תמיד בגהנום


קוראים חביבים, קוראים אהובים. קוראות מקסימות.
היום נדבר על אופנה.

לא! לא ! לא! לא האופנה הזאת!

האופנה הזאת:


מזהים?
מה קורה לי היום? את הדברים הכי חשובים אני שוכח.
מחוייב המציאות R
אתם רואים? מחוייב המציאות מתחשב בקוראיו היקרים, גם אם יש להם דרישות מעצבנות.
למה באמת רבים מחסידי ברסלב מתלבשים באופן התמוה הזה?
אתם חושבים שרבי נחמן הלך ככה?
הוא לא הלך.
רבי נתן? גם לא.
רוב חסידי ברסלב בימינו הם תלמידים של תלמידים של הרב הצדיק לוי יצחק בנדר, זכרו יגן עלינו.
נראה לכם שהוא הסתובב ככה?
ממש לא.
הנה קטע נדיר בו הרב בנדר זיע"א מצולם בחול המועד סוכות.
https://www.youtube.com/watch?v=IkwnXbsLrd4
תראו את רבי לוי יצחק, תראו את הרבנים מסביבו. אף אחד לא הולך עם מעיל מפוספס. אחד הולך עם שחור, אחד הולך עם מעיל עם דוגמאות, אחד עם שטרימל, אחד הולך עם ספודיק. אין מדים בברסלב, זה לא צבא.
גם היום תכל'ס, אתה יכול ללבוש ירוק ולהיות מקושר לרבינו. אתה יכול להחזיק קרחת מקועקעת. מה זה קשור?
תראו, יש לי תמונה בבית, פוסטר כזה שקניתי בתור קישוט לסוכה.
רואים שם את כל הגוורדיה, את אנשין ואת חשין ואת ליבל ואת שטרנהארץ ואת הורוביץ ואת ברייטער וכמעט אף אחד לא נראה כמו מישהו שמע על אופנת הברסלב של היום.
למעשה, אם היית מראה לרוב האנשים באלו כיפה עם פונפון, הם היו חושבים שזה משהו ערבי.
רוצים יותר מזה, הנה תמונה של חסידי ברסלב מפורסמים מצפת של שנות השלושים.
סנדר
הם נראים מודרנים למדי. אם חסידי ברסלב היו הולכים לפי ההגיון הזה, היום רובם היו מתלבשים כמו שסניקים.
אז מה ההסבר?
אומר רבינו הקדוש בשיחות הר"ן סימן ר"מ

כל צדיק הדור יש לו כח לעשות גדרים ולהנהיג את העולם כפי אותן הדורות.

מה זה אומר? אף על פי שאין שום היגיון מאחורי האופנה הברסלבית המודרנית, יכול להיות שיהיה צדיק מספיק גדול, כדי להשפיע באופן אקוטי על האנשים, כדי שיתלבשו דוקא ככה.
עכשיו לפני שיקפצו עלי ויצעקו "הסבא!" , "הסבא!" אני אצין בוודאות שזה לא הסבא בכלל. אודסר נולד בתור חסיד קרלין והיה מתלבש, חלק מהזמן, כמו אחד שכזה, אבל דווקא אצל הננחים, מעריציו של אודסר, התחפושת הזו לא הכי מקובלת ואילו האנשים שבעיקר מחופשים ככה, אין להם קשר לסבא והם לא מקבלים אותו בכלל. אלו האנשים מהשול, מצפת מ"חוט של חסד" וכן הלאה.
אז לדעתי , מי שאחראי למהפך האופנתי הזה בברסלב, הוא דוקא הרב הצדיק שמואל שפירא זצ"ל.
אתם יכולים לראות אותו בתמונת הכותרת החדשה של הבלוג.
שימו לב למגבעת המעוגלת. זה האדם שיצר את אפנת ברסלב. אין לי צל ספק, כי גם כל מנהגי "שמירת העינים" המטומטמים הגיעו ממנו. בשבילו זה התאים בזמנו, הוא היה בעל מדרגה גדול, אבל אנשים שמחקים אותו כמו אדיוטים, הם אידיוטים , lets face it.
אותו רב שמואל שפירא, לא התחיל בתור חסיד ברסלב. הוא היה ליטאי ירושלמי שלמד בישיבת "עץ החיים" אצל הרב מלצר ז"ל. כשהרב מלצר שמע ששמואל שפירא עבר לברסלב הוא אמר "מי שהכניס אותו לברסלב, לא יצא מהגהנום".
כמובן שכולם מכירים את המשפט הזה , שהפך לנכס צאן ברזל בברסלב המודרנית, אבל לדעתי אנשים מבינים אותו לא נכון.
נראה לי שלרב מלצר, לא היה שום דבר נגד ברסלב, אבל הוא ידע עם מי יש לו עסק. הוא ידע שפירא הוא צדיק אדיר, בעל נשמה כזו שיכול לכופף לרצונו ציבורים שלמים. מצד שני הוא גם ידע ששפירא הוא אדם קיצוני, שהדרכים שלו וההנהגות מאוד מחמירות.
כל זמן שהרב שפירא למד אצל הליטאים, הוא הכפיף עצמו לראשי הישיבה, אבל ברגע שהפך לברסלבי , זהו זה, כל התפיסות שלו היו חופשיות להשתולל כרצונן ולהכניס אלפי אנשים לאורח חיים מנותק וקיצוני, שלא מתאים להם ושהורס להם את החיים. זו הכונה ב"לא יצא מהגהנום".
אולי זה דומה למה שקורה בהודו, שיש פאקירים, כל מיני נזירים הודים זקנים, שיושבים על מסמרים וסכינים. (אני לא מפרסם תמונות כאלו בפוסט שמוגדר רק R). לתיירים זה נראה מגניב, אבל תארו לעצמכם שלפאקיר כזה יש השפעה נפשית שמתפשטת ובעיר מסביבו , גברים, נשים וילדים מתחילים לפצוע את עצמם ולדמם באופן יומיומי. זאת הייתה זועת עולם, נכון?
זה מה שקורה בברסלב המודרנית.
ראיתם כמה חכם היה הרב מלצר?
ברור לי שאתם, הקוראים שלי, לא נמצאים בקבוצות הברסלביות האלו, אבל מי יודע לאן רעיון יכול להתגלגל?
זה מה שבאתי להגיד, אמנם הרב שמואל שפירא היה צדיק גדול, אבל המורשת הרוחנית שלו קיצונית והרסנית.
"חומרות יתרות" כך אומר רבי נתן "הן השורש לקליפות הגדולות ביותר" ולפי דבריו הקדושים, אנחנו יכולים להבין בקלות את הזוועות שהתרחשו אצל אליאור חן, או כת אמבש , או מה שנחשף בימים אלו ב"שובו בנים".

טוב, מילה קצרה על פרשת השבוע ברשותכם?
זאת לגמרי הפרשה שלי, גם בלק, גם בלעם ואפילו בנות מואב.
פעם הייתי בשיעור תורה ושאלתי "האם המלאכים ששלח בלק אל בלעם, היו מלאכים ממש, כמו שמפרש רש"י לגבי הפרשים שלח יעקב אל עשיו?"
עשו לי נו נו נו.
והתשובה שלי, זה שבמידה מסויימת , אפשר להסביר את זה ככה, כי מלאכים הרי אין להם בחירה והתורה באה לספר לנו, שאף בנאדם עם בחירה, לא היה בוחר להתקרב אל בלעם הרשע.
יאללה, שתהיה לכם שבת שלום.

18 מחשבות על “תמיד בגהנום

  1. מה עומד מאחורי הרעיון של הקפוטת פסים שזה כזה תחפושת יותר מאשר סתם קפוטה או מעיל שחור ארוך או חליפה קצרה או סתם כיפה או זקן ופאותבגד זה מלשון בגידה וגם מי שלובש סארי זה תחפושת מה זה משנה אם התחפשת לדרדסבא או לאבא מומין?
    שמעתי פעם שזה בכלל לבוש ספרדי שהאשכנזים לבשו כדי להנצל מהחובות שהיה להם מבית כנסת החורבה הישן בירושלים.

      • לא שאכפת לי באופן אישי אבל לא הבנתי למה יצא הקצף על חליפת הפסים כתחפושת יותר מכל סממן דתי חיצוני אחר

        • מי שהוציא את הפטנט על חליפת הפסים האופנתית הוא האדמו"ר מלעלוב. מי שהיה לובש אותה, עד שהפכה להיות האופנה בשובו בנים, היא הייתה נחלתם של קומץ חברי חסידויות קטנות וכמעט אלמוניות כמו חסידות לעלוב וקרלין.
          למרכיבים אחרים בתחפושת כמו שטיירמלך וגארטעל יש מכנה משותף רחב בחברה החסידית, לכן השימוש בהם יותר הגיוני לשיטת מי שדוגל בחיקוי הלבוש החרדי.
          חלוק הפסים הוא מיוחד מבחינה זו שאף פעם לא היה קיים בברסלב, למעט אצל הסבא שהיה חסיד קרלין מבית ואצל הרב שמואל שפירא זצ"ל.

          • העיקרון בברסלב הוא מאד פשוט ומקורו במעשה מבעל תפילה,
            בתחילת הסיפור מובא שהבעל תפילה לא היה מקפיד כלל על בגדים וממילא זאת הייתה ההנהגה בברסלב שכל אחד נשאר עם הלבוש איתו הוא גדל בביתו ולא נדרש לשנות את הבגדים,
            האם כשבן אדם חוזר בתשובה הוא צריך לפשוט את לבושו החילוני ולעטות תחפושת חרדית זה כבר דיון אחר

            • התפיסה שאתה מייצג, בהחלט מבטאת את המציאות בברסלב , עד השנים האחרונות, בהן תחפושות הפסים הפכו לסטנדרט.

              גם אותן ישיבות, שיצרו את הסטנדרט, כמו "חוט של חסד", הן מציאות שלא הייתה בברסלב אף פעם.

    • שבת שלום, גלעד יקר.
      ירושלמי כמוך יכול להצטרף אלינו מדי פעם לשיעורים במאה שערים. זה לא יזיק לך.

      השיר חמוד אבל חסרות זמרות רקע, סופראן בעיקר.
      שבעס קודש – קו הו דש!!!!

  2. סתם לידע כללי,
    ר' נתן היה מהנדס בניין(הוא זה שתיכנן את בניית הקלוייז באומן)
    הוא גם היה גאון במתמטיקה(ראה בסיפורים על 3 המשכילים באומן כיצד הוא פתר להם בעייה מתמטית סבוכה תוך חצי שעה)
    מה שמעניין זה שלא ידוע שהוא למד במוסדות שנתנו הסמכה פורמלית לתחומים הללו ואם כן יוצא שהוא ידע את הכל אך ורק מלימוד התורה,
    האם זוהי נקודה מעניינת שראוי לברר אותה?הרי לא מדובר על עבודה רוחנית שבסופה זוכים להארה..מדובר על ידע כללי במדעי העולם

    • בשביל לבנות מבנים כאלו מעץ, לא צריכים להיות מהנדסי בניין.
      העץ הוא חומר בניה סלחני מאוד. הבעיה שהוא נשרף.
      אין ספק שמוהרנ"ת היה יהודי פיקח , סוחר ומנהל והיה מעורב מאוד בעסקי העולם.
      בזמנו של רבי נתן המדע היה פחות ישומי מהיום, לכן קשה לדבר על ידע כללי במדעי העולם.
      בימינו זה היה מובן מאליו

  3. עוד משהו שכדאי לתת עליו את הדעת והוא מה שר' נתן אומר בהלכות ציצית הלכה ג וזה לשונו:

    כי אף על פי שמצינו במקומות שהיה בהם השראת השכינה כגון בבית המקדש אין הכוונה שנתצמצם שם אלקותו יתברך ח"ו. כמו שאמר. שלמה הן השמים ושמי השמים לא יכלכלוך וגו'. רק מחמת שהיו שם דברים נאים. כי בבית המקדש היה ציורא דעובדא דבראשית וציורא דגן עדן על כן המשיך לשם קדושתו יתברך אבל הוא יתברך אין העולם מקומו. רק הוא מקומו של עולם. ועל כן הוא יתברך יכול לעשות ראש השנה שהוא יום הדין, כי הוא מקיים אל תדין את חבירך עד שתגיע למקומו כנ"ל. וזה בחינת לביתך נאוה קדש היינו שהשם יתברך המשיך רק קדושתו לבית המקדש מחמת שהיו שם דברים נאים אבל הוא יתברך בעצמו אין העולם מקומו רק הוא מקומו של עולם. ועל כן ה' לאורך ימים.

    האם כשמוהרנת מדבר על השראת שכינה היכן שיש דברים נאים מדובר בפשיטות על יופי חיצוני?
    האם ניתן להבין שה' נמצא בכל מקום אבל ככל שיש יותר יופי אז יש גם יותר שכינה?האם התנתקנו כל כך מבית המקדש שקשה לנו לקשר יופי לרוחניות ונעדיף להלביש אלוקות בבלויי סחבות?

  4. פינגבק: שטח הפקר | מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s