על גבי כסא נוח


בפעם האחרונה שדיברתי עם הרב ברנר , שאלתי אותו האם מי שהגיע לאומן שלוש פעמים באמת יוצא מעולם התוהו. אני יודע שזו שאלה פרובוקטיבית , אבל אתם יודעים מה? הרב הוא בדיוק הכתובת לשאלות כי הוא נותן את התשובות הנכונות , לא את התשובות הרצויות.

את התשובה הזאת שלו , באמת אפשר להכניס במסגרת ולתלות על הקיר. הוא ענה "איך אתה יודע שאתה לא בעולם התוהו עכשיו?"

כדי להבין את עוצמת התשובה צריך להסביר מה זה עולם התוהו. עולם התוהו הוא משהו שלמעשה לא ממש קיים בתיאולוגיה היהודית. מה שמלמדים אותנו שבנאדם מת , הנשמה שלו מתפרקת לחלקיה וכל חלק עובר גלגול נשמות נפרד , לפי התיקון שהוא צריך. זה מה שכותב האר"י בשער הגילגולים וזו נחשבת לתפיסה הרווחת בחסידות.

רק אנשים שהנשמה שלהם מתוקנת לגמרי , שהם צדיקים גמורים , מגיעים לעולם הבא. אוקיי? מה זה הגהנום? הגהנום הוא סוג של תיקון קל שנשמות מסויימות עוברות לפני שימשיכו להתגלגל , בדרך כלל , הגהנום נחשב עיסקה טובה , כי הוא חוסך גלגולי חיים שלמים , שהם נחשבים בקבלה כסיפור קשה.

טוב , אז עולם התוהו , הוא משהו מוזר שאינו קשור לתיאוריה היהודית של החיים שלאחר המוות. הוא מזכיר את הספר "יוביק" של פיליפ ק. דיק 0כבר הזכרתי אותו בבלוג הזה) והוא מתאר מצב , שבו אדם מת ולא יודע שהוא מת.

אתם בטח זוכרים את הסרט "החוש השישי" עם ברוס ויליס , זה סרט מחורבן , אני יודע , אבל הוא בדיוק ממחיש את המציאות של בנאדם שלא מבין שהוא מת. הרעיון של עולם התוהו , הוא כמה צעדים מעבר לזה , לא רק שאדם לא יודע שהוא מת , הוא גם חי בעולם בדיוני ,שלא מודע לחוסר קיומו. ז"א , לא רק שהאדם נמצא באשליה שהוא חי , הוא גם תופס אשליה גדולה יותר כמציאות וככה הוא פשוט נע ונד בתוך אינסוף של חוסר משמעות.

זו הכוונה ב"עולם התוהו" , אתה לא יודע מה קיים או לא קיים , ואפילו אתה לא יודע עם אתה קיים. תורת ברסלב באמצעות "עולם התוהו" , מכירה בחשיכה הרבה יותר גדולה מאשר הפילוסופיה המערבית.

וכאן מגיעה השאלה "איך אתה יודע שאתה לא בעולם התוהו?"

אתה לא יודע, לא באמת. אבל יש לי סיפור לספר בהקשר הזה. אני מאוד אוהב להיות עם הילדים שלי בלי השגחה של האמא שלהם, כיוון שאז אין לי שום בעיה לחשוף אותם למרחב חוייתי , שונה ממה שמקובל אצל תלמידים בחינוך החרדי.

ביום שישי האחרון , לקחתי אותם לעיר העתיקה של עכו , כדי שנבקר באולמות האבירים. כמובן שלפני זה ערכתי להם שיעור מגמתי ביוטיוב לגבי מהותם של האבירים והעובדה שאיבנהו היה האביר הכי אמיץ.

אחרי שהצלחנו למצוא חניה בנמל (הכל בזכות שילדי הרכים אמרו את"שיר המעלות" ארבע פעמים ) , עלינו על סירת מנוע שלקחה אותנו לסיור סביב חומות העיר העתיקה. זו הייתה הפעם הראשונה בה הילדים שלי שטו בים הפתוח ואכן זו הייתה חוויה מרגשת בשבילם.

אני לפתע נזכרתי שרבי נחמן מברסלב עמד בדיוק בנמל הזה ובדיוק מכאן הוא הפליג בספינת פיראטים , שהביאה אותו בסופו של דבר אל האי רודוס. כשניזכרתי בזה , הוצאתי מכיסי את התיקון הכללי ואמרתי אותו בעוד הסירה מיטלטלת מול הריסות המצודה הצלבנית.

כשהגעתי למילים "שטף מים רבים , אליו לא יגיעו" , אחזה בי התרוממות עצומה והבנתי שאור הצדיק נשלח אלי , כקו אור ישר ובוהק מתוך הערפל.

בעולם התוהו או מחוצה לו, עדיין אנו מסוגלים להיות מקושרים לצדיק האמת, עדיין אור הצדיקים מסוגל לעורר את ליבנו ולכוון אותנו אל עבודה רוחנית משמעותית.

בעודי מביט עכשיו בתמונת המגדלור של עכו, אני חושב על הצדיק כמגדלור רוחני , שאורו מבליח מבין ערפילי התודעה.

אחרי שסיימנו עם השייט ועם הביקור בשוק של העיר עתיקה , עלינו אל מירון , שם אירגנה אישתי שבת רוחנית לכמה תלמידות שלה ואני ניגשתי אל הציון של רשב"י הקדוש והזכרתי בפניו את אומן ואת הרצון שלי לשוב ולעלות לרגל אל הציון הקדוש .

לרגע פתאום תפסתי את עצמי מביט סביבי בחסידים חובשי השטריימל שעמדו וקראו פסוקי תהילים , שעתיים לפני כניסת והגעתי למסקנה , שאי שם בעולם התוהו , גם אני זוכה להצצה נדירה אל האמת.

לא הספקנו הפעם לבקר באולמות האבירים, אבל קנינו שני אפרוחים והשמחה רבה.

האבירים באולמותיהם ימתינו לנו, מן הסתם, ואני מקווה לבקר אותם בקרוב , אבל בעוד ספירת העומר מתקרבת אל קיצה בלתי נמנע, אני חש יותר ויותר איך העולם סביבי מתערבל ומתטשטש, בעוד אורו של הצדיק בעיר הקודש באוקראינה חודר את כל המסכים.

היום עשרים ושתיים יום שהם שלושה שבועות ויום אחד לעומר.

6 מחשבות על “על גבי כסא נוח

  1. תודה שוב על הפוסט שמעורר השראה. ברוח זו יש לי 2 שאלות קטנות:

    1. בתורות המזרח (בעיקר בבודהיזם הטיבטי) יש מדיטציות, מנטרות ולפעמים גם תפילות שבו אתה מבקשה עזרה מהבודהיסטוות שהם אמורות להיות ישויות שיכולות לתת עזרה.

    2. בנצרות מבקשים עזרה מישו\ יהושוע. גם אם אנחנו לא מאמינים שהוא באמת בן של אלוקים או אלוקים עצמו שהגיע בגוף של אדם- אנחנו יכולים לפחות להניח שהוא היה צדיק ברמה מסויימת.

    כיצד אתה רואה את ההבדלים בין עזרה מהצדיקים לבין השניים שציינתי למעלה?

    שבוע טוב ומבורך

    • אני בטוח שברוב הדתות מתפללים לעזרא ממישהו.
      למעשה , זה אחד מהמרכיבים הנפוצים בדת מצויה.

      בתורת ברסלב כתוב כך :

      וְיֵשׁ אֶחָד שֶׁבְּאִתְגַּלְיָא אֵין לוֹ שׁוּם מֶמְשָׁלָה
      וְאַף עַל פִּי כֵן בְּאִתְכַּסְיָא וּבְהֶעְלֵם גָּדוֹל, הוּא מוֹשֵׁל עַל כָּל הַדּוֹר
      וַאֲפִילּוּ עַל כָּל צַדִּיקֵי הַדּוֹר
      כִּי כָּל נִשְׁמוֹתֵיהֶם הֵם כֻּלָּם תַּחַת מֶמְשַׁלְתּוֹ וּמַלְכוּתוֹ
      וְכֻלָּם נִכְנָעִים וּכְפוּפִים אֵלָיו

      זה צדיק האמת וההתקשרות אליו היא שמתאים לטבע שלנו , זה משהו שאנחנו באמת יכולים לעשות , כיוון שהנשמות שלנו ממילא כפופות לו ולכן בתורת ברסלב לא סתם "מבקשים עזרה" , בתורת ברסלב , בקשת עזרה מהצדיק האמיתי היא הדבר הנכון לעשות , כיוון שהפניה הזו כבר מוטבעת בתת המודע של האדם.

      • תודה רבה על תשובתך, זאת אומרת אם אני מבין נכון (ותקן אותי אם אני טועה):
        שלצדיקים יש יותר כוח לעזור מאשר לבודהיסטוות או מיהושוע\ישו?

        • תלוי לדעת מי.
          תורת ברסלב אינה מייחסת חשיבות לבו'דהיסטוות או ליש"ו, לפיכך אין לפנות אליהם.
          כמובן לנוצרים עשויה להיות דעה אחרת בנידון.

  2. פוסט חזק,מפחיד לגמריי הקטע של עולם התוהו ועוד יותר לחיות בו בלי מודעות לכך.
    העיקר זכינו לצדיק.אשרינו!

תגובה

