לתועלת הציבור


אני מצטט הודעה ששלחתי למישהו בפורום "בחדרי חרדים" לתועלת הציבור.

אני אסביר לך פעם אחת ואתה תסלח לי, שאין לי כוונה לנהל איתך פינג פונג.
אם תבין, אשריך.
אם לא תבין, אני את שלי עשיתי.
אז ככה,
ההתבודדות על פי הרמח"ל, היא תהליך שאמור ללוות את האדם במשך כל היום. הוא אומר להתחיל בזה לאט ולהמשיך ולהתקדם. ההתבודדות הזו, היא למעשה התרחקות מהעולם, מהחיים הרגילים והיא כוללת באופן טיבעי הפחתה הדרגתית במעורבות של האדם בסביבה.
ההפחתה הזו מתבטאת בכל הרמות.
פחות מדברים עם אנשים, פחות מתערבים בנעשה בסביבה, פחות אוכלים, פחות צורכים מוצרים כאלו ואחרים.
זה למעשה מסלול של נזירות מתפתחת, שלא נכנסים אליו במהירות גדולה, אבל הוא מוליך בסופו של דבר, אל אותה אידיאה סגפנית ומתבודדת, של האיש שאינו תלוי מבחינה חברתית ולא מבחינה פיזית וכל חייו ביד האלוהים.

עד כאן ההתבודדות של הרמח"ל
הרייני מקשר וכו'.

ההתבודדות שהמציא, ופיתח רבינו הקדוש, כפי שמוזכרת בליקו"מ תורה נ"ב ובליקו"מ תניינא תורה י' זה משהו אחר לגמרי.
זו לא התנזרות ולא הסתגפות אלא ההפך, זו אינטראקציה. אתה חי חיים מלאים ורגילים, בעבודה, בלימודים, בצבא, עם המשפחה, עם החברים, אבל בתוך שטף החיים הגועש והתוסס, אתה יוצר חלון של מציאות נפרדת. מציאות בה אתה ניצב מול השם יתברך ומשוחח איתו.
לתוך החלון הזה של ההתבודדות, האדם מביא לפי בחירתו, את כל מה שעובר עליו בחייו. זה יכול להיות כל דבר, הכרת תודה, קשיים כלכליים, בעיות ביחסים עם בני זוג, סרטים שהוא ראה, שאלות שיש לו בדת או במדע וכן הלאה. הדבר החשוב הוא להיות בהתבודדות בנקודה הקרובה ללבך באמת. אם כל מה שמטריד אותך זה שחברים שלך צחקו עליך, אל תבוא ותדבר בהתבודדות על זה שאתה רוצה להשיג ציונים טובים, כדי לשמח את ההורים שלך, כדי להתחזק במצוות כיבוד אב ואם. זה לא עובד, כי מה שלא שלך, אתה לא יכול להקריב, אתה לא יכול לקרב אותו ולהתקרב באמצעותו.
אותה שעה של התבודדות, היא בדיוק כמו קורבן, "ונשלמה פרים שפתינו". אתה מקריב את השעה ואתה זוכה להתקרב אל אור השם.
ואז כשאתה עושה התבודדות מה קורה? לא רק שאתה מתעלה ומתקרב, כל העולם שלך, שאתה מכניס לתוך ההתבודדות,מתעלה יחד איתך, אתה מרומם אותו, אתה מעלה את הניצוצות שלו, אתה מחבר אותו אליו יתברך. במידה מסויימת, זו פעולה שמשלימה את רפ"ב, את כף הזכות, כי היא גם כן לוקחת את הנקודות שמהוות את העולם ומרוממת אותן.

זו ההתבודדות של רבינו נחמן בן פייגא זיע"א.

עכשיו אני רוצה להגיד עוד דבר בקשר לרמח"ל וזה משהו טיפה מסוכן, לכן קרא בתשומת לב.
לכאורה ישנה כאן סתירה מוחלטת בין ההתבודדות של הרמח"ל, שהיא כאמור סגפנות נזירית קיצונית והדרגתית, לבין ההתבודדות בתורת ברסלב שהיא שבירה פתאומית ומוגבלת של רצף החיים.
עם כל זה, הסתירה הזו יכולה להתיישב ברמה מסויימת, כי מה יכול לקרות לאדם? אחרי הרבה מדרגות והרבה שנים של התבודדות לפי רבינו הקדוש נחמן בן פייגא, הוא יכול למצוא את עצמו, באופן טיבעי, שהוא זורם לתוך ההתבודדות של הרמח"ל, שהוא מוצא את עצמו יותר נמשך לחורשות ולשדות הפתוחים, מאשר לקניון רמת אביב. הוא יכול להעדיף צעידה תחת לשמיים זרועי כוכבים, מאשר השתתפות בקוקטייל יוקרתי על גג מלון מפואר.
זה יכול לקרות, אבל מסוכן לדבר על זה, כי אנשים יכולים לטעות ולחשוב שזו המטרה.
זה לא חייב לקרות וזה לא צריך לקרות וסביר להניח שזה גם לא יקרה, כי כולנו חיים בהשגחה פרטית ואם האדם נולד לתוך הסוהו של לונדון, או שהחיים גילגלו אותו לאפר איסט סייד, סביר להניח שרבינו הקדוש החליט ששם העבודה שלו ולא על פסגת אררט ליד שברי תיבת נוח.

זהו חמוד, קיבלת הסבר. אני מקווה שתמצא בו תועלת.

 

מי שירצה לראות את כל האשכול, מוזמן :

http://www.bhol.co.il/forums//topic.asp?topic_id=3003058&forum_id=771

 

2 מחשבות על “לתועלת הציבור

  1. יש כאן כמה אלמנטים שאתה מתקשט בהם כאילו לא היו נחשבים בברסלב ל'רוח סערה'. אין כמו החתירה לאמת.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s