הספר הלא נכון


אחים אחיות

קוראים וקוראות.

יש מגיפה בעולם, מגיפה של טמטום.

אף אחד לא יודע שום דבר, אף אחד לא רוצה לדעת כלום.

יש יוצאחם מן הכלל, נגיד אני ואתם, אבל ככה זה בדרך כלל במגיפות, תמיד יש יוצאים מהכלל.

אחד מהדברים שאנשים הכי לא מבינים בהם, זה גיאוגרפיה, כלומר איפה דברים נמצאים.

אז קודם, דברים לא נמצאים בשום מקום, הא הא הא

אבל זה לא נכון.

גיאוגרפיה היא דבר מאוד חשוב בקבלה, כי מה למעשה המשמעות של "המקום של הדברים"? זו ההתלבשות של העולם, מבחינת קבלת האר"י.

השתלשלות העולמות מתחילה באינסוף ונגמרת הכי רחוק , כלומר בעולם המוחשי ואם אנחנו אומרים שגוף האדם הוא התלבשות , אזי גם העולם, כדור הארץ הוא התלבשות העולם הרוחני ולכן לגיאוגרפיה חשיבות עצומה.

כיוון שלכל ניצוץ משמעות משלו , והסיבה שהניצוצות בוחרים להסתדר באופן כזה או אחר, היא בעלת חשיבות עצומה. כך שחוכמת הבריאה מתבטאת באופן שבו המקומות נימצאים אחד ביחס לשני וכמו שיש לנו בני אדם שהחשיבות הרוחנית שלהם היא פי מיליונים או פי מליארדים מחשיבות של סתם אנשים, אותו הדבר במקומות.

לא, אין לי שום כוונה לדבר כאן על קדושת ארץ ישראל, בגלל שאני בכלל לא מאמין בה, בשמץ ממנה, אבל ישנם ברחבי העולם מקומות שהם מיוחדים, שהם חזקים הרבה יותר ממקומות אחרים ומי שמבין בזה , הוא יכול להשתמש בידע הזה של המיקומים המיוחדים ולעשות שינויים מופלגים בעולם.

עכשיו אני רוצה להזכיר לכם שרבינו שכל מה שקיבלנו מרבינו הגיע מאנשים שלא הבינו אותו בכלל. ייתכן את ספר המידות הוא כתב בעצמו, אבל זה היה בגיל צעיר מאוד. כשאנחנו מדברים על השנים המאוחרות יותר של חייו, הרי הסיפורים והתורות והשיחות שלו הועברו בעיקר על ידי רבי נתן ורבי נתן לא היה במדרגה כזו שיכול היה להבין באמת.

אותו הדבר נכון לגבי הבעש"ט והאר"י, גם מהם לא נשאר חומר אותנטי, כי מי שתעד את הדברים שהם אמרו לא הבין מה מדובר.

כלומר, במציאות, ייתכן שרבי נחמן מברסלב, היה יושב והיה מדבר אל החסידים והיה מוסר להם את כל סודות היקום, את העתיד והעבר, את הטוב ואת הרע, את כל העקרונות לפיהם מתרחשת המציאות , אבל מי שכתב את הדברים, כתב בלי הבנה ולכן קשה מאוד ללמוד, גם מרבי נחמן וגם מהאר"י והבעל שם טוב, כמו שאמרתי.

ונשאלת השאלה, האם ניתן בכל זאת, לקבל איזשהו מושג לגבי תורת ברסלב, לגבי תורת רבי נחמן , בלי להתבסס על הרשימות של נתן מנימרוב?

ניתן לנסות להבין דרך הגיאוגרפיה.

כל מקום שרבי נחמן היה בו , או גר בו, הוא מקום אמיתי. הוא לא איזה שם מוזר ב"חיי מוהרן" אוקי? זה מקום שניתן להגיע אליו, ניתן לדרוך בו, ניתן לנשום את האוויר, לראות הנוף. שם גם רבי נחמן היה.

אילו היינו יכולים לעשות את זה, בוודאי היה זה נהדר ומופלא.

בוודאי היה בזה ברכה עצומה, כיוון שכל עניין ברסלב זה התקשרות לצדיקים ולהגיע למקום כזה, עדיף אלף אלפי פעמים מאשר להקשיב לאיזה רב שלא מבין כלום ברוחניות, מנסה להסביר את ליקוטי מוהר"ן.

ולא רק שזו מעלה עצומה מבחינת ההתקשרות לצדיק, אלא שיש כאן שיעור שניתן ללמוד , שיעור מעשי ואקדמי.

אני אציג לכם עכשיו מפה שתראה לכם, היכן גר רבי נחמן אחרי שעזב את מז'יבוז' שזה היה הכפר שבו נולד.

מסע רבי נחמן מדהים, הא?

מי חשב שזה יכול להיות כל כך ברור?

בגיל שלוש עשרה רבי נחמן מגיע לכפר אוקראיני בשם סיטרה אוסטה. בספרי ברסלב הוא נקרא אוסיטין , ושם הוא עבר מסלול רוחני שדומה למסלול שמיוחס לבעל שם טוב. הוא היה יוצא לשוט בנחל, הוא היה מתבודד ביער. היה שם מקום שהיה מין בקעה בראש ההר וזה היה מקום ההתבודדות שלו. הוא היה רוכב על סוס , בין השדות ובין היערות וכך עברו עליו חמש שנים תמימות בעבודה מהסוג הזה.

ואני רוצה להגיד לכם , קוראים שלי וקוראות אהובים ואהובות , שהנחל עוד שם, היער עוד שם. אותו מקום איפה שרבי נחמן מתבודד, עוד קיים אפשר להגיע לשם.

 

stavok-staraya-osota-11561035441האמת היא, אני הייתי שם, במקרה.

לפני יותר משנה נסעתי לאומן מפולטאבה דרך קרמנצ'וג ועצרתי בתחנת דלק בשולי העיר אולקסנדריבקה , שלושה קילומטרים בסך הכל מהמקום בו בילה רבינו הקדוש את נעוריו. אני לא יודע במה זכיתי שרבינו קרב אותי כל כך והעניק לי כזאת זכות עצומה.

אנשים שאלו אותי "מה אמר לך הרב הזה? ומה אמר לך זה?" אבל הכל כאין וכאפס לעומת רבינו הקדוש, והנהר שלו עדיין שם, ובסופו של דבר הוא נשפך אל הדנייפר העז.

אני לא יודע מה הביא את רבי נחמן שהיה בגיל העשרה לסגל לעצמו את אורח החיים של הבעל שם טוב לפני שהתגלה.

האם זו הייתה החלטה מושכלת שלו, או שמא מין ריפלקס, אבל חמש שנים עברו עליו בהר ובנהר ולאחר מכן כבר היה בשל לקחת על עצמו את התואר אדמו"ר. את זה הוא כמובן לא עשה בכפר, אלא עבר לעיר בשם מדוודיבקה שהייתה מרוחקת בסך הכל כעשרים קילומטר מסטרא אוסטה.

בעיר הזו החלו חסידים להגיע אליו ושם התחילה להיווצר תורת ברסלב, שההתחלה שלה כמובן, בסיפורי המעשיות המפורסמים.

אבל שימו לב למפה, רבי נחמן נע לכיוון דרום מערב ושם מתיישב.

המרחק לא גדול , אבל ניתן להניח, שרבי נחמן בשלב הזה כבר הבחין בשינויי האנרגיה בין המקומות והוא שם לב לזה, שכשהוא נע לכיוון דרום מערב, המצב האנרגטי משתפר.

זה בהחלט מסביר למה אחרי התבססותו במדבידבקה, הוא עוזב ומתחיל במסע מסוכן לארץ ישראל.

הרי זה מה שאמרו לו תמיד, שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות , שיש בה קדושה , שיש בה בחינות , שיש בה מדרגות.

רבי נחמן מגיע לחיפה ואומר דבר מאוד מוזר , הוא אומר "הספיק לי ללכת בארץ ישראל ארבע אמות."

עכשיו סוף כל סוף אפשר את המשפט המוזר הזה, שרבני ברסלב וחסידיה וחוקריה שברו עליו את הראש שנים ולא הצליחו להבין אותו.

הנה, רבי נחמן עבר מהכפר סטרא אוסטה אל העיירה מדווידבקה והרגיש שינוי גדול, שינוי לטובה ואז הוא נסע במסע ארוך ומפרך לארץ ישראל וכשהגיע סוף כל סוף, לא הרגיש כלום, הוא הבין ככל הנראה, שכל מה שיש בארץ ישראל מבחינה אנרגטית , זה כלום לעומת מה שהיה לו שם, על הנהר בכפר.

אילו רבינו הקדוש היה חרדי צעיר ואידיוט, אילו היה בעל תשובה מטומטם, הוא היה הולך לאיזה רב ושואל אותו "למה אני לא מרגיש כלום"

אתם יודעים כמה פעמים כבר יצא לי לשמוע את השאלה הזו?

אבל רבינו , אחרי שהיה כבר כמה שנים אדמו"ר ואחרי שסיפר את סיפורי המעשיות, בפשטות כבר לפחות היה במדרגה של בנימין נתניהו והבין שלא היה כלום כי אין כלום.

מה הוא עושה כשהוא חוזר לאוקראינה? הוא מסיים את ענייניו במדבידבקה ועובר לזלטופולי. הוא לא שואל אף אחד לא מודיע לאף אחד, פשוט נכנס לעיר.

את זה כדאי שנבין.

יש מסע אחד שהוא פחות ידוע, המסע של רבי נחמן בחזרה לביתו.

הוא פחות ידוע כי הוא כתוב בספר הלא נכון, ההתחלה שלו מתוארת ב"שבחי הר"ן" ורק ההמשך מצויין עם יתר המסעות ב"חיי מוהר"ן" , זו הסיבה שהרבה אנשים לא יודעים את זה.

זו מפת המסע.

גאלאצי__רומניה_to_Medvedivka_-_מפות_Google

רבינו מגיע מרומניה מהעיר גלאצי, שב"שבחי הר"ן" קרויה בשם "גאלאץ" והוא נוסע כמעט שמונה מאות קילומטר מרומניה לאוקראינה, וזו הפעם הראשונה כנראה שהוא מגיע לאומן.

הוא כבר יודע שבארץ ישראל הוא לא ימצא כלום, אבל עדיין לא ברור לו, אם יש מקום שהוא יותר טוב בשבילו , מאשר מדבידיבקה. הוא כבר עבר דרום מערבה וגילה שמצבו השתפר, האנרגיות יותר חזקות, השאלה שעמדה בפניו היא כמה הוא צריך לנוע דרומה ובמסע הזה הוא גילה את התשובה.

הוא ביקר גם באומן וגם בטפליק והבין שבטפליק האנרגיה יותר חלשה, לכן, הוא צריך להשאר על הקו של אומן. לא להדרים יותר.

לכן, הוא עובר ממש בין לילה לזלטופולי. זלטופולי נמצאת על אותו קו גובה של אומן. באותו מקום בין הצפון לדרום, הבעיה היא שהיא קרובה מאוד לעיר של האוייב הגדול שלו, הסבא משפולה.

מקובל לחשוב שהסכסוך בין רבינו לבין הסבא , התחיל בגלל הפלישה של רבי נחמן לזלטיפול. זלטיפול, כבר אינה קיימת בימינו, היום אותו שטח שייך לעיירה בשם נובומירגורוד והמקום הזה רחוק משפולה לא יותר משלושים קילומטר.

בוודאי שהסבא משפולה היה יכול לראות בצעד של רבי נחמן התגרות, וסביר להניח שרבי נחמן גם רצה להתגרות בו, אלא שזה הגיוני אבל לא נכון.

הרב יהודה מימון מביא בספר שלו , שהגיע סוחר אחד לשפולה ואותו סוחר היה חסיד של רבינו והסבא אמר לו ככה "דע לך שבאתרוג שלי אני רואה את כל העולם ואני רואה שהרב שלך רוצה לנסוע השנה לארץ ישראל, אבל בשנה הזו הוא לא יצליח."

זאת אומרת, המלחמה בינהם, הייתה לפני המסע של רבי נחמן לארץ ישראל, כלומר כשהוא עוד גר במדבידיבקה.

רבי נחמן גר בזלטופולי במשך שנתיים.

המצב שלו שם היה מאוד קשה, הוא הגדיר את זה בעצמו שהוא יושב שם על גבי סכינים. הוא הסביר למה הוא נמצא שם , הוא טען שהוא שם כדי לתקן את החטא של ירבעם בן נבט. חטא שני העגלים.

הכוונה שלו הייתה , שהוא צריך להיות שם כדי למנוע מהאוייב שלו, מסבא לעשות עוד נזק. אחרי שנתיים , הוא החליט שהוא עשה בעניין מספיק.

כנראה שזה נכון, כי מהסבא משפולא שום דבר חוץ מהריקוד הזה "אופ קוזאק", שהחבדניקים שמרו עליו, כדי לעצבן את חסידי ברסלב, אבל היום אלו מי שנמצא אעלק בברסלב לא מבין בדברים האלו כלום.

והאמת שגם החבדניקים לא מבינים.

כי השיר "הופ קוזאק" הוא לא של הסבא משפולי, אלא כנראה סתם מין ריקוד רומני.

וככה עובדים הדברים האלו באמת.

המציאו שהריקוד הזה של הסבא משפולי, כדי לעצבן את הברסלבים אבל היום אף אחד לא זוכר במה מדובר.

לכן רבי נחמן אמר, השיכחה היא עניין גדול.

טוב , אחרי שנגמרו השנתיים , כתוב בהשמטות של "חיי מוהר"ן" שרבי נחמן נסע לבקר את הדוד שלו בטולטשין. זה קרה בשנת 1802. רבי ברוך כבר לא היה האדמו"ר בטוצ'ין , אבל התגורר שם כמה חודשים בשנה. לפי הסיפור , אז רבי נחמן מגיע אליו ומבקש שימצא לו מקום מגורים בטזור שלו. למה הוא עשה את זה? אם נסתכל במפה נראה שטולצ'ין נמצאת לא רחוק מקו האורך של אומן.

ברוך ממז'יבוז' מציע לו לעבור לברסלב. ברסלב קרובה לטולצ'ין , אבל מספיק רחוקה ממז'יבוז' עצמה, ככה הוא יודע שרבי נחמן לא יפריע לו.

מבחינת רבי נחמן , ברסלב הייתה המקום הטוב ביותר , כי היא נמצאת בדיוק על קו האורך של אומן ושל זליטופולי.

אנשים שואלים , למה רבי נחמן לא עבר לאומן מיד אחרי שעזב את זלטופול. בשביל מה לשהות שמונה שנים בברסלב. יש טוענים שבגלל שאומן הייתה מרכז של תנועת ההשכלה, לא התאפשר לאדמורים חסידיים להתגורר שם.

זו לא הסיבה, ההשכלה באומן התפתחה אחרי מותו של רבי נחמן.

הסיבה האמיתית היא שאומן היא מקום מסוכן. חו. מהטבח ביהודים התרחשו שם הרבה מקרים לא סימפאטיים. מגן סופיה דרך רחוב , סאדובה קיימת מתחת לקרקע מערכת של מנהרות תת קרקעיות, שלא כל כך ברור מי בנה אותן , אבל בשנת 1941 , חודש לפני הכיבוש הגרמני, הקומוניסטים הביאו לשם כאלף אסירים פוליטיים, רצחו אותם והטמינו את הגופות במערות האלו. מאוחר יותר , הנאצים הקימו שם מחנה שבויים לחיילים רוסיים שאלפים מתוכם מתו במחלות וברעב.

02433253

רבי נחמן בעצמו מתאר את אומן כמקום שטוב למות בו.

זאת לא מחמאה.

בקיצור, זה מסלולו של רבי נחמן, סטרה אוסטה, מדבידיבקה, נובימירגורוד, ברסלב, אומן. עשרות אלפים עולים לקברו של רבי נחמן כל שנה , אבל הקבר ההוא ריק, למעשה באותו מקום לא היה קבר מעולם. הקבר האמיתי, ריק, רבי נחמן לא שם.

איפה הוא כן?

אני לא יודע.

הלילה אפל ומשהו נע בחשיכה.

 

 

 


4 מחשבות על “הספר הלא נכון

  1. שמתי לב שבאתרים ישראלים של ברסלב כותבים שרב נחמן התגורר בהוסיאטין בהתחלה. אם מישהו ירצה לנסוע לשם לבקר הוא ימצא את עצמו בצד השני של אוקראינה.

    דווקא באתרים אוקראינים (כמו u-jew למשל) מדייקים בהקשר הזה וכותבים אוסטין שהיום נקראת אוסטה הישנה.

    1. כי באתרים של ברסלב מעתיקים את מה שכתוב בספר וזה הכל.
      אם תסתכל במאמר הזה , תראה שכתוב "סיטרה אוסטה" כלומר אוסטה הישנה שזה הכפר האמיתי, שנמצא במחוז קירובגראד, ולא כמו שטועים וחושבים במחוז צ'רקאסי.

  2. וְנִפְלָא בְּעֵינֵיהֶם הַדָּבָר מְאֹד, כִּי הָיוּ נִכָּרִים דִּבְרֵי אֱמֶת, כִּי זֶה יָדוּעַ, שֶׁעַל הַלַּאנְד-קַארְט מְצֻיָּר כָּל הַדְּבָרִים. וְהֵבִינוּ שֶׁגַּם דְּבָרָיו נִרְאִין דִּבְרֵי אֱמֶת

    1. כל כך נכון עמיחי.
      מה נכון? המפה.
      זה גם מה שאמר גנדלף לתורין בתחילת הספר של ההוביט "כל מה שאבא שלך זכר זו המפה".

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s