דומינו


ישנה אפנה חדשה בברסלב, להתגרש.
זה ממש סטארטאפ שעלו עליו לא מזמן.
בשביל מה להתעסק עם מריבות, עם בגידות, עם כל מיני עינייני טומאה וזנות?
יש נתיב מהיר, לגיטימי, שעובר דרך הרבנות.
מוציאים גט ואחר כך אפשר להסתובב קצת בשווקים, לראות מה המצב וכשמוצאים סחורה טובה, אפשר טיקטאק להתחתן מחדש והכל בסדר.
טוב, אולי אצל משפחות ברסלביות דור חמישי, כמו משפחת אנשין, או משפחת ברזובסקי או חזן או מנדלייל, גירושין בכל זאת, לא כל כך פופולאריים, אבל כשמדובר על בעלי צעירים או צעירים ברוחם, אפשר לשמוע סיפור כמו זה על ההוא בן כמעט שישים שחגג ברית לילדו מאישתו השלישית, או על אותו רב, גם כן בגיל העמידה שנישא לאחרונה לבעלת תשובה טריה ומבריקה עם כל התוספות.
טוב, אומרים שלפעמים אין ברירה אלא להתגרש. זה נכון , כמובן. לריב ליד הילדים זה הכי גרוע ולא פחות מזה גרוע, זה לחיות בבית אחד עם בנאדם שאתה לא סובל.
לא שיש לי ניסיון, חלילה.
העניין הוא, שלפני שמפרקים תא משפחתי ורצים בהתלהבות להשיג את הגט המיוחל, ישנם עוד צעדים שכדאי ואף לנקוט, כי אם את לא מסוגלת לסבול את בעלך, או עם אתה מתעב כל מילה שאשתך מוציאה מהגרון, זה לאו דווקא בגלל שאלוהים שונא אותכם וסידר לכם סוציופטים בחופה.
לא בברסלב. בברסלב אלוהים לא שונא אנשים.
אולי ישנה בעיה בתקשורת? אולי צריך תיאום ציפיות?
ישנם כל מיני פתרונות כמו יועץ נישואים, קבוצות תמיכה, אולי אפילו ללכת לסקסולוג. לא שניסיתי, אבל אומרים שזה עוזר.

טוב, מקווה שהמסר עבר, אני לא רוצה להאריך בזה.
מאוד רציתי לדבר על תורה ע"ט בליקוטי מוהר"ן

וּבְכָל צַדִּיק וְצַדִּיק,. מִי שֶׁהוּא צַדִּיק בֶּאֱמֶת, יֵשׁ בּוֹ הִתְגַּלּוּת מָשִׁיחַ

יש שם הבנה חלוצית לגמרי למושג התשובה, להבנות של התהליך הרוחני שעובר האדם.

אז רציתי.
מי אני בכלל שאתעסק עם ליקוטי מוהר"ן? אתם תופסים בכלל מה זה הספר הזה?
אין בי שמץ של צניעות לא אמיתית ולא מזוייפת, פרש אני ובן חיל, אבל ליקוטי מוהר"ן זה משהו אחר. זה ספר תבוני, יותר ממה שאתה קורא אותו, הוא קורא אותך.
פחד.
טוב, נחזור לסיפורי מעשיות והפעם נטפל בקלישאה ידועה, הלוא היא המעשיה "מעשה ברב ובן יחיד".

למי שאין עצבים לקרוא, אני אתקצר אותה.

היה היה רב והיה לו בן יחיד, שהיה תלמיד חכם גדול.
הבן מאוד היה רוצה לנסוע לצדיק אחד והרב היה משכנע אותו שלא לנסוע, מכל מיני סיבות שעיקרן, שאותו צדיק בכלל לא ראוי שחכם כמו הבן ייסע אליו.
בסוף, הבן מצליח לשכנע את האבא לנסוע לצדיק וקורות להם תאונות בדרך והם חוזרים ואז בפעם האחרונה הם שוב נוסעים ומגיעים לאיזה פונדק. בפונדק הם נפגשים עם סוחר שמכיר את הצדיק ומלכלך עליו.
אחרי שהבן והאב שומעים שהצדיק עבר עבירות, הם חוזרים לביתם והבן היחיד מת.
בלילות שאחרי מותו של הבן הוא מופיע בחלומו של אביו כשהוא רותח מזעם.
האב לא מוצא מנוחה ומחליט לנסוע לצדיק בעצמו.
בדרך לצדיק הוא שוב פוגש באותו הסוחר ושימו לב לציטוט המדוייק של השיחה שלהם בלשון רבינו זכרונו לברכה.

וּפָגַע בְּהַדֶּרֶךְ אֶת הַסּוֹחֵר שֶׁפָּגַע מִקּדֶם, בְּעֵת שֶׁנָּסַע עִם בְּנוֹ, וְהִכִּיר אוֹתוֹ
וְאָמַר לוֹ: הֲלא אַתָּה הוּא שֶׁרְאִיתִיךָ בְּאוֹתוֹ הַאכסניה?
וְהֵשִׁיב לוֹ: בְּוַדַּאי רָאִיתָ אוֹתִי
וּפָתַח פִּיו וְאָמַר לוֹ: אִם תִּרְצֶה, אֶהְיֶה בּוֹלֵעַ אוֹתְךָ

האב לא הבין והסוחר ממשיך לספר לו שהוא גרם לשרשרת התקלות שמנעה מהם להגיע לצדיק , כיוון שהבן היחיד היה בחינת "המאור הקטן" ואילו אותו צדיק היה מבחינת המאור הגדול ואילו היו הבן והצדיק נפגשים , היה מגיע המשיח.

כאן מסבירים שהסוחר היה השטן והצדיק הוא רבינו הקדוש ולגבי הבן, אני לא יודע מי זה, גם אחרים מתקשים.
לכאורה, הסיפור מאוד פשוט.
לא צריך לעשות ממנו הרבה רעש. בספרות היהודית ישנם עוד סיפורים שמדברים על איזשהו פנצ'ר שבגללו המשיח לא הגיע.
אבל ההסבר האמיתי כמובן שונה.
כדי להגיע אליו, נשתמש בעיקרון שדיברנו עליו בשבוע שעבר, חוכמת הפיצעונים.
הפיצעוניות מלמדת אותנו שאנחנו לא יכולים להתייחס למעשיה כמכלול שלם. בצורה הזו, היא סותרת את עצמה.
מה שצריך לעשות הוא לחתוך מהמעשיה קטע קטן ולהתמודד רק איתו.
לכן נעשה למעשיה משהו מאוד פחדני ופצעוני ונזנב בה.
מה מספר לנו הסוף. השטן אומר לאבא, "הייתי בולע אותך".
אילו הייתי האבא הייתי שואל אותו דבר פשוט "עכשיו נזכרת?"
אתה טוען שאתה עובד שנים, כדי להרוס את המפגש בין הבן לבין הצדיק.
הרסת את הגשר, הרסת את הכרכרה, הפצת שמועות זדוניות וכן הלאה.
אילו זה היית אתה, היית יכול לגמור עם מהסיפור שנים. היית בא לילד והיית בולע אותו. בשביל מה כל המאמץ.
זה הסוד שאנו מגלים בזכות חוכמת הפיצעונים, אותו מסר שרבינו מנסה להעביר לנו.
השטן משקר. הוא לא יכול לבלוע אף אחד, הוא גם לא יכול לארגן תאונות. כולו דיבורים. לכן ברגע שאתה מקבל הסבר הגיוני, ברגע שפיסת הפאזל האחרונה מורכבת במקומה, אומר לנו רבינו "עבדו עליכם, זה בכלל לא פאזל, זה דומינו."

אלוהים מביא את המשיח.
אלוהים יודע מתי וכיצד לעשות זאת.
השטן מספר לאבא סודות על אודות המפגש בין המאור הקטן למאור הגדול. זה ג'ייבריש קבלי, תעמולה זולה שמאפשרת לשטן לטעת בנו את האמונה, שישנם טריקים מיסטיים, קונספירציות כאלו, שבאמצעותן ניתן לגבור על הרצון האלוהי.
"אתם לא יודעים מגדולת השם" אומר לנו רבינו בספר "כוכבי אור".
זו התשובה למיסתורין במעשיה "מעשה ברב ובבן יחיד".
אלוהים ממית ומחיה, אלוהים מוליך, אלוהים עוצר.
אתם שקועים בהבלים, אתם רצים להגיד תהילים בזמן "עת רצון", אתם קונים קמעות, אתם מחפשים סגולות וישועות. כל אלו הם מבצעים והנחות אצל השטן. אין מאחוריהם כלום, כי מאחורי השטן אין שום דבר, כל עיניינו זה לבזבז את חייכם כשאתם רחוקים מהדבר האמיתי.
מהאל הגדול, חובק הכל והכל יכול.
בגלל זה אומר רבינו שההתבודדות היא המעלה הגדולה מכל המעלות, כי בזמן ההתבודדות, האדם אמור להתעסק בדבר האמיתי, בלדבר עם השם יתברך.
יש אנשים שאומרים שישנם כללים בהתבודדות, שאסור להגיד דברים מסויימים, וגם שצריך לומר דברים בסדר מסויים, או בנוהל מסויים.
אני בדקתי את העניין לעומק ואני יכול להבטיח לכם שזה בולשיט. גם ביום חול וגם בשבת וגם ביום כיפור בראש השנה.
הדבר היחיד בהתבודדות זה אותנטיות . תגידו את האמת ותיצמדו אליה.
זה הדבר החשוב, זה הדבר היחידי.
להגיד "קשה לי", להגיד "כואב לי", זה נשמע בסדר אבל זה לא מספיק.
תתאמנו על אלו:
"ריבונו של עולם, יש לי הרהורים, אני חושש שאני הומוסקסואל, מה אני יכול לעשות?"
"ריבונו של עולם, הגיעה ילדה חדשה לכיתה. היא מאוד עשירה וכולם אוהבים אותה והיא שונאת אותי כי יש לנו את אותו השם."
"ריבונו של עולם, הייתי גונב והייתי רוצח כדי שיהיה לי ג'יפ כמו של הבן של השכנים, אבל אני מפחד, אולי יתפסו."
זאת התבודדות.
תנסו גם אתם.

יאללה נגמרה הבטריה.
להתראות.

17 מחשבות על “דומינו

  1. הא יפה התגובה כן עברה ופורסמה. עכשיו ההסבר. אתה משדר בפוסט משהו קצת אחר. כאילו גדלת בכמה שנים . ולא. לא שהיית צנום קודם. ביזת.

  2. צהריים טובים ,גירושין לא רק בברסלב ממש לא ,יש מגיפה קטנה שמנו לב אבל לא משהו יוצא
    דופן ,ולדעתי הענייה לא מתגרשים בקלות ולא לפני שמנסים ממש להשאר ביחד כולל טיפולים זוגיים וכל שאר האפשרויות .
    והווארט החד פעמי בדיוקו וההכרחי לקיום שלנו והיסודי בחיים שיש להפנים לשנן להספיג ולהתעקש עליו עד הסוף ,אין עוד מלבדו ,אין וטוב שכך ,יש מקום לפרסם את משנתך [לא רק שלך] איך להתבודד ולשחרר רבים וטובים מהצורך הכפוי להתבודד לפי הספר ולא משנה של מי ,זה מה שיביא את הגאולה ,בטוח ,תוציא את המידע הזה החוצה לעולם איכשהוא ,שכל אחד ואחת ידעו שזכותם לדבר עם הקב"ה באמת איך שהם רוצים ושזה יהיה אמיתי ,המשך יום נעים

    • תודה מאירה.
      אולי לא עשיתי בשכל כשערבבתי כאן כמה נושאים, אבל כמו שאמרו פופלקס "חיים זורמים , אבל אני נשפך."

      מה שחשוב לי לציין זה שהנושא נבדק. אני מבטיח. רבנים בכירים בברסלב אישרו שאין נוסח להתבודדות ולא צריך להיות נוסח שכזה.

      גם ב"אוצרות" הנושא הוזכר בגיליון בשנה שעברה.
      אני מאמין שכל אדם מסוגל לבצע התבודדות. מה שיכול להיות זה שלא כל אחד יכול להסביר או להדריך ומכאן הבעיות.

      • אבל זה בדיוק העניין ,בעולמנו הנוכחי הסתור והמוצף בידע ומידע ומה לא ,היהודים שהקב"ה נגע בהם בשרביטו ועשה להם פוף והעיף את מהותם החילונית לחלל אלה שהתחילו פתאום להיות שומרי תורה ומצוות ,נכנסים ובאים לתוך מבוך שאין דברים כאלה ובתוך המבוך אינספור רבנים ורבניות שמבלבלים אותם לגמרי כולל ברסלב שמשופעת בפרשנויות כאלה ואחרות למשנת ר' נחמן ובכלל לחיים ,פלוס ספרים חוברות ועוד על איך מתבודדים על מה מדברים מתי ,לא נותנים לבן אדם לחיות ,משהו פה מוזר מאוד לדעתי ,המשך ערב נעים ,מאירה

        • בסדר , מאירה.
          אז המצב מבולבל והגרסאוות סותרות והמצב מוזר.
          לדעתי, מה שצריך לעשות ומה שאני מנסה לעשות בפינה הקטנה הזו, הוא להבהיר דברים.
          מה שבכוחי, בכל אופן.
          כמדברים על חיי משפחות של בעלי תשובה, עך קהילות של בעלי תשובה, כל הנושא הזה של התבודדות, אולי נראה קטן מאוד ואולי הוא באמת קטן מאוד, אבל גם זה משהו.
          פחות רלוונטי לדבר על אסון, או על מימדי האסון או על "איפה טעתה תנועת התשובה."
          הרבה אנשים עשו הרבה טעויות, בתשובה ומחוץ לתשובה והיום, הדבר שיהיה הכי נכון לעשות, הוא להתקרב לאותן טעויות ולהעמיד דברים על דיוקם.

          את יודעת, יש את הסרט הזה שנקרא "הפירמה" ושם סוכני האף בי איי מנסים לגרום לטום קרוז להפליל את המעסיקים שלו בגין קשרים עם המאפיה. הוא מחליט לעשות סוויץ' בתוכנית ולהכניס אותם לכלא על עינייני מיסוי.

          "אז איך עכשיו נרשיע את כל אנשי הפשע המאורגן?" שואל אותו הסוכן.
          "אחד אחרי השני" עונה לו טום קרוז. זאת חוכמת חיים.

  3. הי דרול אחלה פוסט .שאלה לגבי האתר שאתה מפנה אליו של אליעד כהן רציתי לדעת האם שמעת אתו ומה דעתך עליו ?

  4. צהריים טובים ,לא חושבת ש"תנועת התשובה" טעתה ,ממש לא ,הדרך בה מובילים את החוזרים בתשובה הטריים והרעננים גם היא לא טעות אלא קטסטרופה שהיום 20-30-שנה אחרי מרגישים אותה ,הכוונה טובה והרצון עוד יותר טוב ,אבל חוסר הניסיון וההיסטריה הביאו לאן שהביאו ,אם זה בבעיות של שלום בית או חינוך או עניינים אישיים ,ברסלב כגוף דומיננטי ובעל השפעה הפגין ומפגין נוכחות מרשימה בעולם הדימיונות אליו הובלו רבים וטובים ,נלקחה מישנתו הגאונית והחד פעמית של ר' נחמן מברסלב ועברה שינוי מדאיג שכולל פרשנויות מסוכנות לחיי היום יום [שאני אישית לצערי נתקלתי בהן רבות] כולל נושא ההתבודדות ועוד' ,היום כבר אי אפשר למצוא את היער מרוב עצים ,אתה צריך לשמוע את ההזיות שיוצאות מפיהם של אנשים אינטליגנטים כדי להבין את גודל ה"בלבול" אני שמעתי ולי אישית קשה עם זה אפילו קצת מפחיד

    • כן, מאירה.
      כל מה שאת אומרת נשמע נכון.
      אבל כאן לא מתעסקים בשאלה, האם צריך לתקן מבפנים או לשבור את הכלים.
      בעלי התשובה מתארגנים ב"אדרבה", שעליה אני חולק באופן חריף.
      בעלי תשובה אחרים מתארגנים ב"ויהי אור", שהוא מפעל שאני מאוד מוקיר ומכבד.
      אחרים מוצאים את מקומם בהתארגנויות כמו "עם שלם" של הרב אמסלם.

      הכל לגיטימי והתוצאות אמורות לדבר בעד עצמן.
      אני מנסה להיות תלמיד של חסידי ברסלב, שאני לא מפקפק בהבנה שלהם וביכולת התפיסה שלהם את תורת ברסלב ואת הקיום הרוחני בכלל. יש לי אמונה עזה במלמדי, למרות שהם לא ממש מבינים בגיאוגרפיה או בהיסטוריה או בפיזיקה. אני מאמין שהם רואים נכונה את מצבו הרוחני של האדם ואת הראיה הזו אני מנסה לחלק כאן לאנשים, לא משנה מה הם, איפה הם נמצאים ומה הם עושים.

      גם להם יכול להיות חלק בברסלב, גם הם יכולים להיות מקושרים לצדיק. די לי בכך, גם ההפצה הזו גדולה הרבה ממידותיי.

  5. ערב טוב ,מותר לשאול למה אתה חולק על "אדרבה"? ובחריפות? במה הוא שונה מ "ויהי אור"? אשמח לתשובתך

  6. היי,
    קודם כל, מענג לקרוא!
    אבל קצת התבלבלתי, האם ההתבודדות היא ה-מעלה, לב הסיפור, ולמיטב הבנתי את שכתבת, אפילו גדולה יותר מתפילה?
    או שמא עוד משהו קטן שאפשר לעשות כדי להציל את נשמתנו…. כתשובתך למאירה:
    "כשמדברים על חיי משפחות של בעלי תשובה, עך קהילות של בעלי תשובה, כל הנושא הזה של התבודדות, אולי נראה קטן מאוד ואולי הוא באמת קטן מאוד, אבל גם זה משהו.
    פחות רלוונטי לדבר על אסון, או על מימדי האסון או על "איפה טעתה תנועת התשובה."?

    תודה וחג מואר:)

  7. צהריים טובים ,קראתי את הפוסט בעבר והסכמתי כמעט עם כל מילה ,מדויק ולדעתי יש מקום לפרסם אותו בכל מקום שלבעלי תשובה יש נגישות אליו ,לא זכור לי שראיתי אותו באדרבה ,לקיחת אחריות היא לדעתי הבסיס ולכן הביקורת הנוקבת על ה"חברה החרדית" הפיקטיבית מיותרת בעיקרון ,אבל רק תאורתית כיון שאנחנו בני אדם ולא מלאכים ויש קושי עם ההזמנה הגורפת והמטורפת של כנופיית המחזירים בתשובה לעולם המושלם של החרדים לדבר השם ועם האכזבה מהדחייה ובכלל ממה שהולך שם \כאן ,לא הבנתי למה הירחון הזה שלראשונה נותן אפשרות לאנשים לחשוב ביחד לא נראה לך לגיטימי ? מה הם אמורים לעשות ? לרבים מהם כבר יש ילדים "מוברגים" במערכת ,משרות תורניות ושיריון עבה של פחד ,אז למה לא? אשמח לתשובתך ,חנוכה שמח

    • זה טוב מאוד שיש ירחון.
      אני לא חולק על קיומו, אלא על דרך ניהולו.
      כפי שציינת בעצמך , את המכתב הגלוי שכתבתי להם, הם העדיפו שלא לפרסם.
      אני גם יודע למה הם לא פירסמו, בגלל שמאז שהוקמו , הם משחקים בנדמה לי.

      מצד שלישי, אני לא בעל תשובה, אז אין צדק שאני אתערב בעינייניהם.

תגובה

