ערב רב


כולנו גויים, אתם יודעים?
אין יהודים.
נתחיל מההתחלה.
הדבר הכי חם היום, לדעתי, אצל המיזרוחניקים , הינו המאמר הזה.
למי שאין את העצבים לקרוא, אני אגיד שאחד מהרבנים הסרוגים, גילה להפתעתו, כי חז"ל מיחסים לגויים תכונות שליליות כגון תאוות רצח או סטיות מיניות, ומסתבר שהם, כלומר חז"ל, לא השתמשו בניסוחי פוליטיקלי קורקט בסגנון "יש כאלו ויש גם אחרים".
זו בעיה, לפחות בשביל חלק מרבותינו סרוגינו א-לה ליכטנשטיין ושרלו, אלילי הנוער, שחלילה שתצא מפיהם איזושהי הצהרה גיזענית.
מצד אחד, טוב מאוד שהם לא רוצים להיות גזעניים, מצד שני, מה שכתוב בכל זאת כתוב.
במקרים כאלו, יש לסרוגים נוהל קבוע, הם נכנסים לג'קוזי ופותחים באורגיית פרשנים לוהטת. הרמב"ם כתב ככה, הרי"ף מתנגד, הש"ך מכשיר, הט"ז מטריף, הטור מעיר, הרמב"ן מתייחס, החתם סופר מתעלם והרשב"ם מתרעם.
האורגיות המיזרוחניקיות האלו, הם משהו שלא ברא השטן לא בהמבורג שלפני המלחמה ולא באמסטרדם של שנות השישים. הן יכולות להמשך שבועיים ולפעמים הן נמשכות, עד שצץ איזה סיפור חדש.
הקיצר, עובדים מסביב לשעון אצל המיזרוחניקים האלו.
דבר אחד צריך לציין לגבי המחלוקות המזרוחניקיות זה שלעולם הם אינן מגיעות להכרעה.
לעולם אין תשובה סופית, רק שורה ארוכה של סימני שאלה מיותמים שנמתחת מאופק עד אופק.
רבי נתן מסביר את זה בליקוטי הלכות, אבן העזר, הלכות פריה ורביה א'

שזה בחינת משפט מעוקל שאין המשפטו ברור, כי אין יכולין לברר המשפט והדין על ידי התגברות מחלוקת של הסטרא אחרא שמקבלת הדעת כנ"ל, שזה בחינת עצה שאינה שלימה, שהיא נחצית לשנים לכאן ולכאן ואינו יכול להטותה לצד אחד, שהיא בחינת מחלוקת דסטרא אחרא שאינה נכרעת והיא תמיד נחצית ונחלקת, כי אינה רוצה בהכרעה כמובא.

אפשר להבין את החוויה שהביאה את הרב הנחמד לכתוב את המאמר המתסיס שלו. אולי הוא נסע לחופשה מוצדקת ומומלצת בטוסקנה או בברצלונה והוא ישב במטוס כשלצידו האחד גוי מנומס, חביב ומלומד ומצידו השני גויה מקסימה, אפנתית וידידותית. כמובן שאותו רב, הוא אדם הגון מאוד, והוא היה חייב לשאול את עצמו, איך חז"ל הגיעו לכאלו מסקנות גורפות ורקיצוניות לגבי הגויים.
הרי אותם הגוים שהוא רואה סביבו, אינם נראים שונים ממנו, למעשה, חלקם נראים יותר מוצלחים ממנו, או לפחות יותר אנושיים, נבונים ומוסריים מהרבה אנשים שהם רבנים סרוגים בדיוק כמוהו.
זה לא רק נראה ככה.
זה באמת כך, תשאלו אנשים שחיים בחו"ל, בסביבה הכללית והם יספרו לכם שישנם גוים שהם ממש נשמות טובות, שהם מקסימים.
אז הרב מיכאל אברהם שאל שאלה והשאלה מוצדקת מאוד.
הענין הוא, שכשהוא וחבריו עונים על השאלה, הם עונים במיזרוחניקית והמיזרוניקית היא שאינה מוצדקת.
אצל המיזרוחניקים אין תיאולוגיה כי תיאולוגיה היא כפירה, אין אצלם מיסטיקה כי מיסטיקה היא שטויות. מה נשאר? פוליטיקה. הכל אצלם פוליטיקה.
אז מצד אחד יש את הרשעים והקיצונים שישר צועקים "גוים זה נאצים, גוים זה בהמות, זה חיות רעות" ומצד שני יש את הקוצ'י מוצ'י של הרב שרלו וחבריו הגושניקים החמודים, שלא שונאים אף אחד ומכבדים את כולם וגם מכבדים דעות שלא הכי שלהם וכן וכן הלאה.
אז הרשעים מביאים חמישים ציטוטים מטעמם והחמודים מביאים בנימוס חמישים ציטוטים אחרים וזה אומר וזה אומר אחרת, ואני, רק שתדעו לכם, תמיד בעד הנחמדים, כי גם אני נחמד, אבל יותר משאני בעד הנחמדים אני רוצה למצוא את האמת ואת האמת לא מוצאים בשיטות המזרוחניקיות, כי מדובר כאן בתיאולוגיה ובמיסטיקה ולא בפוליטיקה.
זאת מחלוקת הסטרא אחרא, שאותה מתאר ר' נתן בליקוטי הלכות. מתווכחים ומתוכחים ואף פעם לא מגיעים לכלום.
אז הלכתי לברסלב, למקומות שמבינים בליקוטי הלכות ושאלתי איך פותרים את "מחלוקת הסטרא אחרא". התשובה שקיבלתי נורא פשוטה להבנה, אם כי לא בהכרח פשוטה לישום.
אמרו לי שאברם בר נחמן אמר "אור הצדיק כאור נוגה".
כלומר, הצדיק פותר את מחלוקת הסטרא אחרא, כי הוא יודע את האמת ולא רק שהוא יודע אותה הוא גם אומר אותה ומפרסם וכך הוא מכריע במחלוקת.
זה באמת היה מצוין. מיד ניגשתי לראות מה רבינו הקדוש אומר וזה מה שכתוב בשיחות הר"ן, בשיחה יד:

אֲנִי מְקַנֵּא מְאד אִישׁ כָּשֵׁר [שֶׁקּוֹרִין עֶרְלִיכֶר יְהוּדִי]
כִּי נִדְמֶה שֶׁהוֹלֵךְ בֶּן אָדָם עִם דַּקִּין וְכַרְכָּשׁוֹת וְאֵבָרִים כִּשְׁאָר כָּל הָעוֹלָם
וְאַף עַל פִּי כֵן בֶּאֱמֶת הוּא עִנְיָן אַחֵר. לְגַמְרֵי

וכמו כן כתוב בשיחות הר"ן, בשיחה ל"ו:

אָמַר: עוֹד יִהְיֶה זְמַן
שֶׁמִּי שֶׁיִּהְיֶה אִישׁ כָּשֵׁר פָּשׁוּט
יִהְיֶה חִדּוּשׁ גָּדוֹל כְּמוֹ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

(כל נציטוטים משל אליעד כהן, יתברך שמו.
זאת אומרת, אותו יהודי כשר, שרבינו מזכיר, הוא דבר מאוד מאוד נדיר.
דבר שלא רואים ולא מוצאים ולא יודעים עליו.
ככה פותר רבינו את המחלוקת המיזרוחניקית.
הוא אומר לרב הסרוג שאם הוא רואה סביבו גויים נפלאים, הוא צודק.
אם הוא חושב שהוא לא שונה מהם, הוא גם צודק. הוא באמת כמוהם.
בדבר אחד טועה הרב הנכבד, הוא חושב שהוא יהודי והוא גוי. הוא נחמד, הוא גוי נהדר, אבל גוי.
לא רק הוא גוי, גם אני גוי, גם אתם גויים, כולנו גויים, חוץ מאישתי, כי היא באמת סיפור מיוחד.
אני לא יודע איפה היהודים, אולי באמת הנאצים הרגו את כולם, אבל נראה לי שנעלמו הרבה קודם. גם רבי נחמן לא הכיר הרבה.
אז קודם כל, יפה שפתרנו את המחלוקת המיזרוחניקית.
אור הצדיק מאיר את האמת, כמו שכתוב בליקו"מ א, קל"ג

וְארַח צַדִּיקִים כְּאוֹר נגַהּ הוֹלֵך וָאוֹר עַד נְכוֹן הַיּוֹם
כִּי הַשֶּׁמֶשׁ בְּעַצְמָהּ מְאִירָה בִּמְקוֹמָהּ בְּשָׁוֶה
בִּתְחִלַּת הַיּוֹם וּבְאֶמְצַע הַיּוֹם
רַק הַמְּנִיעָה הוּא מֵחֲמַת הָאָרֶץ הַמַּפֶסֶקֶת בֵּין בְּנֵי אָדָם וּבֵין. הַשֶּׁמֶשׁ
עַל כֵּן אֵין הָאוֹר מִתְפַּשֵּׁט כָּל כָּך בִּתְחִלַּת הַיּוֹם
רַק מִקְצָת מִקְצָת עַד שֶׁנִּתְפַּשֵּׁט עַל הָאָרֶץ
כֵּן הַצַּדִּיק הוּא בְּעַצְמוֹ מֵאִיר תָּמִיד
רַק הַמְּנִיעָה מֵחֲמַת הַמְקַבְּלִים
וְהַמְּנִיעָה הוּא מֵחֲמַת הָאָרֶץ הַמַּפְסֶקֶת…

בסדר,
אז המסקנה הראשונה היא פשוטה מאוד, אם אנחנו גוים, אנחנו לא צריכים להתעסק בכל השולחן ערוך הזה. לא צריכים מצוות ולא צריכים חגים ולא צריכים לשמור שבת ואין שום "שמירת הברית", כי אין ברית.
קראנו בשבוע שעבר את פרשת נח וזאת הפרשה שלנו, הגויים. "שופך דם אדם, באדם דמו ישפך ואת החי בדמו נפשו לא תאכלו".
יש לנו את שבע מצות בני נוח וזה כל הסיפור, מנוח והלאה, זאת לא התורה שלנו, זו התורה של היהודים ויהודים זה דבר מאוד נדיר.
לכן אפשר להבין למה המשיח לא בא, אין לו בשביל מי. את מי בדיוק הוא יגאל? חמישה אנשים, שרובם בכלל נשים? אין לו מה לעשות, למשיח? לא חבל על כל הפירוטכניקה?
אם אתה גוי, תחיה כמו גוי, תהיה בן אדם טוב.
אל תהיה ערב רב, שזה גוי שמעמיד פנים שהוא יהודי, ערב רב כמו הרב ההוא, כמו עוד הרבה אנשים.
כבר אמרו חז"ל, איזהו עשיר השמח בחלקו.
טוב, הייתי יכול לסיים כאן, אבל אז באמת הבלוג הזה היה מיותר. הינו יכולים להסתפק ברוברט פירסיג וב"זן ואמנות אחזקת האופנוע".
הוא גוי מצויין, אין כמוהו, הוא כתב שם הכל.
אז בכל זאת, בשביל אנחנו מתעסקים,לפעמים, ביהדות או בתורה?
נחזור אל הצדיק, הוא נותן לנו רמז בדבריו, שימו לב מה הוא אומר שם בשיחה לו' "עוֹד יִהְיֶה זְמַן,שֶׁמִּי שֶׁיִּהְיֶה אִישׁ כָּשֵׁר פָּשׁוּט,יִהְיֶה חִדּוּשׁ גָּדוֹל כְּמוֹ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה".
למה דוקא הבעל שם טוב? למה לא משה רבינו? משה רבינו היה גדול הנביאים? למה לא כמו דוד המלך, למה לא כמו שלמה המלך, החכם מכל אדם?
רבינו ידע, הבעל שם טוב הוא מקרה מיוחד.
בדרך כלל, האנשים המיוחדים, הנשמות הגבוהות, לא נולדים סתם ככה באיזה מקום.
אוקי? נגיד משה רבינו, היה בן של צדיק ואמא שלו הייתה המילדת שעשתה מסירות נפש, או שלמה המלך שגם כן נולד לצדיק, או רש"י הקדוש וכן הלאה.
ישנן כל מיני קונסטלציות, בהן אפשרית הורדה של נשמה גבוהה וההודים התעסקו עם זה הרבה בתורת הטאנטרה שלהם, אבל מה שחשוב הוא שנדע את העיקרון, שנשמות גבוהות לא באות סתם ככה לעולם ורבינו הוא דוגמא טובה כי גם סבא שלו היה צדיק וגם אימא שלו, שעליה הוא אמר שבזכותה הוא נהיה מה שנהיה.
אבל הבעל שם טוב זה סיפור אחר.
הוא נולד באמת למשפחה פשוטה ועניה, וההורים שלו גרו בחור, פשוטו כמשמעו. זה היה מין שריד של תעלת מגן ימי ביינימית וההורים של הבעל שם טוב, שם גרו במין סוכה כזו, ושם גידלו אותו.
שנים הוא היה חותם "ישראל פון דה גראב", כלומר "ישראל מהבור".
אז איך קורה שילד כזה, הופך להיות הבעל שם טוב.
הוא בנה את עצמו לבד. הלך ונדד והתבודד ולמד וניסה וחי ביערות ובסוף הצליח, בסוף נהיה הבעל שם טוב.
וזה מה שרבינו להסביר לנו כאן, הוא אומר לנו לא לטעות ולא לחשוב שאם ההורים שלנו יהודים אז גם אנחנו, כי בבית הסמוך גרים וההורים שלהם לא פחות מוצלחים משלנו ולפי זה גם אנחנו, בדיוק כמוהם.
אם אנחנו רוצים להיות יהודים, אם אנחנו רוצים להיות בברית עם אלוהים, אז אנחנו צריכים ללכת בדרכו של הבעש"ט, כי הוא הצליח.
אז כמובן, יש את כל הענין הזה של המצות והאיסורים והחגים והשבתות.
לא הכלח בבת אחת, כמובן, אבל כל שאדם עולה במדרגות ככה זה יותר רלונטי מבחינתו.
השאלה היא, כמובן, איך עולים במדרגות.
לא באמצעות קיום מצות, כמובן, כי מצות ניתנו רק ליהודים, חוץ משבע מצות בני נוח.
מה שאומר רבינו בענין הזה הוא כך

וְגַם אִם יַתְמִידוּ בִּסְפָרָיו יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה אִישׁ כָּשֵׁר בֶּאֱמֶת וְאָז יִזְכֶּה לִרְאוֹת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כִּי יֵשׁ בָּהֶם פְּנִימִיּוּת הַרְבֵּה מַה שֶּׁאֵין נִרְאֶה עַל פִּי פְּשׁוּטוֹ כְּלָל. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִלְמד וּלְהַתְמִיד בָּהֶם הַרְבֵּה

אוקיי, ברור שרבינו כאן אומר שאם לומדים מספריו, אפשר להיות איש כשר, אבל יש כאן בעיה.
בשביל מה הוא מציין "שאין נראה על פי פשוטו כלל"
זה מחזיר אותנו לרב המיזרוחניק, שהסתכל ימינה ושמאלה וראה גוים נחמדים וחשב שאין הבדל בינו לבינם.
גם אנחנו, אם נלמד מספרי רבינו ונסתכל ימינה ושמאלה, נראה שהאחרים שלומדים מספרי רבינו, הם לא כאלו יהודים כשרים. חלקם לא רק שהם גוים, אלא "ראשית גויים, עמלק", כמו שאומר הנביא (בלעם).
אף על פי, אנחנו צריכים להתחזק (אני לא משתמש במילה הזו) ולהמשיך להאמין שאם נלמד מרבינו, נוכל להפוך קימעא קימעא ליהודים כשרים, עד שאפילו יום יבוא והמשיח יתעורר בבוקר ויגלה שהגיע הזמן ללכת לעבודה.

14 מחשבות על “ערב רב

  1. כבודו יכול לקנא במזרוחניקים עד מחר . . .

    לשמחתינו , כמזרוחניקים (ואפילו כמזרוחניק לשעבר כמוני) , יש אצלינו פתיחות לדעות שונות.
    אני למשל כבר בעודי בישיבה בשיעור א' התמדתי בספרי רבינו ובליקו"מ , ועשיתי התבודדויות ועוד.
    אך חבר שלי שהיה בישיבה חרדית , כאשר הוא למד ספרי ברסלב ועשה התבודדות , הזמינו את ההורים שלו בטענה שבנם השתגע וצריך פסיכולוג.

    כך שיש אצל מזרוחניקים פתיחות לכל הדעות , ויש אצלינו דו שיח אמיתי. ואני מודה כל יום "ברוך שלא עשני חרדי" ונתן לנו את תורתו תורת אמת.
    מה שאתה זוכה לראות במאמר של הרב מיכאל אברהם ובתגובות עליו , זה משהו שלעולם לא תראה בבתי מדרש של החברה החרדית – זה אנשים שבאים וחולקים ב"מחלוקת שבקדושה" בפתיחות , ותוך כדי השמעת כל הדעות , בלי לפחד.
    (אולי לא יצא לך ללמוד גמרא מעולם , אך כשתלמד גמרא גם שם תראה בית מדרש תוסס עם דעות לכאן ולכאן , ולמרבה הפלא , לא תראה שם "מסקנות" – לפחות לא ברוב המקרים ! )

    הזכרת בזלזול את ישיבת הר עציון , הגושניקים (שאני אישית לא זכיתי להיות שם מעולם) הידעת שגם שם מקדישים שיעורים לתורת רבי נחמן ?
    האם ראית בישיבות חב"ד אולי דבר כזה ? בישיבות ליטאיות ? בישיבות ספרדיות ?

    (כאן למשל :

    http://www.etzion.org.il/vbm/search_results.php?subject=%E4%E2%E5%FA%E5+%F9%EC+%F8%E1%E9+%F0%E7%EE%EF&koteret=%F9%E9%F2%E5%F8%E9%ED+%E1%E4%E2%E5%FA%E5+%F9%EC+%F8%E1%E9+%F0%E7%EE%EF+%EE%E1%F8%F1%EC%E1
    )

    כדאי לך להפסיק עם ההתנשאות ה"לא במקום" הזאת , ללמוד לכבד את ה"מזרחניקים" שנואי נפשך , ולתת כבוד לכל הדעות – לכל מי שרוצים לעשות רצון ה'. הלוואי ואצל החרדים ילמדו מהמזרוחניקים לכבד את כל הדעות.

    שבת שלום.
    יוסף.

    • חוששתני שלא הבנת את המאמר.
      אין עינינו במיזרוחניקים.
      עיניינו בגויים.
      כל האיזכור של המיזרוחניקים, בא כדי להסביר את המקור למחלוקת ואת העובדה שבמקום ההוא, הפוליטיקה מהווה את המוטיבציה להמשך הויכוח.
      הפוליטיקה, במקום החיפוש אחרי האמת.
      כל מי שמכיר מעט את הנפשות הפועלות, לפחות ברמה האינטרנטית, יודע שאני צודק.

      בכל אופן,
      כאן בברסלב החופשית אנו מכבדים את כל הזרמים, את המיזרוחניקים, את האתאיסטים, את הנקרופילים, את כולם.
      גם אנשי "ברסלב הבכלל לא חופשית" מוזמנים לחות את דעתם וגם ה"בכלל לא ברסלב".
      שבוע טוב.

  2. הזדעזעתי.
    הסגנון הירוד והמשתלח של מר ממסך את טענותיו כך שהקורא נותר מבולבל,
    האם הכותב חושב שהוא הוא הצדיק שיביא את מי המריבה ויפתור את המחלוקות הנצחיות בנפש הפרט ובציבור??

    ובכנות,
    קשה לי להאמין שכל הלשון הרע המכלילני, השטחי והמרושע שלך
    מצליח לעשות, באיזושהי קונסטלציה, נחת רוח לה' יתברך.

    אך טוב וחסד ירדפוך.

    • תשמע,
      עם כל הכבוד להלכה, היא לא רלונטית כאן, כי היא מתייחסת רק למה שניתן לראות או להסיק מהנתונים בשטח. לצדיק ישנה גם ראיה רוחנית, לכן המסקנה שלו, עדיפה על המסקנה ההלכתית.

  3. האם הבעל שם טוב היה שם ידיו על מאמרך , מלא השנאה לציבור שלהם , מה אם אהרון הכהן שהיה אוהב שלום ורודף שלום, מה אם חורבן בית שני ( מכיר את הקדמה של הנציב ״ ל״העמק דבר״ ספר בראשית )

    • בוא אני אבהיר את עצמי.
      יש כאן שני עינינים במאמר.
      אחד לגופו של כותב, הרי זה הספורט הלאומי של המיזרוחניקים להתקוטט ולהוציא את העיניים אחד לשני. זה בצריחות בסגנון "ניאו רפורמים" ו"הקרן החדשה" ואילו האחרים בצווחות אחרות. לספורט הלאומי שלהם, קורא רבי נתן בליקוטי הלכות בשם "מחלוקת סטרא אחרא", עד כאן לגופו של כותב.

      אחרי שהבהרתי את זה, בדקתי מה הדרך לפתור את מחלוקת הסטרא אחרא והתשובה היתה שהצדיק פותר את המחלוקת הזו. הטיפול של הצדיק, הוא לא בתופעת הפלגנות והסכסכנות בציבטר הדתי לאומי, אלא רק בנקודת המחלוקת הספציפית.
      איך הצדיק פותר את הנקודה הזו? הוא אומר שלמעשה אין יהודים, ואם אין יהודים, אז אין כבר יחס יהודים לגויים, אלא רק יחס גוים לגוים, ואז אין בעיה.

      אני חושבשהבעל שם טוב היה מאוד מרוצה מהאלגנטיות של הפתרון.

      • הבעיה היא שהצדיק לא אומר את הדברים והשטויות שאתה שם בפיו.
        וכדאי לך באמת להכיר דף גמרא (רבי נחמן למד כאלו) כדי לראות עד כמה גם שם יש מחלוקות ודעות שונות.
        חבל שכל מי שלא חושב כמוך נהיה "סיטרא אחרא" ואתה עוד מכניס את רבינו לתבשיל שלך.

        • הספורט הלאומי של המיזרוחניקים הוא מחלוקת סיטרא אחרא. זה מה שאומר רבי נתן.
          ההבדל בין המחלוקת של הסיטרא אחרא ובין המחלוקות בגמרא, הוא שמטרת המחלוקת בגמרא היא מציאת האמת ומטרת המחלוקות של הסטרא אחרא היא להוכיח מי יותר טוב הגושניקים או החרדלים.

          • רבי נתן לא מדבר בשום מקום על "מזרחניקים" , אני אפילו לא יודע אם תנועת המזרחי היתה בתקופתו.
            שוב – אלו דברים שאתה שם בפיו.
            ומי שיפתח גמרא או משנה יראה מחלוקות רבות של הלל ושמאי , וכולם מתכוונים לשם שמיים. אני מכבד הן את הגושניקים והן את החרדלים , כולם רוצים לעשות רצון ה' , ואתה סתם מוציא עליהם לעז. זו לא דרכו של רבי נחמן ולא דרכו של רבי נתן.

            • תנועת המזרחי הוקמה על ידי הרב רינס בערך שישים שנה אחרי רבי נתן, אבל זה לא קשור.
              רבי נתן לא מדבר על מיזרוחניקים, הוא גם לא צריך , הוא מדבר על מחלוקת הסטרא אחרא, שמטרתה להישאר ללא פיתרון, כמו המחלוקות של המיזרוחניקים, שהיו גם הרבה לפניהם.

  4. פינגבק: פרה משוגעת | מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s