לא יודע עליו כלום


שלום קוראות , שלום קוראים

מועדים לשמחה.

הרבה אנשים מתפעלים מאוד משביעי של פסח, הרבה אנשים מתפעלים מאוד מקריעת ים סוף, הרבה אנשים אומרים את הפסוק "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם" והם חושבים שהפסוק הזה יגן עליהם.

אולי זה נכון.

אולי, אבל אני אומר שימין ושמאל זה טוב ויפה, השאלה הגדולה מה יש בראש.

אחד מהדברים הרבים שאני צריך לעשות ולא עושה , זה ללמד קבלה. אני מודה שאני לא כזה מומחה גדול, אם ישאלו אותי מה ההבדל בין ב"ן למ"ה, מבחינת הפרצופים, אני אגיד שאני לא זוכר, אולי פעם ידעתי ושכחתי מזמן.

זה לא אומר שאין לי מה ללמד.

כדי ללמד לא צריך לדעת הכל. כאילו , המורה שלכם בכיתה א' , מסתמא לא ידעה הכל, אולי אפילו לא היה לה תואר בחינוך, אולי הייתה לה רק תעודת הוראה ואל על פי כן, בזכותה אתם פה, בזכותה אתם קוראים את הבלוג הזה וקוראים עוד דברים אחרים.

גם אני , אותו הדבר, אני לא יודע הכל, אבל קבלה אני יכול ללמד, במשך כמה שנים.

אבל אני לא יודע ולא יודע את מי.

משהו אחד אני יכול להגיד לכם בוודאות, תמיד יותר חשוב לדעת מה לא נכון ובקבלה זה חשוב במיוחד, כי רוב מה שלומדים , כשלומדים קבלה, זה שטויות.

יש פתגם חסידי עתיק שהולך ככה, ישנם שלושה ספרי חסידות.

נועם אלימלך הוא ספר של צדיקים, התניא הוא ספר של בינוניים ואילו ליקוטי מוהר"ן הוא ספר של רשעים.

באמת זה מה שאומרים ואני אומר ככה.

לגבי "נועם אלימלך" אני לא יודע. יש אגדה שהרב מעמדין היה מחזיק את הספר מתחת לרגל הקצרה של הספסל. זו אגדה כמובן, כיוון שהספר יצא לאור שמונה שנים אחרי מותו של הרב מעמדין.

אם אני הייתי צריך לקבוע איזה ספר הוא "ספר של צדיקים" הייתי בוחר ב"מי השילוח" של רבי מרדכי יוסף מאיזביצה.

978

אני יודע, אני יודע שהספר הזה זכה להיות מאוד פופלארי בשנים האחרונות, מספרים שהספר הזה הוא הבסיס הרוחני של שלמה קרליבך , שזה שקר וכזב וגם החרדלים הפכו את הספר לספר יסוד ובסיס , כיוון שהוא לא ברסלב.

לא שהם משהו בחסידות, החרדלים. אין להם מושג, אבל היה להם מאוד חשוב שיהיה להם ספר חסידות שהוא לא ברסלב.

למה לא ברסלב?

בגלל אומן, והדברים ידועים. בחרדל ישנה מסירות נפש לא לנסוע לאומן.

זה עיקרון חשוב אצלם, אלוהים יודע למה, אבל כמו שלא הבינו בברסלב, ככה הם לא מבינים ב"מי שילוח", אבל הספר עצמו , ספר מצויין.

ליקוטי מוהר"ן , גם ספר מצויין. אנחנו לומדים אותו כל הזמן ואין כמוהו.

למה הוא נקרא "ספר של רשעים"? אני לא יודע, בספק רב אם הרשעים יודעים את זה ובספק רב יותר אם הרשעים לומדים ממנו.

יש בכל אופן נקודה אחת שרבינו הקדוש כותב שם לגבי הרשעים ואילו הייתי רשע והייתי קורא את זה שם, אין ספק שהייתי מרוצה. אני מדבר על הסוף של תורה נ"ט שמדברת על זה שהכעס פוגם בממון, חוץ ממה שנוגע לרשעים, כי רשעים גם אם הם כעסנים, יכולים להיות עשירים , עיינו שם.

בכל מקרה, מה שרציתי לדבר עליו זה על ספר התניא, שנקרא "ספר של בינוניים" והאמת היא שממה שאני יודע עליו, הוא בעיקר "ספר של שטויות"

אני אוהב חבדניקים והם חברים שלי והכל, אבל מבחינה תיאולוגית, אפשר לומר שהם יותר גרועים מהחרדל. אצל החרדל יש נבערות ואצל החבדניקים יש סילוף.

בגלל זה צריך ללמד קבלה.

נגיד, יש הרבה אנשים שמתבלבלים בין קליפה לבין התלבשות והאמת היא שאלו דברים לגמרי שונים.

ההתלבשות היא אפשר לומר, היא הגורל של הניצוץ. כלומר יורד ניצוץ אל העולם, דרך כל העולמות, בריאה, יצירה , עשיה וסוף כל סוף, הוא מתלבש באיזה חומר, נגיד בנעל. תרצו אדידס, תרצו נייק , לא משנה , ניו בלאנס, הכל טוב.

האם הנעל היא קליפה? לא.

היא התלבשות.

לא משנה , מאיזה חומר היא עשויה. היא יכולה להיות מעור של פרה או מעור של חמור, או מפלסטיק. הניצוץ רצה להיות נעל והוא נעל והכל טוב.

קליפה היא משהו אחר, את הקליפות בדרך כלל אי אפשר לראות. גם לפי עץ החיים, של רבי חיים ויטאל, הקליפות הן מין רעיון, רעיון מעוות.

נגיד מה שאומרים שישמעל הוא הקליפה של אברהם, מה הכוונה בזה?

האם הבגדים של ישמעל היו קליפה? לא.

האם הנעליים שלו? גם לא.

האם הגוף של ישמעאל היה קליפה? גם לא, יש לזה כמה הוכחות, מדרש רבה על ספר בראשית מספיק.

אז באיזו נקודה , נמצא ההבדל בין אברהם אבינו לישמעאל? במחשבה. שם נמצאות הקליפות.

אומרים חז"ל, אחרי שישמעאל עזב את ביתו של אברהם , הוא היה אורב לאנשים ושודד אותם. אברהם היה עשיר, גם ישמעאל היה עשיר, אבל העושר של אברהם הגיע מכוח זה שהוא יצר, שהוא סחר, שהוא פרנס.

ואילו העושר של ישמעאל הגיע מזה שהוא לקח מאנשים אחרים, שהוא פגע מהם.

זה ההבדל בין האור לבין הקליפה. האור בונה, כל הזמן, בונה ויוצר ומתרחב ומתפשט.

הקליפה רוצה להרוס. היא כאילו נראית כמו האור, אבל המטרה שלה היא הרס.

אותו הדבר אצל עשיו, שאומרים שהוא הקליפה של יצחק. מה הייתה התכונה של יצחק? הוא היה עשיר , בלה בלה בלה, זה לא מה שאפיין.

יצחק היה מתבודד, היה מתרחק מאנשים.

אברהם חיפש אורחים, יצחק לא חיפש אף אחד. כבר אמרנו פעם שהעיוורון שלו היה חלק מהעניין. הוא נמנע מחברה, נמנע מהתעסקות באנשים.

עשיו גם לא אהב אנשים, אז הוא הרג אותם.

הוא היה רוצח.

כלומר גם כאן אנחנו רואים את הדימיון בין האור לבין הקליפה שלו והדימיון הזה חשוב, כי כל עיוות , כל סילוף, מתחיל במשהו טוב, במשהו חיובי, אבל במצבו העצמאי, הוא קליפה הוא רוע. הוא רוצה להרוס.

בגלל זה, אנחנו אומרים בקבלה, שתשעה באב זה החג הגדול של השטן. תשעה באב, זה חורבן הבית, כלומר בתשעה באב הקליפות ניצחו.

כמובן, יש מסביב לאירוע הזה של חורבן בית המקדש, הרבה מאוד עניינים ויש מי שדורש את זה לטובה.

אבל בעיקרון, החורבן, הוא המטרה של הקליפה וכמו שאנחנו רואים אצל ישמעאל ואצל עשיו, זה בא לידי ביטוי בעיקר במחשבות ורעיונות.

אוקיי, אני מאחל לכם סוף שבוע מדהים.

עד כאן מברסלב,

ברסלב היא כפר קטן, על נהר גדול.

"והמים להם חומה, מימינם ומשמאלם"

160504_171205_bratslavואנחנו בגלות, גלות תל אביב, אבל לא שכחנו את הנהר.

לא שכחנו כלום.


6 מחשבות על “לא יודע עליו כלום

  1. "האספקלריה המאירה של האהבה (תפארת) עומדת היא ברום עולם, בעולם האלוהות, במקום שאין סתירות, גבולים וניגודים, רק אושר וטוב, ורחב באין תכלית, כשתולדתה האהבה העולמית (מלכות) יונקת ממנה יש לה הרבה מטבעה, היא (תפארת הנ"ל) אינה סובלת גם ברדתה שום קמצנות ורעות עין, כשהיא מוכרחת לצמצם את עצמה, היא מצמצמת את האהבה באהבה, גודרת את הטוב בטוב." (היינו כיוון שהיא בו-זמנית שורה בשני המצבים).
    (הראי"ה קוק: אורות הקודש ב' / מאמר שלישי: 'האחדות הכוללת' פרק כט': 'אהבת עולם')

    1. כִּי בְּחִינַת "כֹּה" הוּא אַסְפַּקְלַרְיָא שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה, וְ"זֶה הַדָּבָר" הוּא בְּחִינַת אַסְפַּקְלַרְיָא הַמְּאִירָה.
      (ליקוטי מוהר"ן א' ה')

  2. כִּי בְּחִינַת "כֹּה" הוּא אַסְפַּקְלַרְיָא שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה, וְ"זֶה הַדָּבָר" הוּא בְּחִינַת אַסְפַּקְלַרְיָא הַמְּאִירָה.
    (ליקוטי מוהר"ן א' ה')

  3. תודה על תשובה מחכימה. קראתי תורה צ"א כמה פעמים עכשיו אני חושב שמבאר "וזֶה הַדָּבָר"  הוא "זה" של:"וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הִנֵּה אֱלֹהֵינוּ זֶה קִוִּינוּ לוֹ וְיוֹשִׁיעֵנוּ זֶה יְהוָה קִוִּינוּ לוֹ נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בִּישׁוּעָתוֹ" (ישעיהו כה:9)

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s