פיצוץ בקיבוץ


אז איך היה באומן?
סתם, צוחקים איתכם.
הרבה פעמים אנחנו רוקדים בשדה התעופה של קייב. הפעם בחרתי דווקא לנסות לצלם את הקהל שצפה בנו.

מה אני אגיד לכם? הפעם הביקור אצל רבינו הקדוש היה נגוע בחברתיות יתר. במקרה שלי, עודף סוציאליות מתבטא בכך שכמעט בכל יום אני מדבר עם מישהו יותר מחמש דקות. זה מושחת, אני יודע וןאני גם אומר לעצמי כל הזמן. הרי לא נסעתי שלושת אלפים קילומטר רק כדי להסתחבק, נכון?
טוב, קצת רצינות אפשר?
יצא לי לדבר הרבה עם יובל דיין.
הוא סיפר לי שלאחרונה הוא מתעסק הרבה עם מיזרוחניקים ויש לו טענות אליהם וגם להם יש טענות אליו.
הוא היה מציע, שהמזרוחניקים ישקיעו משאבים בברסלב, כי להחזיר בתשובה הם לא מצליחים ויש להם בעיה עם הנוער שלהם שמתחלן והולך וברסלב מחזירה בתשובה וגם מסתדרת עם הנוער ורק כסף אין לה בכלל.
אז מה שהוא טוען, אם הבנתי אותו נכון, זה שכולם יכולים להרוויח.
היום אנשים חוזרים בתשובה דרך ברסלב, אבל אין שום מערכת שתטפל בהם ותקלוט אותם. הרבה פעמים הסיפורים האלו נגמרים רע, עם כל מיני סכסוכים משפחתיים וחובות וגירושים ובתים הרוסים וכן הלאה.
אילו היה ניתן לקחת כסף מיזרוחניקי ולהשקיע אותו בבעלי התשובה הברסלבים, מצבם היה משתפר מאוד וייתכן שגם מספרם היה עולה.
עד כאן אני מספר את מה שיובל אמר. פחות או יותר.
אין ספק שהקצאת משאבים כזו מאוד תיטיב עם ברסלב, השאלה היא מה המיזרוחניקים ירוויחו כאן.
לדעתי, הם לא ירוויחו כלום.
חסר להם מה לעשות עם הכסף? דיברתי שלשום עם הרב ברנר והוא מאוד התפלא לשמוע שיש מכוניות שעולות מיליון שקל. בחברת מצוקה שרדנית, באמת אין כאן הגיון, אבל בעולם בו הביזבוז והרהבתנות הם ערך, יש מכוניות שעולות אפילו יותר.
ראיתם את "היפה והחנון"? זה העולם שאנחנו חיים בו, זה יותר מוצלח מבני ברק, אבל זה מאתגר.
בכל אופן, זו הייתה המסקנה שלי, סבסוד של ברסלב לא יועיל למזרוחניקים.
רגע, אני יודע מה אתם שואלים, מה לגבי הנוער המיזרוחניקי המתפקר?
טוב, תסלחו לי.
בואו ניקח זוג מיזרוחניקי לדוגמא.
האבא מפקח בתי ספר, האמא עובדת בבנק כבר עשרים שנה.
שניהם נושקים לחמישים ויש להם שתי בנות נשואות ובן זקונים, בן עשרים וכלום, שלא ממש סגור על עצמו.
אה, והם לא גרים בגבעת שמואל, אלא בפתח תקווה.
יום אחד נפתחת הדלת של הבית ונכנס הבן הצעיר והוא נראה ככה:
נוער ברסלב
אתם יודעים מה הם יגידו?

חבל שהוא לא חילוני.
אני מכיר את זה מניסיון. כשאבא שלי לוקח את יוקו לבית הכנסת, האנשים אומרים לו "ההורים שלך מתהפכים בקבר". למה? כי יוקו לא דומה לשום דבר מזרוחניקי, יש לו פיאות ארוכות תספורת קצרה וכיפה שחורה. הוא למעשה נראה כמו ילדים בשבטים החסידיים של ירושלים החרדית, ילדים שחוץ מהמראה, אין לו איתם שום דבר משותף.
מה אני יכול לעשות? ככה הילד רוצה להראות.
מה שרציתי להגיד זה שבשביל האנשים האלו, ברסלב היא בעיה, לא פיתרון, אם כי אני בספק אם הם יגידו את זה ליובל דיין, אי פעם.

אני אחזור לזה תיכף.
בשבת בבוקר, התפללתי בציון הקדוש, יחד עם האשכנזים. שום דבר דרמטי.
הארוחות שלי בשבת, הוזמנו מראש מהארץ. הדיל היה שאני מקבל שלוש ארוחות מלאות עבור מאתיים שישים שקל בערך. זה דיל מצויין בהתחשב בעובדה, שמדובר בארוחות כבדות ומלאות של ארבע מנות עם שתיה חופשית ויין משובח ומלצריות בלונדיניות חביבות, בלי אף גרם של שומן מיותר. סיימנו את התפילה בערך בעשר ורבע ואז פגשתי חבר טוב ממאה שערים, בחור ממשפחה רבנית ותיקה ומכובדת, נכדו של אחד מראשי נטורי קרתא ובקיצור, בחור חמוד שמייצג נאמנה את אופייה ומהותה של החרדיות הקיצונית ההיסטורית.
"תשמע," הוא אמר לי בלי הרבה הקדמות "חבר שלי עשה מבצע והביא הנה חמישה סירים של קוגל ירושלמי ואיחסן אותם אצלי בדירה. אנחנו הולכים לעשות קידוש בבית המדרש שמאחורי הציון. ראה את עצמך מוזמן."
כשאני באומן כל הזמן מזמינים אותי למאירועים, אין לי מושג למה, כי בארץ זה כמעט ולא קורה. אני לא תמיד נענה בחיוב להזמנות, אבל הפעם חשבתי שהקוגל הוא סיבה טובה להתייצב.
אתם צריכים להבין, שקוגל ירושלמי לגמרי לא דומה לקוגלים האלו שקונים בתבניות בחנויות של אוכל מוכן.
הוא למעשה גוש שומני מפולפל, שיכול בקלות למלא צלחת והוא מחליק בגרון במהירות הבזק. למעשה, היו צריכים מזמן להכניס אותו לפקודת הסמים המסוכנים, כיוון שהוא בריא כמו הירואין וממכר הרבה יותר. אז הלכתי לשם ונתקלתי בערימות מבהילות של קוגל מהביל. מה אני אגיד לכם? כשאוכלים אותו בתוספת מלפפון חמוץ, הוא ממש פיצוץ בקיבוץ. אל תנסו בעצמכם, כי זה נגמר רע.
אחרי שאכלתי ארבע מנות של קיגל רוטט, ניזכרתי שבעוד רבע שעה, אני צריך להגיע לארוחת הצהריים הרישמית שלי, מה שגרם לי להתקף של רגשות אשמה, בזמן שזללתי את המנה החמישית.
ברור שכשהגעתי לארוחה, התחשק לפתוח לי במנת אנטי חומר, ואפילו נזכרתי ברומאים שהיו אוכלים ומקיאים ואז אוכלים שוב.
כנראה שככה מתנהל העולם.
אתה מקבל דיל טוב, מכסה את כל האפשרויות, מקדם את עצמך באופן הגיוני ואז בום, נופל עליך איזה מין קוגל כזה, שמשנה את כל התוכניות וטרף את הקלפים.
אחחח, אבל איזה קוגל זה היה, רבותיי.
היה שווה לטוס בשבילו שלושת אלפים קילומטר.

אחרי שיובל סיפר לי אל הטענות שיש לו אל המזרוחניקים, שאלתי אותו באיזה טענות הם באו אליו.
אז הוא אמר בנימת עלבון שהם האשימו את ברסלב שהיא עיסוק ב"פרטות" ולא ב"כללות".
בטח שאף אחד מכם לא יודע במה מדובר וטוב שכך, כיוון שזה בולשיט מרכזניקי מצוץ מהאצבע, שגם בשנות השמונים היה כאלם פאדי.
אני לא רוצה להכנס לזה בכלל, כי זה באמת זיבול חסר משמעות. אם מישהו היום מדבר על "כללות" ו"פרטות" , יהיה לו מזל אם הוא יגמור אצל גינזבורג.

מה שכן, אני לא מייצג את המיזרוחניקים, אבל בכל זאת יש לי טענות למחזירים בתשובה של ברסלב, כשהם לוטשים עיניים אל המשאבים והמוסדות של הציונות הדתית.
תראו, הם כל הזמן תוקפים את המדינה, אבל אין להם שום בעיה לדחוף את היד לכיס שלה.
הם מטיפים להדרת נשים חשוכה ואכזרית, שיכולה למנוע מנשים השכלה וקריירה ומצד שני, אין להם בעיה להופיע בפני נשים משכילות ואמידות ולבקש תמיכה ותרומות.
הם מתלבשים בסגנון החרדי הירושלמי העתיק, כדי לסמל את האיבה שלהם לתרבות המערבית ולקידמה, שהן למעשה האחראיות לרווחה הכלכלית , שהם מייחלים אליה.

בקיצור, עם כל הכבוד ליובל דיין וליתר הברסלבים המעוצבים, אני נגד שיתנו להם כסף אמיתי, כסף ציבורי שקשור למוסדות של הציונות הדתית.
זה לא הגון, זה לא נכון וזה לא מגיע להם.
לא מגיע, כל זמן שהם לא מוותרים על התלבושת הליצנית ועל חוקי הצניעות המאוסים ועל האיבה הארסית לציונות ולמדינה.
גם אם הם מצליחים להרגיע נערים מטורללים, זה לא אומר שהם לא צריכים לכבד את מי שמסוגלים להקים יישובים ובתי ספר תיכון ובתי כנסת.
גם זה חשוב, קוקוריקו.

17 מחשבות על “פיצוץ בקיבוץ

  1. מכל מה שכתבת כאן ,אין לי מושג איך אתה מגדיר אותם כברסלבים . אנשים שמתנהגים וחיים בצורה כזאת חשוכה אין ולא יכול להיות להם שום קשר לברסלב ,אין להם שום מושג מה התכוון רבינו ,הם סתם עוד עדר טיפשים עם שם שונה,גם אני ראיתי אותם ומהר מאוד הבנתי שהם לא שונים בכלום מכל החרדים הטיפשים שיש היום . אבל ברוך השם זכיתי לדעת שהיה סבא ישראל שהוא היחיד שבאמת קיים דעת רבינו באמת והודיע לנו שאלוהים אהב אותנו ואוהב אותנו ויוהב אותנו תמיד לא משנה מה נעשה ומה נלבש ואיך ננהג

    • אני מקבל את מה שאתה אומר.
      אני גם מאוד מעריץ את עבודתו הגדולה של הסבא זצ"ל ופוקד לעיתים את ציונו הק' בהר המנוחות.
      עם כל זה, צריך לזכור שהיום אנחנו חיים בעידן אחר, עידן בו תורתו הלמדנית של רבינו עשתה כנפיים ומתפשטת ומרחפת החוצה.
      בזמן כזה, חשוב שתורת ברסלב תספח לעצמה גם את הלמדנים ואת הלמדנות וברוך השם, יש מאנ"ש אנשים שעוסקים בזה ועושים נפשות גם בתוך הישיבות הלמדניות ביותר.

      לכן אני נזהר מהביטויים החריפים, כדי לא לדחות אנשים שלא לצורך.

  2. כתבת "אם מישהו היום מדבר על "כללות" ו"פרטות" , יהיה לו מזל אם הוא יגמור אצל גינזבורג."
    אני מתאר לעצמי שהכוונה לרב יצחק גינזבורג, שכרגע אני קורא את 'נפש בריאה', שיכתוב מהרצאות שלו בנושא 'פסיכולוגיה לאור החסידות'. ואני מתאר לעצמי שב"כללות" ו"פרטות" הכוונה ללאומיות שאני לומד בשם הראי"ה קוק.
    ייתכן מאוד שבמשפטיך דיברת על אנשים כמוני; אם יש לך סבלנות להרחיב קצת, אודה לך.
    בריאות,

    • לא דיברת על אנשים כמוך, כיוון שבפשטות, לא אתה באת בטענות אל יובל דיין.
      אבל כן,
      כללות זה שרקי וגינזבורג זה גינזבורג ואני אסביר לך איך זה מתחבר.
      האדם הוא נבער במידה רבה לגבי עצמו וגם בגלל זה, התייחסות ל"כללות" היא דימיון. העיסוק ב"כללות" הוא התפלספות על מושגים ערטילאיים שקיומם מפוקפק ואין לו שום משמעות רוחנית.

      זו הסיבה שהוא משמש לעיתים כדמגוגיה פוליטית.

      לכן מי שמתעסק ב"כללות" הוא מדומיין לגמרי.

      גינזבורג, הוא מין סלט כזה של קבלה וחסידות ופוליטיקה.
      לכן בחלל הזה שאנו מכנים "תורת גינזבורג" ייתכן שישנם רעיונות אמיתיים, ששורשם בהתנסות חסידית אמיתית שהיא תוצר של עבודת השם אינדבדואלית.

      ולכן,
      אם מישהו עוסק ב"כללות" שהיא דימיון גמור, יהיה לו מזל אם יגיע לגינזבורג שיתכן ויש בו שמץ של אמת.

      • תודה.
        הלאומיות שאני קולט מהכיוון של הרב שרקי, איננה מיסטית, אלא מתחברת יותר לסוציולוגייה, ואולי לאנתרופולוגיה, ובוודאי לפוליטיקה. היא מתייחסת לתוצאות של האינטראקצייה בין כל האנשים ששותפים ביישות פוליטית. אמנם זה דבר שבקלות מגיע ל"התפלספות על מושגים ערטילאיים שקיומם מפוקפק ואין לו שום משמעות רוחנית." אבל אני שואל (ואמנם לצערי אולי רק כחלק מאותה "התפלספות") האם לשירת "התקווה" או לחיזוק הכלכלה של היישות הפוליטית על ידי יצירת נכסים לא ייתכן משמעות רוחנית?

        • כמובן,
          ברמה סוציולוגית , בוודאי שיש לנושאים האלו חשיבות.
          זה הבסיס של הפסיכולוגיה החברתית, אותם מכנים משותפים של קבוצות אתניות או לאומיות ובשביל מי שמתעסק באנתרופולוגיה – זה הלחם והמים.

          גם השאלה שלך היא שאלה מצויינת, כיוון שהעיסוק בגבולות הרוחניות, הוא חלק נכבד מעיניינינו.
          עם כל זה, התשובה שלילית.
          לאותן אבחנות שיכליות שמקורן בחינוך ובזיכרון, אין משמעות רוחנית אמיתית.
          אפשר לדקדק ולמצוא פירורים מפה או משם, אבל גם הפירורים האלו, מקורן במערכת מאוד שיטחית של הגדרות, שמחברת את המבנה הרוחני למערכת החושית ולזיכרון.

          למה הכוונה?
          אותו רגש שישנו לישראלי ששר "התקווה" , ישנו אצל הקגרמני ששר "דויטשלנד אובר אלס". לראגש עצמו, ישנה משמעות רוחנית, אבל הגירוי בעצמו הוא סתמי והוא תלוי בנסיבות.

    • וואלה, בסוף ענית במקומי.
      ואגב, לגבי הנושא של 'כללות' מול פרט', ובכן זה שייך רק למיעוט בקרב הסרוגים שעוסק במשנת הרב קוק, שרק מיעוט ממנו מבין במה מדובר, כמו שמיעוט בברסלב מבין בליקוטי מוהרן, כי מה לעשות , זה מיסטיקה, ולמרות כל בלבולי השכל שרק נפשות מסויימות מסוגלות להתחבר לתדר של הכינור שלה, עדיין ברובד של להבין אותה מילולית צריך להיות עם טיפה אינטלקטואל, שאפעס לא כולם התברכו בו, ופרדקוסלית, מי שניחן בו אין לו נטייה עמוקה, לרוב, למיסטיקה.

      ואחרי כל אלה, לטעמי, ההבחנה היא לאו דווקא בין הכלליות שעוסק בה הרב קוק, לבין משנתה הפרטית של ברסלב, כי בכל זאת, זו רק ההצגה השטחית של מה שרצה הרב קוק להעביר, ובוודאי גם לו לא חסר פסקאות 'פרטיות' שעוסקות בעצמיות וכגון דא.
      אם אני הייתי צריך להגדיר את ההבדל, אם כי יש לציין שקיימים קוי השקה, הייתי אומר שהמשנה של הרב קוק לא רואה את העולם דיכוטומית כמו שברסלב רואה – חומר מול רוח, והפנתאיזם שלה שולל את השניות הזו מכל וכל, אף סולד ממנה, ויחד עם זה רחוק הוא מלהיות מזרוחניקי בורגני כגון אנא…

      • ומה חשבת לעצמך?
        שאני אניח לברסלבים הפריקים לשעבר לטעון אצלי בבלוג שמגיע להם לקבל את אותם נכסים , שעלו לאבותינו ולנו בלא מעט זיעה ודם?
        שיעמדו דום וישירו "התקווה" קודם, שאם לא כן, הם ראויים באמת להזדנב בתור הארוך ליד הדלת של אדמור"י סאטמר.בתקווה ללקט כמה פירורים.

        בחסידות ברסלב אין דיכוטומיה בין רוח לחומר.
        ההפרדה היא בין "אפשרי המציאות" שהוא רוח וחומר ובין "מחוייב המציאות" שהוא גם רוח וחומר.

  3. מבקשת מראש סליחה על הבוטות , הרב יחזקאל לווינשטיין זצ"ל ושיהיה בריא עד נצח נצחים [רוחו חיה וקיימת] מלמד בספרו "אור יחזקאל " חלק ג' [אמונה] שלא נותר בדורנו [ נכתב לפני כ 50 שנה] דבר מלבד ",,לא תשכח מפי זרעו" ,בשבילי הרב הוא הצדיק יסוד עולם אני אישית סומכת על מסקנותיו שבאות לידי ביטוי במציאות חיינו כל רגע ,נמאס ,מבחיל,דוחה ומעצבן הנסיון המעורר רחמים של בני עמנו [ ואני בדיוק כמוהם לא טובה יותר ח"ו] קרב התרנגולות המגוחך של מי צודק ,מי יביא את הבשורה ,את המשיח ואת האמת האחת והיחידה כדברי ידידיי הברסלבים [ התורה היא אמת וברסלב היא האמת לאמיתה ]וכאן המקום לבקש רחמי שמיים מרובים מהסיבה הפשוטה שרבי נחמן מברסלב הצדיק והגאון שמורשתו הפכה לבלבלות מטורפות הזויות וחסרות כל קשר למציאות[ כן ,כבר כתבתי את זה פעם] ,רבונו של עולם ,אתם רציניים ? אתם קולטים את מה שמתחולל כאן ב"קהילה" של החוזרים בתשובה [ולא משנה אם הם היו דתיים פעם או לא] והמתקרבים לעבודת השם ,חסידות ברסלב הפכה לבדיחה עצובה ולא מפסיקים ליחצן אותה ולמכור אותה לעם את תורתו של החסיד שינוח על משכבו בשלום ,לפרש אותה כל אחד לפי ראות עיניו והשקפתו הפרטית ,עצוב ומביך ,כמובן שזו רק דעתי הענייה ובכל זאת.

    • אני לא יודע מי זה הרב לווינשטיין ואני לגמרי לא מקבל את דעתו. מה פתאום "כי לא תישכח מפי זרעו", הרי כולנו מגלים דברים שלא היו ידועים לאבותינו.
      אנחנו לא עוסקים כאן בדמגוגיה, מאירה.
      אנחנו עוסקים כאן בשאלות מוסריות, של הגינות ויושר ולטעמי, סוגיות אלו תמיד רלוונטיות.

  4. הרב יחזקאל לווינשטיין היה משגיח בישיבת פוניבז' ,וכמובן זכותך לא לקבל את דעתו ,"מגלים דברים שלא היו ידועים לאבותינו"??? נשמע מעט מגלומני [סליחה] ,ומה למען השם דמגוגיה קשורה לעניין? הבעתי את דעתי בסוגיא מוסרית של הגינות ויושר ,מאפשרים להמון רב של יהודים להפוך חסידות קטנה צנועה ומופתית לכת של מטורפים חסרי גבולות שמשבשים ללא רחם את משנתו הסדורה של רביכם הצדיק והיקר ואיש לא פוצה פה [למעט חסידי ברסלב הירושלמים מדורי דורות שמתביישים ודוחים מכל וכל את החוזרים בתשובה שנצמדו לחסידות המיוחדת ,אבל מי מקשיב להם בכלל] ,דווקא לך כמי שיש לו השפעה כלשהיא יש אפשרות לעשות משהו קטן שיחזיר מעט שפיות לתוהו ,מתנצלת פעם שנייה על הבוטות ,מקווה שהבנת למה אני מתכוונת

    • אין דבר יותר מטופש מללכת לבעל תשובה ולהגיד לו "אתה מטורף" או "אתה מבולבל". ההורים שלו כבר אמרו לו את זה, החברים, המשפחה,
      הוא רגיל לעלבונות . הוא מחוסן, זה לא מזיז לו.
      לכן הבוטות מיותרת ומזיקה. היא רק יוצרת התנגדות ואטימות.
      העבודה האמיתית בברסלב להגברת האיזון והשפיות, יכולה להעשות רק במתינות ובאורך רוח.
      היא נעשית כך במקומות רבים, ואני מקווה שגם פה.

  5. תודה ,אבל לא לזה התכוונתי , יש לדבר עם ה"רבנים" שלפני רגע שחו בסחי והמיאוס של הבריאה וכבר ראו את האור ולוקחים איתם לכל הרוחות בעזרת רטוריקה כריזמה או לא משנה איך נקרא לזה ,את המבולבלים בפוטנציה שבהחלט עשויה להטרף עליהם דעתם [והיא נטרפת לא פעם לצערנו] ולדבר יותר אל הרבנים ותלמידי החכמים בעלי ההשפעה שינקו מבאר צלולה וברורה יותר למחות על ה"שוק" הפרוץ לכל עבר של תעשיית "חסידות ברסלב אינסטנט" ,אני מדברת על הרס של משפחות ,ילדים וגם נפשות טועות למינהן ,ד"א לא יודעת איך הגעת למסקנה שבעלי תשובה מחוסנים ,זכיתי ועדיין זוכה להכיר רבים מאוד מהם ,הם לא מחוסנים להיפך הם פגיעים רגישים ותמיד יש עם מי לדבר

    • אני לא חושב שישנם רבנים מברסלב שקוראים את הבלוג, ואם ישנם , הם בודאי לא יודו בכך.
      הכוונה פה, היא להפיץ רעיונות נכונים, בתקווה שזרעים טובים יכו שורש גם מעבר לגבול או מעבר לאופק.
      ידוע לנו על רבנים שפועלים מתוך אותה שאיפה, כמו הרב טייכנר שליט"א והרב ניצני שליט"א ובוודאי ישנם עוד, אלא שהמלאכה רבה והתקוקטטיות לא יסייעו לה כלל ועיקר.

      במקרים האלו שאת מזכירה, רצוי לדעתנו לאמץ את הפתגם העתיק "מוטב להדליק נר אחד, מאשר לקלל את החושך"

      זו מגמתנו כאן ואנו מקווים להמשיך בה.

  6. חמוד מאד. רק דבר אחד לא הבנתי. יובל דיין יצא בצד של הרבנים החשוכים?? אלה שעסוקים במרדף אחרי כספי המדינה או המיזרוחניקים כמו שאתה מכנה אותנו? דרול אתה רציני???

    • גבירתי.
      יובל חבר שלי ואם יש לי ביקורת עליו, אני אעביר אותה בארבע עיניים ולא "לעיני כל ישראל".
      כך אני נוהג עם חברי.
      יובל לא דיבר על עצמו, הוא לא מנהל קהילה של בעלי תשובה ולא מנהל בית ספר או בית כנסת. הטענות האלו, גם אם הושמעו על ידו, אינן רלוונטיות, לדעתו, לסוג הפעילות שלו.

      הטענות האלו נשמעות הרבה, מגורמים שונים בברסלב וחשוב מאוד היה לי להתייחס לגופן ולא בהקשר של מי אמר אותן ולמי ומתי.

תגובה

