ולמשתינים אל תהי תקווה


למען ההגינות , אני חייב לציין שאין זה המקום או המדור לבקר את ביטאון החרדלים "בשבע".
העיתון ההוא יוצא לאור באדיבות הרבנית מלמד שהיא אישה בעלת זכויות רבות ופעילות ציבורית ברוכה וענפה והעיתון עצמו משרת את קוראיו בנאמנות לא פחותה מזו של עיתונים מגזריים אחרים , שאין לי איתם דבר וחצי דבר ואין סיבה שאני אכתוב עליהם מטוב עד רע.
אבל מה שמשך את תשומת ליבי בגיליון האחרון של "בשבע" , הייתה המודעה הזו , שאמורה להיות קשורה לחסידות ברסלב, ולפיכך היא מעיניינינו.
ובכן זו המודעה,

ובכן, למי שמתקשה להבין את משוגות הגרפיקאי , אני אתן הסבר על המודעה. הרב קוק מופיע כשמש העמים , מתחתיו תמונת ננח מטומטם בהשתוללות ואי אלו קישקושי נחמן מאומן זוהרים, כנראה בתור אמצעי לזהירות בדרכים. השבת עצמה מתמקרדת בהופעת הרב הגדול "אופס אני גומר" אביתר בנאי ומאן דהו איתמר אלדר, שבדרך כלל מלמד בישיבת ההסדר אור עציון. מי שלא יסתפק במופע אומנותי , יוכל לשמוע הרצאות מסוללה נכבדה של מרצים מהוללים בתוכם הרב יהושע שפירא שליט"א , שהוא שכן מצויין ואדם משכמו ומעלה והלוואי שהוא היה ממקורבי רבינו, אלא שהוא דווקא נימנה על המתנגדים הבולטים לנסיעה לאומן ולכן לא ברור לי איך זה שהוא משתתף בשבת שעיניינה רבי נחמן.
עוד משתתף בשבת המקסימה שנקראת "אורות תשובה ונקודה טובה" , מין מחזיר בתשובה משונה , חובב  תיאוריות קונספירציה בשם הרב דניאל סטבסקי וגם אחד עמית קדם, שכותב ב"אדרבה" .

מה מפריע לי בכל הסיפור הזה? שככה מוכרים את חסידות ברסלב לאספסוף. כאילו מי שמיצג את חסידות ברסלב, זה המטורללים שקופצים במצתים, או אביתר בנאי או כל מיני אנשים שמתעסקים בשיווק חבילות תשובה למכנה המשותף הנמוך והקשר שלהם אל הנחל הנובע, הוא שהם מסוג הטיפוסים שבאים לבריכה כדי להשתין.

אני לא כולל בזה את הרב שפירא , שהוא מנהיג דתי דגול , באמת משיכמו ומעלה ואני רק רוצה להאמין שהוא לא בדיוק באיזו חברה הוא הולך להעביר את השבת.

אפרופו אנשים שכותבים באדרבה, קשה לי לוותר על האיזכור של עודד מזרחי , שפירסם השבוע ב"בשבע" סיפור מעורר פלצות על משפחת מתנחלים שוויתרה על טיול בסביבה "של מראות לא צנועים" ובתמורה אבי המשפחה , מצא את משקפיו אחרי שנכנס עם ילדיו לים סוער עם דגל שחור. אין לי מה להלין על המסרים החינוכיים שמקובלים על קוראי "בשבע" , אבל שוב מדובר על אדם שכותב גם ב"אדרבה" ואז מה אם ישנם שם כותבים גרועים יותר.

טוב, אנחנו סתם מתעסקים בשטויות , כשראש השנה קרב ובאוזנינו מהדהדת צעקתו של רבי נחמן "איש בל ייעדר". חשוב להגיע לאומן בראש השנה. גם ביתר השנה חשוב להגיע, אבל ראש השנה עולה על הכל.

תאמינו לי שאני מכיר את כל הבעיות , הטיסות מגעילות , והמגורים יקרים ולא נעימים ומסתובבים שם טיפוסים מפוקפקים וכן הלאה. אני יודע הכל, אני מהראשונים שצווחים על העיניינים האלו ואני חושב שאסור לשתוק ושצריך להוקיע את העארסים האלימים ואת מוכרי המזסון הגנבים והחמדנים ואת סוכני הנסיעות השקרנים , באמת אשפת אדם , הטוב שבהם לים.

עם כל זה, היתרון הרוחני שיש לעליה לרגל לאומן בראש השנה, הוא דבר שאסור לזלזל בו. הוא יכול לשנות חיים שלמים, לבצע העתקה של הנשמה למסילתה הנכונה.

ישנם אנשים שתמורת יותר מדי כסף , נותנים לכם את כל החבילה. זאת אומרת גם טיסה, גם לינה, גם אוכל. יובל דיין עושה את זה בטוח , גם "לב הדברים" לדעתי ויש עוד כמה. זה עולה הרבה , אבל אין השקעה יותר טובה , זו באמת השקעה בעתיד בטוח.

אתם לא חייבים לאהוב את האנשים האלו או להתחבר אליהם. גם להם זה לא אכפת, אתם מקבלים מהם שירות שהם מספקים ואני יכול להגיד לכם שיש אנשים שאני מכיר שנסעו עם יובל דיין בשנה שעברה ומאוד נהנו.

לא שהם ננחים כמו יובל , אבל זה לא משנה . אחרי שתגיעו לאומן תוכלו לשמוע שיעורים אצל כל מיני רבנים. הרב ברודי הוא מדהים , הרב טייכנר מוצלח מאוד , אפילו הרב ברנר נתן שם שיחה בשנה שעברה. שווה.

דבר אחרון,

כמו כל העולם הנאור אני מחכה לראות את הגרסה הקולנועית החדשה של זיכרון גורלי. האם יש סיכוי שמישהו יתעלה על הרפתקאות ארנולד שוורצנגר ושרון סטון במאדים?

שבוע טוב!

24 מחשבות על “ולמשתינים אל תהי תקווה

  1. כתבת מעניין ונכון על השימוש המעליב בר' נחמן והאמת שזה מעליב גם את הרב קוק בעצמו, השימושים הגרפיים השיווקיים האלה, בכל מקרה נשמע שהסיבה שאתה כ"כ מעריך את הרב יהושוע זה פשוט בגלל שאתה מכיר אותו ואת השאר לא, אז סבבה שתלכלך על אחרים (כאילו לא סבבה אבל זו דרכך) אבל כדאי קודם להכיר ולגלות שאולי גם אותם אתה בעצם מעריך..

    • יפה אמרת.
      את הרב שפירא אני אכן מכיר ואכן מעריך ולמרות היכרותי והוקרתי , שמשותפות לרבים אחרים, במפגיע לא הייתי מציב את הרב שפירא באירוע שעיניינו חסידות ברסלב וזאת מסיבות ברורות.

      מהיכרותי ומחוסר היכרותי עם יתר המשתתפים, לי לפחות ברור כי הרב שפירא שליט"א הינו הדמות התורנית הדומיננטית בכינוס הזה ודווקא מתוך ההערכה אליו , יש לחשוש מאוד משבת שכזו זמן קצרצר לפני ראש השנה, כשכל הלבבות הומים והברכיים רועדות בהתקרב יום הדין, בו כל מקורבי ברסלב נוהרים לחסות תחת כנפי הצדיק!

    • שלום דרול,
      אין לי מושג מי אתה אבל בחרתי כן להגיב לכל המחמאות שקיבלתי כאן ממך.
      אני מבין שאנחנו מתפללים ביחד באומן אז הייתי שמח אם במקום להכפיש את שמי בעילום שם היית ניגש אלי והייתי מספר לך קצת ממה שהיה באותה שבת ברמת הגולן ואולי גם נותן לך לשוחח עם חלק מהאנשים שהיו שם כדי שתבין עד כמה השבת הזו הייתה משמעותית עבור הרבה אנשים שנטלו בה חלק.
      אבל אתה כנראה מעדיף התנצחות בוטה ופוגענית מאשר בירור אמיתי של הנושא ולכן לצערי כנראה לא נזכה לדבר על זה…

      • סליחה.
        מה למעשה כתבתי עליך?
        "וגם אחד עמית קדם, איזה ניו אייג'י בעל תשובה, שכותב ב"אדרבה" מיני דברים שלשמחתי אני לא טורח לקרוא."
        זו הכפשה? זה מה שהעליב אותך?
        אני אשנה את זה. אין בעיה. יש לי הרשאות עריכה כאן.
        מה שאני מציע, זה לפני שניפגש באומן , אולי תאיר את עיני ואת עיני הציבור הקדוש, לגבי השגותיך על מה שנכתב כאן?
        תספר לנו על השבת, על התכנים, על המסרים וההדגשים ועל האווירה.
        אתה יכול גם להעביר גם עדויות ממשתתפים אחרים ואתה יכול לעשות את זה כאן ב"תגובות" ואתה גם יכול להעביר לי מכתב לכתובת הדואר של הבלוג drall@shoresh.org.il ולהרחיב את היריעה כרצונך.
        "מחוייב המציאות" דוגל במדיניות של במה חופשית.
        מה שאתה תכתוב אנחנו נפרסם ב"עמוד הראשון" שלנו, ללא תיקונים וללא השמטות.
        אנחנו נשמח לשמוע ממך ונשמח להגיב, כפי שאתה מוזמן להתייחס לתגובותינו, אם תהיינה.

        כך אנו נוהדים, בניגוד לכ"כ הרבה אחרים.

  2. אתה יכול לחסוך לעצמך את מחיר הכרטיס. הגירסה החדשה של זכרון גורלי פשוט מיותרת. יש בה קטעי אקשן שווים. אבל לא יותר.

  3. אביתר בנאי הוא נשמה גדולה ואמן בחסד. אדם שלא עוצם עיניו לא לטוב ולא לרע.
    אני לא חושב שזה שהזמינו אותו להופיע ביום עיון בינוני מינוס- מצדיקה פגיעה בו.
    בטח לא לפני ראש השנה (והרי תמיד אנחנו לפני- לא כך?)
    (בתקווה שאני לא גורר אותך לומר משהו מבאס עוד יותר)

    • אין לי עניין לכתוב כאן על אביתר בנאי , מה שמרתיח אותי זה שמציבים אותו ואת עמית קדם כ"נציגי חסידות ברסלב" מול הרב שפירא והרבנית, כי הרב שפירא הוא מנהיג ומגשים וגם גדול ובתורה , וכשאנשים יבצעו את ההשוואה הם יבינו מהר מאוד מי יוצר דרך רוחנית ומי הגיע כדי לעשות שמח ולכשכש בפונפונים.
      אם היו מציבים מול אביתר בנאי את סיני תור בתור נציג החרדלים , הייתי מאחל לכל הילדים לבלות יפה ומול הרב שפירא צריך להעמיד אישיות בסדר גודל דומה מחסידות ברסלב, ישנם כמה וכמה כאלו.

      • סבבה. אין שום בעיה. ואת טענתך הבנתי- רק שים לב שכתבת עליו.
        ואני לא צריך להגן עליו. הוא מסתדר יפה. וסתם ככה- ההופעה שלו שבה צפיתי גרמה לי להרהורי תשובה ברמה ששום רב לא יכול אפילו להתקרב אליהם.

        • אני מסכים עמך לגמרי.
          אנחנו לא מתווכחים כאן ולא התווכחנו.
          אני גם בטוח שהרבה אנשים אחרים התעוררו לעבודת השם בזכות ההופעות של אביתר בנאי.

          גם לי יש הרהורי תשובה מדי פעם.

  4. תראה, הרב סטבסקי מוערך מאוד בהרבה חוגים ונחשב סוג של רב'ה (לא שזה מקשר אותו לברסלב), ולפי מה שהבנתי הוא פשוט נשאר שם מהתוועדות ח"י אלול שתיתקיים ערב קודם.
    ודבר שני לא הזכרת בדבריך בכלל את הרב דב זינגר שהוא בהחלט ראוי להיקרא מחסידי ברסלב אף שהוא לא נימנה עם קהילת "אנ"ש" מהשול. אני עצמי שמעתי מפיו "שלכל אדם צריך להיוצ צדיק חי וצדיק מת, בשבילי הרב שג"ר הוא המת ור' נחמן הוא החי. מומלץ ליקרוא עליו קצת אדם חכם ביותר

    • הרב סטסקי אינו קשור או מקורב לחסידות ברסלב ולכן אין הוא שייך לדיון הזה.
      אני איני מתיימר להיות ועדת קבלה לחסידות ברסלב ולכן אל לי לשפוט את הרב זינגר. א אין לי מושג האם הוא מקושר לרבינו .
      אם כן, נכונה לו שבת מאוד קשה ומפרכת

  5. בתור תלמיד לשעבר של הרב יהושע שפירא, אני יכול לומר לך שהוא בהחלט חי ונושם את רבי נחמן. קפוץ לישיבה ותראה – שיעורים שלו בסיפורי מעשיות, בליקוטי מוהר"ן. השיעור שהוא חוזר עליו הכי הרבה, בפרט בימי אלול, נקרא "מעט טוב", שכל כולו סובב סביב אזמרה.
    אז נכון שהוא יונק גם ממקורות אחרים, ומעדיף שאנשים יישארו בארץ ישראל, אבל זה לא הופך אותו לנציג של הרב קוק ולא ברסלב – הוא בקי בשניהם וחי את שניהם.
    מלבד זה מאוד לא נהניתי מההתייחסות לשאר המרצים. לאביתר בנאי (שנמצא שם על תקן זמר כולא) אתה מזכיר מעשיו הראשונים. את הרב סטבסקי אתה פוסל על סמך עניינים צדדיים, ואת עמית קדם אתה פוסל אפילו בלי להכיר.
    מה שכן, דבר אחד נכון – הגרפיקאי עשה עבודה לא משו.

    • דוד , נשבע לך שבנסיבות נורמאליות הייתי צולב אותך בשמחה ומברך על כל מסמר.
      אממה, שבוע וכלום לפני אומן , בכל זאת יש אצלי את יראת החטא ואת הכבוד יום הדין ואני נזהר בלשוני ובמחשבותיי.
      אם אתה באמת חושב שהרב שפירא שהוא חלוץ מרכזי בתנועת המתנחלים – גרעינים תורניים – חרדל"ים הוא מישהו שהוא חי ונושם את רבי נחמן , יבושם לך. אני סבור שהרעיון מגוחך ואת התואר לא הייתי ממהר לתת גם לרבנים שנולדו בשול על הברכיים של רבי שמואל שפירא. ישיבת רמת גן היא מאה אחוז מרכזניקית ויש לה כל מיני סוגי מייק אפ אופנתיים שחלק מהם בעלי קונספציה עיצובית חסידית כזו או אחרת. כך או כך , החרד"ל במקומו מונח והדיון בו אין מקומו פה. רק שתדע בברסלב האמיתית מתעסקים הרבה יותר ב"איה" , מאשר ב"אזמרה".
      יש לי עוד הרבה דברים להגיד בנושא, אבל אני לא רוצה ליצור רושם מוטעה של זילזול ברב שפירא. הוא אדם גדול, הוא משכמו ומעלה. אני יכול להצטער על זה שהוא לא נמנה על המקושרים לרבינו, אבל זה לא ישנה את המצב.
      סטבסקי הוא לא מאנשי ברסלב. הוא משתולל ביוטיוב ומכנה אנשים בשם "סטרא אחרא גמור" , נקסט.
      לגבי עמית קדם, מאיפה לך שאני לא מכיר אותו, אולי אני מכיר אותו עד כדי כך שאני יודע שהוא מ"שדה צופים" ועם "שדה צופים" אני נמנע מלהסתכסך לפני ראש השנה, כי אני בונה על המניין שלהם בתקיעות.
      שנה טובה.

      • אחח. איזה כריש נחמד. אבל אתה לא חושב שיכאב לו עם כל המסמרים שתקועים בי?…
        לגופו של עניין, אני לא כל כך יודע מאיפה להתחיל. האם רבי נחמן הוא כל כך צר שרק מי שמוגדר בעיני דרול "מקושר לרבינו" ראוי לדבר עליו ועל תורתו? האם ההשפעה שלו אינה יכולה להתפשט במעגלים רחבים יותר? להיות חסיד ברסלב זה הכל או כלום?
        ואם מישהו מעז להיות חרד"ל, או ניו אייג', או חובב קונספירציות, וגם לינוק מרבינו, כל מה שאפשר למצוא שם זה רק דברים שליליים? אין אפילו מעט טוב?
        לי נראה שיכול לצאת הרבה טוב מהשבת הזו שפורסמה כאן – אפילו אם לא ידברו שם רק על רבינו. ומי יודע, אולי כמה אנשים יתחילו שם דרך שתוביל אותם להיות עוד יותר מקושרים.
        אני קורא את מה שאני כותב וחושש שאני סתם משחית מילים. מנסה לדמיין איך תגיב ומבין שאני בכלל לא מבין אותך או את רצונותיך. האם הביקורת שכתבת כאן היא בגלל שחשוב לך הדימוי של ברסלב? חשובה לך נפשם הרכה של המשתתפים בשבת הזו? אתה סולד מגרפיקה גרועה? אתה חושב שאסור שיהיו ימי עיון פחות ממושלמים בעולם? אתה רוצה לבדל את עצמך מכל הדברים המזויפים שמסביב?
        דרול, מה בעצם אתה רוצה?

        • מה אני רוצה?
          אחוזה בטוסקנה ואחוזים באפל ושמישהו יממן לי ולבן שלי שיט תענוגות ליפאן ולאיסלנד וגם מנת האגן דאז בטעם וניל עוגיות בגודל של הראש שלך.

          זה מה שאני רוצה וזה לא כל כך קשור לעינינינו.

          בוודאי שכל אחד יכול להנות מאור הצדיק. גם מרכזניק, גם יפאני , גם אבורג'יני , אפילו ניאו נאצי באוסטריה יכול לקבל על עצמו איזו תקנה מספר המידות או מליקוטי עצות ואז בוודאי שהוא מקושר לצדיק ומקבל את השפע מבחינת פנים כמו שמבואר במ"א.

          זה טוב מאוד וזה תיקון העולם וזה בחינת קבלת השפעה מהצדיק מבחינת אור ישר וזה לא חסידות ברסלב. חסידות ברסלב זו כבר מדרגה אחרת זה בחינת אור חוזר, כלומר שהאדם מתניע בעצמו תהליך נפשי שמשתף פעולה עם הצדיק בעולם. זה כבר לא מצב פאסיבי , אלא מצב אקטיבי וזו מדרגה שאדם נלחם כדי להתייצב בה כל חייו.

          במדרגה הזו, כבר תפיסת הרב קוק ותורת ברסלב סותרות לחלוטין מבחינה דתית. זה כמו הדת ההליניסטית מול האיסלם , לפחות אחד מהם , לא יכול להיות נכון.

          אני כותב את זה להשכלה הכללית שלך , זה לא כל כך קשור לשבת ההיא.
          בקשר לשבת , כן היא רעה ומיותרת , מוטב שתתבטל מאשר תתקיים ואני אגיד לך למה.
          בשבת הזו מציבים את אוניית הדגל של המרכזניקים מול אנשים שאני לא יודע עד כמה הם שייכים לדעתם לברסלב וגם אם מישהו מהם שייך, אז בוודאי שהם לא מנהיגים מרכזיים ולא תלמידי חכמים מובהקים ואין להם סיכוי להתמודד מול הרב יהושוע שפירא שליט"א.

          ובוודאי שעכשיו באלול כשמתחדדת המחלוקת המעשית המובהקת בין מרכז לבין חסידי ברסלב על עניין הנסיעה לראש השנה לצדיק, זה לא הזמן למפגש כל כך לא מאוזן.

          ואני אגיד לך יותר מזה. הגרפיקאי של המודעה מצויינת כי כל מי שילך יקבל בדיוק את התמונה שמוצגת במודעה , מצד אחד הרב קוק כשמש הבריאה ומצד שני ברסלב כמטומטמים עם פונפונים. זו בדיוק הסיבה למה השבת הזו כל כך גרועה.

          אני לא מאמין שצריך לפחד מעימות. אנחנו אנשים תרבותיים , גם ברסלבים וגם מרכזניקים , אבל אם אתם רוצים להביא למפגש עוקר הרים כמו הרב שפירא, תביאו מולו את אחד מפטישי ברסלב , את הרב ששון , או את גודולבסקי או את הרב טייכנר , יש עוד הרבה. כך ראוי וכך הגון.

          בברכת שבוע טוב.

          • אני מצטרף כמעט לכל הרצונות שלך, אבל האגן דאז? אם כבר אז בן אנד ג'ריס, וגם זה רק בשעה"ד כשאין אלדו בסביבה.
            בעיניי תפיסת הרב קוק ותורת ברסלב לא סותרות לחלוטין (ובכלל קשה לי לצייר שתי תפיסות יהודיות סותרות לחלוטין), אבל לא נראה לי שאשכנע אותך – אתה בדרך כלל מעדיף לחדד פערים.
            מה שכן, אני די בטוח שבשבת העיון הזו, הרב יהושע ייצג את הצד של ברסלב יותר טוב משהוא ייצג את הצד של הרב קוק. הוא פשוט פרובוקטור כזה: מול חרד"לים הוא ידבר חסידות, ומול ברסלברס הוא ידבר הרב קוק. אתה יכול להיות סמוך ובטוח שברסלב לא יצאו משם כמטומטמים עם פונפונים, אלא כמי שיש להם להציע משהו שאין באמתחת הרב קוק.
            ואדרבא, אם תביא לשם את "אחד מפטישי ברסלב", שמדבר בשפה אחרת לגמרי עם עולם מושגים לא מוכר, דווקא אז גדולה הסכנה שיהיה קצר בתקשורת, ואנשים לא יבינו מה האיש הזה עם הפונפון (האמיתי או המטאפורי) רוצה לעזאזל.

            • הוויה רוחנית נרכשת בעמל, נרכשת בדם.
              הזן בודהיסטים רוכשים אותה כשהם מסתכלים על קיר במשך שנים, עד שהמושגים שלהם מתפוררים,
              המקובלים זוכים בה באמצעות תרגול וצומות ועבודה של עשרות שנים בעבודות פיזיות עלובות כמו סנדלרים , עובדי דפוס, עובדי ניקיון וכן הלאה . (ד"א , זה הזמן לציין באמת שכל לימודי קבלה בישיבות המקובלים סטייל "אש התמיד" ו"שער הסוד" , לא שווים גם לכפרות)
              המתבודדם הסופיים זוכים להוויה רוחנית בזכות זה שהם מבצעים תרגילים פיזיים מפרכים וישנים תחת כיפת השמיים במשך חודשים ויוצאים למסעות רגליים בישימון של הרי מרכז אסיה.
              ההינדו נוטשים את בתיהם ומקצועם ומשפחתם ויושבים על מסמרים ומרעיבים את עצמם ושוהים עד הצוואר במים מטונפים.
              הדאואיסטים שכאילו מאמינים ב"קל זה נכון" מוותרים על רכוש ועל בית ועל ביטוי עצמי ועל כבוד וזכות דיבור ועל מעמד ועל תחביבים.
              גם לנו חסידי ברסלב, יש את החרא שלנו, התבודדות וביזיונות ומקווה קפוא וקימת חצות ותיקון הכללי והעלם אחד והקאות בפורים והאמת שמצבינו יותר גרוע משל כולם , כי רבינו אמר לנו תהיו בקיאים ברצוא ושוב שזה חידוש עולמי. עד רבינו ,כל העולם הכיר רק עבודת השם ברצוא. את הסיפור של עבודת השם בשוב שמעתי בפעם הראשונה מטיואר , אבל רבי נחמן מברסלב הקדים אותו במאה שמונים ומשהו שנה.

              בקיצור, הוויה רוחנית נרכשת בדם.
              גורודייף מסביר את זה בפירוט לאוספנסקי בפרק השלישי של "חיפוש אחרי המופלא", ספר שקריאתו היא בין הסעיפים הראשונים ברשימת מאה הדברים שחייבים לעשות לפני שנוגעים ב"ליקוטי מוהר"ן".

              לחסידי ברסלב, ישנה הוויה רוחנית, הם זכו בה.
              הרעיון שמרכזניק יצליח "לחקות" חסיד ברסלב , הוא מופרך כמו הרעיון שמרכזניק יצליח לחקות לבראדור ולא משנה כמה המרכזניק מוכשר וחכם. זו הוויה אחרת, זה אורגניזם פסיכופיזי שונה.

              נכון,
              אני הייתי בזמן שהביאו את הרב אברהם צבי קלוגר שליט"א לישיבת רמת גן http://www.youtube.com/watch?v=NAIYzsUPXS8
              ונוצר שם באמת דו שיח של חרשים כשהרב מנסה להסביר את חשיבותה של התפילה , בעוד הקהל דורש בכך שהוא יכיר במרדכי אליהו כצדיק הדור.

              אבל הרב קלוגר הוא באמת איש אלוקים קצת מופנם ומהורהר ולא כל חסידי ברסלב כאלו. יש גם רבנים שדגו בעלי תשובה במים עכורים מאוד. אני בטוח שהם יסתדרו גם עם האוכלסיה של מדרשת הגולן.

              • דרול שלום לך אני מאוד אוהב את ליקוטי מוהרן ואעשה הכל כדי להבין אותו קצת יותר .לגבי הספר שציינתהשצריך ללמוד לפני ליקוטי מוהרן האם זה לא נקר
                א חכמות חיצוניות? תודה מראש

              • החלק החשוב בספר, הוא חלק סיפורי, הוא לא מתיימר להיות חוכמה ובחלק הזה, הסיפור מגדיר לראשונה ובאופן בהיר ומדוייק את דמותו של המחפש הרוחני ואת המפגש שלו עם המורה.

                כדי להבין את ליקוטי מוהר"ן אתה צריך לבנות כלים. זה אינו ספר שאתה קורא ולומד כמו תיאוריה לנהיגה.

                התהליך הוא הדרגתי, ככל שאתה מבין את עצמך יותר, תבין יותר את תורת ברסלב, ו"חיפוש אחרי המופלא" הוא ספר מדהים להבנה עצמית.

תגובה

