בהשגחת הבד"ץ


ערב טוב לנהגים ולנהגות.
כולנו שמחנו שסוף סוף הוציאו את הסרט "ההוביט", אכן יצירת מופת,
אבל רגע אחד, איפה הנשים?
סרט באורך שעתיים וארבעים ורק קייט בלאנשט מבזיקה לתפקיד אורח קצר כשהיא לבושה כמו הנכדה של האדמו"ר מסדיגורה, זכר צדיק וקדוש לברכה.גלד
אתם חושבים שסטיבן ג'קסון סגר משהו עם הבד"ץ?
אתמול, הייתי עם ילדי במין מופע לזאטוטים שנקרא צ'ופצ'יק.
זה היה באיזה קניון, ובגלל הגשמים הרועמים מעל, נרשמה נוכחות מלאה.

זמן קצר אחר כך, מצאתי את עצמי נוסע לכיוון מאה שערים, היכן שצ'ופ'יצקים מצויים בעיקר על כל מיני פריטי לבוש עליונים.
בניגוד לפעם הקודמת  הפעם היה שיעור, בהשתתפות האוכלוסיה הרגילה מהשוליים הקיצוניים של העדה החרדית. אפילו צילמתי פשאקוויל חדש.פשקוויל
המעברים האלו בין העולמות, לעיתים מתרחשים ממש מהר. רגע אחד אתה מדבר עם אימא גותית מקועקעת בקניון על טראומות תת מודעות עקב התמכרות ל"יובל המבולבל" וכמה דקות אתה מודד קאפוטה בסגנון ירושלמי לפי מנהג חסידי בוהוש. כשאני אומר "אתה", אני מתכוון רק לעצמי, כאילו מה? לדעתי ההתחלפויות האלו חשובות מאוד לגמישות הנפשית הנדרשת להתקדמות רוחנית כלשהי.
אם ג'אנגלר קורא את הפוסט הזה, הוא בטח יסכים.
זה לא אומר שאני ממש מת על המסעות הרוחניים האלו לעיר הקודש, הייתי יכול להסתדר טוב מאוד בלעדיהם, במיוחד בעונה הזו. אתם יודעים כמה אכזרית הרוח בירושלים עכשיו? אין לכם מושג.
תראו, אין ספק שהייתי מעדיף ללמוד את תורת ברסלב באיזו זולה בגבעת שמואל, יחד עם השלוכיות המעשנות מ"שורשים" וחרדים מודרניים רב טכנולוגיים. הייתי רוצה ללמוד את תורת ברסלב תוך כדי אכילת סושי ולגימת מוקצ'ינו במקום שלא מתוכנן כאילו כיסאות כתר, הן המושב האולטימטיבי.
הייתי רוצה, אבל יש עם זה בעיה.
אתם זוכרים שבדמקה האורגינלית משחקים האדומים נגד השחורים? רק בגלל השח מט שינו את זה ללבנים נגד שחורים.
אוקי, בספר "חיי מוהר"ן" מספר רבי נתן, על הנסיבות שהביאו לכתיבת תורה כ"ב בליקוטי מוהר"ן. התורה הזו נקראת "חותם בתוך חותם" והיא מסובכת. אני לא אכנס אליה אלא אם כן מישהו יבקש ממני.
בכל אופן, מה שאומר רבינו על הדרך שהוא קיבל את התורה הזו.

נִכְנַס מֵעִנְיָן לְעִנְיָן עַד שֶׁגָּמַר כָּל הַתּוֹרָה חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם הַנַּ"ל וְנִשְׁתַּהֲתָה הָאֲמִירָה בְּעֶרֶךְ. אַרְבַּע שָׁעוֹת.
וּמַה שֶּׁעָבַר אָז אִי אֶפְשָׁר לְסַפֵּר בִּכְתָב.
אַשְׁרֵי הַשָּׁעָה אַשְׁרֵי הָרְגָעִים שֶׁזָּכִינוּ לַעֲמד לְפָנָיו.
וְאַחַר כָּךְ בְּשַׁבָּת אַחַר סוכּוֹת
אָמַר שֶׁבִּשְׁבִיל הַתּוֹרָה הַזּאת נָתַן אֶלֶף אֲדֻמִּים לְשׁוֹמֵר הַפֶּתַח לְמַעְלָה בְּמָקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם

כאילו, תפסתם את זה?
רבינו היה צריך לשלם אלף אדומים בשביל "חותם בתןך חותם" ועכשיו אין מי שינצח את השחורים.דמקה
נכון שמגיע לי פחחחחחחחחח?
אני לא אומר שצריך להתייאש מקיום תורת ברסלב באופן נורמטיבי. יכול להיות מועדון הסרט הטוב בשילוב לימודי ברסלב, גם מועדון התיאטרון. צריך להתפלל על זה, צריך להשתדל. מה שאני אומר זה רק שמאז "חותם בתוך חותם", השחורים חזקים מאוד.
לעיניינינו.
משהו קטן אך רציני. שמעתם פעם על תורה פ"ד?
מעטים שמעו כי זו תורה באמנת סתומה, אף אחד לא מבין ממנה כלום.
גם גדולי ברסלב עומדים מולה עם הלשון בחוץ. אני אולי אברר אצל הרב טייכנר שליט"א, כי הוא באמת מפרש את "ליקוטי מוהר"ן" בצורה מאוד דידקטית. למדתי אצלו שנים והוא לא משאיר אבן על אבן, אבל ישנן כמה תורות, שנראה לי שכל הדידקטיות לא תעזור. הן פשוט סתומות, לא מסתדרות מבחינה קוגניטיבית.
אז תורה פ"ד מחזירה אותנו לעיקרון שמדברים עליו גם בתורה נ"ו וזהו הנושא של הימים הארוכים. מהו "אורך ימים" לפי תורת ברסלב? ימים ארוכים אלו ימים שיש בהם תוכן, ימים משמעותיים.
מעבר לזה, אני לא רוצה להכנס, כי זה טירוף הדעת.
מה תפס את תשומת ליבי זו מובאה מהזוהר אותה מביא רבינו בתורה פ"ד.

וְכָל יוֹמָא אִית לֵהּ גָּדֵר מִלְּבַר, דְּלָא יֵעוֹל כָּל בַּר נָשׁ לְהַהוּא טוֹב, כְּגוֹן חֹשֶׁך דְּכַסְיָא לִנְהוֹרָא וְכוּ'

למי מכם שאינם בקיאים בארמית התרגום של המשפט הוא ולכל יום ישנה גדר מבחוץ, שלא כל אדם יוכל להשיג את הטוב שבו, כמו החושך שמכסה את האור.
על פניו, נשמע פשוט.
בכל יום ישנו טוב.
מסביב לטוב ישנה גדר, כך שלא כל אדם יכול להשיג אותו.
מי שרגיל ללמוד זוהר, או לפחות לקרוא זוהר, יודע שאלו משפטים קלאסיים, שחוזרים בכל מיני גרסאות. בכל יום יש טוב, בכל אדם יש אמונה, בכל נברא ישנה ברכה. זה סגנון מקובל מאוד בזוהר.
אבל הקטע האחרון מאוד מוזר, מה הכוונה, כמו שהחושך מכסה את האור?
זה בכלל לא נכון, חושך בכלל לא מכסה את האור.
לך באיזה מקום חשוך ומישהו ידליק פנס, אתה תראה אותו, גם ממרחק רב.
החושך אינו מכסה את האור. הוא לא יכול. החושך הוא כלום. בינינו לבין גלקסיית אנדרומדה ישנן מיליוני שנות חושך ואנחנו יכולים להבחין באנדרומדה. החושך אינו מסתיר אור ומי כמו רבי נחמן בן פיגא ידע את זה.
חשבתי על זה כמה זמן וההבנה היכתה בי.
החושך מסתיר את האור כשאתה עיוור.
ברגע שתופסים את זה הכל טרוויאלי.
העיוורון הוא מונע מאיתנו להשיג את הטוב שבכל יום, כיוון שאנחנו לא רואים אותו.
אני לא יודע מה הפיתרון, זה כתוב בתורה פ"ד, יש שם משהו על המוח שהוא מגיע לצבע כסף, שהוא בעצמו דומה לצבע הלבן, שמסמל את החסד שזו תכונתו של אברהם אבינו שעליו באמת נאמר שהאריך ימים.
אולי באמת כדאי לקפוץ למערת המכפלה, להתפלל לאיזו ההארה.
ביינתיים חברימוס, אני שמח להגיד לכם שהתפרסמה השיחה של הרב ברנר מההילולא של רבי נתן .

הכל ביוטיוב ויוטיוב הוא אדום, הוא משלנו.
בסוף ננצח.

5 מחשבות על “בהשגחת הבד"ץ

  1. לוותר ולידום ולשתוק ולשמור – ה כ נ ע ה – סוד האלכימיה של המח.
    אפור הופך לכסף ואדום שמרי תוסס ליין צלול. אין לי כמובן מושג מה זה אומר ובכל זאת ככה זה נשמע.

    שנזכה.

    אגב, סוגיה אנרגטית: תורת ברסלב והקונדליני – מה אתה אומר?

    שוב תודה .
    מיכל

    • לא לשכוח את אברהם אבינו כאן.

      ובאשר לקונדוליני בתורת ברסלב , אין ספק שזו שאלה קלילה ופשוטה.

      חחחחח מצאת לך.

      נראה מה נוכל להשיב

      • איך אפשר לשכוח את אברהם אבינו שנמצא בעומק הלב?

        מה גם שסידרו לי סבא אברהם מה זה ותרן עם זקן לבן זכרונו לברכה
        וגם בן בכור שיהיה בריא ושמח – אמן.

        תודה על המאמצים. וסליחה שאני מטרידה. יש דברים שאני ממש רוצה להבין ולא מכירה עוד מישהו שמכיר טוב למדי גם וגם ועדיין מדבר עם נשים.

        מיכל

תגובה

