תרנגול מורעל


אור וברכות, קוראים וקוראות.
אני עוד חי.
אכן, התנקשו בחיי ואני אערב בכך את המשטרה, אבל אני כבר במצב מספיק טוב לחזור ולכתוב.

רק יש לזכור, האשמה אינה מוטלת רק על הביריון המזוהם עצמו, אלא גם על הסובבים אותו, גם על הרבנים וגם על המנהיגים.
כולם אשמים, כולם רעים.

לענינינו, אתם שמעתם פעם על מעשיית ההינדיק?
זה סיפור מאוד מפורסם של רבי נחמן. אליעד כהן מביא אותו בשלמות כאן
אני אסכם את המעשיה הזו בלי לצטט אותה בשלמותה, כי הרעיון שלה מאוד ברור.

הינדיק, בתור התחלה, זה תרנגול הודו ביידיש. בויקיפדיה היידית תמצאו אותו תחת הערך אינדיק.
רבי נחמן מספר שנסיך אחד השתגע וחשב שהוא תרנגול הודו, אז הוא התפשט וזחל מתחת לשולחן ואכל זבל ועצמות.
ואז המלך נהיה מדוכא והיה בצער גדול.
ניסו כל הרופאים לרפא את הנסיך ולא הצליחו, ניסו כל הפסיכיאטרים להחזיר אותו לשפיות ולא הצליחו.

אז הגיע חכם אחד ואמר אני ארפא אותו.
התפשט החכם, נכנס מתחת לשולחן והתחיל לאכול זבל ועצמות.
ראה אותו הנסיך ושאל אותו מה הוא עושה פה.
שאל אותו החכם בתשובה "מה אתה עושה פה?"
הסביר הנסיך ואמר לו "אני תרנגול הודו"
אמר לו החכם "גם אני תרנגול הודו"
המשיכו שניהם לזחול מתחת לשולחן ולכרסם שאריות.
אחר כך ביקש החכם שיתנו לו בגדים והוא לבש את הבגדים.
התפלא עליו הנסיך ושאל "מה, תרנגול הודו יכול להתלבש?"
אמר החכם "כן , אפשר להיות תרנגול הודו ולהתלבש."
הסכים הנסיך להתלבש .
המשיכו שניהם לזחול מתחת השולחן ולכרסם שאריות בזמן שהם לבושים.
אחר כך אמר החכם לנסיך "אתה חושב שאי אפשר לאכול אוכל של בני אדם ולהשאר תרנגול הודו? אפשר."
והוא ביקש שיביאו לו אוכל של בני אדם והוא אכל ונתן גם לנסיך לאכול.
אחר כך אמר החכם לנסיך "אתה חושב שתרנגול הודו חייב להיות דווקא מתחת לשולחן? יכול להיות גם בחוץ"
ושניהם יצאו החוצה וכה זה נמשך עד שהחכם סיים עם הנסיך והפך אותו לאדם רגיל.

כמובן, שהנסיך עדיין חושב שהוא תרנגול הודו, אבל הוא מתנהג ונראה כמו אדם, כמו נסיך.

מה שמענין בסיפור הזה, הוא המשפט האחרון שלו

והנמשל מובן למבינים

אני לא מכיר מקום אחר, שרבי נחמן מצהיר על סיפור שהוא משל ושיש לו נמשל. אולי יש. בכל אופן , הנושא של "מובן למבינים" יותר בולט. מה שכאן רבי נחמן מבהיר לנו, שהבנה כאן של הנמשל אינה טרוויאלית.

אז אנחנו ננסה להבין את המשל, באמצעות סינון הנמשלים המוטעים. זה נראה מסובך , אבל למעשה זה די פשוט.
אז ישנו הפירוש החביב על המחזירים בתשובה, שלפיו הם החכם, והם מדברים עם העארסים בשפת ביבים ובלשון השוק, עד שהערסים מגיעים למסקנה, שהם, למעשה העארסים , הם תלמידי חכמים וחסידים ולכן הם צריכים להצטרף לאיזו ישיבה של בעלי תשובה.

הטענה של העארסים כאן, היא טענה נכונה. הרבנים המחזירים בתשובה, ברובם לפחות, אנשים גסים ובורים, בדיוק כמו בעלי התשובה שהולכים אליהם. אבל זה לא הנמשל שאליו רבי נחמן התכוון, כיון שבמשל, החכם התחזה להיות הנסיך המשוג, על ידי זה שנראה כמוהו ואילו במציאות, ההבדל היחיד בין העארסים המחזירים בתשובה, לעארסים החוזרים בתשובה, היא אותה תחפושת חסידית – חרדית נלעגת.

אוקיי, אז את הנמשל המטומטם של המחזירים בתשובה, דחינו.
יש עוד נמשל מוצע, שמתיחס למה שכתוב בספר "שבחי הר"ן" על שהותו של רבי נחמן באיסטנבול.

כִּי הָיָה עוֹשֶׂה בִּסְטַנְבּוּל כָּל מִינֵי קַטְנוּת
וְהָיָה הוֹלֵךְ יָחֵף וּבְלִי חֲגוֹרָה וּבְלִי כּוֹבַע עֶלְיוֹן
וְהָיָה מְלֻבָּשׁ רַק בְּהָ"אִנְטֶער שְׁלַאק" שֶׁהָיָה לוֹ מֵאֵיזֶה מַלְבּוּשׁ
וְהָיָה הוֹלֵךְ בַּשּׁוּק כְּדֶרֶךְ בְּנֵי הַנְּעוּרִים הָרָצִים בַּשּׁוּק וּמְצַחֲקִים
וְהָיָה עוֹשֶׂה מִלְחָמוֹת בְּדֶרֶךְ צְחוֹק כְּדֶרֶךְ בְּנֵי הַנְּעוּרִים

זה כבר נמשל יותר מתקבל על הדעת , כי החכם הוא באמת רבי נחמן. כאן החכם באמת מתחיל מזה, שהוא משנה את המראה שלו עד שנראה כמו אחד מנערי הרחוב וזה מתאים להתחלה , אבל זה לא מתאים להמשך, כי כל העניין של המשל, הוא לשנות את הנסיך והענין הזה, לא קיים בכלל במשל הזה.

יש עוד הסבר שקיים, כנראה שמקורו בספר "שיח שרפי קודש" שאומר "יכולים לומר שהאדם רוצה להתקרב לעבודת השם הלא הוא הינדיק מלובש בחומריות וכו' ובדרך זה יכולים מעט מעט לקרב את עצמו לעבודת השם עד שנכנסים לגמרי. וכן בהתקרבות אנשים על דרך זה, ודי למבין"
זה סתם הסבר חרדי אידיוטי, שהבאתי כאן רק כדי להפריך, כיוון שההינדיק לא רוצה להתקרב לעבודת השם, אלא רוצה להיות הינדיק וחזקה על השוטים, שכשהם לא מבינים משהו, הם מעותים אותו עד שיהיה דומה לדעתם המטופשת.

אז בסדר, הפרכנו את כל הסברים, אם יש עוד משהו, תגידו.

יש הסבר אחר, הסבר שמתישב גם אם הטקסט ואפילו עם המנציאות ההיסטורית , לפי ההסבר הזה , מגיש רבי נחמן לקוראיו תרנגול מורעל.
כן, המחזירים בתשובה מאוד לא יאהבו אותו, ועל ראש הגנבים בוער השטרימל.

אז ככה , את ההתחלה כבר הבנו. כשרבי נחמן מדבר על החכם הוא מדבר על עצמו.
זה קל, אולי אפילו קל מדי.
מיהו בן המלך? קשה לי להגיד, אבל התשובה היא שאין לחידה הזו פיתרון אחר. בן המלך הוא התלמידים של רבי נחמן, החסידים שלו. לדעתי לא מדובר בחסידים של היום אלא באותה חבורה עתיקה של רבי נתן, אהרן מברסלב, נפתלי וכן הלאה, החסידים הותיקים. אין לי לזה הוכחה דרמטית אבל ככה זה יותר מסתדר. אין ספק שמדובר בתלמידי רבי נחמן ובחסידי ברסלב, אבל יש ארי בהירות לגבי האוכלוסיה הספציפית, האם מדובר רק באותה חבורה שנאספה סביב רבי נחמן בסוף המאה השמונה עשרה, או בחסידי ברסלב של כל הדורות.

אז יש לנו את החכם שזה רבי נחמן ואת בן המלך, הנסיך שהוא נמשל לחסידים.
בהתחלת המשל מתוארים החסידים שהם ערומים ואוכלים זבל מתחת לשולחן.
מה הכוונה ב"ערומים"? במעשיה של מלך וקיסר, נוטים לקשור את העירום עם ריבוי אורות ויתכן שזו ביקורת כללית של רבי נחמן על תנועת החסידות, שגם בראשיתה הייתה מלאה בבורים מתלהבים.
מצד שני, סביר יותר להניח כי ב"עירום" רבי נחמן מתאר את הלבוש החסידי , כולל את המגבעת, הקפלוש והזקן והפיאות, וזה מתאים להמשך המשל, בו החכם מתפשט ונותר עירום כמו הנסיך. גם בנמשל, רבי נחמן מציג את עצמו כאדמו"ר חסידי, ולבוש בביגוד המתאים.

במשל, הנסיך שחושב שהוא תרנגול הודו, זוחל מתחת לשולחן ואוכל פסולת ועצמות. הפסולת והעצמות הן כנראה משל להתעסקויות הרווחיות אצל החסידים. הפסולת היא רכילות על הצדיקים ועל מעשי המופת שלהם , עיסוק שתמיד נראה לרבי נחמן כפסולת. העצמות , כדבר המסמל מוות, הן כנראה משל להתעסקויות של החסידים בכל מיני דקדוקי הלכות ובמנהגים תפלים.

ההמשך של המשל, גם מתאים לנמשל.
רבי נחמן מתאמץ כדי להרחיק את תלמידיו מהחברה החסידית וממנהגיה כמו ההחמרות המשונות והמסיבות שטופות האלכוהול

במקביל מנסה רבי נחמן להקנות לתלמידיו התקדמות רוחנית אמיתית באמצעות התבודדות, קימת חצות ו"נקודות טובות" , כל אלו עצות, שיש להן השפעה רוחנית אמיתית, באמצעותה חושב רבי נחמן שתלמידיו, יצאו ממצבם הנלעג ויוכלו לחיות חיים ראוים.

השולחן, תחתיו זוחל הנסיך בתחילת המשל, מסמל כנראה , שליטה או שלטון, כמו במונח ההלכתי "שולחן מלכים" או בציטוטים המקראיים בנוסח "אוכלי שולחנו". רבי נחמן מתאר את תלמידיו כחסרי שליטה עצמית או מודעות עצמית והוא מנסה להקנות להם מעט מודעות כזו.

זהו "משל ההינדיק" וזהו נמשלו. אכן מעטים הבינו אותו אם בכלל.
גם אני לא הבנתי במשך זמן מה, אבל הלימוד של "סיפורי מעשיות" , כנראה פתח לי את הדרך להבנת דרך מחשבתו המפותלת והמתוחכמת של הצדיק.

במשל ההינדיק, כמו בהזדמנויות אחרות, בוחר רבי נחמן לבקר ולפסול דוקא את החברה היהודית והחסידית שבה גדל וממנה צמח. אם הוא מעביר לנו איזשהו מסר, הרי זה מסר הפוך בתכלית מה"פשיטות והתמימות" עליה מדברים סוכני המכירות של תעשית התשובה.

מקווה שנהנתם.

שבוע טוב שיהיה.

.

7 מחשבות על “תרנגול מורעל

  1. להתנקש רוחנית? מה אתה בחבורת ברלנד שמתנקשים בך? או רבין או קנדי?!
    תיצא כבר מהשוק האפור אמרתי לך זה מסוכן! 🙂
    בעניין השולחן במשל…אני חושב שמדובר על שו"ע, שלצורך החילוץ הוא ירד מתחת לשולחן הזה כדי לעזור לנסיך.
    משל אהוב עליי…

    אגב אני רק מזכיר "כל האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה" – והנמשל מובן למבינים…..

    • אני לא מכנופיית ברלנד. אפשר להגיד שאני מכנופית רבי נחמן, כיוון שעם כל הדברים הרעים שאפשר וצריך להגיד על בעלי התשובה, לא הם אלו שהכניסו את ההתנקשויות לברסלב.
      בהתחלה היו אלו אנשי האדמו"ר מסווארן שניסו להתנקש בחסידי ברסלב, אחריהם חסידי האדמו"ר מטאלנה , שאמר שייתן עולם הבא לכל מי שיפגע בחסידי ברסלב , אחריהם חסידי סקווירא ואחריהם עוד הרבה חרדים ורבנים אחרים. יש סיפור מפורסם על חסידי קרלין שניסו להרוג את הסבא של הננחים , כשהפך להיות חסיד ברסלב.

      אז אפשר לומר, שהפכתי לחלק מאותה מסורת.

      לגבי "אחטא ואשוב", בענין הזה ברסלב דומה יותר לנצרות מאשר ליהדות, כיון שבברסלב , רואים את האדם כחוטא תמידי ולמן דאמר שברסלב היא דווקא בודהיזם , אפשר להזכיר , כי לגבי יהודי תחום המושב , המשפט הראשון בדרשת גן הצבאים, שהעולם הוא סבל, אינה כלל בגדר חידוש.

  2. יש סיפור נחמד בהקשר של המעשיה. ר.ד לאינג, פסיכיאטר סקוטי ואחד מחלוצי האנטי פסיכיאטריה, בעל 'האני החצוי', טיפל בנערה שסבלה מסכיזופרניה קטטונית רח"ל בבית חולים לחולי רוח. היא ישבה בחדרה עירומה והייתה נעה קדימה ואחורה ללא הרף, ולא דיברה במשך חודשים. כל ניסיון מצד המטפלים לדבר איתה לא עזר. לאינג הגיע לחדרה, פשט את בגדיו, ישב לצד הנערה והתנהג כמוה.
    לאחר מספר שעות הנערה התחילה לפרוץ בשצף קצף של דיבור ולספר לו על החוויות שלה בבית החולים, על המשפחה שלה ועל הילדות שלה. הפסיכיאטרים במקום היו בהלם מוחלט.
    לאינג הושפע הרבה מהיהדות, ובפרט מרבינו הקדוש, ובעזרת פשוטו של הפשט ממעשיית ההינדיק עורר משינה את הנערה.

    לא הרבה יודעים, אבל בעזרת סיפורי המעשיות רבינו עשה דרך כבושה להיפנותרפיה. המנגנון הוא כמעט זהה. בהיפנותרפיה יש אינדוקציה קצרה שמטרתה להביא למצב מדיטטיבי, ולאחר מכן יש תסריט, סוג של מעשייה אם תרצו, שעובדת ישירות עם התודעה, והאדם צריך לתת לה להשפיע עליו, אי אפשר לעשות זאת בניגוד לרצונו.
    אמרו חז"ל כשם שאין שני פרצופים וכו' ואמר האר"י אל תקרי פרצופים אלא צירופים, כך כל אחד יבין את סיפורי המעשיות בהתאם לצירופים שהוא עבר בחיים שלו, וכך גם בתסריטים בהיפנותרפיה, הם צריכים להיות מותאמים לאדם, כדי להשפיע על הנפש שלו.

    וזה הסוד שרמוז בחיי מוהר"ן: מִקּדֶם לא הָיוּ נוֹסְעִים לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ אָדֶעס כִּי הָיוּ מִתְיָרְאִים לִנְסֹעַ דֶּרֶךְ שָׁם וְהוּא נָסַע תְּחִלָּה עַל אָדֶעס כְּשֶׁנָּסַע לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּמֵאָז וָהָלְאָה נַעֲשָׂה דֶּרֶךְ כְּבוּשָׁה וְהַכּל נוֹסְעִים דֶּרֶךְ שָׁם. וְכֵן כַּמָּה דְּבָרִים שֶׁהוּא הִתְחִיל בָּרִאשׁוֹנָה וְאַחַר כָּךְ הֻרְגַּל הָעוֹלָם אַחֲרָיו. גַּם כְּשֶׁהָיָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְהָיָה עַל הַקְּבָרִים הָיָה שָׁם קֶבֶר שֶׁל יְנוּקָא שֶׁהָיוּ מֵעוֹלָם מִתְיָרְאִים לִכְנס לְתוֹךְ אוֹתוֹ הַמְּעָרָה כִּי אָמְרוּ שֶׁיֵּשׁ שָׁם נָחָשׁ. גַּם הָיָה שָׁם חִדּוּשׁ שֶׁהָיָה גָּדֵל אִילָן עַל הַמְּעָרָה. וְהוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁלּא חָשׁ עַל זֶה וְנִכְנַס לְשָׁם וְאָחַז שׁרֶשׁ הָאִילָן בְּיָדוֹ כִּי הָיָה הַשּׁרֶשׁ בַּקַּרְקַע וְהָיָה הוֹלֵךְ דֶּרֶךְ חֲלַל הַמְּעָרָה, וְלא הָיָה שָׁם שׁוּם נָחָשׁ. וּמֵאָז וָהָלְאָה הַכּל הוֹלְכִים עַל אוֹתוֹ הַקֶּבֶר. וְגַם אָנכִי בְּעַצְמִי זָכִיתִי לִהְיוֹת שָׁם עַל אוֹתוֹ הַקֶּבֶר שֶׁל הַיְּנוּקָא הַנַּ"ל וְרָאִיתִי כָּל זֶה בְּעֵינַי תְּהִלָּה לְאֵל חַיָּי'
    רבינו עשה דרך כבושה להרבה דברים שאנחנו מכירים היום, בהרבה מאד תחומים. הצדיק יסוד עולם הוא הtrendsetter של הגלובוס.
    יש פתגם סיני שאומר 'האמת מעולם לא הייתה רחוקה מן האנשים הרגילים' ובאמת כל מי שעיניו פקוחות לרווחה יכול לראות שהאמת משתלשלת ומתפשטת ומחלחלת גם למקומות הנמוכים ביותר, ועצות הצדיק ודרכי הצדיק ודיבורי הצדיק מצויים בכל מקום, ונתקלתי בהם באנימות, במנגות, בסרטים, סדרות, בשירי היפ הופ, בספרים, יו ניימ איט.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s