צלם בהיכל


טוב, ליל הושענה רבה ואני מקווה להצליח לכתוב קצת על עניין הצללים, וזה מחזיר אותנו למנהג הצל הידוע, כפי שהוא מתואר בויקיפדיה.

מנהג הצל או מנהג הצללים הינו טקס עתיק ושנוי במחלוקת המבוצע בליל הושענא רבה. מי שמבצע טקס זה יוצא אחר חצות הלילה אל מקום כלשהו המואר על ידי אור הירח בלבד ושם המבצע מסיר את כל מלבושיו ומביט בצל שמטיל גופו הערום באור הירח. מראה הצל בעת ביצוע הטקס מהווה מעין אינדיקציה לגורלו של האדם באותה השנה ולכן מי שנוהג לבצע את הטקס מקפיד להביט בצילו של כל איבר, כדי לראות שלא צפויה לו פגיעה.תיקון ליל הושענא רבה, משלים את מנהג הצל, כי התיקון בא כדי לפתור בעיות שמתגלות בצל בעת הטקס‏‏.

לטקס עצמו יש מקורות בספרי הקבלה הקדומים, ומי שרוצה יכול להציץ בויקיפדיה ולראות.

הסיבה לטקס, מתוארת דווקא בספר הזוהר והיא מתוארת פעמים. פעם אחת בפרשת ויחי ופעם שניה בפרשת תרומה.

זה מה שכתוב בזוהר פרשת ויחי:

וּבְאוֹתוֹ לַיְלָה שֶׁל חַג הָאַחֲרוֹן, הַמַּלְאָכִים הַמַּעֲנִישִׁים מְזֻמָּנִים, וְנוֹטְלִים אֶת הַפְּתָקִים. וְאַחַר שֶׁנָּטְלוּ אוֹתָם, מָעֳבָרִים הַצְּלָמִים, וְלֹא נִמְצָאִים [ואם נמצאים פגומים, יעבר עליו מחלות וכו'] בָּהֶם יָדַיִם. וְאִם נִמְצָאִים בָּהֶם יָדַיִם – דִּין גָּרוּעַ, אוֹ יַעֲבֹר עָלָיו דִּין שֶׁל מַחֲלוֹת רָעוֹת בַּפְּגָם שֶׁלָּהֶם, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ אֶת זֶה. וּבְסִפְרִי הַקַּדְמוֹנִים אוֹמְרִים יוֹתֵר, כְּשֶׁהָרֹאשׁ נִגְרָע וְיִמָּצֵא הַגּוּף – בְּנוֹ אוֹ אִשְׁתּוֹ יִמָּצְאוּ, וְהוּא יִסְתַּלֵּק. וְזֶה מְדֻבָּר כְּשֶׁלֹּא חָזַר כָּל אוֹתוֹ זְמַן בִּתְשׁוּבָה. אֲבָל אִם חָזַר, טַעַם הַמָּוֶת יִטְעַם וְיִתְרַפֵּא.וְאִם הַגּוּף לֹא נִרְאֶה וְיִמָּצֵא הָרֹאשׁ – הֵם מִסְתַּלְּקִים וְהוּא מִתְקַיֵּם, וְזֶה מְדֻבָּר כְּשֶׁבְּנוֹ הַקָּטָן בִּרְשׁוּתוֹ. וְאִם יָדָיו פְּגוּמִים, מַעֲשֵׂה יָדָיו פְּגוּמִים, רַגְלָיו – מַחֲלוֹת רוֹדְפוֹת אוֹתוֹ. בּוֹרֵחַ הַצֶּלֶם וְחוֹזֵר, בּוֹרֵחַ וְחוֹזֵר, עָלָיו כָּתוּב (דברים כח) בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב. וְזֶה כְּשֶׁהַלְּבָנָה מְאִירָה וְהַלַּיְלָה מְתֻקָּן בְּאוֹר.

אֲבָל צַדִּיקִים חֲסִידִים, כָּל יוֹם וָיוֹם מִסְתַּכְּלִים בְּלִבָּם כְּאִלּוּ אוֹתוֹ יוֹם מִסְתַּלְּקִים מֵהָעוֹלָם, וְעוֹשִׂים תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה לִפְנֵי רִבּוֹנָם, וְלֹא יִצְטָרְכוּ לְדָבָר אַחֵר. אַשְׁרֵי חֶלְקָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

כאן הזוהר מדבר, על מציאות שאדם בודק את הצל שלו בליל הושענה רבה.
בלילה זה, אלו שנמצאו חייבים ביום כיפור, מועברים לטיפול מלאך הדין ומה שמלאך הדין עושה זה מסלק מהם את הצלמים.

מהם הצלמים? את זה מסביר הזוהר קצת קודם באותה הפרשה :

בֹּא רְאֵה, הַצֶּלֶם הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה, כְּשֶׁהוֹלֵךְ אָדָם וּמִתְגַּדֵּל וְנַעֲשֵׂית מֵהַפַּרְצוּף הַזֶּה הַדְּמוּת שֶׁלּוֹ, נַעֲשֶׂה צֶלֶם אַחֵר, וּמִתְחַבְּרִים כְּאֶחָד, וְזֶה נוֹטֵל אֶת זֶה. בְּשָׁעָה שֶׁנִּמְצָאִים שְׁנֵי צְלָמִים שָׁמוּר הוּא הָאָדָם, וְגוּפוֹ בְּקִיּוּם, וְרוּחַ שְׁרוּיָה בְתוֹכוֹ. בְּשָׁעָה שֶׁקְּרֵבִים יָמָיו, הֵם עוֹבְרִים מִמֶּנּוּ, וְזֶה עוֹלֶה לָזֶה, וְנִשְׁאָר אָדָם בְּלִי שְׁמִירָה, אָז (שיר ב) עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים, שְׁנַיִם.

ממה שהזוהר כותב פה , הצלמים הם איזו ישות מטפיזית שמגינה על האדם והיא מסתלקת סמוך למותו.

אז האדם שעומד בלילה של הושענה רבה ומביט בצל שלו, הוא יכול לדעת האם הצלמים שלו הסתלקו, זאת אומרת, האם גורלו נגזר ביום כיפור. כמו שאתם רואים , יש כמה דרגות בזה, שראשו נעלם או גופו נעלם , אבל העיקר, אור הלבנה מתקן את הצל.

מה שכתוב בזוהר בפרשת תרומה , הוא קצת שונה:

בַּלַּיְלָה הָאַחֲרוֹן שֶׁל הֶחָג, שֶׁיּוֹצְאִים הַפְּתָקִים מִבֵּית הַמֶּלֶךְ, וְאוֹתוֹ צֵל מוּסָר מִבְּנֵי הַנִּגְרָעִים שֶׁל הָעוֹלָם הַזֶּה אוֹתָהּ נֶפֶשׁ שֶׁאָמַרְנוּ הוֹלֶכֶת וּמְשׁוֹטֶטֶת, וּמְמֻנֶּה אֶחָד שׁוֹטֵר, בְּסוֹד חָקוּק בְּטַבַּעַת בִּכְתָב מְפֹרָשׁ, יְדוּמִיעָ"ם, שֶׁפּוֹקֵד בִּכְתָב שֶׁל זִיו הֶחָקוּק וּבְתוֹךְ מַרְאוֹת עֶלְיוֹנִים יוֹרֵד בְּאוֹתוֹ לַיְלָה, וְכַמָּה אֶלֶף אֲלָפִים וְרִבּוֹא רְבָבוֹת עִמּוֹ, וְנוֹטְלִים אוֹתוֹ צֵל מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד וּמַעֲלִים אוֹתוֹ לְמַעְלָה.
וְאוֹתָהּ נֶפֶשׁ שֶׁאָמַרְנוּ הוֹלֶכֶת וּמְשׁוֹטֶטֶת וְרוֹאָה אֶת אוֹתוֹ צֵל, וְשָׁבָה לִמְקוֹמָהּ לְתוֹךְ הַקֶּבֶר, וּמַכְרִיזָה לִשְׁאָר הַמֵּתִים: פְּלוֹנִי יָבא אֵלֵינוּ, פְּלוֹנִי יָבא אֵלֵינוּ. אִם צַדִּיק טוֹב הוּא – כֻּלָּם שְׂמֵחִים. וְאִם לֹא – כֻּלָּם אוֹמְרִים אוֹי. כְּשֶׁמַּעֲלִים אוֹתוֹ צֵל, מַעֲלִים אוֹתוֹ לְאוֹתוֹ עֶבֶד נֶאֱמָן שֶׁשְּׁמוֹ מטטרו"ן, וְנוֹטֵל אֵלָיו אוֹתוֹ הַצֵּל וּמַעֲלֶה אוֹתוֹ לִמְקוֹמוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב ז) כְּעֶבֶד יִשְׁאַף צֵל. יִשְׁאַף צֵל וַדַּאי.מֵאוֹתָהּ שָׁעָה וְאֵילָךְ מְתֻקָּן מָקוֹם לְאוֹתָהּ נְשָׁמָה שֶׁל אוֹתוֹ אִישׁ, וּמָקוֹם לָרוּחַ בְּגַן עֵדֶן, וּמָקוֹם לַנֶּפֶשׁ לִמְנוּחָה וְלַהֲנָאָה בְּשָׁעָה שֶׁמְּשׁוֹטֶטֶת וְהוֹלֶכֶת, מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ נֶפֶשׁ שֶׁאֵין לָהּ מְנוּחָה, וְיֵשׁ נֶפֶשׁ שֶׁמִּתְכַּלָּה עִם הַגּוּף.

ד"א, כל הזכויות על תרגום הזוהר שיכות לרב פנחס ראובן שליט"א, מי שלא תהיה, עזרת לנו רבות.
קודם כל, בשני המקומות, הזוהר מכנה את ליל הושענה רבה בשם הלילה האחרון.
השם הזה אינו מקרי, באמת מדובר במין הזדמנות נוספת שאחרי יום הכיפורים.

דבר שני , כאן, במקור השני, מדבר הזוהר על צל, ולא על צלם.
הצל בפרשת תרומה, עולה למעלה על מנת "לתפוס" לאדם מקום בגן עדן, שאליו הוא אמור לעלות, שכן הוא נשפט למיתה ביום כיפור. כאן לא מדברים על תיקון הצל, כיוון שהעליה לגן העדן, אינה נתפסת כדבר שלילי.

עכשיו, מה רציתי לחדש פה?

מאיפה אנחנו מכירים את המילה "צלם"? מבראשית פרק א' "בצלם אלוהים ברא את האדם".
מה הכוונה "בצלם אלוהים"? כמו אלוהים, ככה לימדו אותנו בכיתה ב'.
אבל רגע, מה זה אלוהים?

כבר לפי המקורות הקבלים המוקדמים, אלוהים, הוא מידת הדין והשם הוא מידת הרחמים ושניהם הגיעו ממשהו שקדם להם, נכון? מ"אור אינסוף".

לפי התיאוריה הקוסמולוגית הקבלית, נראה ש"בראשית ברא אלוהים", פירושו, שבראשית נבראה מידת הדין ומה המשמעות של הבריאה הזו?

אז למעשה מידת הדין, היא הצמצום , כלומר בריאת החלל הפנוי , שלתוכו נאצלים העולמות ואותו חלל פנוי , הוא אלוהים, כיון שמחוצה לו נמצא רק "אינסוף ברוך הוא" או "אור האינסוף", שבקרבו לא יכולה להתקיים בריאה.

אז הבנו ש"בראשית ברא אלוהים" פירושו שבהתחלה נברא החלל הפנוי.
אם כך, מהו "בצלם אלוהים ברא את האדם?"
אם נגיד , שהאדם נברא בתוך החלל הפנוי, הרי זה טרוויאלי, הרי כל הדברים נבראו בחלל הפנוי.

התשובה היא ש"בצלם אלוהים" היא באמת "כמו אלוהים".
כמו שאלוהים הוא חלל פנוי, גם האדם הוא חלל פנוי, גם בו יש את השאיפה הניצחית להתמלא.

מיצינו?

טוב , אני הולך לתפוס קצת אור ירח.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s