פה, בארץ חמדת אבות


ההערה של ג'ונגלר בפוסט תקוותינו היחידה , לא נתנה לי מנוח.

הוא כתב ככה :

אמת היא אמת היא אמת ולא משנה אם תהיה תחת שם כזה או אחר, רב או פלוני שידבר אותה, כשהאמת עולה במלואה ומתפזרים העננים גם ברסלב ורבינו אינם נמצאים. ברסלב זה סולם וסולם יחידי למי שעולה בו בדבקות, אך אל תשכח שהיו וגם יהיו שיעלו באמצעות סולמות אחרים ורק הדבקים באמת באמת יתגשמו ויתאחדו עם האמת.

את ג'ונגלר אני מכיר הרבה שנים ואני גם יודע מה הוא מנסה להגיד .

הוא מנסה להגיד שיש עוד כל מיני שיטות חוץ מהשיטה של רבינו ואנשים הגיעו לשחרור גם דרך הבודהיזם ודרך הטאו ודרך היוגה וכן הלאה וכמובן שכל זה ידוע , אין מה להגיד.

אנחנו פלוראליסטים כאן לגמרי.

אבל ההתמקדות של ג'ונגלר בנושא האמת התחברה לי כל כך יפה עם משהו ששמעתי בדיסק של הרב ברנר "צהר תעשה לתיבה" . הוא מזכיר שם שהטכניקה הכי חזקה שרבינו הנחיל לנו הייתה ה"התבודדות" . טוב , את זה אנחנו מן הסתם יודעים , אלא שהרב ברנר מתעמק בהתייחסות שיש לרבי נתן בעניין ההתבודדות והוא טוען שהתבודדות אינה מגיעה לרמה הנדרשת , אלא אם היא נעשית מעומק הלב.

כאן יש לנו בעיה . כי טכניקה זו טכניקה , היא צריכה לעבוד , אחרת היא לא לגיטמית. אתה לא יכול להביא לאנשים טכניקה ולהגדי להם "בסדר , אבל זה יעבוד רק אם לא תחשבו על דובים לבנים."

כאילו אדם שולט על המחשבות שלו? כאילו שרבי נחמן מברסלב ציפה מהחסידים שלו שיחליטו על מה הם חושבים? אין כזה דבר. בן אדם שאין לו מושג מה זה לב , איך יעשה התבודדות מ"עומק הלב"?

לרב האנשים אין שום מושג מה זה לב. הם חושבים בקונוטציה של התקף לב או השתלת לב. הלב שהם מתיחסים אליו הוא איזה שריר לא רצוני בגוף שמשמש לשאיבת דם. אני לא יודע מה יש בו , אני לא רופא ולא ביולוג , אבל אני יכול להבטיח לכם שלשריר הזה אין ממש קשר לביצוע התבודדות אפקטיבית.

לעומת זאת , לב במובן הנפשי – רוחני -אנרגטי , הוא דבר שמדברים עליו המון בספרות היפה , אבל שבריר של האוכלוסיה יודע שהוא באמת קיים , ומתוך שבריר זה , רק מתי מעט יודעים איך הוא עובד ומה הוא עושה.  אז די ברור לנו , שאם מדובר על "עומק הלב" , אזי אותו לב הוא מרכיב רוחני נפשי , אולי באמת הוא הצ'אקרה הרביעית , כמו שאומרים ביוגה וזה באמת מסתדר.

מה שעדיין לא מסתדר הוא ההתבודדות הלכה למעשה. אם היא צריכה לכלול שימוש ב"לב" , אזי היא נחלתו של אותו מיעוט שבמיעוט שעוסק בתרגול רוחני מיומן , ולא עיסוק שמיועד לכלל הציבור ובפשטות , כל עוצמתה של תורת ברסלב , עשויה להתמסמס בגלל שאין לאזרח מהשורה , לבצע התבודדות בעצמו ושוב הוא צריך לסמוך על עבודה רוחנית יד שניה, שלא מסוגלת להנחיל לו התקדמות ממשית.

אבל גם כאן נחלצת תורת רבי נחמן לעזרתנו , היא נותנת לנו את היכולת לבצע התבודדות ממעמקי הלב ,גם בלי להיות מומחים באיזוטריה וכך מצטט הרב ברנר את רבי נתן בליקוטי הלכות , הלכות חנוכה:

אזי עקר התקון והצלה…שידבר הדבור באמת לפי מדרגתו ממקום שהוא ,אזי על-ידי-זה, על-ידי הדבור של אמת… וכן על-ידי-זה רואה הפתח איך לצאת מהחשך

וזה בדיוק מה שהופך את ההתבודדות לאפקטיבית , אותה אמת שהזכיר ג'ונגלר , היא זו שמאפשרת לאדם לבצע התבודדות ולבצע אותה כמו שראוי לבצע אותה וכמו שרבי נחמן מברסלב ביקש מחסידיו לבצע , על מנת שיזכו להתעלות באמת.

עכשיו , מה היא האמת? גם את זה כתוב "לפי מדרגתו" ו"במקום שהוא".

שני ביטויים שהם אחד והם המפתח להצלחה. אדם חייב להכיר במצבו , שהוא לא צדיק ושלא מעניינת אותו צדיקות ושלא ילך להתבודדות ויגיד "אני רוצה להיות צדיק כמו משה רבינו" ולא יגיד "אני רוצה להגיע למדרגתו של רבי שמואל שפירא" , כי אז זה לא יעבוד בגלל שהוא לא באמת רוצה את הדברים האלו.

הוא רוצה לאכול המבורגרים ושיקנו לו רכב אמריקאי ושיתנו לו כבוד במקווה ולהסתכל על תמונות של קיליי האזל.
זה מה שהבנאדם רוצה ומהנקודה הזו הוא צריך לבצע ההתבודדות .
במבט ראשון , אחיזה באמת נראית כדבר פשוט, אבל רוב מי שנופלים ולא מצליחים לבצע התבודדות , נופלים דווקא בדבר הזה.
הם מדברים על עיניינים ומדרגות שלא שייכים אליהם בכלל , שאולי קשורים לכל מיני סיפורי צדיקים ששמעו , או סיפורי נפלאות שנשמעים נורא נחמדים , אבל הראש שלהם באמת נמצא במקום אחר לגמרי .
במקומות של שנאה , קנאה , סקס ויתר התאוות ועל אלו הם לא מדברים , אלא מדחיקים וכך הם נכשלים בהתבודדות.

במיוחד אנחנו יכולים לראות את זה ביום ההעצמאות.
אנחנו לא נמצאים במדרגה של הרב שמואל הורוביץ זצ"ל שהיה מאוד נזהר מהציונים. אין לנו מושג למה, אולי הוא ראה כל מיני דברים ברוח הקודש ואולי פשוט הסאטמרים נתנו לו מקלט , אחרי שהערבים גרשו אותו מהעיר העתיקה.
אתם הרי יודעים שהרב בנדר , שהיה המנהיג האמיתי של חסידות ברסלב, התנגד לכל המלחמה הזו נגד המדינה והציונות , למרות שגר במאה שערים בהשגחת הבד"ץ. בזמנו, באמת ברסלב התרחקה מכל הפעילות האנטי ציונית של העדה החרדית.
היום , כמובן , המצב שונה. בעלי תשובה בעל עבר עברייני ,התחברו לכמה דפוקים מנטורי חרטא וביחד הם מפיצים תעמולה כאילו ברסלב תמיד הייתה אנטי ציונית.

שוב, אולי במדרגה שהם אוחזים בה באמת , עם כל הסמים שהם דפקו בגואה לפני שהגיעו ל"שובו בנים" , אולי יש להם איזו הבנה שאין לנו.

מבחינתנו אנחנו יודעים שאולי המדינה אינה "ראשית צמיחת גאולתנו" , כי רבינו הוא גאולתנו , אבל המדינה היא דבר נפלא והציונות היא רעיון אדיר ואם צריך להלחם למענו , אז ראוי להלחם למענו , אפילו נגד קואליציית המדובללים , מגלגלי העיניים , שתמיד ימצאו תירוץ למה המדינהטמאה , אבל הכסף שהם מקבלים ממנה הוא טהור.

ביום הזה , שבו אנחנו מתייחדים עם זכרם של החיילות והחיילים האמיצים שמתו על הגנת המולדת , אנחנו גם צריכים לזכור את חסידי ברסלב האמיצים שסבלו ונרדפו בגלל אמונתם . הם לא נרדפו על ידי הציונים ולא נרדפו על ידי החילוניים , אלא נרדפו על ידי חסידים ואדמו"רים , מגודלי פאות ונפוחי שטריימלים , בדיוק כמו אותם אלו שמשקרים לנו היום ומספרים שהרצל היה אנטישמי ושהציונים גנבו את כל הכיסאות מקבר הרשב"י , כדי שיוכלו להכניס לשם תיירים גויים.

התשובה ההולמת שנוכל להשיב להם , תהיה לשיר מחר יחד עם המקהלה בהר הרצל "אנו נושאים לפידים , בלילות אפלים" , בהסתייגות אחת.

נס דווקא כן קרה לנו , את רבי נחמן מברסלב מצאנו.

פה, בארץ חמדת אבות.

3 מחשבות על “פה, בארץ חמדת אבות

  1. פוסט יפה, רק כמה הערות "מחויבות המציאות"…

    א. לר' שמואל הורביץ היתה הכרת הטוב – דווקא לרבנות הראשית (הרב הרצוג פעל רבות לשחרורו ממעצר בבריה"מ, כאשר נעצר שם בחשד לריגול בנסיעתו הבלתי חוקית לקבר רבי נחמן). לפי מה ששמעתי מהרב יעקב מאיר שכטער, הוא גם אמר הלל, בשקט ובלי לעשות מזה ענין, ביום העצמאות.

    ב. רבי לוי יצחק בנדר לא "התנגד לכל המלחמה הזו נגד המדינה והציונות", אלא נטה יותר להשקפה האגודאית, שהתנגדה למדינה אבל טענה שצריך להשפיע מבפנים. בפועל הוא לא הצביע בבחירות לכנסת, שכן סבר שבית הדין של העדה החרדית מחייב את הגרים בירושלים מתוקף היותו "בית הדין" של העיר.

    ג. יש מכתב (שהתפרסם בזמנו ב"מאור הנחל", ונראה לי שסריקה משם מסתובבת ברשת) של מכתב שר' גציל, מראשי 'חבורת העובדים' האומנית כתב לרב קוק, בתשובה למכתב של הרב קוק אליו, בו הוא מסביר לו מה זה ברסלב.
    בסיום מכתב המקורי מופיעה שורה שחסרה במכתב שפורסם (איני זוכר את הציטוט המדויק, אבל זו רוחו ובערך לשונו) "אבל אם אתה מדבר על הציונות, לא באלה חלקינו ולא באלה נחלתינו".

    ד. אני חושב שאתה די מכיר את ברסלב כדי לדעת שלומר "ברסב אינה מתנגדת לציונות" או "ברסלב מתנגדת לציונות" זה כמו לומר "העם היהודי אוהב את שמעון פרס" או "העם היהודי שונא את בוב דילן". העם היהודי אינו מורכב ממקשה אחת, וכמוהו ברסלב, שכבר שנים היא תנועה ולא חסידות, במובן הפשוט שאין מי שמתווה את דעותיה הפוליטיות או הדתיות (מעבר לדעותיה והנהגותיה החסידיות).

    ה. הרשה לי – ואני מתנצל מראש על ההערה – להעיר שהתמונה של הגברת מיותרת. שאתה פלורליסט, יודע כל מי שקורא פוסט או שניים בבלוג. לעניות דעתי לא הייתה חייב להוכיח את זה עם התמונה הזו, בפוסט הזה.
    וודאי – והרשה לי להניח שלא תחלוק עלי – שמבין הדמויות שהזכרת בכתבה, שאולי היו חלוקות בענייני ציונות ומדינה, אין אף אחת שהיתה מסכימה עם פרסום תמונה כזו… 🙂

    • חן חן לך , יואל , על תגובתך המחכימה והמפורטת.
      אני לגמרי מסכים עם הניתוח שלך לגבי דעתם של רבני אנ"ש על הציונות, שהייתה מקבילה לדעה האגודאית ויפה שמצאת לכך סימוכין.

      עם זאת , כמה פעמים שמעתי אנשים ששמעו את הרב בנדר מתבטא בחריפות נגד השתתפות של חסידי ברסלב במלחמה האנטי ציונית של העדה החרדית. אני לא מסיק מכך שהרב בנדר היה אוהד ציונות ולא הייתי מצפה ממנו להיות כזה , אלא שאני סבור שהוא גרס כי המכאניזם הנפשי שמחולל את המאבקים ואת ההתנגשויות הללו , מנוגד לתורת ברסלב ולדעת רבינו.

      מעבר לזה , שמחתי להכיר את הבלוג המרתק והאסתטי שלך.

      יום עצמאות שמח.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s