העולם עוד לא ראוי


לפני שבועיים הלכתי עם חבר לפאב באלנבי. מקום מדהים , דרך אגב , הוא נקרא "פראג הקטנה" והוא מקום נעים וצלול . עם ריהוט נוח ומוסיקה מצויינת ולא רועשת והאנשים שהיו באותו ערב , היו מסוג האנשים שהיית רוצה לראות כשאתה מגיע לפאב ולא כאלו שאתה מתפלל שלא תתקל בהם.

היה ערב מקסים. המקום מומלץ בחום.

מה שכן , רציתי לציין לגבי המקום שהוא רחוק מאוד מלהיות כשר. מגישים שם בשחר חזיר במגוון צורות וגם בשר בחלב וכל הדברים האלו. לי זה לגמרי לא מפריע , אני חושב שבסדר גמור , אני לא מסתכל לאנשים בצלחת ואני לא רוצה שיסתכלו לי.

אם יש מישהו שחושב שאסור לי לאכול צ'יפס ולשתות קולה במקום כזה, אני אשמח להפנות אותו לבית הכנסת "תורה ויראה" בכיכר השבת , שם ימצא אנשים שיש לו איתם מכנה משותף רחב.

ברור לי לגמרי שעשיתי מעשה לגיטימי ואני לגמרי מתכוון לחזור עליו. מה שכן , לא הופעתי בפאב בצורתי האופיינית , כלומר עם כיפת גור ענקית וציציות כחולות שמטאטאות את האספלט. נראיתי יותר כמו הלקוחות האופייניים לחנויות של ספרים יד שניה, כמו אלו שאפשר למצוא באלנבי ובבן יהודה. טיפוסים לא ברורים כאלו, שכבר חמש שנים מדברים על איזה מאמר שהם רוצים לכתוב על הסתירה בין הקונספציות האקזיסטנציאליסטיות של אמיל זולא ואלבר קאמי.

אז אתמול הירהרתי בדבר ושאלתי את עצמי , למה לי להתחבא?
למה לא להכנס למקום שמוכרים בו חמץ וטריפות עם כיפה שחורה ויתר פריטי לבוש חרדיים?
יש לזה סיבה אחת טובה, אני שונא שהמלצריות אומרות לי "אתה יודע שלא כשר כאן?"
אבל אילו זו הסיבה היחידה , אי אפשר היה לנהוג לפיה, שכן עיקר התשובה , כך אומר רבינו הקדוש בליקוטי מוהר"ן תורה ו' , שישמע ביזיונו יידום וישתוק. זאת אומרת, אנחנו לא צריכים להמנע מנסיבות שבהן ידברו אלינו לא יפה. זו "יראה נפולה" , ע"פ תורת ברסלב , כלומר זה כשל תפיסתי בו במקום שנפחד מהקדוש ברוך הוא, אנחנו מפחדים מכל מיני מלצריות , אקסיות ומאבטחים של קניונים.

היראה הנפולה, מסבירה לנו בעצם , עד כמה התודעה שלנו "נפולה", , עד כמה אנחנו לא באמת מבינים את העולם.
זו סיבה אחת.
סיבה שניה, שאני לא מקבל בכלל, זו הסיבה של ה"מראית עין".
מה זאת אומרת "מראית עין" ? מישהו יראה שאני נכנס למסעדה לא כשרה ויבין מזה שמותר לו לאכול סלט שרימפס.
טוב , לגבי זה כבר אמר רש"י במסכת בבא מציעא שאין שליח לדבר עבירה, כלומר , לא ייתכן שהוא יאכל שרימפס ואני אהיה אשם.
חוץ מזה , מה לגבי ללמד זכות על כל אדם ואדם? אם אתה רואה מישהו נכנס למסעדה טריפה או לבית בושת , אתה צריך בכלל למצוא בו נקודות טובות וללמד עליו זכות , שהוא נכנס לשם כדי להשתין או שהוא אינסטלטור וקראו לו לתקן את המשאבה של המתזים, כדי שאנשים לא ימותו אם תפרוץ שם דילקה , חלילה.

אחרי שראיתי שאני לא מגיע כאן למסקנה חותכת בשאלה , נאלצתי לשאול את עצמי שאלה נוספת.
"האם הופעתי האורתודוקסית היא אמיתית , או שבעצם אני מציג את עצמי כיהודי דתי באמצעות כיפה וציציות , רק כדי להכנס בטיבעיות לשיעורים של רבנים ושלא יהיו פאדיחות לילדים שלי שלומדים במוסדות חרדיים והכיפה השחורה הזאת היא התחפושת האמיתית?"

מי אני באמת? שאלתי את עצמי.
אם אני אמיתי כשאני מגלגל עיניים בהתפעלות בשיעור חסידות במאה שערים , או שהאני האמיתי שלי נחשף בבארים אפלים בעיר החטאים?
האמת שאני לא יודע. אין לי תשובה.

אני רק יכול להזכר בקלף בזן טארוט של אושו שנקרא "פוליטיקה"

מה אנחנו רואים בקלף הזה?
אנחנו רואים נוכל אכזרי שהעניבה שלו היא נחש ארסי והנוכל הזה מציב מולנו מסיכה של פרצוף תמים ושליו.
אושו כותב לנו כאן דבר מאוד חשוב , גם המסיכה שאומרת "אני חבר שלך ואוהב אותך" היא שקרית וגם הפרצוף המרושע שמאחוריה ומניף , גם הוא מסיכה שקרית.
כל המסכות שיקריות , אומר לנו אושו , גם האניאק שבאמת מנסה לדפוק אותך, חי באשליה , גם הוא מסיכה גם הוא חי בשקר.

אני לא זוכר יותר מדי מהמסקנה הסופית של הקלף , אבל לי הוא הספיק בתור תשובה.
אני לא יודע מי אני באמת, אני רץ לשיעורי תורה ואני עולה לרגל ומשתטח על קברי צדיקים ואני אוהב את תורת ברסלב ואוהב את רבינו הקדוש ואני גם אוהב את "אחת שיודעת" ואת המסעדות על חופי הרצליה ואת הבדיחות בירחון "בלייזר" ומשחקי מחשב של בליזארד ואת "אנקת גבהים" ואת "כמעיין המתגבר" ועוד המון סרטים וספרים ותוכניות ומקומות שונים ומשונים.
ככה אני ואני לא יכול לדעת מהי המהות האמיתית שלי , ומי חוץ מאלוהים יכול לדעת את זה? אולי הצדיק שהוא שורש עץ הנשמות.

בכל מקרה , אני מתפלל להפוך לאדם טוב יותר. להיות סבלן יותר , להיות נדיב יותר. להיות אבא טוב ובעל טוב ולהיות מקושר לרבינו, עד כמה שאפשר ואני חושב שבזה אני ממלא את חובתי לאנושות, במידה שחובה כזו ישנה מאיזושהי סיבה.

בכל מיקרה , דיברנו על כיסויים ומסכות , אז ניזכרתי בצמד זמרות מאמצע שנות השמונים , צמד שנקרא Strawberry Switchblade , אולי אפשר לתרגם את זה ל"סכין התות הקפיצי". הייתי מכניס לכאן שיר שלהם , אבל נראה לי שהעולם לא ראוי לזה עדיין, יש לנו עוד הרגבה להתקדם עד שנהיה מסוגלים להאזין לזה.

מצד שני , הן עשו גירסת כיסוי מדהימה לשיר הקאנטרי בן האלמוות ג'אולין , שהושר במקור על ידי דולי פארטון שאמרה "אתם לא יודעים כמה אני משלמת כדי להראות כל כך זולה."
נקראתי מצחוק.

טוב יאללה, Strawberry Switchblade

חודש טוב, אם עוד לא אמרתי לכם.
נתראה אצל רבינו, בסוף כולכם תגיעו.

7 מחשבות על “העולם עוד לא ראוי

  1. אתה יצור מורכב.זה מי שאתה . ובטח לא מסתפק ויכול להתקיים בתוך תבנית ברורה – לשם הרבה מאוד אנשים רוצים להכניס בני אדם מורכבים שמבלבלים אותם או שטוענים כלפיהם- אולי תחליטו מי אתם? כאילו זה כל כך פשוט ! אני בעד להכנס לכל מקום שחשוב לך להגיע אליו ללא מסיכות ומי שיש לו בעיה שילך ויבדוק את עצמו. לגבי המראית עין- נראה לי שאתה מעט מתמם כי מדובר בהחטאה של הדיוטות שלא ממש בקיאים בהלכה והיה ויצפו בך יושב במקום כזה יקישו לוגית שזה בסדר. מזכיר לי שיחה הזויה שהאזנתי לה בפסח בג'ירף בנושא כשרות כשהמקום לא כשר כל השנה ועל אחת כמה וכמה בפסח – אבל למען האמת לא טרחתי להוכיח את האדם שהיה משוכנע שכנוע פנימי עמוק שהוא אוכל ארוחה כשרה לפסח כי נמנע מרוטב סויה.

    • אני אתייחס לסייפא בעיקר ,
      זה מדהים שאדם נמנע מרוטב סויה כדי לקיים את הפסח.

      זה לא נחוץ בכלל , סויה היא לא חמץ , אבל זה בדיוק הרעיון מאחרי הפסוק "אדם כי יפליא לנדור נדר."

      אדם שבא ומקריב רוטב סויה, זה דבר מופלא, זו אמונה מתוקה. זה "קרוב אדוני לכל קוראיו"

  2. יאללה איתך בן אדם,
    מתוק, זה מה שאתה…"אבל נראה לי שהעולם לא ראוי לזה עדיין…".
    אחרי הכל, מה אפשר לדעת באמת? כלום. גם לא מה יעלה בגורלה של שרה פייגא אחרי שהוריה יחזרו בשאלה… וברצינות,
    זה באמת מלמד עד כמה כף זכות היא העניין. מה העומק של המשפט "למד עצמך לומר "איני יודע"".
    לימוד כפול מרבינו.

    רק על עצמי לספר ידעתי, זה קצת בעייתי בעיני לא להקפיד על עניין של מראית עין, לא של מישהו אחר, אלא שלי. מה לעשות שהלבוש שלי מייצג פתאום את כל שומרי התורה והמצוות בעולם, ולא מעניין אותי ממש מה יחשוב עליי אדם, אבל אם זה גורם למישהו, בור עד כמה שיהיה, לחשוב שיש הנהגה שכזו בתורה, ובקיצור לעשות צחוק מהתורה, אז אני באופן אישי נמנעת מלהיות במקומות כאלה וכו'.

  3. טוב, מיתי,
    לבחורות זה יותר פשוט , אלא אם כן עברת לאפנת טאליבן.

    כאילו, גם אם את מגיעה לאלנבי עם גרביונים, מה שאני מקווה לטובת נשמתך שאת לא עושה , לא בהכרח יגידו לך "תשמעי לא כשר כאן".
    אולי יחשבו שאת סתם תיירת משונה.

תגובה

