזו,
    שיש שם דברים שהם לעולם לא יגיעו אליהם פה, שיש שם צדיק.
    כמה אנשים שדיברתי עימם על הספר
    אמרו לי שזה עורר בהם געגועים לעבודת האל
    געגועים לצדיק,
    שניים סיפרו לי שהחליטו לנסוע לאומן בגלל הספר.
    אז קצת חבל לי הדיבור הלא נעים שלך…
    אל תפסול ותשמיץ כל כך מהר,
    זה קצת מיותר…
    אולי הגדולה של רבי נחמן היא שהוא מצליח להגיע לכל כך הרבה אנשים, וכל כך שונים בדור הזה.
    (כן וגם אני שיניתי את דעתי בעקבות הספר הזה)

    1. כן , כמובן.
      אחר כך הבנתי לבד שזה היה רצון הצדיק , שויינשטוק יכתוב את הספר לפי מידתו ויגיע משהו לאומן גם מאנשים כאלו.

      הטעות שלי הייתה , שכל כך פינטזתי על האנתרופולוגית בסטייל מיני פרופסור שטרנהל ימ"ש ורציתי לראות איך שהיא ברגישות האקדמית שלה , תשתולל ותצרח שנמצאה הסכנה הגדולה ביותר לדמוקרטיה הישראלית ולשלטון החוק.
      אבל אנחנו יודעים שהדיאלקטיקה הזו לגמרי מיותרת כרגע ודווקא השלימזליות של ויינשטוק שניסה להפוך את "יומנו של מעצבייניש" למשהו אקדמי , היא שהצליחה לפרוץ את המצור המחשבתי של מזרוחניקים שכמוך.

      טעיתי ובוודאי שאתה לא צריך לפרש את הנחרצות שלי בתור יומרונות נבואית.
      יש לי עוד דרך ארוכה.

      1. כקוראת קבועה של הבלוג שלך
        ולאחר התלבטות מסויימת האם לכתוב (לרוב איני מגיבה ברשת)
        אני חייבת לומר לך שבעיני הספר של ויינשטוק על אומן
        הוא אחד הספרים החזקים והמרגשים שקראתי בשנים האחרונות
        לי זה ממש עשה את זה
        ולא הבנתי על מה הכעס הגדול,
        אולי זה עניין של טעם…..

        1. אני שמח בשבילך שהתרגשת והתחזקת.
          אני הייתי שמח יותר אם היית הולכת בעקבות ויינשטוק ונוסעת אל תוך האור המבהיק של רבינו באומן.

          יש הבדל גדול בין לקרוא ספר מסע לבין מסע .
          יכול להיות שאחרי שתיסעי , תוכלי לחבר אפילו ספר משלך.

כתוב תגובה לjongler לבטל