במקום נספח מוסרי


חצות.
הרבה אנשים בברסלב , דיברו על תועלת המנהג לקום בלילה ולעשות תיקון חצות.
כמובן, גם רבינו דיבר על זה בליקוטי מוהר"ן תורה נ"ד ותורה קמ"ט ואם תקראו בויקיפדיה על ברסלב, תראו שנושא קימת חצות הפך לאחד מהסמלים של חסידות ברסלב והפרקטיקות המרכזיות שלה.
מה הרעיון המסתתר מאחורי ה"תיקון חצות" הזה?
כאילו, מה אכפת לי בעצם שבית המקדש נחרב?
אני באמת כל כך רוצה קורבנות? ברור שלא.
יש לי תאווה לתת תרומות ומעשרות לכוהנים וללוויים?
יש לי תאוות רבות, אבל זו דווקא לא נמנית עליהן.
אז מה?
אומרים "גלות השכינה" , אומרים "נחלתינו ניתנה לזרים" אומרים הרבה דברים שקשה לנו להרגיש ולכן ניתן דוגמא.
נגיד אתה גבר בגיל מאוד הורמונלי 17 , נניח ויש לך חברה מקסימה שאתה מת עליה ואתם כל הזמן ביחד ואז, יום אחד היא אומרת לך "זהו זה, אני עם ההוא" ומול היניים שלך היא הולכת לאיזה מישהו.
זה בדיוק מה שדניס ריצ'ארדס עשתה לדיוויד קרומהולטס ב"אהבה אפלטונית" .

אמנם הוליווד דאגה לסדר לו את מילה ג'ובוביץ' להמשך הסרט, אבל לא תמיד ניתן לסמוך על הוליווד שתדאג לכם בסיטואציה דומה.
בקיצור, מדובר בהרגשה ממש מחורבנת. יש אנשים שבא להם להרוג את עצמם, יש אנשים שבא להם להרוג מישהו אחר.
לכן עושים תיקון חצות, כי החורבן של בית המקדש הוא חורבנו האישי של כל אחד מאיתנו ואותו אנחנו באים לתקן ב"תיקון חצות". עכשיו , למה זה פועל דווקא בחצות?
אומר רבינו כך: (ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה קמ"ט)

חֲצוֹת לַיְלָה אָקוּם לְהוֹדוֹת לָך עַל מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶך
חֲצוֹת הוּא מְסֻגָּל כְּמוֹ פִּדְיוֹן, כִּי הוּא הַמְתָּקַת הַדִּינִים
וְזֶהוּ, עַל מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶך
הַיְנוּ שֶׁצֶּדֶק גּוֹבֵר עַל מִשְׁפָּט
הַתִּקּוּן לָזֶה, חֲצוֹת לַיְלָה. אָקוּם.
וְעִקַּר חֲצוֹת הוּא תָּמִיד אַחַר שִׁשָּׁה שָׁעוֹת מִתְּחִלַּת הַלַּיְלָה

מה הכוונה כאן? אומר רבינו הקדוש שהכל מתחיל בחצות. העולם מתחליל , הבריאה מתחדשת ולכן זה הזמן לתקן , זו ההזדמנות לסדר את הדברים שילכו בדרך הנכונה. כך בדיוק כתוב בטאו טה צ'ינג פרק ס"ד "עשה דבר בטרם יתגשם, הסדר דבר בטרם יסתבך".

כמו שכבר אמרו חכמים, בלי הכשרה זן בודהיסטית מעמיקה, הסיכוי להבין את תורת ברסלב, הוא סיכוי קלוש.
אתם בוודאי יודעים שאני כל הזמן מקלל את החסידים הטיפשים והנבערים שבשבילם חסידות ברסלב זה גידול פיאות למרחקים ארוכים, "שמירת העיניים" וכל השטויות האלו.
אני באמת שונא אותם אבל זה לא בגלל שהם לא בסדר. אילו לא הייתי זוכה להכשרה רוחנית רבת שנים, מה הייתי יכול להבין בעצמי? צריך להבין את האנשים האלו. אף אחד לא הסביר להם על המשמעות הרוחנית של רגשות , אף לא לימד אותם לצפות בהתנהגות של עצמם. לא לימדו אותם, אז הם נופלים לכל מיני טימטומים ומקשיבים לכל מיני נוכלים.
בדיוק דיברתי עם אחד מגדולי רבני ברסלב על הנושא הזה של לימוד כף זכות והוא אמר דבר מדהים.
כדי לדון את מישהו לכף זכות , לא צריך להסכים איתו.
אפשר פשוט להגיד "אילו הייתי בא מאיפה שהוא בא או יודע את מה שהוא יודע, בוודאי שהייתי חושב כמוהו"
אני אתן לכם דוגמא.
פירסמתי את התמונה הזו מהחתונה של בנו של הרב ברנר
אתם בוודאי לא תאמינו לי , אבל היו אנשים שבאו והתלוננו שפירסמתי תמונות לא צנועות מהחתונה.
גם על האנשים האלו צריך לדון לכף זכות.
הנה אני אעשה את זה.
אילו היתה לי התבונה של האנשים האלו והנימוס של האנשים האלו וזכות האבות של האנשים האלו, בכלל לא הייתי בנאדם. הייתי חזיר הפיל או חזיר יבלות או משהו ולכן לאנשים האלו ישנה זכות גדולה מאוד, שהם בכל זאת בני אדם ויכולים לחזור בתשובה או לכל הפחות לתרום אברים.
הנה , חצות , וכבר מלמדים זכות.

נכון שהיינו צריכים לדבר על נספח מוסרי?
זוכרים את הפוסט על הרב פנגר?

שכחתי שם בכלל לכתוב את הנקודה העיקרית שהיא ההבדל בין עורך דין שמשקר לבין רב שמשקר.
אם אנחנו מלמדים זכות , אין הבדל. כל אחד צריך להתקיים, להתפרנס ולהצליח בעיסוק שלו.
נכון?
גם למחזירים בתשובה מקצועיים, ישנן התחייבויות או משפחתיות או ציבוריות , אז הם מלטשים את המציאות, כדי שזה יסתדר להם טוב יותר בהצגה.
אבל האמת שיש הבדל.
עורכי דין, פירסומאים , עיתונאים וכן הלאה – אף אחד לא מאמין להם.
לרב עם זקן וחליפה מאמינים יותר.
למה מאמינים לו יותר? כי רוצים להאמין לו , כי רוצים להאמין שקיים עולם טוב יותר, שקיימת מציאות נעלה יותר , רוחנית יותר, נשגבת יותר.
מאמינים לו , כי כל אחד מאיתנו רוצה לדעת שהוא יוכל לתקן את החורבן , שיש לו סיכוי וגם אם הוא רחוק וגם אם הוא חוטא וגם אם הוא דפוק לגמרי, בכל זאת יש לו סיכוי לקום פעם אחת בחצות ולהתחיל לכתוב את החיים שלו מההתחלה.

נאמאסטה כולם.

יאללה למקווה.

 

9 מחשבות על “במקום נספח מוסרי

  1. נחמד הפוסט הזה, אני אוסיף מנקודת המבט שלי פרללית לברסלב: גלות השכינה יכולה להיות משולה/בהשאלה/מטאפורה לעירות או לעצמיות האדם שנסתלקה לה לבורות ושיכחון איום, שיעבוד לכוחות הטבע ללא חירות.

    ועכשיו לעניין חצות הלילה: בפילוסופיה הסינית מדובר על שעות הלילה כשעות ייניות ואם נמשיל זאת לחיי נבט או זרע זה השלב בו נמצא הזרע במעמקי האדמה ניזון ממנה ומרגיש בהוויתו כי קיים אור אי שם למעלה ואליו שואפת נפשו וכל מעודו ומתחיל לאט לאט את דרכו למעלה לחיי נבט.
    למה דווקא בחצות?! בין השעות 23-3 בלילה שיא החלימה – אלו השעות של האיברים המזוהים עם "אלמנט העץ" רוח ה-HUN (האיברים כבד וכיס המרה) היצירה, החזון, ההשראה והתכנון קדימה, אלו האיברים הנותנים את הכח למעשה לפריצה קדימה.

    • בחסידות מנסים לחשוב "אינטראקטיבית" ולא מדיטטיבית , למרות שאם הייתי בודהיסט סולפסיסט , הייתי מגיע לאותה מסקנה כמוך לגבי גלות השכינה.

      אתה יודע על סינולוגים שקמים חצות , כי לי אמרו שבבודהיזם הטיבטי, קמים בדיוק אחרי האשמורת השניה , כלומר בערך ב2 או 3 לפנות בוקר.

      • לא מכיר אישית סינולוגים ולא יודע מתי הם קמים, אבל הנוהג לקום בשעות שלפני הזריחה קרי בין 3-5 היא אנרגטית למטרה אחרת: בשעות אלו האנרגיה במיטבה במרידיאן שעובר דרך הריאות זמן מעולה למדיטציה ולתרגילי פרנאימה.
        למעשה מי שער בלילה יכול להרגיש בצורה חזקה את מעבר האנרגיות מהחזון והיצירה והעוצמה הפנימית לעבר ספציפית בית החזה שנפתח והצ'י שמתווסף לגוף בשעות אלה כאילו הגוף מכין עצמו לקראת ההתעוררות.
        נאמר כבר שמי שרוצה ללמוד למבחנים או לשקוד ולהבין נקודה מסויימת השעות שסביב 23-3 הן שעות מעולות לכך.
        ד"א, לפי הפילוסופיה של הרפואה הסינית שעות 23-3 מיועדות לשינה החשובה להזנה של הגוף אני מתאר לעצמי שסינולוג דידקטי היה שוקד להיות במצב מאוזן בשעות אלו.

        • או, עכשיו הכל מסתדר.
          לר"נ הייתה קונספציה של "סגפנות סימבולית" , לכן הוא הטיף להתעוררות , מיד אחר חצות , אפילו לכמה דקות.
          לגבי תרגילי נשימה , אין כמוהם לפני הזריחה , ובמיוחד יש לציין כאן את טכניקת "האור המוזהב" של אושו , שהיא באמת מחדשת את המערכת האנרגטית לקראאאת היום החדש.

          כה לחי.
          באמת תענוג לשמוע כאן דברי טעם .

          • ד"א, למשקימים ולמודטים ישנה בעיה קטנה… כי בשעות 5-7 בבוקר האנרגיה זורמת במיטבה במרידיאן שעובר דרך המעי הגס….. גם דרך לפתוח את היום נקי ורענן. 🙂

  2. משתבח מיום ליום(:

    אגב,הניעור בלילה,זו תורה נ"ב…
    מצחיק מה שאתה אומר על ההכשרה של הזן,לא יצא לי להכיר
    אף רב מברסלב שיצא לו לשבת במנזרים או לתרגל מדיטציות(:

    יש עניין בברסלב שאומרים שרבינו הוא צדיק הדור היחידי ואין אחריו
    שום ממלא מקום,משום מה בזרמים מסויימים כיום קוראים לעמוד בראשם צדיק הדור..מה אתה אומר לגביי זה?

    • גם אני לא מכיר רבנים בברסלב עם הכשרה זן בודהיסטית.
      וזו הסיבה שבברסלב ישנה מין "מדרגה" רבנית כזו.

      יש רבנים שהם רבנים רגילים , אין בהם הבנה עמוקה של תורת ברסלב ברובד המיסטי. הם לומדים אותה כמו שלומדים גמרא , "השור שנגח את הפרה" ומתייחסים אליה כמו שהם מתייחסים לשיעורי מוסר , בקטע הטפתי.
      אין ספק שזה סוג של סילוף , כי משנת רבינו היא אנרגטית לגמרי ואני יכול לתת הרבה דוגמאות לזה.

      מצד שני, ישנם הרבנים של ברסלב , שהם דמויות פנומניליות שמרוב עבודה אישית , הם יצרו לעצמם כלים נפשיים לקבל את ההבנות האנרגטיות , בלי צורך בהכשרה אנרגטית ספציפית שאנחנו מכירים מהמזרח.

      זו קפיצה כזו בין רמות של רבנים.

      אנחנו קוראים להם "רבנים מתוקנים". הם לא צריכים להכיר את הטרמינולגיה הצ'אקרלית כדי להבין אותה. הם מתנבאים.
      "רוח הקודש" קוראים לזה וזה קורה בברסלב.

      • אכן,בעיקר מה שנפוץ היום ברוב ברסלב זה הטפות מוסר ושיעורי התחזקות
        לא שזה רע,רוב העם צריכים מזון כזה
        אך יש יחידים שמחפשים מעבר..
        אם אתה יכול לתת דוגמאות למה שהתכוונת לתורה מסיטית אשמח לשמוע
        ובנוסף גם מקורות,זה יהיה מצויין.
        אני לא בטוח שאתה מתכוון למה שאני חושב..

        צריך גם לזכור שהעבודה בברסלב היא בעיקר בתמימות ופשיטות
        לא לחפש חכמות ואורות וספירלות בכלל
        הדרך של ברסלב היא שער טוטאלי להיות ספוג באינסוף.
        מהמעט שיצא לי לשמוע אנשי אמת בברסלב מה שקלטתי מהם זה רק העניין
        של עבודת ה' בביטול ובמסירות נפש..עבודה..עבודה…בלי שום הבולשיט,השוויץ והחירטוטים מסביב…

תגובה

