אש הולכת איתי


היי, חברים.
כבר הרבה זמן שרציתי לסגור.
הגיע זמני להמשיך הלאה וגם זמנכם יגיע.
הסיבה האמתית שלא סגרתי, זה שהרב ברנר ביקש ממני לכתוב על הקשר בין המעשיה השלישית , של החיגר ובין קטע בליקוטי הלכות אורח חיים הלכה ד' סעיף כ'
אם אתם זוכרים במעשיה החיגר מגיע למקוום שהירח והשמש נמצאים ביחד והרב ברנר מזכיר את ליקוטי הלכות ההוא כי כתוב שם:

כִּי חַמָּה וּלְבָנָה שָׁוִים נִבְרְאוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( בְּרֵאשִׁית א), אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( חֻלִּין ס), אַךְ עַל-יְדֵי קִטְרוּג הַיָּרֵחַ שֶׁאָמְרָה, אִי אֶפְשָׁר לִשְׁנֵי מְלָכִים לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּכֶתֶר אֶחָד, עַל-יְדֵי זֶה נִתְמַעֲטָה וְעַל-יְדֵי מִצְוַת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ, עַל-יְדֵי זֶה אָנוּ עוֹסְקִין בְּתִקּוּנָהּ לְמַלֹּאת פְּגִימַת הַלְּבָנָה……שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִתְתַּקֵּן פְּגִימַת הַיָּרֵחַ וְכַנַּ"ל וְעַל-כֵּן מִצְוַת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ הִיא מִצְוָה רִאשׁוֹנָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ יִשְׂרָאֵל, כִּי עִקַּר מִצְוַת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ, שֶׁהוּא תִּקּוּן הַיָּרֵחַ, תָּלוּי בְּשִׂמְחָה כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ שֹׁרֶשׁ כָּל הַמִּצְוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, בִּבְחִינַת פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב וְעַל-כֵּן נִצְטַוּוּ בַּמִּצְוָה הַזֹּאת בִּשְׁעַת יְצִיאַת מִצְרַיִם, כַּמְבֹאָר שָׁם בַּפָּרָשָׁה, כִּי עִקַּר יְצִיאַת מִצְרַיִם הוּא עַל-יְדֵי הַשִּמְחָה שֶׁעַל -יְדֵי זֶה יוֹצְאִין מִן הַגָּלוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ כַּנַּ"ל: וְזֶה בְּחִינַת חֲצוֹת לַיְלָה, שֶׁאָז הָיָה עִקַּר גְּאֻלַּת מִצְרַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( שְׁמוֹת יא), כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם. כִּי יוֹם וָלַיְלָה הֵם בְּחִינַת חַמָּה וּלְבָנָה……עַל-כֵּן שָׁם נִכְלָלִין יוֹם וָלַיְלָה יַחַד, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת ( זְכַרְיָה יד) וְהָיָה יוֹם אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַה' לֹא יוֹם וְלֹא לָיְלָה וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר….וְזֶה בְּחִינַת חֲצוֹת שֶׁהַנְּקֻדָּה הָאֲמִתִּית שֶׁל חֲצוֹת לַיְלָה קָשֶׁה לְהַשִּיג עַד שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( בְּרָכוֹת ג) שֶׁאֲפִלּוּ משֶׁה לֹא יָדַע חֲצוֹת אֵימַת וְכוּ' כִּי בַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה אָז מַתְחִיל לְהִתְנוֹצֵץ אוֹר הַיּוֹם, הַיְנוּ שֶׁאָז נִמְשָׁךְ הִתְגַּלּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר הָאֵין סוֹף, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ שֶׁל כָּל הַמְּאוֹרוֹת שֶׁנִּתְגַּלֶּה בַּחֲצוֹת דַּיְקָא כִּי אָז נִכְלָלִין לַיְלָה וְיוֹם יַחַד

יש שם עוד הרבה. תסתכלו אם זה מענין אתכם.
הרב ברנר התלהב מאוד מזה.

אני לא מוצא בזה שום תועלת. הכל נכון, כמו שהרב ברנר אומר למי שמבלבל במוח, המקום שבו השמש והירח שווים, הוא המקום בו האמונה שלמה והחיגר מתרפא והכל טוב ויפה.
כאילו בסדר.
זה לא שייך אלי, אני מיציתי.

תראו,
יש סיפור על מישהו שקיבל פתק מרבי נחמן מברסלב. כאילו, הרבי מברסלב, רצה להגיד לו מה לעשות, אז הוא כתב לו פתק, עם הנחיות. לא חשוב מה כתוב שם, נגיד שכתוב שם קה קקה קקקה פקה פקה פקה, זה לא משנה. כתבו את זה לבנאדם ספציפי. אולי הוא עשה מה שכתוב שם ואולי הוא לא עשה כלום. זה לא חשוב, זו הבעיה שלו.
אז יש אנשים שחושבים שהפתק הזה, הוא מעלה גדולה. נראה לי שהם טועים.
אוי ואבוי , אילו הייתי צריך פתק כדי לדעת מה רבי נחמן רוצה שאני אעשה.
זה כמעט עלבון.

יש אנשים שאף פעם לא מבינים מה רוצים מהם.
בעיקר זה נכון לבחורות.
אבל בינינו ובין עצמנו מותר לנו להודות, שאנחנו לא כאלו טיפשים.

אני למדתי את המעשיה החיגר ונפל לי האסימון בלי להגיע עד לאמצע.
רוצים לדעת מה הבנתי?

תסתכלו על הקטע הבא:

עָנְתָה הַחַמָּה.
אֶת זֶה אַתָּה דּוֹאֵג? [בִּלְשׁוֹן תֵּמַהּ]
אַגִּיד לְךָ רְפוּאָה
בַּאֲשֶׁר שֶׁיֵּשׁ דֶּרֶךְ

למעשה המילים "יש דרך" הם כל מה שהייתי צריך לשמוע.

בספרות הסינית ישנו קטע מפורסם שנקרא "שיר המשוגע". נתקלתי בו בכמה מקומות ובכל מקום הוא מופיע בשינויים מסוימים. אין לי מושג אם ראיתי את הגרסה המלאה וייתכן שאיש לא ראה אותה אף פעם.

אז אתם מן הסתם רוצים לדעת את התוכן של השיר הזה.
תראו, מלאכת התרגום כאן, כמעט בלתי אפשרית אבל אני בכל זאת אציג כאן את השורות הראשונות.

עוף החול, עוף החול
תמיד אתה נכשל בכל
לא הספקת לחיות את העבר
אין לך זמן לחכות לעתיד
כשיש דרך, החכם שולט בעולם
כשאין דרך, לפחות הוא נשאר בחיים
האושר מפוזר בכל מקום
ואי אפשר להחזיק בו
האסון נראה ממרחקים
אבל לא ניתן להתחמק

עד כאן. השיר ממשיך אבל לא נוגע לענייננו.
אני סימנתי בתוך השיר את המשפט כשיש דרך, החכם שולט בעולם כי אני מחבר אותו לקטע מתוך החיגר שם רבי נחמן אומר בַּאֲשֶׁר שֶׁיֵּשׁ דֶּרֶךְ.
ככה רבי נחמן מתקשר איתי, הוא אומר לי שיש דרך ואם יש דרך, אזי לפי שיר המשוגע, החכם שולט בעולם ורבי נחמן תמיד, כשהוא מדבר על החכם הוא מדבר על עצמו.

גם במעשה מחכם ותם, דרך אגב, אם למישהו היו ספיקות.

אז זה מה שהבנתי מרבי נחמן, שהוא נתן לי את כל מה שהייתי צריך, במעשיה הזו של החיגר,
הוא נתן לי את העשב שהוא הלוטוס של בודהא ואת היהלום שהוא המדיטציה ועכשיו הוא אומר לי "יש דרך", שזה אומר שאין סיבה לבזבז את הזמן על דברים אחרים.

תודו שזה הרבה יותר ברור מ פח פח פחמן מחומצן, כאילו , מה אנחנו אמורים לעשות עם האמת, מורי ורבותי?
לסרוג אותה על הכיפון ולשים אותה על הפונפון? לא עברנו את גיל הפונפונים?

תלוי באיזה פונפונים מדובר.

טוב, אני אפסיק ללכלך על הננחים, ברשותכם ואחזור לעיקר.
לי אין מה לחפש בחסידות.
זה מה שרבי נחמן אומר.
זה היה משהו טוב לזמנו וזמנו עבר.

כן, במשך שנים עוד ימשיכו לאכול קוגל במאה שערים ולשיר את השירים הישנים של חסידות ברסלב, אבל אין בזה שום טעם. זה שריד של העולם הישן והעולם החדש פה והוא לא יחכה לנו אם נמתין.

זה פחות או יותר מה שרציתי להגיד.
אני סוגר.
זה הדבר הנכון לעשות וזה היה צריך להעשות מזמן.
זוכרים את הסרט שעשו מהסדרה טווין פיקס של דיוויד לינץ'?
קראו לו באנגלית "fire walk with me" ובארץ תרגמו אותו ל"אש הולכת איתי"
אש
כולם צחקו על המתרגמים, כי הפירוש הנכון הוא "הליכה על גחלים איתי", אבל באופן מדהים ביותר , התרגום הראשון היה נכון. זה היה הדבר שהבמאי ניסה להגיד. אש הולכת איתי זו המציאות , ללכת על גחלים זו סתם התחכמות חסרת משמעות. גם כאן היתה טעות נכונה. האש הלכה איתנו כשהגענו לברסלב , האש הלכה איתנו כשלמדנו את ברסלב והאש ממשיכה איתנו , אל המקום בו הבודהות נולדים כל פעם מחדש מתוך הלהבה הניצחית.

גו אן, בספר שלו על עשרת השוורים של הזן, אומר דבר מטריד ביופיו.
"הדרך לאמת ארוכה מדי"
כשאתה מגיע , אתה מבין שחלק גדול מהדרך היה מיותר.
זו בערך הכוונה שלי בטעות הנכונה.
אני לא יודע עם החסידות היא טעות, אני לא יודע אם היא סתם. אני לא במדרגה הזאת לשפוט, אבל היום אני רואה שאם היא משמשת למשהו, הרי היא כמו אותו סולם יעקב שראשו מגיע השמיימה , אבל הוא אינו השמים עצמם.

אלו, פחות או יותר מילות הפרידה שלי.
הייתם לי חברים יקרים וחברות טובות, ואהבתי אתכם ואמשיך לאהוב.
בלוג חדש קום יקום, כמו אותו עוף החול בשיר המשוגע, אבל הוא יהיה רחוק מאוד מירושלים החרדית על על כל מדפיסיה.

תשלחו לי לאימייל של האתר drall@inn.co.il ואני אפנה אתכם הלאה.

מה אני עוד יכול לאחל?

זוכרים מה ישו אמר בדרשה על ההר?

בַּקְּשׁוּ וְיִנָּתֵן לָכֶם. חַפְּשׂוּ וְתִמְצְאוּ

9 מחשבות על “אש הולכת איתי

  1. לאאאא!!!!
    אל תסגוררררר!!!!!
    יש לי עוד הרבה מה ללמוד ולא עלה בידי….., אהההההה… אההההעההעהה…

  2. פעם ראשונה באומן ונתקלתי בך, כיף גדול לקרוא נהניתי מאד תודה על השיתוף המצפוני חסר הפשרות אוהביםםםםםם

תגובה

