שמח פה ושמח שם


הוזמנתי לחתונתו של הבן של הרב ברנר שליט"א וכמובן שהגעתי , כאילו דא. לא כל יום אתה זוכה להגיע לחתונה שבה לכלה קוראים שיינדל ואף אחד לא רואה אותה.
האוכל בעיקר הזכיר את הצבא, ואני אומר זאת לגמרי לטובה. אני הייתי אוכל בעיקר בבה"ד חיל הים, ובזמני המטבח שם היכה שוק על ירך את רוב האולמות.

מי שבאמת שיחק אותה שם היה דווקא הבן שלי. אחרי גיחה קצרה מדי לאולם הנשים , הוא חזר אלי כשהוא נושא עימו בלונדה אופנתית וככה הם הסתובבו מאושרים יד ביד מול עיניהם ההמומות של כל רבני נטורי קרתא.

אחר כך הגעתי לעוד חתונה ששם הרב עופר ארז שליט"א סידר את הקידושין ומאוד נהניתי לפגוש אותו ואולי בזכות זה החלטתי לוותר על הארוחה השניה לטובת התבודדות.
היה מאוד שמח.

לעצם העניין, פעמיים בשבועיים האחרונים התעמתתי עם תורה רפ"ב בליקוטי מוהר"ן.
יודעים מה זה רפ"ב?

זאת התורה הכי בנאלית והכי ידועה בחסידות ברסלב.

דַּע כִּי צָרִיך לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת
וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע
וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא. בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת

וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה

טוב, אילו היו אומרים לי שאני אתעסק כאן עם תורה רפ"ב , אני מודה שהייתי מתפלא על עצמי. הרי כל קישקושון , פיטפטון, מזרוחניקון, מתוקון מרבנוני העידן החדש , משתמש בתורה הזאת  כדי להכניס תוכן בהרצאות הסוכרתיות שלו כשהוא מנסה להפיג את שעמומן של דודות בורגניות, או לחילופין אולפניסטיות בעלות יומרה יצירתית.

אבל מה שהבנתי אצל רבי נחמן מברסלב , זה שאת הדברים מחכימים ביותר , מוצאים בתוך הבנאליות הכי גדולה. זה התגלה לי בזמן שמישהו התחיל ללמד את רפ"ב בשיעור של בני ברקים מבוגרים ואותנטיים. התורה הזו יכולה לעבוד נפלא אצל ניו אייג'ים וגם אצל נוער דתי לאומי ומן הסתם גם בכל מיני מקומות חביבים אחרים, אבל בבני ברק? ללמד זכות על רשע גמור?
גם צדיקים גמורים לא ממש מלקקים שם דבש, בעיר התורה.
אל תשאלו מה שעשו לו , למסכן שהעז ללמד אותם רפ"ב.
"על רשע ללמד זכות?"
"איך אפשר ללמד זכות על מחלל שבת?"
היו עוד הרב באותו סגנון.
לא משנה מה ההוא אמר ענה להם , כי הוא דיבר שטויות. באיזשהו שלב אני קמתי ואמרתי "אולי זה לא מה שנראה לכם, אבל זה מה שכותב רבי נחמן מברסלב." אז קיבלתי מהם פרצופים בסגנון של "איך יעלה על הדעת שמישהו והוא אפילו רבי נחמן מברסלב, יחלוק על דעתם של מועצת גדולי בני ברק?"
מה שזה לימד אותי ואני מקווה שאני אפנים את זה , הוא שתורת ברסלב היא לא תוכנית כבקשתך.
לא תמיד אני אמצא בה חיזוק לדעותי הבודהיסטיות ליברליות , מה לעשות?
זה מחזיר אותי לחתונות , יש בשטח כמה אנשים מאוד רציניים , שבאמת מנסים להבין מה רבי נחמן רצה להעביר למין אנושי ולא לחילופין, איך רבי נחמן מתיישר עם התפיסות הפוליטיות והחברתיות שנראות להם.
זאת יראת שמיים אמיתית וזה מה שהייתי רוצה להאמין שאני מחפש בברסלב , את הדלת המוליכה לעליית הגג.

חוץ מזה , הכל בסדר, שמח פה ושמח שם.
איך הכרזה שעיצבתי?

לילה טוב ושבת שלום.

7 מחשבות על “שמח פה ושמח שם

  1. תודה על הפוסט. שתי הערות:
    1. לא רק תורת ברסלב (עצם המושג בעייתי משהו – שתי תורות?) איננה תכנית כבקשתך, היהדות כולה לא מתיימרת לשאת חן. ברית מילה, מישהו?
    2. לגבי הפוסטר: אכן כך נראו אמותינו, אבל סבתותינו או האימהות שלהן כבר נראו דומות יותר לחלק התחתון של הפוסטר. גלגל מסתובב.

  2. תודה על הפוסט. שתי הערות:
    1. לא רק תורת ברסלב (עצם המושג בעייתי משהו – שתי תורות?) איננה תכנית כבקשתך, היהדות כולה לא מתיימרת לשאת חן. ברית מילה, מישהו?
    2. לגבי הפוסטר: אכן כך נראו אמותינו, אבל סבתותינו או האימהות שלהן כבר נראו דומות יותר לחלק התחתון של הפוסטר. גלגל מסתובב.

    • דניאל , תודה על התגובה.
      דרך ברסלב אינה מתאפיינת ב"מצוות מעשיות". קיומן של אלו משותף לחסידי ברסלב כמו גם לאלו ששנאו אותם ורדפו אותם. תורת ברסלב היא כיוון נפשי רוחני מסויים וככזו , היא לא תכנית כבקשתך. גם לאדם שרוצה לקיים את המצוות כהלכתן , לא פשוט להתמודד עם הלך הנפש הטיבעי שלו , כפי שהוא נדרש בתורה רפ"ב.

      לגבי אפנת לבוש הנשים במאה ה19, שרלוט ברונטה ברומן וילאט מקדישה לו תשומת לב רבה ומתארת את לבוש הנשים האנגליות הפורטיניות כמורכב משמלות מקסי , שרוולים ארוכים ומטפחות , בעוד הצרפתיות חשפו זרועות ומחשופים. לבוש שונה הוא תולדה של תרבויות שונות ואלו גם אלו אינן רלוונטיות היום.

  3. דרול, על כל הרפש שאתה זורק על המזרוחניקים אני סולחת לך, בגלל הכרזה הנהדרת שלך. אפשר אולי לשתף אותה בפייסבוק תוך ציון מפורש של שם האומן ותוך נתינת קישור לפוסט שלך?

  4. אתה נשמע אדם מאד חכם והדברים שאתה כותב מאד מעניינים. אבל השילוב של ברסלב והתמונות המאד חושפניות שאתה שם ממש לא מכבדות את הכתבה שלך. נכנסתי כדי לראות תמונות של הרב ברלנד ובין התמונות יש תמונה של בחורה חשופה שדרכה נכנסתי לבלוג שלך. אני חושבת שלשים תמונה כזו ליד תמונות של רבנים צדיקים וחשובים שרק מלהסכל בפניהם זה גורם לפחד מרוב הקדושה שלהם, זה מראה על זלזול בכבודם.

    • יש על זה בדיחה.
      אחד מת והגיע לשמיים .
      הוא רואה שם רב חשוב מאוד רוקד עם דוגמנית ידועה
      אז הוא שואל את אחד המלאכים "מה זה פה? גן עדן או גהנום"
      והמלאך עונה לו:
      "גן עדן בשבילו , גהנום בשבילה"

תגובה

