פרצופים של נשמה


 
 

הייתי צריך לכתוב כאן נגד המופע המשותף של הרב ארוש ורונן חזיזה ביום שני ברמת גן, אבל לנוכח הרצח הטראגי של אביתר בורובסקי הי"ד, החלטתי שספירת העומר היא לא הזמן הנכון לתדלק מחלוקות. מי יודע מה יכול למנוע את הרצח הבא. כך שבמקום לדבר נגד, אני אגיד משהו בעד. דבר טוב הולך להתרחש השבוע, גם כן ברמת גן. ארבעת המופלאים מדפש מוד הולכים להופיע והולכים לגעת בליבם  ובנפשם של רבבות אנשים, שהולכים לאורם כבר שלושים שנה. כמו רבים, גם אני נולדתי מחדש בשנת 1988 כשיצא התקליט "חגיגה שחורה", גם לי הוא היווה בזמנו מצפן שהגדיר נתיב של שפיות, בתוך הים הגועש של גיל ההתבגרות. מדהים לראות כל שנה מחדש, דורות איתנים של ילדים, שגם הם מוצאים בדפש מוד , צוהר לפתיחת הנפש ולהתעלות.

"אל תשכח את השירים שהצילו את חייך" , אומר מוריסי מהסמיתס.

אוי למי ששוכח, ארורים הרשעים, שאין טובתם שלמה.

אוקיי, אז כמו שאתם זוכרים, בפוסט הקודם עלה העניין של הסבא והפתק ושם קיבלתי את התגובה הבאה מאחד מהגולשים האנונימיים.

  • דרול,לא מתאים לך
    מה נהיית גם קוצ'י מוצ'י?
    מצד אחד להאמין לסבא שמספר שהוא קיבל פתק ובאותה נשימה לא להאמין לו כשהוא מדבר על המשמעות של זה?
    אתה אוכל בשרי ונשאר פרווה?לפחות תחכה שעה כמו ההולנדים
    אם כתוב בפתק ועליך אמרתי מיין פיירעל…וגם לטענתך שזה פתק אישי אז באופן אישי רבינו גילה פה שעל סבא הוא אמר האש שלי תוקד…אפשר להתעלם מזה?
    ומה זה דורש?
    לקרוא קצת יותר במכתבים של איבי הנחל בשביל לתפוס קצת יותר כמה גדולת הצדיק היא טוטלית,
    לעסוק קצת יותר בחצות התבודדות וספרי רבינו כי זאת הדוג שצריך לקחת מהסבא
    ולהפיץ את האור כמו שאתה דואג לעשות בבלוג המקסים הזה
    סבא יצר קשרים עם שזר בן צבי ובן גוריון,עם עגנון עם ביאליק ועם מרטין בובר והכל במגמה להאיר את אור הצדיק בעולם,זאת החשיבה זאת ברסלב וזה מה שמנסים לעשות כאן בבלוג..
    אה ושכחתי,לא יזיק להגיד קצת נ נח..מה רע?
    כמובן שזה מה שאני אישית מנסה ללמוד מדמותו של הסבא ואין בכך שום קביעה שזאת האמת הסופית הברורה והמוחלטת:)

הייתי מאוד מוטרד כשקיבלתי את התגובה הזו והרגשתי שאין לי כרגע כלים מספיקים כדי להתמודד איתה. לכן, פניתי לקבלת סיוע.

נסעתי להר המנוחות, לציון של רבי ישראל אודסר, ושם ביקשתי לקבל תשובה הולמת.

לשימחתי, תוך כמה דקות, הייתה לי תשובה ביד ואני מציג אותה לטובת הציבור.

תראו, ישנה שאלה לגבי הרלוונטיות של הפתק לאותם אנשים שלא קיבלו אותו.

למה בכלל שזו תהיה שאלה? הרי מי שקיבל,קיבל ומי שלא קיבל אין לו בעיה. לא חסרות עצות והנחיות בתורת ברסלב. אין צורך בפתקים ואפילו לא במברקים. הנה אני בלי פתק ובלי קבלה, עליתי לציון של הצדיק וקיבלתי מה שאני צריך.

ובכן, יש טוענים ככה, כיוון שבפתק נאמר "ועליך אמרתי האש שלי תבער עד בוא המשיח", ניתן להסיק כי הסבא הוא האש של רבנו וכל מי שרוצה ללכת באור רבינו, צריך לפנות אל הסבא.

גם כאן ניתן לפתור את העניין בצורה טכנית פשוטה, הרי הסבא נפטר בשנת 1996 ומכיוון שהוא נפטר, ממילא ניתן לחזור לשיטה שהייתה לפניו, כי הרי נכתב "ועליך אמרתי" ולא נכתב לדוגמא "עליך אמרתי ועל כל מיש הולך עם פונפונים כמוך גם אמרתי". זו דרך פשוטה שאמנם הייתה מזכה אותי בכמה שריקות בוז מצד הננחים, אבל בעיני כל העולם, היא הייתה מהווה תירוץ מניח את הדעת לסתימת הגולל על השאלה.

לי הפיתרון הזה לא מספיק, כי לדעתי ישנו כאן סילוף גדול ועצום בתורת ברסלב. הרי רבי נחמן בעצמו זי"ע, לא טען שהוא צדיק יסוד עולם. הוא רמז על זה פה ושם ואמר שנישמתו היא פלא גדול, אבל בפועל הוא לא אמר דווקא על עצמו שהוא הצדיק המוחלט. רבי נתן בליקוטי הלכות, מסביר שכל העבודה של האדם, זה להתפלל כדי שיתגלה לו מי הצדיק האמת שיש להתקשר אליו. מוזר, נכון?

למה שלא יגיד שרבי נחמן בן פייגא, הוא הצדיק האמת? למה שהוא לא יגיד שרבי נחמן הוא אותו האילן שמצל על כל העולם?

בכל המקומות זה מה שעושים. לוקחים איזה עגל, או איזה פונפון, מציבים אותו על ראש ההר ואומרים "אלו אלוהיך ישראל", אבל תורת ברסלב היא משהו אחר. בתורת ברסלב אדם צריך לבצע עבודה פנימית כדי להגיע אל האמת. האמת מסתתרת, כמו שאמר הרקליטוס, טבעה האמיתי חבוי ועבודת האדם היא לחשוף אותה, קודם כל בעיני עצמו.

כדי להמחיש את העניין, אנחנו צריכים להבין מונח פופולארי מדי בברסלב שנקרא "מפורסם של שקר".

אני יודע שבברסלב יש אנשים שמתעסקים רק בזה, אבל אני משתדל להמנע מכך, כיוון שאני זוכר מה שאמר רבי אברהם ב"ר נחמן על הנושא. הוא אמר "העיקר שאני לא אהיה מפורסם של שקר".

כאן קיימת שאלה עצומה, האם רבי אברהם ב"ר נחמן לא יכול לשלוט על עצמו שלא ישקר? אל תהיה שקרן וממילא תהיה פטור מתפילות כאלו.

אלא שבדבריו של ראב"ן חבויה אמת עמוקה יותר. מפורסם של שקר אינו "מפורסם שקרן". מפורסם של שקר, פשוטו כמשמעו, שייך לשקר. הוא אדם מפורסם שבאמצעותו השקר מתפשט, באמצעותו השקר משיג כוח והשפעה. אותו אדם מפורסם יכול להיות דובר אמת, יכול להיות אדם הגון, יכול להיות צדיק אמיתי, אבל זה לא משנה את גורלו. הוא שייך לשקר ואין מה שהוא יכול לעשות בעניין. לכן רבי אברהם התפלל, שלא יהפוך לכזה.

כאן יש שקר והשקר הזה הוא גדול ועצום.

מה השקר אומר? השקר אומר שיש בעבודת השם משהו חיצוני. איזה אלמנט שמביא אותך לעבודת השם, אם אתה פונה החוצה והולך אחריו. יש את זה בהרבה דתות, איזה צלב, איזו מנטרה, איזו "ארץ טהורה", שמורידה את העול המיסטי מהאדם ותולה אותו על איזה אובייקט חיצוני.

בברסלב אין את זה. רק בשביל זה אני כאן. בברסלב "כל עוד בלבב פנימה". פנימה היא כל הסיפור, יישוב הדעת הוא כל הסיפור. כשאנחנו נוסעים פנימה לפעמים יש לי פנצ'ר, אנחנו פותחים את ארגז הכלים, מוציאים מברג ופלסטר ודבק ועושים מה שצריך לעשות. אין במכשירים האלו שום קדושה, הם סיוע נקודתי. אם נעזוב את הרכב ונעבור לסירה, לא נצטרך אותם, נשאיר אותם שם, הם שום דבר.

אז היה פתק, מי שקיבל אותו נעזר בו.

אם הייתה סייעתא דשמייא, הפתק היה נשרף באותו היום ולא היינו דנים בעניין הזה היום.

לצערנו, החיים שלנו אינם כל כך פשוטים ומה שנראה לנו הגיוני ונכון, לא תמיד מסתדר עם רצון ההשגחה.

זה מה שקרה, הפתק התפרסם ומכאן התפשטו הרבה סילופים ועיוותים ונעשה מי שנעשה ל"מפורסם של שקר" ר"ל ואפילו עד לכאן זה הגיע לבלוג הזה, שאין בו שום דבר חוץ מלדרבן את הציבור בדרכו של רבינו הקדוש שאמר "ואני תפילה", כדי להבהיר לכל העולם שעניינו בעבודה פנימית דייקא.

אז בנושא הזה, הלכנו לאן שהלכנו וקיבלנו את מה שקיבלנו והוא מה שנכתב כאן היום.

אין לנו מה להוסיף בנושא ואנחנו מקווים שעל כל הפצעים תכסה האהבה, ואם זה לא יעזור, יעזור בוודאי מה שעזר רבות בעבר, דפש מוד Shake the disease.

 

 
 

 
 

  

6 מחשבות על “פרצופים של נשמה

  1. או קיי בקיצור,אם ננסה קצת להתמקד וללמוד מדמותו של הסבא ניפול לחיצוניות שסובבת אותו בדמות הפונפונים,כמה עמוק…..

    • בברסלב לא לומדים מדמותו של רבי נחמן, לא לומדים מדמותו של רבי נתן, לא לומדים מדמותו של הסבא או מדמותה של הסבתא של אפריים.
      גם לא צריך להיות עמוק, כדי להיות צודק. זה נחמד, אבל זה לא הכרחי.
      בברסלב לא לומדים מדמויות, זה לא תיאטרון בובות.

  2. כן כן סבא של הבחור שלמד איתך (אשכנזי)כתב את הפתק ,שלח לישראל דב מחשבה לראש שהרפואה לעצבות שבה הוא שרוי נמצאת בארון הספרים שלו(שהיה נעול או לא)וידע לשים את הפתק בדיוק בספר שישראל דב שלף מהארון ובדיוק בעמוד שהוא פתח,אשכנזי גם ידע לכתוב שם מס' משפטים שקשורים לתורת ברסלב שכידוע בתור חסיד קרלין היתה לו את הבקיאות בספרים ואת הידע על מאמר האש שלי ועל שיתוף שם הצדיק בשם ה' ועל כך שרבינו דיבר לפני שהוא נפטר על שיר פשוט כפול משולש מרובע וכמובן שהוא ידע שישראל דב לא צם בי"ז בתמוז ולכן יכל לכתוב את זה בתור סימן,
    בנוסף על כל הידע הנרחב שהיה לאשכנזי בתורת ברסלב הוא גם הצליח ברוח קודשו לגרום לישראל דב לרקוד במשך לילה שלם לאחר שהוא קרא את תוכן הפתק ולגרום לו להרגיש שמחה אדירה שהוא לא הרגיש מימי חייו
    אכן סבא קדוש היה לאותו הבחור שלמד איתך בתיכון ובוא נתעלם מהעובדה שהוא בעצמו מעולם לא העיד שהוא עשה את זה אלא רק דיברו בשמו
    בכל מקרה זאת תגובתי לאור זה שהדיונים האחרונים לא היו על אמיתות הפתק אלא על הרלוונטיות שלו ולכן ההערה של י.ד חורגת מגבול הדיון

תגובה

