בחצר האחורית


השאלה של איציק מהפוסט הקודם , גרמה לי להציץ בחצר של ליקוטי מוהר"ן, מתחת לעלי שלכת וללוחות פח גלי, שומרים כאלו דברים, שלא נועדו ללקוחות הסופרמרקט של ברסלב, וגם לא מיועדים לנשמות ילדותיות הלוחצות על כל כפתור בתזזית.
מצאתי שם כמה דברים, לאו דווקא כהאלו שחיפשתי, והנה מתוכם משהו שהיה אמור לגרום לי כאבי בטן תוך כדי שינה, אלמלא הייתי כזה חזרזיר.

אִם רְצוֹנוֹ חָזָק מְאד לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְלַעֲבד אוֹתוֹ, רַק שֶׁקָּשֶׁה לוֹ לִשְׁבּר תַּאֲווֹת גּוּפוֹ
אֲזַי עַל יְדֵי הִתְקָרְבוּת וֶאֱמוּנַת הַצַּדִּיקִים, הוּא בְּחִינַת אֲכִילָה, וְנֶאֱכָל לְהַצַּדִּיק, הַיְנוּ שֶׁנִּתְהַפֵּךְ לְמַהוּתוֹ כַּנַּ"ל
אַךְ אִם אֵין רְצוֹנוֹ כְּלָל לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם, לא יוֹעִיל לוֹ שׁוּם הִתְקָרְבוּת לְצַדִּיקִים
וְהוּא בְּחִינַת מָזוֹן שֶׁאֵינוֹ נִתְהַפֵּךְ לַנִּזּוֹן
כְּגוֹן אִם אוֹכֵל אֲכִילָה שֶׁאֵין הַטֶּבַע סוֹבֶלֶת אוֹתוֹ
אֲזַי אֵינוֹ מִתְעַכֵּל וְאֵינוֹ מִתְהַפֵּךְ לַנִּזּוֹן, רַק הַגּוּף מֵקִיא אוֹתוֹ
כֵּן הוּא בְּחִינָה זוֹ מַמָּשׁ
כִּי אֵינוֹ. נֶאֱכָל כְּלָל לְהַצַּדִּיק, אַף שֶׁמְּקרָב אֶצְלוֹ
כִּי הַצַּדִּיק אֵינוֹ יָכוֹל לְסָבְלוֹ, וּמֵקִיא אוֹתוֹ
וְהוּא בְּחִינַת הַכָּתוּב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל: "כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי"
דְּהַיְנוּ שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לְסָבְלוֹ לִהְיוֹת נֶאֱכָל אֶצְלָהּ שֶׁיִּתְהַפֵּךְ לְמַהוּתָהּ
רַק הִיא מְקִיאָה אוֹתוֹ

ליקוטי מוהר"ן קכ"ט

מצמרר.

תיכף ניתייחס לזה.

אתם בטח ראיתם את המאמר המצמרר הזה:
אני מעדיף לא להכנס לסיבות האפשריות שגרמו לאדמו"ר למצוא את עצמו בחדר אחד עם אישה ערומה שאינה אישתו , במקרה הנדיר שלא מדובר בנינתו בת החודשיים שהוא התנדב להחליף לה חיתולים, אחרי שאמא שלה הלכה לישון.
מניסיוני עם נשים ערומות , אני יודע שהסיבות לשהות במחיצתן ברורות דיין.
אני שואל את עצמי, באיזה תירוץ יצליח האדמו"ר להחלץ מהתסבוכת?
והעצה שלי, למרות שאני ממש לא במדרגה לייעץ לאדמורים , זה פשוט להתיר את העניין.
טכנית, זו בטח לא בעיה, אפשר להסתמך על ראבי"ה שגורס בעניין ערווה, שמה שממילא נראה , הופך להיתר, או אולי לפי מהר"ם שיף, שהבדיל בין נשים מוכרות לנשים לא מוכרות. בקיצור, מי שרוצה להתיר, אין בעיה אפשר להתיר כמעט הכל.

מה שמחזיר אותנו לרבי נחמן מברסלב, שאומר לנו דבר איום. מי שלא רוצה לעבוד את השם, לא תעזור לו אפילו ההתקשרות לצדיקים.
ויש על זה שאלה, בכל תורת ברסלב, הרי למדנו שההתקשרות לצדיק פותרת את כל הבעיות.
גם את החטאים, גם את ההירהורים, גם את המידות – אמנם מדובר בבעיות מאוד הרציניות – אבל סוף כל סוף עתידה ההתקשרות לצדיק, להציל את האדם בסופו ששל דבר.
זה הרי גם תוכן ההבטחה המפורסמת על אומן, שרבינו הקדוש לקח שני עדים והחתים אותם על ההצהרה שלו, שמי שיבוא אל ציונו הקדוש, יתן צדקה ויגיד את התיקון הכללי, רבי נחמן יבוא בעצמו וישלוף אותו מהגהנום. זו הבטחה מאוד ידועה, והיא הפכה להיות אחת מהסיבות העיקריות שאנשים מגיעים לאומן.
כל זה טוב ויפה, עד שבאים ליקוטי מוהר"ן ומאתגרים אותנו בפרק קכ"ט. פתאום כבר לא מספיק להיות מקושר לצדיק. צריך גם לרצות לעבוד את השם, אחרת הצדיק לא יכול להתחבר אליך, גם אם שניכם רוצים.
האמת שההסבר פשוט, המהות של הצדיק היא עבודת השם, המהות של הצדיק היא דבקות והתמסרות. זה סוד כוחו.

העולם שבחוץ הוא אנטרופי. הוא התפרקות , נפילה והתמוססות. הכוחות הנפשיים שלנו מציבים אותנו תמיד מול האנתרופיה של העולם. אנחנו רוצים לגדול , אנחנו רוצים לחיות לנצח , אנחנו להיקשר ולקשור אל עצמנו חפצים ובני אדם ורעיונות. אנחנו במלחמה ניצחית שסופה ברור כיוון שהעולם הרבה יותר חזק.

כוח המשיכה שאנחנו מפעילים על כדור הארץ , זהה לכוח שכדור הארץ מפעיל עלינו, רק שבכוח הזה לא מזיז לכדור הארץ, בעוד שאותנו הוא יהרוג בקלות. נפילה של עשרה מטר וזהו זה.

כאן בא הצדיק. הוא שובר השיטה, את האקציה והריאקציה ואת כוח המשיכה.
זה לא מדוייק להגיד שהצדיק מתנגד לצורת ההתנהלות של העולם. הצדיק סותר את האופן בו אנו מבינים את העולם ואת הצורה שבא המיינד-אגו שלנו מנהל יחסי גומלין עם האנתרופיה. מה שאנחנו מעדיפים , הצדיק מתעלם ממנו , אבל הוא נוצר את אותם דברים שאנו משליכים מאחור.

נשמע מוכר? זה הטאו טה צ'ינג.
אוקיי, אז הוא אשר אמרנו, המהות של הצדיק מתנגדת ליחסים שלנו עם האנטרופיה ומכאן אנחנו יכולים להבים שהיא מתנגדת גם כן לסיום הטראגי של הקיום האנושי, כלומר לניצחון האנתרופיה על האדם.
מכאן אנו יכולים להבין באופן סכמטי איך משפיעה עלינו ההתקשרות לצדיק, היא מוציאה אותנו מאותו תהליך של מלחמה באנטרופיה ומעבירה אותנו למקום שבו האנטרופיה בכלל לא קיימת.

מה הכוונה כאן?
זה לא שההזדקנות לא קיימת או ההתפרקות לא קיימות, אבל התופעות האלו הופכות בסך הכל לתופעות לוואי. הן לא עיקר העניין , כי הן לא מעניינות את הצדיק. הצדיק מנסה להדבק באלוהות , להתמסר לה. הוא לא מנסה להתעשר או להתפרסם ולכן המלחמה נגד הנשייה , לא ממש נוגעת לו.

כך שבזכות ההתקשרות לצדיק, אנו נולדים למעשה מחדש, בעולם האחר, עולם שאין בו מוות , עולם שאין בו ניוון והתפרקות, עולם ניצחי – מחוייב המציאות.

מה הבעיה כאן? אומר לנו רבינו בתורה קכ"ט שבלי שרוצים לעבוד את השם, זה לא יכול לעבוד.

למה? כי אתה לא יכול להתקשר חצדיק בלי לנוע איתו. ברגע שאתה נע לכיוון אחר, אין אפס, הוא נוסע לתל אביב ואתה לעפולה – אתם נפרדים והתנועה של הצדיק , הכיוון שלו הוא עבודת השם.

זו באמת הבעיה.
גם אני כמו כולם, בדרך כלל לא ממש חושב על עבודת השם.. אני חושב על כסף ועל כבוד ועל עוגות קצפת ועל נשים ערומות, כן, בדיוק כמו האדמור ההוא, זה לא משהו חריג.

הרצון לעבוד את השם, הוא המפתח. הוא מילת הקסמים שיכולה לגרום לנו להתקשר לצדיק באמת ולנוע יחד איתו, סוף סוף ללא פחד.
אני לא אומר שזה לא קורה בכלל. יש רגעים כאלו והם נדירים, כשהם מתרחשים, ההתקשרות לצדיק זוכה למשמעותה האמיתית והמסע מתחיל.

בכל מקרה , אני מציע לכבוד הרב ,שאם כבר להסתכל על נשים ערומות, אז להעדיף את הדוגמנית ההולנדית אנה מארי גודארד.

אפילו בפלייבוי אמרו שהיא משהו מיוחד.

3 מחשבות על “בחצר האחורית

    • ואני הייתי משהה קצת את החבטה. הרי כל מי שמקשר עצמו וודאי התעורר בו הרצון להתקרב ולעבוד קטן או גדול מודע או לא. קטונתי, אך להרגשתי רבנו ידע מי עתיד להתקשר וזו התורה נועדה לעורר לחזק ולהגדיל את הרצון הזה. כי לא ידח ממנו נידח ולא קיימת אפשרות אחרת.

      אלא שכן, נשאר הפרט הקטן הזה – המדמה – שלא פוסח על רבים וטובים מתוך ומחוץ וליד ברסלב לפיו טיסה, פרוטה ותיקון אחד ודי. וגם בזה ובהם התורה הזו מטפלת. עניין של איזון.

      הכל טוב ולא במהרה ננטש.

      ותודה לדרול על חלקו בתחזוקת הזכרון.

      שבת שלום

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s