קצרצר על קוקה קולה ובודהיזם


אתמול בלילה חזרתי מחדר הכושר, שזה המקום היחיד בו אני ממש רואה טלוויזיה. אני מודה ומתוודה, צפיה קצרה במזבלת הריאליטי בערוץ 2, עלולה באמת להפיל את האדם ליאוש, אותי למרבה המזל, היא רק הפילה לתאוות קולה קשה. אבל אני הרי לא אלך לחנות לקנות לעצמי קולה סתם ככה, אין לי כסף, וגם אם היה לי,ספק אם הייתי מבזבז על עצמי באופן כזה, כי אני קמצן פחד. אז ניזכרתי כי באותו ערב, כלומר היום, חלה ההילולה של אחד מגדולי הצדיקים בדורות האחרונים, הלוא הוא יוסף יוזל הורוויץ, הסבא מנובהרדוק. הסבא זי"ע, היה כנראה המשתולל והקיצוני ביותר מכל רבני תנועת המוסר,שהיא בעצמה הפלג הרדיקלי ביותר ביהדות הליטאית. הוא הותיר אחיריו ספר אחד בשם "מדרגת האדם", וכל פעם שתרצו להכנס לדיכאון ולהשבר, תלכו לספר הזה ותבינו עד כמה אתם רחוקים מהתכל'ס. מה שהיה ידוע על הסבא, הוא שבמשך שבע שנים הוא סגר עצמו בתוך ביקתה ביער, שלא היתה בה דלת. היו רק שני חורים, מאחד הכניסו לו אוכל חלבי ומהשניה אוכל בשרי. בקיצור, מוסר השכל, כדי להיות הסבא מנובהרדוק, אתה צריך שיהיה מישהו שיאכיל אותך. איפה הייתי? אה בחדר כושר. אז עלתה בי מחשבה, שאם זה היורצייט של הסבא ועושים לו הילולה, בטח יהיה שם קולה. אז אני חייב לציין שכבר מבעוד יום, ביררתי איפה זה הולך לקרות, ונסעתי לשם בתקווה שנשאר משהו לשתות. מה אני אגיד לכם? לא שולחנות ערוכים ולא פיצוחים. רק אולם שלושת רבעי ריק שיושביו היו קשישים ברובם הגדול, שבאו לשמוע את גדולי הרבנים הליטאיים מעלים זכרונות שאולים מעולם הישיבות הרוסי, שהיה ואיננו. מהבחינה הזו, לא היה מה להתלונן, הדוברים שם היו רבנים ליטאיים מהמדרגה הראשונה, שבאו לחלוק כבוד לאחד מגדולי הגדולים של אמונתם, אבל לא עשה רושם שהכינוס הזה עניין מישהו מצעירי הצאן. גם בעלי תשובה היסטריים, לא היו שם, תודה לאל, מה שגרם לי לבלוט מאוד בתלבושת החדר כושר שלי. ההרצאה ששמעתי הייתה ממש טובה, הרב מישקובסקי (?) הסביר למה לא אישה סוטה לא מקריבה לבונה והרעיון שלו היה, שהלבונה, כך אומר רש"יף היא הכינוי של האמהות ואילו הסוטה לא הגיעה למדרגתן של האמהות למרות שהיא יכולה הייתה להגיע וכל אחד יכול להגיע. חוץ מזה, הוא סיפר מעשה מהישיבה של הסבא זצ"ל. פעם אחת בא טרוצקי לדבר ליד הישיבה, ובאו מיליון אנשים לשמוע אותו. מיותר לציין, שהיו שם הרבה מאוד דגלים אדומים, אז בסוף הגיעו לישיבה שני אברכים, עם דגלים אדומים שמצאו ושאלו אם אפשר להכין מהם ציצית. אתם יכולים לנחש, שאני עם חוסר היציבות הדתית הידוע שלי, מיד נתמלאתי במחשבות כפירה. "בשביל מה לי להיות בברסלב" שאלתי את עצמי "עם כל הדפוקים והבבונים, כשאני יכול לעבור לנובהרדוק ולהנות מסיפורים בולשביקיים" אבל האמת היא, גבירותיי היקרות וכל השאר, שרבינו הקדוש השאיר לנו שני דברים חשובים, את העולם הזה ואת העולם הבא ואילו הסבא מנובהרדוק, עד כמה שהיה צדיק, הותיר לנו בעיקר ציטוטים כאלו:

ואמרו חז״ל אל תיקרי ״הליכות״ אלא ״הלכות״, כלומר, תוה״ק והליכותי׳ הן הן הפצצות שלנו לפוצץ ההרים והגבעות העומדים לנגדנו וכבר בדוק ומנוסה בתקופת הגלות עד שנראה שהוא הליכות עולם, הוא מהלך עולמי ותמידי שכלי נשק היותר חזקים לעמוד בפני שונאינו, הוא לימוד וקיום תוה״ק. וע״כ יכולים אנו לקוות כי ננצח גם בארה״ב וכל ההרים והנבעות תמוטינה בכח התורה והיראה.

לא שאני מזלזל חלילה בצדיק העצום, אני מאוד אוהב את "מדריגת האדם" ואת תורת המוסר ואת הסבא, זכרונו יגן עלינו. הם היו יכולים להיות כולם נזירים בודהיסטים מצויינים, אילו רק היה מישהו מראה להם את הדרך. הלוואי שהיה מישהו מראה לנו את הדרך. יאללה די עם הדיכאון. הידד לצדיק, הידד לבעל ההילולה הקדוש, הידד לחבר טרוצקי ולמהפכת אוקטובר. הידד. אה, בסוף ההרצאה חילקו גם קולה, RC. RC עדיף, רק שתדעו לכם. אין יאוש. http://www.youtube.com/watch?v=ZebNc5ncr1w

תגובה

