זה לא משהו אישי


תודה רבה לכל אלו שאיחלו לי מזל טוב, ליום הולדתי העברי שחל שלשום.
אלו שלא איחלו, לא נורא, אני יודע שהייתם עסוקים עם הפקקים במירון, האיסרו חג והמדורות והכל ואני רוצה להבטיח לכם משהו, אם כבר להיולד, אז להיולד בל"ג בעומר ולא ביום כיפור.
סתם, אף אחד לא איחל לי מזל טוב, חוץ מאימא שלי, והיומולדת שלי בפייסבוק, בעוד הרבה זמן.
עם כל זה, כל שנה ושנה אני מתפעל מהחגיגות האלו של ל"ג בעומר שהוא גם ההילולה של רשב"י וגם היומולדת העיברי שלי ושואל את עצמי מה עובר בראש של כל האנשים האלו שחוגגים משהו שאין לו דבר וחצי דבר איתם או עם החיים שלהם.
מעניין.
אוקיי, אז היום אני רוצה לקיים התחיבות שלי, ולכתוב על הננחים.
קיבלתי מכתב בענין הזה ולא רק בגלל המכתב, יש לי את ההרגשה שלא ניתן להשאיר את הנושא באויר, במיוחד לא כאן.
אז קודם כל, אני אגיד שאני בעד ריבוי דתות והחלפת הדתות ואני מכבד את הדתות של האנשים האחרים וגם את האמונה הננחית, אני מכבד.
יש לי הרבה חברים ננחים ולמזלינו המשותף, אנחנו לא דנים בתיאולוגיה.
זאת אומרת אנחנו בעיקר דנים בתיאולוגיה, אבל לא בתיאולוגיה שלהם ולא בתיאולוגיה שלי, אלא בתיאולוגיה של כל מיני אנשים שאנחנו לא סובלים.
רגע, רגע.
אנשים שאלו אותי לגבי שיעורים של הרב ברנר ואני רוצה לעדכן אתכם, שיש שיעורים ומצלמים אותם ומפיצים והכל בסדר.

סבבא?
אז מה שיש לי להגיד בתור פתיחה, זה שיש לי כבוד לדת הננחית, ובכל זאת יש לדת הנחית בעיה טכנית רצינית. היא פשוט לא מספיק בשלה.
מה הכוונה?
אילו הסבא היה חי, אפשר היה להתייעץ איתו ולשאול אותו שאלות בכל מיני עינינים.
אילו הסבא היה בקבר כבר מאה שנה, זה גם היה בסדר, כל אחד היה נוהג לפי רצונו והיה אומר שזו דרכו של הסבא.
עכשיו זו בעיה.
תיכף נבין למה.
נחזור למכתב שקיבלתי מבחור שאני אכנה לצורך העניין בשם ארתור.
ובכן, כך כותב לי ארתור.

מוזר לי שדווקא אתה בעל ההסתכלות הרחבה(ולא בציניות)והראש החושב לא מתייחס לתקשור של רבנו  דווקא עם ישראל בער התהילים זאגער,
בהנחה ולא היו מסביב ערימות של אנשים שעושים רעש וצילצולים ורק מסתירים את הנוף , האם גם אז לפתק לא הייתה משמעות וגילוי שיש לחפש אחריו?
בוא נתנתק מהרמקולים,דוכני הקמיעות ושאר תפאורות, רק אתה לבד בציון של סבא בלי גרפיטי , יש לו איזה אמירה לעולם בנוגע לחיפוש בתוך רבינו שהוא מנסה להשמיע, אני טועה?
אני לא מחפש לצעוק נ נח ברחובות או להגיד שחוץ מסבא כולם שקרנים , אבל זה שסבא בדווקא קיבל פתק מרבינו חייב להיות בעל משמעות עבורי , אחרים לא קיבלו……למה?האם זה לא בא לעורר אותי לחפש אצלו משהו שאין במקום אחר?אני חושב שלאחד כמוך בטח יש מה להגיד על החיפוש בתוך הנקודה של סבא יחסית לשאר חסידי ברסלב ,(אצל סבא!!לא אצל המתיימרים לדבר בשמו)
ואולי זאת הנקודה שלי ולא שלך……..:)
ובכן ארתור, אתה אומר דברים של טעם, אלא שגם דברים של טעם צריכים לעמוד במבחן המציאות, ובמבחן המציאות ישנן שתי בעיות לשאלה "אבל זה שסבא בדווקא קיבל פתק מרבינו חייב להיות בעל משמעות עבורי , אחרים לא קיבלו……למה?"
הבעיה הראשונה, היא מהימנות המידע שישנו ברשותך. אילו היה הפתק עניין פרה היסטורי , היה מצבך טוב. אבל הנסיבות הן, שיש סבירות רבה לכך שהמידע בידך מופרך לפחות בחלקו.
אתמול ממש במקרה, דיברתי עם אחד מחסידי ברסלב הוותיקים , שסיפר לי דרך אגב על היכרותו בת ארבעים השנים עם הסבא ז"ל. הוא הזכיר בתור אנקדוטה, שהוא ביקר יחד עם הרב עמרם הורוביץ את הסבא, בעת שהאחרון התגורר במבשרת.
אתה יודע מה הסבא אמר להם?
"אני חושב שקיבלתי את הפתק מרבי נחמן".
הסבא "חושב" ואילו אתם "בטוחים".
מרגע זה, נגמר הדיון מבחינתי, דבר אחד אולי צריך להבין וזה שכשאתה בעל תשובה מלא באורות ובבורות, דברים נשמעים לך אחרת.
מי ששמע את הסבא והיה בעצמו אדם מאוזן, שקול, שפוי והגיוני, הגיע למסקנות אחרות לגמרי מאשר הגיעו חלק מהננחים ולכן אני אומר עזבו את הסיפור של הסבא, הניחו לעניין של הפתק. לא זו הייתה הכונה.
אפשר ללכת לציון של הסבא ולהגיד תהילים, גם אני וגם רבותיי נוהגים כך, אבל בזה העניין חייב להסתים.
אין כאן שום קייס להקמת דת חדשה. הישנות עדיין תקינות.

 

19 מחשבות על “זה לא משהו אישי

  1. האם ישנם עוד חסידי ברסלב בארץ ישראל שאתה ורבותיך נוהגים לפקוד את קברם לצורך אמירת תהילים?

      • הר הזיתים ח"ק חסידים גוש ווהאלין חלקה ג שורה 3
        נשמח לשמוע על העיבורים,בטוח שווה פוסט

        • עכשיו אתה מבין למה אנחנו לא מגיעים.
          הר הזיתים, באמת.
          ד"א, גם אני וגם רבותי, נוהגים משום להשתטח לעיתים קרובות על ציונו של הגרא"מ שך זצוק"ל.
          אני לא מצליח להבין למה, אבל זה פשוט מסתדר מבחינה אנרגטית.
          שוה עיון.

  2. חבל דרול על השטחיות הרבה בעניין,אם באמת תחפש אמת תשמע המון שיחות של סבא בעניין הפתק ומה הוא באמת אומר לגביו,ואם תשוחח אם התלמידים האמיתיים של סבא בין היתר אלה ששימשו אותו ומה ששמעו ממנו לגביי הפתק.אצל סבא ומי שרוצה להתקרב אליו הכל זה עניין של רק אמת,הפך כבוד ופרסום מה שמצוי אצל כ"כ הרבה מפורסמים כיום שיודעים לדבר הרבה מכבודו ומעלתו עד שזה מגיע לעניין הודאה בעניין הפתק כי הם יודעים מה זה ידרוש מהם האמונה בכך.
    ודי לחכימא ברמיזא.
    נ נח נחמ נחמן מאומן.

    • אני ציפיתי להתייחסות כזו.
      תן לי לשאול אותך שאלה מטומטמת.
      בשביל מה אני צריך את הסבא? בשביל מה אני צריך את הפתק?
      אני מקושר לצדיק, אני קם חצות, אני טובל במקוה ומגיע מדי פעם לאומן וגם מתבודד לעיתים.
      אתה צריך פתק? אתה צריך סבא? שיהיה לך לבריאות.
      למה בכלל להתחיל את הויכוח הזה?
      אנחנו משתטחים על קבריהם של הצדיקים, זו הייתה דרך ברסלב מאז ומתמיד. משתטחים אצל הרשב"י, אצל שמואל, אצל בינימין ודן ויתר הצדיקים וגם אצל הסבא ז"ל.
      אז הסבא היה והסבא אמר והרבה צדיקים היו ואמרו ואנחנו הולכים בדרך ברסלב, בדרך שהורה רבינו ולא מתעסקים עם כל המחלוקות האלו.

      החים קצרים מדי.

      • העניין או שהפתק הוא עניין הרבה יותר מורכב ממה שהרבה מפורסמים רצו לעשות לו,ישנם כאלו שניסו לבטלו בתכלית הביטול אבל כאלה שהבינו שזה כנראה בלתי אפשר לפחות ניסו להראות שאפילו אם זה אמיתי וכו' זה חסר משמעות מבחינת עם ישראל ואנשים שקושרים לרבינו..שזה רק משהו בין סבא לרבינו או קצת מעבר..אבל חוץ מזה צריך לשכוח…אז האמת היא שזה בדיוק ההפך הפתק רלוונטי מאוד לכל עם ישראל ואף אומות העולם!..ובטח לכל מי שקשור לרבינו..שזה בעצם כל העולם ע"פ בשורת הפתק.הפתק מלא במסרים סמויים וגלויים..הכל תלוי במי שרוצה לחפש אמת ורוצה להתקרב לצדיק האמת ישירות ובאופן הכי טוטאלי שישנו.
        מי שרוצה להתקרב לאמת ולהבין את המסרים העמוקים שיש בעניין יכול למצוא אותם באריכות אצל תלמידי הסבא וכן יש ספרים וחיבורים בנושא.."זה ינחמנו" למשל של הרב בזנסון שמומלץ מאוד.
        כל הישועות ורק טוב,ושנזכה להתקרב לרוח הקודש של צדיק האמת!

  3. למה די לחכימא ברמיזא?
    זאת בדיוק השאלה של ארתור,מה תדרוש מהם האמונה בכך?
    או יותר נכון מה דורשת ממני האמונה בכך?
    הרי דרול לא מכחיש את מציאות קבלת הפתק ע"י הסבא הוא רק מתייחס לזה על דרך האפשר אבל לא שולל,
    ומכיוון שלא שללנו את העניין כיצד אפשר לא להתייחס אליו ?
    אומנם דרול חושב שהפתק זה עניין אישי של הסבא ללא הוראה כללית אבל עדיין במידה ולא שללנו את מציאותו אז כתוב שם תלמידי היקר ועוד מס' עניינים ששוים מחשבה,
    אם כן ברור שיש סיבה למה דרול טורח לפקוד את ציונו של הסבא ולא מטריח את עצמו לחפש בויקיפדיה היכן קבור הרב בנדר /הרב שפירא/הרב חשין וכו'
    יש משהו אצל סבא שגם דרול מודע אליו אבל בכל זאת מתעלם וממשיך להסתובב סביב הנקודה בלי לקטלג את עצמו,
    באופן אחר ניתן לשאול,בהתעלם משאלת אמיתות הפתק,
    היה יהודי בשם ישראל דב אודסר,האם יש עניין לחפש וללמוד מעבודת ה' שלו או להסתפק בפקידת קברו לצורך אמירת תהילים אם בכלל,
    האם גם דרול היקר יזכה לקבל פתק מרבינו?

    • אני לא כופר בפתק, כמו שאני לא כופר בנבואות המאיה.
      הוא פשוט לא נוגע אלי.
      אני מכיר את תוכנו בע"פ ואין לי ממנו עניין וחצי ענין.
      הסבא היה בדיכי, רבי נחמן שלח לו מכתב ואחר כך הוא הרגיש יותר טוב, ב"ה.
      הייתי מאוד רוצה לקבל פתק בעצמי, גם אני הייתי מרגיש אחריו מצוין, אבל בברסלב לא למדנו לחכות לפתקים או לחכות למחמאות, למרות שבטח מגיעות לי מחמאות בלי סוף.

    • מה תדרוש האמונה?
      בקצרה ממש-כתוב תלמידי היקר..כל העניין של רבינו זה רבי ותלמידים,התלמידים יעשו תלמידים וכן הלאה,"הכסא הריק",על כסאי לא יישב זר וכו' וכו'…אין גדולים אין קטנים כולנו חברים,זה משהו שסבא הדגיש המון…כי בדורות האלה גברו המפורסמים של שקר שתופסים טרמפ על הפופולריות והכח של הצדיק ולוקחים הכל לעצמם,כבוד ממון וגאווה והכל במסווה של רבנות ולקרב אנשים לצדיק..אבל הם בעצם רק מרחיקים אנשים מהאמת לאמיתה.
      סבא כל עניינו היה להעביר באופן שקוף את האור של רבינו,במסירות נפש "ה' יתברך עד שאני מוכן למסור את כל הממון והטרחה שלי לכל יהודי אפילו בשביל רגע אחד של הרהור תשובה" והוא התרחק מכבוד ופרסום בתכלית הריחוק,אפילו לא אמר תורה אחת בחייו בקהל ברבים,ראה את עצמו כשפל ובזוי וכל כולו רק היה צינור לקרב אנשים לצדיק האמת.
      בנוסף עיקר הפתק זה החתימה-נ נח נחמ נחמן מאומן…כדאי פשוט לשמוע ולקרוא את השיחות לגביי הדיבורים רק על החתימה ומה משמעותה..כל מילה פשוט מיותרת..
      והאור של רבינו בדורונו מאיר דרך סבא ותלמידיו האמיתיים שיש להתחבר עמהם והוא קיבל את ההסמכה לתלמיד בדור הזה,ממש עד ביאת משיח עם כל ההסתרות,החושך והשקר שיש בכל מקום..ורואים את זה גם דרך מפל הקרן האדיר,בין היתר,אז מי שרוצה אמת יבקש ידרוש ויכסוף לכך וה' ישלח לו מלאך של אמת.
      כל טוב!

      • אם כבר הגעת עד אלי, אז אני גם כן אנסה להגיד לך משהו.
        יש שני טריקים קלים המשמשים לניפוח מהיר של האגו. גם אני משתמש בהם כל הזמן.
        הטריק הראשון זה לחרבן על אחרים וככל שאתה מחרבן על מישהו יותר גדול, ככה אתה יותר מתנפח.
        הטריק השני זה להמציא כל מיני סודות וסתרים ותעלומות, דברים שידועים לאנשים מסויימים, שרק הם הבינו.
        וזה גם מה שאתה עושה , ממציא סודות וסתרים בתוך משהו מאוד מאוד פשוט ואתה גם מחרבן על "המפורסמים" עאלק.
        מהדברים האלו מזהירים אותנו בחסידות ברסלב כשאומרים "הכפירות באות מריבוי אור, הכפירות באות מחומרות יתרות" והא בהא תליא.
        מזלה של חסידות ברסלב שקם לה מנהיג בדמותו של רבי אברהם בן נחמן שאמר "והעיקר שאני לא מפורסם של שקר".
        ככה זה , יש גדולים ויש קטנים ומעטים מהגדולים מגיעים לגדולתו של ראב"ן.

        • דרול,לא מתאים לך
          מה נהיית גם קוצ'י מוצ'י?
          מצד אחד להאמין לסבא שמספר שהוא קיבל פתק ובאותה נשימה לא להאמין לו כשהוא מדבר על המשמעות של זה?
          אתה אוכל בשרי ונשאר פרווה?לפחות תחכה שעה כמו ההולנדים
          אם כתוב בפתק ועליך אמרתי מיין פיירעל…וגם לטענתך שזה פתק אישי אז באופן אישי רבינו גילה פה שעל סבא הוא אמר האש שלי תוקד…אפשר להתעלם מזה?
          ומה זה דורש?
          לקרוא קצת יותר במכתבים של איבי הנחל בשביל לתפוס קצת יותר כמה גדולת הצדיק היא טוטלית,
          לעסוק קצת יותר בחצות התבודדות וספרי רבינו כי זאת הדוג שצריך לקחת מהסבא
          ולהפיץ את האור כמו שאתה דואג לעשות בבלוג המקסים הזה
          סבא יצר קשרים עם שזר בן צבי ובן גוריון,עם עגנון עם ביאליק ועם מרטין בובר והכל במגמה להאיר את אור הצדיק בעולם,זאת החשיבה זאת ברסלב וזה מה שמנסים לעשות כאן בבלוג..
          אה ושכחתי,לא יזיק להגיד קצת נ נח..מה רע?
          כמובן שזה מה שאני אישית מנסה ללמוד מדמותו של הסבא ואין בכך שום קביעה שזאת האמת הסופית הברורה והמוחלטת:)

            • אשרינו!
              העיקר שנזכור שכולנו חברים,שכולנו אחים ולכולנו יש רבי אחד ומנהיג אחד.
              העיקר זה כמובן האמת.אבל בשביל אמת חשוב קודם כל דיבוק חברים ושיחות מלב אל לב.
              נשים את המחלוקות בצד.יש לנו רבי שהוא מעל לכל.
              אז שנזכה כולנו לשמוח כל היום בשמחת הצדיק.הגאולה כבר כאן.
              כל הישועות וכל הטוב לכל החברים! נ נח נחמ נחמן מאומן

            • דרול
              כשקוראים את תשובתך לארתור ואת התגובות שנתת בהמשך הפוסט עולה סתירה קטנה,
              אתה כותב בפוסט שארתור אומר דברים של טעם (ז"א ,יש משמעות לדברי הפתק?)אבל לא ניתן להתייחס לדבריו כי הם לא עומדים במבחן המציאות והראייה שדיברת עם חסיד ברסלב וכו' ומכאן אתה מסיק שסבא רק חשב ואילו ארתור בטוח ולכן לא ניתן לתת לפתק משמעות.
              בתגובה שכתבת בהמשך רשמת שאתה לא כופר במציאות הפתק ומכיר את תוכנו בע"פ אלא שאין לך עניין וחצי עניין איתו,
              וכאן נשאלת השאלה,אם יש לך אמונה במציאות הפתק אבל מסיבותיך אתה לא מייחס לו משמעות אז כל הפוסט שכתבת נופל מכיוון שהטיעון שבו ענית לארתור הוא שסבא רק חשב שהוא קיבל והדברים לא עוברים את מבחן המציאות ולכן אין להתייחס לדברים.
              אבל לשיטתך, גם אם סבא היה בטוח וגם אם הדברים אכן עומדים במבחן המציאות עדיין ארתור מדבר דברים שאין בהם טעם כי כל שאלתו הייתה איזה יחס סבא יקבל לאור הפתק ואילו אתה חושב שהפתק לא מוסיף ולא גורע ולכן אני לא מבחן מה שייך פה מבחן המציאות אלא שוב נקודת ההנחה היא שהפתק אמיתי ולא על דרך האפשר והשאלה היא מה היא משמעותו עבור דורשי ומחפשי אור רבינו בדור של חושך של עכשיו,
              לדעתך אין משמעות?כיצד זה מסתדר עם תוכן הפתק ועם העובדה שדווקא פלוני קיבל אותו ולא אלמוני
              ולעומר היקר,
              אין כאן מחלוקות שצריך לשים בצד יש פה שאלה שהתשובה אליה היא בסך הכל פתח לשאלה יותר גדולה והיא שאלת המיליון דולר,מה מוטל עלינו לעשות על מנת לזכות להתקרב לצדיק,והאם מכיוון שסבא קיבל פתק זה מפנה אליו את אור הזרקורים ומודיע שיש לו את התשובה בצורה יותר חזקה וברורה מאשר אצל השאר
              לדבר על סבא כאילו כל מה שהוא נתן לדור זה עניין הבירור של מפורסמים של שקר זה קצת קטנוני,לא הייתי מסכם 98 שנים של עבודת ה' בלתת לעצמי היתר להסתלבט על כל מי שהוא לא אני בזמן שגם אני בעצמי לא כזה שלאגר
              יש נחל נובע מקור חכמה איפה מקבלים את השיעורי שחייה הכי טובים?

              • מאוד התלבטתי, כי היה משהו שידעתי שאני חייב לכתוב ולא היה לי נעים.

                אבל עכשיו אני נוכח לדעת שאין ברירה.

                חכו לפוסט הבא

  4. פינגבק: גשר על גבי הזמן | מחוייב המציאות

תגובה

