כולנו ביד האלוהים


השם עימכן , קוראות וקוראים.
שבוע עז ונועז מאחורינו, שבת קודש גם ואני מקוה שהייתה לכם שבת המלכה ולא שבת המכה.
היום זכינו ללמוד משיחות הר"ן וכך נכתב שם בשיחה צ"ו

וְהִנֵּה הַשַּׁ"י עוֹלָמוֹת שֶׁיֵּשׁ לְהַצַּדִּיק הוּא בּוֹנֵה אוֹתָם מִמַּחֲלקֶת
כִּי כָּל דִּבְרֵי הַמַּחֲלקֶת שֶׁכָּל אֶחָד מְדַבֵּר הֵם בְּחִינַת אֲבָנִים
כִּי הָאוֹתִיּוֹת נִקְרָאִים אֲבָנִים
כַּמּוּבָא בְּסֵפֶר יְצִירָה "שְׁתֵּי אֲבָנִים בּוֹנוֹת" וְכוּ'
וְהֵם בְּחִינַת חַלּוּקֵי אֲבָנִים
כִּי הָאֲבָנִים הַבָּאִים עַל יְדֵי דִּבְרֵיהֶם שֶׁל הַמַּחֲלקֶת הֵם מְחֻלָּקִים וְאֵין לָהֶם חִבּוּר
וְהַצַּדִּיק נוֹטֵל. אֵלּוּ הָאֲבָנִים וּמְחַבֵּר אוֹתָם וּבוֹנֶה מֵהֶם בָּתִּים
כִּי הוּא עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם וּמְחַבְּרָם וּמְסַדְּרָם יַחַד זֶה עַל זֶה

השבוע נתקלנו במחלוקת מעניינת ואף מבדחת.
חרדל"י קוממיות הזמינו את חברת הכנסת הנפלאה, ד"ר רות קלדרון, לנאום בחגיגתם השנתית. הסכמתה של ד"ר קלדרון , זיכתה אותה בממטרי גידופים מצד השמאל הריאקציונרי, שזה היה די צפוי. מה שהיה פחות צפוי היתה התפרצותו של הרב יהושע שפירא בזמן הועידה, שכינה את ד"ר קלדרון "עזת מצח". הוא התנצל אחר כך.
על מה יצא הקצף, קוראות וקוראים?
בנאומה ד"ר קלדרון העזה להגיד שגם ההומואים והלסביות נבראו בצלם אלוהים.
הרב שפירא , מיהר להתנגד וטען שהוא לא מחרים הומואים, ושהם מגיעים אליו ושהם מסכנים.
אני ממש לא מבין את כבוד הרב.
מה הוא חשב לעצמו כשהוא הזמין את ד"ר קלדרון לנאום. שהיא תשים סמרטוט על הראש? שהיא תודיע שהיא עוברת לגור במעלה לבונה?
באמת, אני מעריך את הרב שפירא, אבל בעינינים האלו, איזהו החכם הרואה הנולד.
אתם חרד"לים מובהקים, החלטתם להזמין הוגה לברלית ונאורה לנאום אצלכם, אז תיקחו בחשבון שהיא לא תתמקד דוקא בציטוטים מאורות התשובה.
חוץ מזה, ההומואים שמגיעים אל הרב שפירא, הם לאו דווקא הומואים יצוגיים. הם מן הסתם חרדל"ים בעצמם ובאמת סופר מסכנים. אלו לא בדיוק מעצבי צמרת ועורכים של מוספי תרבות ופנאי.
טוב , די התעסקנו בחרד"לים, הם לא בדיוק בראש מעייננו.
ראוי לציין, כי לאחרונה חל שיפור ניכר בפתיחותם התרבותית של הנ"ל, לדוגמא, הרבנית נויבריט כתבה מאמר ב"בשבע" ועל כך, תשואות.
מצד שני, אם כבר דיברנו על שפירא אחד, אנחנו יכולים לדבר על שפירא אחר, שדווקא מאוד קשור לעינייננו, הלוא הוא הרב שמואל שפירא, זכר צדיק וקדוש לברכה.
ובכן, הרב שפירא עליו השלום, היה בין המפורסמים שבחסידי ברסלב שבדור הקודם.
הוא היה אדם מאוד קיצוני בתפיסתו הדתית וגם נהג מנהגים רדיקאליים. כל חצות הוא היה טובל במקוה והולך להתפלל בכותל. דרך אגב, הילת הקדושים שמייחסים לו היום בברסלב, היא עניין של השנים האחרונות. אני הבנתי שבימיו הטובים, כלומר, בזמן שהיה חי, הוא נחשב לתימהוני.
בכל אופן, אנחנו חלילה, לא מזלזלים בגדולתו או במידותיו של הרב שפירא. אנחנו רק טוענים, כי זה שהאדמו"ר מגור אמר עליו "שמירת העיניים של ר' שמואל מגינה על הדור כולו" , גורם לנו לשמוח שאנחנו שייכים לדור אחר.
לשמוח בחלקינו, זה מצוין.
מה שרצינו לציין, הוא שהרב ברנר והרב טייכנר, שניהם היו מקורבים אל הרב שמואל שפירא בצעירותם וכשנחה עליהם הרוח, ניתן לשמןע מהם סיפורים אותנטים עליו.
הרב טיכנר סיפר פעם, שהוא בא לפגדוש את הרב שפירא אחרי תפילת מעריב וכגילה שהוא כבר הלך לישון כדי לא להחמיץ תיקון חצות. הרב ברנר סיפר לי, שהרב שפירא אמר לו שהניסיון הגדול של דורינו, הוא השירותים הרפואיים.
זה כבר מאוד מענין, למה שרופאים ובתי חולים יהיו ניסיון גדול?
נניח למה שרבי נחמן בן פייגא כתב בעניין רופאים ורפואות בשיחות הר"ן.

מֵעִנְיַן דּוֹקְטוֹרִים וּרְפוּאוֹת
הִרְבָּה לְדַבֵּר עִמָּנוּ מְאד
וְהָיָה מְגַנֶּה מְאד מְאד עִנְיָן רְפוּאוֹת וְדוֹקְטוֹרִים
וּמַזְהִיר מְאד מְאד לְכָל מִי שֶׁרוֹצֶה לָחוּס עַל חַיָּיו וְעַל חַיֵּי זַרְעוֹ וּבְנֵי בֵיתוֹ, שֶׁיִּתְרַחֵק. עַצְמוֹ מְאד בְּתַכְלִית הָרִחוּק מִלַּעֲסֹק חַס וְשָׁלוֹם, בִּרְפוּאוֹת וְדוֹקְטוֹרִים

את העניין הזה כבר ישב הרב עופר ארז שליט"א, כשהסביר שהרופאים בימיו של רבי נחמן, היו שונים מאלו שבימינו והידע שלהם היה מצומצם בהרבה, שלא לדבר על הטכנולוגיה הרפואית, שבתקופה ההיא,עוד לא הייתה אפילו בחיתוליה.

אין ספק שגם הרב שפירא, היה מודע לזה והכיר ניתוחים וטיפולים ותרופות מודרניות, שבחסדי השם, הגדילו את תוחלת החיים באופן משמעותי.
עדיין נשאלת השאלה, איפה הניסיון כאן?
ובכן, הרב שפירא, היה בנאדם חכם מאוד. לא קשור לתפיסותיו ההלכתיות, הוא גם עבר בעצמו את תמורות הזמן בין השלטון העותמני, דרך המנדט הבריטי, עד להקמת המדינה וכינון המערכת הישראלית המודרנית והטכנולוגית. אני משער שהוא חווה במודע, את היווצרות מנגנון הקיום שלנו.
בזמן שהוא היה ילד, הקיום היה פרימטיבי וסטוכסטי. חיים ומות היו ביד המזל. הרבה מצרכים, הרבה חפצים, היו קיימים רק בתיאוריה. התיעוש והמודרנה, שהיו נחלת אירופה כבר באמצע המאה ה19, איחרו בשמונים שנה להגיע לארץ וכשהגיעו זה גם כן היה בטיפטופים.
שישים שנה אחר כך, כבר חי הרב שפירא בתוך מדינה מתוקנת ומאורגנת, שיש בה משרד לתקשורת ומשרד לרווחה ועיריות רבות אגפים וביטוח לאומי ובתי חולים אוניברסיטאים.
בשבילנו זה לא סיפור, אנחנו נוסעים לעולם השלישי, לדרום אמריקה, לסין, לאפריקה וכל זה נראה לנו מגניב לגמרי. אנחנו נהנים מהתוהו ובוהו, מעשנים קצת במסעדות, נוסעים בלי חגורות ואז ממהרים לשוב לחיק הציויליזציה, כשאנו עמוסי חוויות.
בשביל הרב שפירא, המעבר בין העולם השלישי לעולם המערבי, היה מהפך באמונה.
במקום להיות סמוך על שולחנו יתברך, במקום להיות תלוי בחסדיו יתברך, הפך האדם למכונה ביורוקרטית שמשלמתחשבונות, עונה על מכתבים וממלאת טפסים. אמנם, כולנו ביד האלוהים, אבל ההשגחה האלוהית הזו הפכה להיות מכוסה בערפל של מנגנונים פרוצדוראלים ופורמאלים.
בסופו של דבר התהליך הזה הרחיק את האדם מהדת.
זה גם מה שקרה בפועל, אני בטוח, ברגע שלאנשים היה מנגנון מוחשי באמצעותו יכלו לשנות את גורלם, הם הקדישו למיסטיקה פחות תשומת לב.
למה כל זה הפך את הרופאים והתרופות לניסיון הגדול ביותר, לפי רבי שמואל שפירא?
כי הרפואה, היא צעד אחד מעבר לקיום המדינה המודרנית.
כאן אנחנו יכולים להבין עד כמה רבי שמואל שפירא היה עירני ורגיש.
מה היא הרפואה המודרנית? היא חלק מהמדע.
איך המדע עובד? ניסויים, תיאוריות, בדיקות, ביקורת עמיתים, תזה, אנטיתזה. כל דבר במדע הינו מוטל בספק, הוא הנחה סבירה, כל עוד לא הוכח אחרת.
אני יודע שאני עושה כאן אידיאליזציה של המדע ושיש הרבה מאוד שרלטנים ומנוולים באקדמיה, שכל המהימנות שלהם מתאפיינת במרפקנות ובגסות רוח. אני קורא לפעמים מאמרים מדעיים על חסידות ברסלב, ואומר לעצמי שכל אחד מכם, קוראותי וקוראי, מבין בברסלב יותר ממה שהמטומטמים האלו מבינים ויבינו ביום שבו נשמתם המיותרת, תצנח אל בורות הסירחון בגהנום.
זה במאמר מוסגר, כי המדע בכללותו הינו באמת אותו כלי צרוף של תבונה אנושית שתיארתי מקודם וכל תוצר מדעי, כמו המחשב הזה והמכוניות בחוץ והאנטנות על הגג, הוא מניפיסט, הוא הוכחה לכוח המדע ולנכונותו.
הרב שמואל שפירא לא רצה את זה, הוא לא רצה לדלל את האמונה הטהורה שלו במים אפלים.
למטומטמים זה לא מפריע. הם מגדלים פיאות באורך חצי מטר ומסתובבים עם סמרטוטים מפוספסים, וחובשים שטריימלעך דביקים ומשחקים אותה חסידי ברסלב צדיקים וזה לא מפריע להם לבלוע אקמול.
לשמואל שפירא זה הפריע, האקמול דקר אותו, הרפואה הכאיבה לו, כי האמונה שלו הייתה טהורה, היתה אמיתית. הוא ידע שכשהוא בולע כדור, או מקבל זריקה, הוא נכנע לתודעה של אנשי המעבדה, אותם אלו שהמציאו את התרופות והפיצו אותן.
הוא לא רצה את זה, כי הוא היה אדם אמיתי, הוא היה חסיד ברסלב אמיתי והוא הקדיש את חייו לתורת ברסלב ולאמת.
אלו שמחקים אותו, לא מבינים את זה. תמצאו אותם במרפאות, תמצאו אותם בחדרי מיון, לא עלינו.
הם לא מבינים מה הקטע.
גם אנחנו, רחמנה ליצלן, הולכים לרופאים כשצריך, לוקחים את הילדים לבדיקות, השם ישמרנו, אבל זהבגלל שאנחנו דוקא, מאמינים במדע, מאמינים בשיטה המדעית, אנחנו חושבים שהיא חלק חשוב וחיוני באלוהות.
עם כל זה, אנחנו מעריכים את האור הטהור של רבי שמואל שפירא ואנחנו מתקנאים באמונותו העזה, יהי זכרו ברוך, אמן כן יהי רצון.
לצערי, לא מצאתי שום סרטון בו מונצח הרב שפירא ז"ל, יש רק תמונות מעטות שלו, לכן בחרתי בסרטון שמבחינתי לפחות, מנציח את מורשתו התרבותית.

טוב, אני מודה שזה מאוד אינדבדואלי , אבל טוף J'en Ai Marre
ובקיצור au revoir

10 מחשבות על “כולנו ביד האלוהים

    • המנהגים הרדיקאלים. ראית איך היא מכסה את השכמות?

      תודה דרול. כבר אמרתי לך שאתה משמח נכון?
      מיכל

    • אוי זה סיפור קצת ארוך.
      יש לי חבר שנשוי לנכדה של הרב שפירא, או אחינית או משהו.
      לא מדבר על הרב ברנר שעכשיו השיא את בנו לנינה של שמואל שפירא, מישהו אחר.
      בקיצור הוא מספר כל הזמן , סיפורים על הרב ש/פירא.
      יום אחד הוא סיפר שהרב שפירא נסע למירון וכל הדרך באוטובוס הוא כיסה את העינים שלו.
      אז שאל אותו מישהו "מה כבר אתה יכול לראות בדרך למירון".
      אז הוא ענה "בפצצה גם כן לא נתקלים כל יום , אבל כשהיא מתפוצצת , זה הסוף."

      זה גם מה שחשבתי כשראיתי את הקליפ.
      "בפצצה לא נתקלים כל יום"

  1. תודה רבה על הבלוג הנפלא, השילוב בין תורת רבינו לעולם הקטן שלנו זה נפלא מאוד!
    מה שנתברר לאחרונה (ברלנד) שפרישות עם תורת רבינו לא הולך ביחד, אדרבה מתורת רבינו רואים שצריכים לצאת החוצה ולהינות מנפלאות הבריאה כמה שיכולים כדאי להגיע לשלימות…

  2. עברתי על האוטוביוגרפיה של הרב שמואל שפירא (לפחות חלק ממנה). בסופו של דבר אחרי שילד אחד שלו כבר מת והילד השני היה חולה מאד הוא נכנע לאשתו ולקח אותו לבית חולים מודרני.

    היחס של רבי נחמן לרופאים הוא מורכב. מצד אחד המתקפה שלו עליהם היא העזה ביותר שניתן, מצד שני הוא הורה לחסידיו לקחת חיסון נגד אבעבועות. מה שמוכיח שכאשר הוא השתכנע שזה מדעי הוא תמך בזה.

    בכל אופן אתה צודק במהלך שעשית ואם אתה רוצה יש כאן מאמר נחמד (וקצת ארוך) על הסוגיה:
    http://woland.ph.biu.ac.il/uploaded/382.pdf

    • אני אקרא אותו, אבל הוא נורא מעצבן אותי כבר על ההתחלה, כשהוא משלב בורות עם שחצנות.
      רבי נחמן לא ראה מעודו רכבת? רבי נחמן נפטר עשרים שנה לפני תחילת זמנן של רכבות הברזל המקצועיות.
      רבי נחמן חי ב"פינה חשוכה שלאוקראינה"?
      רבי נחמן נסע הרבה, הוא הגיע לאודסה, הוא ביקר בלמברג, הוא חי חודשים בבירת האימפריה העותמנית בשיא פריחתה. אומן של אותה תקופה, הייתה מרכז תרבותי אדיר.
      הוא מתחיל את הסאגה שלו בכזו פלצנות חסרת שחר, אני בספק עד כמה ניתן לסמוך עליו שיבין את פרדריך ניטשה.

    • זה היה באמת מסע מייסר, אבל בסופו של הגעתי למסקנה של גואו אן, מעשרת השוורים של הזן. הבנאדם מפגר ולא הייתי צריך לקרוא את כל הזבל שלו, כדי להבין את זה.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s