לא בכשרים, לא בטמאים


מחוייב המציאות R
איך שאני שונא לנסוע לאומן בראש השנה.

שונא, שונא , שונא.

רק לחשוב על כל פרצופי התחת של "שובו בנים" שאני אראה שם, אותם אלו שלא גלו למרוקו בחסדי האלוהים, שעליהם נאמר "אחרית גוים מדבר ציה וערבה"
רק לחשוב על כל הננחים החריגים שאני שישרצו סביבי באלפיהם, כי כידוע לכם הננחים האמיתיים, הם תפארת היצירה, אנשי מופת, אלא שבאלה אני אף פעם לא נתקל, להוציא את ירון מהמסחרית בהר המנוחות.
רק לחשוב על כל החרדלים ההזויים שמסתובבים שם, עם החיוכים המטומטמים של ילד מפגר שרק הרגע גילה את נפלאות האוננות.
אוי ריבונו של עולם, אתם יודעים איך יצאתי מראש השנה בשנה שעברה? עם המחלה והניתוח שלא יכולתי ללכת מאה מטר בערך חודשיים?
גם רבינו הקדוש מסכים איתי, הוא כותב ב"חיי מוהר"ן" שאצלו יש אנשים שגם השאול גבוה מדי בשבילם. שחור על גבי לבן.
ובכל זאת אני נוסע, בעזרת השם, השם ישמור ויציל.
אני נוסע אבל יש כאלו שלא נוסעים, נניח "רבני הציונות הדתית"
הנה ככה:

ומן ראש השנה? רבני הציונות הדתית נגד
מה חושבים רבני הציונות הדתית על הפשיטה ההמונית שמתרחשת מדי שנה, ערב השנה החדשה, על ציונו של רבי נחמן מברסלב באומן? מתברר כי הרבנים מתנגדים לכך נחרצות ובמילים חריפות. "מסופקני אם ר' נחמן עצמו רואה מצוה בנסיעה אליו מא"י לאומן" ו"זוהי שטות גמורה לעזוב את ארץ ישראל ממש, בשביל מקום שהוא רק בבחינת ארץ ישראל"

מבירור קצר שערכנו בסרוגים, נראה כי הרבנים יוצאים פה אחד נגד התופעה שהפכה להמונית ויצאה מתחומי חסידות ברסלב.

בתשובה שפרסם הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן, הוא מביא עדות מכתבי ר' נתן, תלמידו של ר' נחמן, שר' נחמן עצמו סיכן את חייו כדי להגיע לראש השנה לארץ ישראל, ודווקא כאן בארץ הוא השיג את ההשגות הגבוהות ביותר בחייו. "מסופקני", כותב הרב אריאל, "אם ר' נחמן עצמו רואה מצוה בנסיעה אליו מא"י לאומן".

גם הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע-חברון, ענה למאזין בשו"ת רדיו כשהוא מתייחס לנקודה בה גברים נשואים עוזבים את משפחתם בראש השנה. הרב ענה בקצרה: "קשה לקבל שתפילה בחוץ לארץ ללא המשפחה גדולה מתפילה בארץ עם המשפחה". עוד הוסיף הרב ליאור כי הוא אינו ממליץ על מנהג זה, אלא לבודדים בלבד.

גם ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל הרב שלמה אבינר כותב שמעבר לבעיה המוסרית של עזיבת המשפחה, האישה והילדים, יש כאן בעיה הלכתית, משום שמרן הרב קוק פסק שאין היתר לצאת לחוץ לארץ להשתטח על קברי צדיקים (משפט כהן עמ' שנב), בפרט שמצוות השתטחות על קברים אינה מופיעה בתרי"ג מצוות.

דברים חריפים יותר אומר הרב אליהו זייני, ראש ישיבת "אור וישועה" בחיפה, שענה באתר האינטרנט של ישיבתו, כי "מי שיוצא מארץ ישראל כדי להשתטח בארץ העמים, בטומאת הגלות, לא ברור אם הוא כופר בתורה או שהוא רק חולה נפש או אולי סתם עם הארץ… אין ספק בעיניי שרבי נחמן אם היה בחיים היה מתנגד בכל תוקף לחולי זה. סביר להניח שרוב התמימים הנוסעים לשם אינם יודעים עד כמה הם טועים. ואם היו עולים לירושלים עיר קודשנו או למערת המכפלה היה אלף מונים חשוב יותר."

התייחסות נוספת העלה הרב אורי שרקי, ראש בית המדרש של "מכון מאיר", כשבשיעורו על ספר ליקוטי מוהר"ן, הוא התייחס לטענות שמעלים החסידים בעד היציאה לאוקראינה: "יש לדעת, שללא ספק ר' נחמן לא התכוון שיצאו מארץ ישראל על מנת לעלות לקברו באומן, למרות שהקבר הוא בבחינת ארץ ישראל. זוהי שטות גמורה לחשוב כך, לעזוב את ארץ ישראל ממש, בשביל מקום שהוא רק בבחינת ארץ ישראל"

http://www.srugim.co.il/53220-%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%9F-%D7%A8%D7%90%D7%A9-%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%93

אני הרי לא חושד לא בכשרים ואפילו לא חושד בטמאים.
לא חשדתי מעולם במו"ר יעקב אריאל שהוא בעד הנסיעה ולא ברב אבינר ולא ברב שפירא שליט"א וגם לא בד"ר זייני הידוע בשירים הפורנוגרפיים שנכתבו עליו בשירותים בטכניון.
לא חושד בהם , כי הם לא מברסלב וברסלב לא מעניינת אותם.
הייתי בבית הכנסת של הרב אריאל ברמת גן והיה שם מדף יפה עם ספרי חסידות ואפילו פיתקית חמודה שכתוב עליה "חסידות ברסלב". ספר אחד לא היה שם. אני עצמי עשיתי מבצע ואספתי מפה ומשם ספרים להכניס שם והיום יש שם שלושה ספרים, ליקוטי מוהר"ן, ליקוטי תפילות ו"אשר בנח"ל", שאין לי מושג מה זה.
ואתם יודעים זה בית כנסת ברמת גן, בית כנסת פורמאלי נתמך ותומך. אני לא חושב שיש להם בעיה לכתוב צ'ק לקרן ולהזמין את כל הסט של ליקוטי הלכות וחומש עם ליקוטי הלכות ותהילים עם ליקוטי הלכות ואת כוכבי אור ושבחי הר"ן וחיי מוהר"ן וימי מוהרנ"ת וימי התלאות.
היה נשאר להם עודף, גם לקרטיבים בשמחת תורה, תאמינו לי, אבל בשביל מה להם?
זה לא מעניין אותם.
העיקר יש להם פתק שם בארון שכתוב עליו "חסידות ברסלב" והמזל הוא שלא כתוב שם "ועליך אמרתי האש שלי תדלוק עד שיבוא המשיח".
בסדר, זה לא חסר להם.
אם היו מגיעים לשמה חסידי ברסלב אמיתיים והיו רואים עד כמה האנשים שם בסבבה, בבית הכנסת הזה, אני לא יודע מה היה קורה. יש סכנה שהיו עוזבים את רבינו, חלילה.
שלום ושלווה והשקט ובטח. אם ככה נראה עולם התוהו, תרשמו אותי ראשון.
סתם אני מגזים, בברסלב מצליחים להתפלל מדי פעם, מה שלא קורה ברוב המקומות.
נגיד אני, הייתי היום באיזה מקום ועמדו שם כמה חבר'ה ספרדים כאלו, אנשים טובים, אנשים מקסימים והתפללו מנחה.
נראה לי שהם קראו לי ואני הלכתי לבכות, איך אני אתפלל איתם?
רק חשבתי על זה והשתגעתי. מה נראה לכם שתפילה זה כמו להעביר כרטיס? נראה לכם שזו מצוה? שעושים את זה כי ככה אמרו?
תפילה זה פרספקטיבה, זה להרגיש באמת שאתה תולעת מתפתלת בתוך חור התחת של היקום. תולעת קטנה ולבנה מהסוג שאתם לא רוצים לחפש בצואה של הילדים שלכם.
אוי תפילה, אוי תחנונים, אוי לב נשבר ודואב וכואב, אוי מדרגות מנופצות וגרון ניחר ועיניים אדומות ואף סתום, אוי מה נאמר לפניך ריבונו של עולם, אשמנו, בגדנו, ניאצנו, סררנו.
אז אני לא מתפלא על רבני הציונות הדתית, כולם אהובים, כולם ברורים, כולם יודעים את התורה.
רק אני מתפלא על אלו שהולכים ללמוד ברסלב אצל אורי שרקי.
מותר לו ללמד.
לכל אחד מותר, לזמר של גאנגא סטייל מותר וגם לאורי שרקי מותר.
אבל מי התיר לכם ללמוד אצלו? איך לא רעדה לכם היד? איך לא נשפכו לכם העיניים?
ללמוד ברסלב ב"מכון מאיר" ? ללמוד אצל אורי שרקי שאין לו ספק שרבי נחמן בעצמו כשהוא יושב רגל על רגל, אוכל אבטיח וקורא "עולם קטן" היה אומר לכם "אומן? נראה לכם? ועוד בראש השנה, לא ראיתם מספיק מטורללים בירושלים הבנויה?"

טוב, זמן לישון.
נתראה באומן.
יהיה סבבה.


22 מחשבות על “לא בכשרים, לא בטמאים

  1. יש בברסלב שחושבים בדיוק כמו הרב שרקי לגבי בני ארץ ישראל – האם צריכים לנסוע או לא.
    מה אתה יורד עליו?
    ראה כאן את הרב פרנק זכר צדיק לברכה:

    1. הרב פרנק אמר את דעתו ובפירוש ציין שהיא לא דעתו של רבי נחמן ולא דעתם חסידי ברסלב וזאת בניגוד לרב שרקי שהחליט שהוא יכול לקבוע את דעת רבי נחמן בכוחות עצמו.
      אין שום קשר בין ההתבטאויות, למעשה הן מנוגדות זו לזו ואני שמח על ההזדמנות הזאת להציג שוב את שרקי בתור אדם שמנותק מברסלב ואינו קשור אליה.

      עשית לו שירות דב, כשהשוות אותו לרב פרנק.

      1. תקשיב טוב לרב פרנק. הוא אומר שגם מי שאומר לנסוע לאומן זו לא דעתו המפורשת של רבי נחמן. רבי נחמן עצמו לא אמר לא לכאן ולא לכאן. וגם אצל רבי נתן.
        הרב שרקי אומר מה שהוא חושב שהיתה דעתו של רבי נחמן במצב כזה, בדיוק כמו שאומרים אחרים שלדעתם היתה דעתו כן לנסוע מא"י.
        אגב, רבי נחמן עצמו, בחכמתו הגדולה, לא אמר אפילו במפורש לבוא על קברו לראש השנה אחרי פטירתו. גם מחו"ל. אשמח למקור. הוא רמז. רבי נתן כתב את זה כהבנה מדבריו של רבי נחמן ומרמזיו.
        רבי נחמן עצמו לא רצה לומר את זה במפורש. לדעתי, זה מתוך הגישה הכללית שלו להשאיר את האדם בעל בחירה.

        1. תראה,
          מדובר באחד הנושאים הנדושים ביותר בברסלב ואני מכיר בו את הדעות , את התירוצים ואת הסברות.
          רבי נתן אומר את זה בפירוש ומקור אני יכול למצוא לך מקור, בכל אחת מהמודעות של "אומן ראש השנה" שתלויות בחוצות, יש לי אחת כזו בבית.
          כמובן יכולתי לנפנף אותך, בטיעון שאני מעדיף את דעתו של רבי נתן בנושא, מאשר את דעתו של אורי שרקי, אבל זה לא ויכוח דוסי כאן של מי אמר וכמה הוא שווה.

          העניין הוא, שההתבטאות של אורי שרקי מעידה על אפסיותו הרוחנית.
          זו הנקודה החשובה, אדם שניחן באפס נקודה כלום של יכולת רוחנית, מבין את חשיבות ראש השנה באומן, כבר כמה ימים לפני שהוא עולה על המטוס.
          באומן עצמה, בכלל אין מה לדבר, היקום משתולל בפני אלו שיש להם רגישות מינימלית.

          כאן הכשל הגדול של אורי שרקי, שכל הנבירה והבטישה והערבובים שהוא עושה בתורת ברסלב לא זיכו אותו בשמץ מהאור של החסידות, בו אנחנו זוכים לחזות בחסד השם, כל יום ויום.

          1. לדעתי עצם הדיבור החד משמעי בנושא שבברסלב עצמו יש בו מחלוקת, ורבנו בכוונה השאיר אותו עמום, הוא אי נאמנות לדרך של רבנו. בלי קשר למה רבנים אחרים אומרים בנושא. (אגב, אם היה אומר דבר ברור בנושא לא היה לרב שרקי, ולרבנים אחרים שמתבטאים כך, מה לומר, אז כנראה שרבנו רצה גם בכך).
            גם צורת ההתבטאות שלך כלפי כל מי שלא חושב כמוך, לא מראה על הבנה עמוקה. (מי שלא חושב כמוני אינו רב, אינו רוחני, אינו כלום).
            תירגע, תשתה כוס מים.
            רבים בברסלב נוסעים לאומן, לא בגלל החוויה, אלא בגלל שרבנו ביקש. נראה לי שזה גם קשר עמוק יותר.

            1. אתה מציג את המחלוקת לא נכון ובגלל זה אתה מגיע למסקנות מוטעות.
              רבי נחמן רצה, ביקש ודרש שאנשים יבואו לציונו הקדוש באומן, לא בשום מקום אחר , לא בארץ ישראל, לא בעותניאל ולא בקריית משה. לאומן שבאוקראינה הוא ביקש שיבואו, בעניין הזה אין שום "עימעום" , אין שום דבר מעורפל, הכל כתוב וברור.
              אם ישנה מחלוקת, היא נוגעת לפרט אחר , למשפט "איש בל יעדר".
              כאן באמת, מי שמתעקש מאוד, יכול לטעון שרבי נחמן ביקש שכל האנשים שלו יגיעו לראש השנה אליו בחייו ולא אחרי מותו.
              רבי נתן טוען שהכלל הזה תקף, הן בחייו והן במותו ואני מסכים שאפשר לטעון שזו פרשנות אישית של רבי נתן.
              אבל חסידי ברסלב בכל הדורות, קיבלו את דעתו של רבי נתן בעניין, בגלל זה קראו להם "חסידים מתים", כי העניין הזה של ראש השנה, הוא לא חדש, הוא חלק בלתי נפרד מהחסידות , מכל החסידות. חסידי בעלז נוסעים בראש השנה לאדמו"ר שלהם, וחסידי ויז'ניץ נוסעים לשלהם וחסידי סטריקוב וחסידי לעלוב, כולם נוסעים לראש השנה לאדמו"ר שלהם וככה זה מאז שחר החסידות.
              חסידי ברסלב, היו היחידים שהיו הולכים לקבר ולא לאדמו"ר חי.
              ברגע שאנשים היו מבינים את הענין הפשוט הזה לעומקו המילימטרי, לא היתה שום סיבה שלא לנסוע לאומן בראש השנה, כי ממה נפשך? אם רבי נחמן דרש שיגיעו לאומן, אפשר לקבל גם את דעתו של רבי נתן, שצריך לבוא בראש השנה. כך מיישבים הכל.
              טוב, לא את החברה המאוסה ולא את המחירים המופקעים, אבל לכל הפחות ברור שעושים הן את רצונו של רבי נחמן וגם את רצונו של רבי נתן.

              מי שבכל זאת לא רוצה לבוא לר"ה, אבל רוצה להיות קשר לברסלב ולרבינו, יכול לבוא בזמן אחר. בכל זמן , גם בתשעה באב, גם ביום כיפור, העיקר להגיע לאומן, כי כך הצדיק ביקש.

              1. ממש לא אבל נראה לי שאתה לא פתוח לשמוע.
                אפילו לא דעות אחרות בתוך ברסלב עצמה. לדעתך הם לא ברסלב האמיתית.
                לדעתי רבי נחמן בכוונה השאיר את זה פתוח.
                מי שאמר דברים ברורים לגבי קיבוץ בראש השנה אחרי פטירתו זה רבי נתן. וגם הוא לא אמר דבר ברור לגבי בני ארץ ישראל. אם הכל היה ברור לא היה דיון בנושא.

  2. יכול להיות דיון בנושא, גם אם יש אינטרסים ברורים בנושא, אבל אני הבהרתי לך את טעותך ואני יכול לעשות את זה שוב.
    האם אתה טוען שרבי נחמן לא ביקש באופן ברור שאנשים יעלו לקברו?

  3. רבי נחמן לא ביקש באופן ברור שאנשים יעלו לקברו בראש השנה.
    רבי נתן לא אמר באופן ברור שברסלברס מארץ ישראל יעלו לקברו של רבי נחמן בראש השנה.

    1. זו לא הייתה השאלה שלי.
      אני אחזור על השאלה שלי ותענה בבקשה עליה ולא על שאלות שלא שאלתי.
      האם אתה טוען שרבי נחמן לא ביקש באופן ברור שאנשים יעלו לקברו?

    1. זה מה שאמרתי.
      לכן הנושא מאוד ברור בברסלב, אין שמץ של מחלוקת עליו ומי שטוען כמו אורי שרקי ש"יש לדעת, שללא ספק ר' נחמן לא התכוון שיצאו מארץ ישראל על מנת לעלות לקברו באומן, "
      עושה זאת מדעתו שמנוגדת לדעתו המפורשת של רבי נחמן.

  4. הוא לא אמר במפורש שאנשים מא"י יעלו לקברו.
    ואף יש ראיה מסויימת לדבר,הוא אמר שלא רצה להיקבר בא"י על מנת שיהיה עסק עם קברו, ואם ייקבר בא"י לא יהיה (כך שברור שדיבר לתושבי האזור).
    יש על זה מחלוקת ברורה – ראה בסרטון למעלה.
    אבל אין על מה לדבר כפי שחשבתי מלכתחילה. מי שלא חושב כמוני אינו ברסלב, לא מבין מהחיים שלו, וכו'.
    (אגב, אני חושב שיש לנסוע על קברו. אבל זה לא קשור ללהיות אמיתי).

    1. באמת אין מה לדבר, על עניין שהוא שטות מוחלטת.
      אם אמר בפירוש ובבירור שהוא רוצה שיבואו לקברו, אין חילוק בעניין הזה בין תושבי ארץ ישראל לתושבים של מקומות אחרים.

      1. 1. מה הקשר בין זה לבין ראש השנה?
        2. אל תשתמש בדמגוגיה. יש חילוק בין א"י בכך שיש מעלה בא"י על חו"ל. ולא פשוט הלכתית ורוחנית לעזוב אותה (רוב הפוסקים במנין אוסרים). ויש לציין דבר כזה. וכפי שאמר הרב פרנק זכר צדיק לברכה רבנו לא רימז. במיוחד שרבנו ידע בדיוק מתי לרמז לכל דבר ולהגיד לפעמים שני דברים באותו נושא. כאן הוא לא רימז.

        1. זה לא קשור דווקא לראש השנה.
          רבינו ביקש שיבוא להשתטח על ציונו הקדוש שבאוקראינה בכל זמן. גם בראש השנה וגם בזמנים אחרים, גם תושבי מדינת ישראל וגם תושבי מדינות אחרות.

          מצד דעת רבינו המוצהרת והמפורשת כולם צריכים לבוא ולפקוד את קברו.
          יש מתלמידי רבינו שסבורים שישנו חיוב לבוא במיוחד בראש השנה ואת דעתם יש לכבד, כיוון שהם באמת היו קשורים לרבינו והכירו אותו ואת תורתו ממקור ראשון והשתדלו בכל חייהם להדבק בדרכיו ולקיים את עצותיו.

          אבל אני ליבראל דגול ואני מכבד גם את אותן דעות שמזלזלות בדעתם של רבי נתן ושאר תלמידי רבינו המובהקים, ובלבד שכולם ישכילו ויכבדו את דעת רבינו המפורשת ויגיעו לאומן, בכל זמן שהוא וכל המרבה הרי זה משובח.

  5. מדהים לראות את כותב הבלוג הזה שמתבטא כמו נער מתבגר שרוצה להראות לכולם כמה הוא ורק הוא אינדבידואליסט/מקורי/חד-פעמי וכו', ומנהל כאן ויכוח שוצף האם איזה יהודי אחד, נחמן, אמר לעשות ככה או לא אמר לעשות ככה.
    ואם אמר, אז מה?
    איפה האינדבידואליות?…

כתוב תגובה לדרול לבטל