הבית בוער


קוראים וקוראות , ברוכים הבאים.

שמעתי פעם אחת שישנה מחלוקת בין בית שמאי לבית הלל.

קראתי את זה איפשהו, ואני אפילו לא יודע איפה , לא זוכר ואני יודע שהיו בינהם הרבה מחלוקות.

גם כאן, הרבנים משקרים.

הם אומרים שגם בית שמאי צודק וגם בית הלל צודקים וכשיבוא המשיח כולם יבינו איך זה מסתדר.

שטויות, אמת יש אחת, כיוון שישנו טבע אחד, האש עולה למעלה והמים יורדים.

חוץ מזה, המשיח לא יבוא ומי שלא יבין, לא יבין.

ובכל זאת, ישנם בית הלל ובית שמאי וכל בית מנסה להשליט את דעתו , אבל זו עדיין דעה, זו לא האמת.

לפעמים האמת ברורה, לפעמים היא מסתתרת, ולכן ישנם "בתים" , כי לא תמיד אפשר לראות את האמת.

אז מה המחלוקת?

בית שמאי אומרים שהטמא מטמא את הטהור.

בית הלל אומרים שהטהור מטהר את הטמא.

ומה נכון?

אם תשאלו את הרבנים הם יגידו שהאפשרות הראשונה נכונה. תמיד צריך להזהר, תמיד צריך להסתגר, תמיד לחיות בתוך קופסה ושחלילה שום דבר מבחוץ לא ייכנס.

חומות, גדרות, מחסומים .

צריך להרחיק את האדם מהעבירה, כן? שזה אומר שהאדם טהור והעבירה מטמאת.

האם זו האמת?

ברור שלא.

תסתכלו על כדור הארץ.

l1_eclipse

כל כך הרבה ים, ומה התכונה של הים?

הוא טהור. אי אפשר לטמא אותו , טכנית. זו ההלכה.

אישה שהיה לה מחזור וצריכה לטבול , נכנסת לים ונהיית טהורה. זו דוגמא אחת , יש הרבה דוגמאות אחרות.

והים כל כך גדול , הוא לא נגמר.

נכון, שטומאת מת, אפשר לטהר רק באפר פרה אדומה, אבל גם אם האדם הכי טמא בעולם ייכנס אל הים, הים ימשיך להיות טהור. שום טומאה לא תשנה את זה.

לכן, ההלכה מוכיחה , שבית הלל צודקים ולא בית שמאי.

הטהור מטהר את הטמא והטהור גם הרבה יותר גדול.

כרגיל, הבעיה היא חינוך. כמו שאמר פרוטגורס "האדם הוא מידת כל הדברים"

כשאנשים חושבים על טהרה וטומאה הם לא חושבים על הים, כי הים הוא לא דבר אנושי. הם מחפשים בני אדם לחשוב עליהם, אז הם חושבים על המקווה השכונתי ועל האנשים שמפעילים אותו והאנשים שמשלמים או שלא משלמים ועל האנשים שקובעים מה המחיר.

כך מתפקד המוח האנושי.

כאן הבעיה.

המחשבה של הצדיק היא שונה. שוב, הצדיק לא בא להעליב אף אחד. הוא לא בא לחפש אשמים. זה שהצדיק יודע יותר, זה לא כדי להדגיש את העובדה שאתם או אני יודעים פחות.

פשוט הטבע של הצדיק זה שהוא יודע את האמת.

אין לו במה לדון, אין לא במה להרהר. הוא רואה את הכל ולכן הוא פטור מהתלבטויות כמו המחלוקות בין בית הלל לבית שמאי.

זה לא אומר שהם לא היו אנשים טובים. בוודאי שהיו להם כוונות טובות , אבל לא הייתה להם את היכולת לראות את המציאות באותו האופן כמו הצדיק.

אולי בגלל זה מכנים אותם בשם "בתים".

מה אנחנו יודעים על בתים?

בתים הורגים בני אדם, לדוגמא, זו בדיחה של מומחים לרעידות אדמה.

בתים נחרבים , בתים נשרפים.

אני מאוד אוהב את הבית שלי, הוא חמוד, אבל מסוכן.

למה אתם חושבים שהרבנים לא אוהבים שלומדים קבלה?

נכון שמשתגעים מזה, נכון מאוד , אבל לרבנים אין שום בעיה עם משוגעים. משוגעים דווקא מאוד ריווחיים מבחינתם.

הסיבה היא אחרת, מי שמתחיל להבין בקבלה, מבין את העולם בצורה קצת אחרת , יש לו כלים להבין באמת מה זו קדושה ומה זו טומאה ומה המשמעות של מצוות , אם בכלל יש כזו משמעות.

באיזשהו שלב, קורה איזה תהליך מעצמו, שאותו בן אדם מבין מה הוא צריך לעשות וממה הוא צריך להמנע. הוא מבין מה זה איסור חמץ בפסח , הוא מבין מה זה יום כיפור, הוא מרגיש מה זה שבת.

זה לא קורה ביום אחד, זה לוקח הרבה שנים, אם בכלל, אבל זה קורה וזה קורה בעיקר לאנשים שלומדים קבלה.

ישנו סיפור על האדמו"ר הרביעי של חב"ד, שכשהוא היה ילד קטן, הוא לא הבין למה ההורים שלו והרבנים שלו ובני המשפחה שלו נוטלים ידיים שתי פעמים.

הוא היה אומר להם "צריך שלוש."

הם לא היו דתלשים, ולא היו מזרוחניקים ולא היו מסורתיים ולא היו כלום. הם היו יהודים חסידים אדוקים וקפדנים ועשו הכל, אף על פי כן , הם לא הבינו למה הוא נוטל שלוש פעמים.

אז כולם יגידו , שהייתה לו מדרגה והייתה לו רוח והכל נכון.

מצד שני , יכול להיות בן אדם שייכנס למסעדה שמגישה סרטנים ותמנונים ויזמים מנה אחרי מנה ויגיד שכל מה שהוא אוכל , זה בסדר.

גם עליו תגידו שיש לו רוח הקודש?

recipe-24886_large600_id-1529931

אבל זו בדיוק אותה מדרגה.

הוא רואה, שהוא נמצא במצב כזה, שאם הוא יזמין צלחת שבלולים זה לא יעשה כלום. הוא לא נמצא במצב שמבחינתו זה יהיה "לא כשר".

אבל היכולת לא עובדת תמיד, ואותו אדם יודע להבחין גם במה שהוא לא רואה.

כל זה , הערת אגב, שמסבירה למה הרבנים לא מתלהבים מלימוד קבלה, כי ללימוד כזה יכולות להיות השלכות לגבי שמירת הלכה.

כי מה זאת למעשה "הלכה".

מי שיודע אמת. לא צריך אותה. מי שיודע אמת, לא לחכות "שבעה נקיים", הוא מבין לבד מה טהור ומה טמא.

ואילו הצדיק הוא יודע תמיד.

כבר הסביר את זה הט"ז לגבי שבתי צבי.

הוא אמר כזה דבר.

"שבתי צבי לא קושר את הנעליים שלו בסדר הנכון. האמת שזו שטות. אבל מה? אילו הוא היה באמת באותה המדרגה שהוא טוען שהוא נמצא, קשירת הנעליים באופן הנכון , הייתה מתרחשת אצלו באופן טבעי".

זה העניין. מדרגה.

כיוון שהצדיק, חווה כל הזמן את האמת ממקור ראשון, הוא לא זקוק להלכה , הוא לא משתמש בה.

לכן שקוראים את ליקוטי מוהר"ן, לא ממש נתקלים בהרבה הלכות. נתקלים בהמון מדרשים ובלא מעט זוהר, כי אלו ואלו, מכשירים רוחניים בלי קשר למי ומה ומי.

אתם רוצים לדעת איך לבנות מכונית או שאתם רוצים לנסוע?

אם אתם רוצים לנסוע, תפתחו בשבת בצהריים את "מדרש רבה" ותעופו.

אם אתם רוצים לשאול שאלות, תשאלו ואתם יכולים להמשיך ולשאול, אבל כל מי שידע את התשובות כבר מת.

הרגו אותו, כדי שלא יספר.

אלוהים הוא קודם כל מאפיונר, אדם וחוה היו צריכים למות, כדי שלא יישארו עדים חיים.

אך טוב וחסד ידפוכם, קוראי היקרים. יהללוכם מלאכים.


9 מחשבות על “הבית בוער

  1. בבית שמאי הסתכלו על Potential ובבית הלל הסתכלו על Actual כפי שמוסבר באחד מהספרים של הרב ראובן מרגליות (אולי "יסוד המשנה ועריכתה").
    כשהActual יגיע לPotential, לא יהיה הבדל ביניהם.

      1. אם העולם יתפתח לטוב שהוא מסוגל להגיע אליו, וטעם העץ יהיה כטעם הפרי, בבית הלל יסכימו לדעת בית שמאי.

        1. לא. זה לא יקרה.
          כאילו, אף אחד מהם
          לא זה ולא זה

          אתה יודע למה?
          כי העתיד והעבר קיימים באותה מידה
          העבר לא נמחק, הוא שם , באיזה מקום

            1. אבל לאיזה צורך? רק להגשים איזה מדרש? למה? ההאר"י מסביר לנו את מנגנון התשובה בשני אופנים. הראשון לגאול את הניצוצות האבודים והשני הוא לשבור את הקליפות, אבל השבירה לא מוחקת וחשוב שהיא לא תמחוק. יש עניין בזה שיהיה ברור איפה הניצוצות היו.

              1. כן, בעניין ב"ש וב"ה פשוט רציתי להציג את הפירוש שלי למדרש. אבל אני מתחבר לטענתך נגד הרעיון שבעתיד טעם העץ יהיה כטעם הפרי.

  2. 'כדי להגיע אל מה שעכשיו אינך נהנה ממנו, עליך ללכת היכן שאינך נהנה. כדי להגיע אל מה שאינך יודע, עליך ללכת היכן שאינך יודע. כדי להשיג את מה שאין לך, עליך ללכת היכן שאין לך דבר' (העלייה על הר הכרמל 1, 13:11 יוחנן הקדוש של הצלב)

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s