מכתב למערכת אדרבה


עשרים שנה חלפו עד שבעלי התשובה הבינו שהחברה החרדית אינה מעוניינת ואינה מסוגלת לקלוט אותם כאזרחים שווים. מאות ואלפי טרגדיות אנושיות שהתרחשו במשך עשרים השנים הללו, מתוארות לעיתים על דפי "אדרבה" , חלקן אפילו תוך הטלת אחריות על החברה החרדית, שאשמה לכאורה בסבלם של בעלי התשובה.

ובכן, את החברה החרדית , אין להאשים,כיוון שזו חברה שעומדת על כרעי תרנגולת, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה אידיאולוגית ולא הייתה שום סיבה לחשוב שהיא תוכל להכיל עשרות אלפי זרים, משוללי כישורים לשרידה בתנאי קהילת מצוקה.

היום נישמעים קולות הקוראים לניתוק בין הציוויליזציה הסוציואקונומית החרדית, לבין קהילות החוזרים בתשובה, אלא שהניתוק הזה רחוק מלהספיק, כיוון שהבעיה הקיומית של החוזרים בתשובה , רחוקה מלהיות סוציו אקונומית.

כאשר החזון איש הרים את חומות הגטו החרדי, בתחילת שנות החמישים, הוא לא יצר רק "חברת לומדים" , כמו שאנו רגילים לחשוב. הוא גם כונן וטיפח מערכת שיצרה דפורמציה רדיקאלית בהלכה, באמצעות ניפוח של חומרות והקצנות.

זו למעשה תרבות הבד"צים, השוררת מזה עשרות שנים בחברה החרדית בארץ ואין לה שום משמעות תיאולוגית. מטרתה הייתה יצירת חיץ פוליטי בין הציבור החרדי לבין ישראל החילונית הפורחת והתוססת.

הבדצים הינם למעשה , כלא וירטואלי .

כל מי שנכנע לסמכותם, ימצא תמיד תחת שליטתם של המנהיגים החרדיים הפוליטיים , כיוון שרק תחת הגמוניה חרדית, יכולים להתקיים התנאים לקיום המצוות לפי הקריטריונים הרדיקאליים של הבדצים, שאין להם שום קשר עם המנהגים הדתיים של הקהילות היהודיות לפני קום המדינה.

כך נוצר מצב בו בעלי התשובה מכריזים על רצונם להתנתק מהחברה החרדית שאינה מתאימה להם, אבל בפועל הם עדיין כלואים בה ומשועבדים לה, לרבניה ולמנהיגיה. גם כאן אין להלין על החרדים. הכלא השקוף של הבדצים, מעולם לא נועד ללכוד את בעלי התשובה , אלא את בני החרדים עצמם, לבל יטמעו בתרבות הישראלית.

אין כאן הכוונה לתאר את בעלי התשובה כפתאים או שוטים, שנכנעו בקלות למניפולציות דתיות. אין לי ספק שעל בעלי התשובה נמנים אנשים נבונים מאוד, אלא שגם הפחת לתוכה נפלו , תוכננה במיוחד דווקא כדי ללכוד אנשים חושבים ומיושבים.

קל מאוד להוקיע אם גסה ופרימיטיבית, שמכריחה את בנה לקום בשבת בבוקר כדי להנות מ"אורות" תפילת הותיקין , או אב אכזרי ואלים שמתעלל פיזית ונפשית בילד בן 7 ובלבד שהאחרון יסיים לדקלם את "התיקון הכללי". אלו תופעות בזויות ומכוערות, המאפיינות לעיתים בעלי תשובה, אבל הן מצויוות הרבה פחות בחברה חרדית "נורמאלית".

החברה הזאת משתלטת על חבריה , דווקא באמצעות הכוונה ל"מצויינות" ול"מתמידות", כאשר משמעותן האמיתית של המילים האלו היא יתר הקפדה, עודף החמרות , הסתגרות והקצנה דתית. לפח זה נופלים בעלי בעלי התשובה בקלות, כיוון שיש להם מוטיבציה טיבעית להעצים את החוויה הדתית שלהם , הם מרחיקים את עצמם מהחברה הנאורה והמתצקדמת ונכלאים מרצון בגטו תרבותי חשוך, שבו הם הנחותים שבאזרחים.

ניתן להבין בקלות, כי גם הניסיונות להקים מסגרות עצמאיות, חינוכיות ודתיות לבעלי תשובה, רב ניזקן על תועלתן , כיוון שבעלי התשובה מטיבם הם אינדבדואליסטים יותר ואינם מקושרים באופן מאורגן לרשויות ולשלטונות. בתנאים כאלו, יצירת מסגרות עצמאיות כרוכה בהוצאת הרבה יותר מדי אנרגיה והתוצאות הן, שמספר זעום של ילדים מקבל חינוך חדשני, הרפתקני ולא ברור ואילו הרוב המכריע של הילדים מופקר לגרועים שבמוסדות החרדיים.

גם אותה חבירה חדשה ואופנתית של בעלי תשובה לקהילות החרד"ל ולישוביו אינה פיתרון מוצלח. בחרד"ל ישנם הרבה אנשים חביבים להפליא, מכניסי אורחים וטובי לב, שמקבלים את בעלי התשובה בשמחה ובחיבה. עם כל זה, החרד"ל במהותו הוא קונגלומרט של קבוצות פונדמנטליסטיות ופלגניות ובהסתפחות אליו ימצאו את עצמם בעלי התשובה, באינספור מלחמות קטנוניות שהן לגמרי חסרות טעם מבחינתם (המהומה המתוקשרת האחרונה מתחוללת בגין איסור על צפיית אבות בהצגה של ילדות בבי"ס יסודי), חוץ מזה, עיקר קיום החרד"ל הוא בישוביו המבודדים , שכרגע קשה למצוא בהם דירות גם לחרד"לים עצמם.

האמת ניתנת להאמר, כי אין מכנה משותף אמיתי בין החרד"ל לבעלי התשובה למעט אולי שילשולי הפיאות של הגברים ותחבושות הראש אצל הנשים.

במודע או שלא במודע, בעלי התשובה הם האחראיים למצבם הכלכלי והחברתי הבעייתי, כיוון שגם אם הם מתנערים בקולניות מההגמוניה החרדית הפוליטית, הם עדיין משועבדים לה דרך התפיסה ההלכתית של הבדצים, שהיא תפיסה פוליטית מניפולטיבית, שנועדה להפריד בין הקהילות החרדיות לכל שאר היהודים.

האמת היא, שמקומם הטיבעי של בעלי התשובה הנבונים, הינו דווקה בצד הפלוראליסטי מודרני של הציונות הדתית , כיוון ששם קיימת גם ההכלה והלגיטמציה לחוויה הדתית האישית , כפי שבאה לידי ביטוי בחזרה בתשובה ואילו מצד שני קיימת מוכנות להתמזגות ולשיתוף פעולה עם המציאות הישראלית החילונית, ממנה הגיעו בעלי התשובה ואותה הם מכירים היטב.

לציוניןנןץ הדתית המתונה ישנם כבר מוסדות חינוך רבים בכל רחבי הארץ ובתי כנסת לאלפים ולכן ההתמזגות איתה לא תאלץ את בעלי התשובה לטרוח ולהקים מוסדות חדשים , יש מאין.

כמובן שמבחינת סיטונאי התשובה, הציבור דתי המתון הינו טמא ומשוקץ. התעמולה שלהם מבוססת על מלחמת קודש נגד ישראל האזרחית ונגד תרבות המערב "המתיוונת". מי שירצה להשאר נאמן לאותם עסקנים ופוליטקאים חרדיים, ימצא את עצמו ממשיך להיות נשלט על ידי ההוויה החברתית החרדית, שתמשיך לדון אותו למעמד של אזרח נחות ומבוזה.

כמה בעלי תשובה ישכילו להתנער מתרבות הבדצים ולתפוס את מקומם הראוי כאזרחים שווים בישראל הנאורה? כמה מהם ישכילו לוותר על שיער הפנים הפליאוליטי ועל ילודת היתר ההרסנית וישובו אל מרכז העשיה והיצירה הישראלי בערים הגדולות ובגוש הדן?

נסיים במה שהתחלנו, עשרים שנה חלפו עד שהבינו בעלי התשובה שהחברה החרדית לא תהיה להם לבית, כמה זמן עוד צריך לחלוף עד שישכילו להבין היכן הוא ביתם האמיתי.

 

 

 

גילוי נאות: הכותב אינו בעל תשובה ומכתב זה זכה להסכמת רבותיו.

 

רק דבר אחד שכחתי לכתוב שם וזה להזכיר את הלבוש ההוגנטי המאוס

10 מחשבות על “מכתב למערכת אדרבה

  1. תודה רבה. מאמר חשוב. אהבתי את השם נרדף למטפחות. "תחבושות ראש". נהדר.

    מה שבטוח שפעם חשבתי שהדעות שלי נכונות לכולם. וגיליתי שיש טריליון דעות ודרכים ומה שמתאים לזה לא מתאים להוא. לדוגמא אורי זוהר מרגיש נפלא בעולם הבדצים. ויש כאלה חוזרים בתשובה פחות רגישים שמשתלבים איכשהו ולא יבחרו לגור צמוד לדתיים קלים. אבל אני לגמרי מסכימה ומבינה אותך אבל בגדול הדרך הזו משתלבת נפלא עם חוקי החיים שלך. זה שהחרדים בגלות ומפחדים מהצל של עצמם- זה ברור. אם דרכם היתה כה נהדרת לא היו מפחדים מאנשים קצת פחות כמוהם צמודים אליהם. בגדול כל אדם קצת רגיש מוצא עצמו מחוץ למסגרת הביתית ומחפש שינוי. ולבוש במידה שלו.
    וכל החזקים מחזיקים מעמד בעולם הרגיל. המקובעות והחוקים המטורפים לא גורמת להם לחררא.

    • ביזי מתוקה!
      עיניינינו כאן אינו החרדים. אני מדבר על בעלי תשובה , בעיקר על בעלי התשובה מסוג המנויים של "אדרבה" , ואני סבור שהם כבר מבינים שאף אחד לא מתכוון לעשות להם קבלת פנים כמו שעשו לאורי זוהר ולידוענים אחרים.

      הם כל הזמן שואפים לעצמאות , אבל זו לא תצא אל הפועל , עד שלא יגידו ביי ביי לבדץ.

  2. מה שכתבת מוכר ואני מניח שאלו דברים באמת אקטואלים.
    בכל אופן לגבי לפחות, בתור "בעל תשובה" , הדבר האחרון שמעניין אותי זה להשתייך למגזר כלשהוא..
    מי שלא מוכן כבר לקבל אותי במגזר החילוני יכול לקפוץ ומי שלא מוכן לקבל אותי במגזר הדתי גם כן יכול לקפוץ… צריך לזכור שחלקנו הגדול בכלל לא רצה להשתייך לשום מגזר…אנחנו נחשבנו פריקים בבית ספר עם הניטים והנעלי צבא כמו שהעיד על עצמו פעם הרב ארז משה דורון שהיה "אווטסיידר" בנעוריו, ככה שהדבר האחרון שמטריד אותי זה אנשים והדעות שלהם עליי ..
    ומי שחשוב לו למצוא מסגרת שתקבל אותו בחום ואהבה ואנשים סביבו שיהיה לו בהצלחה עם זה.

    בכל אופן אחלה בלוג דרול .. אני מכור

    • פילפילון,
      ברגע שיהיו לך ילדים , אתה תצטרך להחליט איפה הם ילכו ללמוד, תצטרך להחליט מה הם ילבשו תצטרך להחליט אם תהיה לך טלויזיה בבית , תצטרך להחליט איזה דיסקים הילדים שלך יראו בDVD , תצטרך להחליט אם הם ישחקו משחקי מחשב.

      המון דברים תצטרך להחליט ולכל הדברים האלו לא יהיה קשר לאאוטסיידריות שלך שהיא אינדפרנטית כאן.

      כל מגזר יש לו מין סל החלטות משלו ואתה כמובן יכול לקחת מכל סל , אבל יש עם זה בעיות.
      ניקח לרגע את המקרה ההפוך.
      אתה שולח את הילד שלך לבית ספר חילוני רגיל , אבל מלביש אותו באפנת נטורי קרתא , כיפה לבנה עם פונפון , קרחת עם פיאות , חולצה משובצת ארוכה , כתפיות עם מכנסיים ארוכות וסנדלים עם גרביים.
      מבחינת הבית ספר זה בסדר, הם לא יגידו לך איזה בגדים להלביש את הילד , אבל הילד שלך יסבול סבל עצום , בגלל שהוא אינו מותאם לסביבה. ההפך, הילדים יראו בו מטרה לגיטימית , כי באופן תת מודע הם יבינו שהוא לבוש כך, כדי לערער את הלגיטימיות של הלבוש והתרבות שלהם.

      נכון,
      כאינדבדואלים נחלצנו מהמגזריות. בנאדם יכול ללכת בערב שבת להשתולל עם החסידים בשוהל ואחר כך לאכול סטייק אצל סימו ולקנח בסרט חצות.
      אבל ההתנהגות הזו בינתיים אפשרית רק ליחידים ולא למשפחות. אולי גם זה יגיע פעם.

  3. אז מה זה אומר לגבי הילדים שלך? שהם כבר לא לומדים
    במסגרת חרדית?

    ואיך זה מסתדר עם התיאוריה שלך על דתיים בורגניים?
    הרי הדתיים המתונים הם הדתיים הבורגנים, לא?

    • הילדים שלי לומדים וכנראה גם ילמדו במסגרות חרדיות "מודרניות". כאלו יש מעטות וגם אין להן כל כך הרבה דרישה, כי היום ההנהגה החרדית הכריזה מלחמה נגד "החרדיות המודרנית" , באמצעות הג'יהאד הנוכחי ביתד נאמן וההשמצות נגד השבועון "במשפחה" וכיו"ב.

      החרדיות המודרנית היא אפשרות מצויינת לדעתי , אבל הבעיה אצלה שהיא לא ממש קיימת. היא דה פקטו יותר מכל דבר אחר. אין לה עסקנים , אין לה הנהגה מפורסמת ואני לא חושב שחבירה של בעלי התשובה אליה היא מעשית.
      החרדים המודרנים לא אוהבים בעלי תשובה יותר מחרדים אדוקים.

      לגבי הדתיים הבורגנים , אני לא אלך ללמוד אצלם חסידות וקבלה ואני בספק רב אם הם יתימרו ללמד אותי , אבל זה לא קשור. מבחינת בעלי התשובה , הסתפחות לציוויליזציה הדתית בורגנית היא הכי טובה להם והיא גם טובה לדתיים הבורגניים האלו, כי בעךליעלי התשובה יוכלו לתת להם דוגמא איך מתפללים מתוך שמחה , איך עובדים את השם בדבקות וברצון.

      בקיצור , אלו שתי אוכלוסיות שיש להן הרבה לתרום זו לזו.

  4. דרול אני מניח שאם אני אשלח את הילד שלי למסגרת כלשהיא אצטרך להלביש אותו בצורה קצת יותר תואמת לסביבה .. ולא , מסגרת חילונית לא תבוא בחשבון מן הסתם..
    ובכל זאת יכול להיות שגם בבית ספר דתי הילד שלי יסבול ולא יתאים לסביבה והילדים יראו בו מטרה לגיטימית.. גם אני עברתי את זה והאמת שזה לא היה נורא כל כך … יכול שעכשיו קל לי להגיד את זה ושיהיו לי ילדים אני אחשוב אחרת , בכל זאת אני מבין למה אתה מתכוון.

    • המכתב נשלח אל מערכת אדרבה לפני שפורסם כאן והוא מיועד לפרסום באדרבה קודם כל.
      אני פירסמתי אותו גם כאן למען המנויים שלי שלא מכירים את אדרבה ולא מנויים עליו ובכל זאת רוצים לדעת על פירסום כזה.

  5. פינגבק: סרטים, הכל סרטים « מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s