כבר מזמן בא הזמן


בסרט הנפלא "השער התשיעי" עם ג'וני דף , יש סצנה בה לנה אולין המקסימה עומדת על בימה לפני קהל של שטניסטים ומקריאה פסוקים בלטינית מתוך איזה ספר נדיר ואפל שנקרא "השער התשיעי של ממלכות הצל".

אני תמיד נזכר בסצנה הזו בשבתות כשאני פותח את ספר הזוהר הקדוש ומתחיל לדקלם משפטים בארמית. בהתחלה ממש לא הבנתי מה אני קורא, אבל בזמן האחרון אני מתחיל כבר להבין מי נגד מי.
מה שעוד שמתי לב, זה שככל שאני מרבה יותר בקריאת זוהר בשבת , אני נעשה טיפה פחות שפוי.

מה הכוונה? אין לי דרך להסביר את זה , חוץ מלהגיד שאני פחות שולט במעשיי ונעשה יותר זורם ואינטואיטיבי. אחרי שבת ההרגשה הזו נעלמת .

זה בסדר, באופן כללי אני לגמרי מאוזן. מה שעניין אותי הוא המכאניזם שהופך את קריאת הזוהר בשבת לתהליך רוחני מובהק. הרב ברנר מסביר את זה בדיסק שלו שנקרא "עקשנות דקדושה". הוא אומר שם ששעת לימוד בזוהר היא שוות ערך לאלף שעות לימוד רגיל ואילו לימוד בשבת הוא שווה ערך לאלף שעות לימוד בחול , לכן שעת לימוד בשבת של הזוהר היא כמו מיליון שעות לימוד גמרא בחול. אז באמת שלא הגעתי לרמה שאני לומד זוהר במשך שעה שלמה בשבת , אני לומד אולי חמש דקות ברצף , אבל לפי החשבון של הרב ברנר זה שוו"ע לאלפי שעות של לימוד תורה בימי החול , כך שלא פלא שזה יכול בנאדם לקצת טרלללה.

טוב , עכשיו נבצע פניה חדה לכיוון פסח.

הבה נעשה קיבוץ מאפיין אך לא מחייב של משפטים אופייניים לחג החרות.

  1. אצל מי אתם בחג
  2. הפכתי את כל הבית
  3. אני ממש לא יודעת מה אני אעשה עם הילדים כל הזמן הזה.
עכשיו אתם בוודאי אומרים לעצמיכם "אלו משפטים שחילונים אומרים, מה כבר אפשר לצפות?"
אתם חושבים שאצל הדתיים זה יותר טוב? פחחחח , אצל הדתיים זה נשמע ככה :
  1. שמורה משעת קצירה
  2. האם סבון צריך הכשר
  3. תירס הוא קיטניה (האמת שהוא דגן)
  4.  האם קנידלע הוא חשש שרויה (תלוי ממה עושים אותו)
  5. האם שהיה של י"א דקות בפי תנור שווי ערך לח"י דקות על השיש (לא)

בקיצור , אצל החילונים פסח הוא עניין לוגיסטי , אצל הדתיים הוא עניין משפטי.

 לפיכך , אם כשלו הדתיים ונפלו החילוניים , אין לנו  על מי לסמוך אלא על הוליווד. מי שהביא לנו את "השער התשיעי" בטח יצליח להגיד לנו גם משהו רלוונטי על  ליל הסדר. 

ובכן , יגענו ומצאנו בסדרה "אחת שיודעת" פרק שנקרא "סדר , מה שלא יהיה" שהוא פרק מספר 21 בעונה השניה. הפרק עוסק בליל סדר ,שרוב משתתפיו הם גויים עשירים , שנערך בפנטהאוז יוקרתי בניו יורק ושם מתרחשות כל מיני טעויות בזיהוי ואי הבנות אחרות. זה לא כל כך רלוונטי, מי שירצה , שימצא אותו באינטרנט.

מה שבאמת חשוב הוא המשפטים המסיימים של הפרק , בתרגום חופשי מאנגלית:

בפסח אנו שואלים "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?" , אבל במי אנו משטים? הלילה הזה אינו שונה מכל השאר.

נפלא, נכון?

לפני כמה שנים , עשיתי סדר אצל מחזיר בתשובה מקצועי. אדם מקסים באמת, אבל מאוד נחוש. אילו הייתי שם לבד, ניחא. זה עוד איכשהו היה עובר , אבל היו איתי איזה עשר סטודנטיות , עם קעקועים רוחניים והמארח היה פשוט לחוץ פחד להוציא אותן כבר לשוק השידוכים, כדי שירגיעו איזה מדובלל. (אני יודע שאני מגעיל) .

אותו סדר פסח , היה הגרוע בחיי. ארבע שעות הבנאדם טירטר על "מעלית רוחנית" ועל מ"ט שערי קדושה ואני מבטיח לכם , קוראי האהובים , שלא הייתה בסדר רוחניות גם כמלוא הציפורן , למרות שהאוכל היה מצויין.

עכשיו, שלא תבינו אותי לא נכון,  אין לי שום דבר נגד ליל סדר עם כוסיות , ההפך , זה לגמרי לגיטימי להעביר ככה את הזמן , אבל עבודה רוחנית היא כמו לשחות אל בים הפתוח, לעולם לא תהיה שם שליטה מוחלטת על הסיטואציה ואותו בנאדם , מרוב שהיה מסוחרר מהדמגוגיה של עצמו , בכלל לא הגיע לשום דבר וגם אנחנו לא.

יצאנו מהסדר בארבע לפנות בוקר , בלי שהספקנו אפילו להגיד את חד גדיא. "חד גדיא?" על מה אני מדבר "לקרב יום" אפילו לא הגענו .

כן, זה היה קשה.

אני לא הייתי עדיין אצל הרב ברנר בליל הסדר, אבל אני בטוח שכשהוא מחביא את האפיקומן , הוא עושה את זה , כאילו פה תהיה קבורתו, כאילו שזה הדבר האחרון שיעשה בחייו. אין לי ספק בזה , הוא בנקודה ולא מעניין אותו בכלל מה קורה מסביב.

כן, פשוט ככה, זה מה שאני אומר. אפשר לוותר על החברתיות שבליל הסדר, היא מגיעה מהיצר הרע ואם תשאלו אותי מה לגבי מצוות "והגדת לבנך"? אני יכול להגיד דבר אחד, אתם בעצמכם כבר יודעים מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?

עכשיו אני אספר לכם על ליל הסדר הכי טוב שהיה לי בחיי, זה היה בשנת 1996 , באבטחת ישובים במצפה יריחו. זאת התנחלות ענקית , ובזמנו לפחות , היא הייתה מלאה במזרוחניקיות יפהפיות. גם אני הייתי יכול לקבל בשמחה את ההזמנה ממשפחת המתנחלים  ולבלות את הערב בקניידלעך ושעשועים , אבל לא, בהשגחה פרטית החלטתי לעשות סדר לבד.

הביאו לי ארגז מהרבנות עם מצות , גפילטע פיש בקופסת שימורים , חרוסת בשקית וקערת סדר מקרטון , וכשהחושך ירד , יצאתי מהבודקה ומתחת לאינספור כוכבי המדבר , עשיתי סדר לבד.

היה איתי איזה כלב פודל נודניק , שמשום מה נצמד אלי במשך כל השירות , למרות שהייתה לו משפחה אמריקאית ואוהבת , אבל חוץ ממנו כלום. הרבצתי את כל הסדר שם על הגבעה מעל בקעת הירדן , שרתי את כל השירים , הסבתי ימינה ושמאלה לפי ההוראות עד שבערך בעשר בלילה נחתו עלי שני מתנחלונים עם תבנית אלומיניום גדטשה באורז ורבע עוף וממש נגנבו מזה כשראו אותי עושה סדר לבד.

"מה וכזה ולא ידענו ","אילו ידענו היינו מסדרים משהו"

"לא צריך חמודים, אני כבר יצאתי ממצרים".

הקיצר , היום העונה הבוערת ובכל סוכנות ברסלב האורות דולקים עד מאוחר. ימכרו לכם שם את הסיפורים על החמץ ועל "ימי המילואים" ועל "פרעה שהוא קליפת העורף שמפרידה בין המוח ללב." עזבו אתכם.

הכל טוב ויפה , אבל זה חומר למתקדמים באמת ובדרך כלל , מי שמןכר אותו , לא מבין ממנו יותר ממכם.

תישארו עם "אחת שיודעת"  כי היא באמת יודעת מה טוב בשבילכם בפסח הזה וזה מה שהיא אמרה "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" ,
מה נשתנה? האם אני השתניתי? האם אני אשתנה ? האם אני יכול להשתנות?

ליל הסדר הוא זמן מצויין לשאול שאלות , אבל מי שמחזיק מעמד זוכה גם לקבל כמה תשובות.
קרב יום אשר לא יום הוא , אשר לא יום הוא , לא יום ולא לילה.
במהרה בימינו אמן, כבר מזמן בא הזמן.

13 מחשבות על “כבר מזמן בא הזמן

    • ברור שלא התכוונת. זה היה תמים לגמרי. גם הסיפור , הוא סיפור נחמד , רק שבשביל חסידי ברסלב שגדלו על "הזבוב והעכביש" , הוא מזעזע.

      • רבינו דיבר הרבה ממעלת התמימות. והרי 'אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה', יוצא מזה שלא סתם כתבתי לך 'דיבורים מזעזעים' על הסבא משפולי זי"ע.
        אני כבר לא זוכרת איך הגעתי לבלוג שלך ולא יודעת מי אתה, אבל הרושם שקיבלתי מהפוסטים שקראתי היה שחסיד ברסלב, אתה לא. ואסביר לך מדוע:
        מכיוון שאחד הדברים החשובים ביותר אצל רבי נחמן הוא שמירת הברית, ואתה לעומת זאת מסוגל להביט בתמונה של בחורה עם ציצים ולא זז אצלך שום דבר, אז אני שואלת את עצמי מה לחסיד ברסלב ולתמונות כאלה? אז אחד מהשניים: או שאתה הומו, או שהקילקול אצלך כל כך חמור שאתה מוכרח תמונות של BDSM כדי להתחמם. (יש כמובן אפשרות שלישית, שכמו אצל חרדים רבים וטובים, ילדות קטנות ורכות בשנים עושות לך את זה, מי יודע).
        אתה מדבר בבלוג שלך על כל מיני אנשים ואני שואלת את עצמי, האם לחסידי ברסלב מותר ללעוג ליהודים? ועוד בזמן ספירת העומר? קל וחומר על רבנים שעליהם כתוב: " והוי זהיר מגחלתן שמא תיכווה – שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף".
        אתה דש בבלוג שלך עד כמה שאינך אוהב "מדובללים". הלכתי לחפש מה פירוש המילה בעברית. והרי לך: מדולל, מדולדל, דל, קלוש, מועט, מרווח, מבולבל, מפוזר, מרופט.
        מעניין שכל התארים הללו מתאימים לך ככפפה ליד. אתה כותב בצורה קלושה, מאבד הברות ומשמיט מילים בפוסטים, אתה מבולבל מרוב תאוריות קבליות, מפוזר. לגבי מרופט, אני לא בטוחה כי לא פגשתי אותך פנים מול פנים, לא שיש לי כוונה כזו ח"ו.
        אתה טוען כביכול לבעלות על ברסלב. אתה יודע בדיוק מי הוא "ברסלב אמיתי" ומי לא, מוציא לעג על רבנים שלא מוצאים חן בעיניך. מי שמך?
        בפוסט אחד שלך התיימרת לפסוק שאישה לא צריכה לכסות את ראשה, אלא מספיק שתקלע שיערה לצמה או תקשור אותה בסרט. ואני תמהה, את הבת שלך אתה שולח לבית ספר חרדי-דוסי ואשתך הולכת בגילוי ראש? הייתכן? אין לך טלויזיה בבית – כנראה בגלל שהיית צריך לחתום על מסמך בית-ספרי המאשר שאין לך טעלעביזיע בבית כדי שיקבלו את הבת שלך למוסד החראדי בו היא לומדת. אז אין לך טלויזיה, אבל אתה רץ לצפות בה במקום אחר. גדול.
        המורות מבית הספר של בתך יודעות שאבא שלה שם תמונות של ציצים ותחת בבלוג הרפש שלו? לו ידעו הרי היו מעיפים אותה מבית הספר המקודש שלה בו ביום. ואם אתה לא חרדי, אז מה עושה הבת שלך בבית ספר כזה?!
        איזה כיף לאישתך שיש לה מרווח נשימה ממך, כי בערב אתה הולך להשתטח על קברי צדיקים, או לשמוע איזה שיעור של "רב" (תסלח לי, אבל 'הרב' עופר ארז? מה הוא מסניף? מזכיר לי מאוד את הנרקומן השכונתי אצלנו), רץ למכון הכושר כדי לצפות בטלויזיה ובבוקר אתה רץ להתחכך בז&*&^* המדובללים של גברים עירומים במקווה. טוב, כל אחד וההנאות שלו… נדמה לי שכבר הזכרתי את הנושא אי שם למעלה. עוד נקודה לטובת נטיה הומוסקסואלית אצלך.
        אבל העיקר היא ההתקשרות לצדיק, לא? ואיך כבודו מקשר את עצמו לצדיק? ע"י תמונות שמזהמות נפשו של כל יהודי שחפץ להדבק בה' יתברך?!
        אז תפסיק לבלבל ת' מוח. חסיד ברסלב, פחחחח
        טפו.
        תמשיך להראות בבלוג שלך תמונות של בחורות עירומות כרצונך, אין לי בעיה עם זה, אבל לפחות אל תכתוב את המילה ברסלב בראש הבלוג שלך, או את שמו הקדוש של רבי נחמן בתוך הסחי והמאוס הזה.

        • נ"ב
          אתה חוזר ואומר ש"אינך חוזר בתשובה". מה הרבותה בזה? הלא רבינו דיבר על מעלת התשובה וחז"ל דיברו על כך שצריך כל יום לחזור בתשובה "שוב יום אחד לפני מותך". ואם אתה חושב שאלו סתם דיבורים, אני יכולה לקחת אותך לביקור אצל אישה מבוגרת שהייתה מאוד מאוד חכמה, רק שהיום היא לא מסוגלת לחזור בתשובה גם לו רצתה בכך מכיוון שהיא סובלת מאלצהיימר. וזו רק דוגמא קטנה… ודי לחכימא ברמיזא.
          עדיף היה שתעשה התבודדות בכל יום במקום למלא בשטויות את הבלוג שלך.

          מברכת אותך שלא תהיה זקן. אמן.

          • ודאי שאני עושה תשובה כמו כל אדם אחר ויכול לעשות תשובה .
            אני לא שייך ל"תנועת התשובה" ולחוזרים בתשובה ולא עשיתי "מהפך" בחיים ואין לי גם כוונה כזו.

            • בטח שלא עשית מהפך. בטח.
              רק שלחת את הילדה שלך לבית ספר חרדי .להלביש אותה בתלבושת-דוסית-טיפוסית, לגדל אותה על "דיאטה של סיפורי צדיקים" בלי שתכיר את התרבות העשירה בת זמננו, זה לא נקרא "מהפך".
              נדמה לך שתוכל ככה להמשיך עד קץ הימים, מה?
              היום הזה בו הילד או הילדה שלך יתהו למה הם שונים מכל "הילדים זבי החוטם" החברים והחברות הדוסים שלהם יגיע הרבה יותר מהר ממה שאתה חושב. הילדים שלך יבינו מאוד מהר שהם שונים. שאין להם אחים רבים כמו לחבריהם, מישהו מהדוסים שאתה כל כך כל כך אוהב לאהוב יגלה ברבים שאתה הולך לחדר כושר לא כל כך כשר (והדוסים המגעילים כל כך כול כך אוהבים רכילווווווות והלשנות, פיכס, הם ידברו עליך שבועות ולא יניחו לך ולא לילדיך).
              הם ישימו לב שהטלפון שלך איננו טלפון כשר אוי ויי זמיר, ו…. בקיצור הבנת מה הבעיה.
              אבל למה לא להנות כל עוד אתה יכול. אפילו קוראות הבלוג הנלבבות יהמו בקול "אכול ושתה כי מחר נמות" וגם " איש איש באמונתו יחיה"

              אה, התעלמת מעניין ההומוסקסואליות.
              אתה יודע מה?
              נראה לי שאתה שקרן. לפי דעתי אתה חרדי מאוד, לא היית חילוני מעולם. פשוט יש לך ידע גדול ונרחב ששאבת מהשעות ששמת את הכובע בכוילל שלך כדי לקבל את הקיצבה במקום ללמוד, יחד עם עוד חברים חרדים בטלנים כמוך. אתה מה שנקרא "אנוס" רק שאתה אוהב את הצבע הברסלבי, ובמיוחד שיש בברסלב כנראה חתיכים.
              יאללה סע.
              אני גמרתי

        • הבלוג הזה לא מיועד לך ולשכמותך.
          לא שמגרשים אותך מכאן , פשוט את לא יכולה להפיק ממנו תועלת.
          יש אנשים רבים שמתעניינים במוסיקה , בסרטים ובספרות איכותית והם שמחים לגלות שמחשבת הצדיק נמצאת בכל העיניינים ולהם הבלוג הזה נותן שירות חשוב , אבל את לא קשורה לזה.

          את צריכה איזה אתר שיחזק אותך במצבך , אולי כמו האתר של הרב רן ובר שליט"א ובוודאי ישנם נוספים , אולי אצל הרב ברודי שליט"א באתר באנגלית.

          • להפיק תועלת? 🙂 אתה רציני?
            כבר הסברתי לך שאתה יכול לכתוב כרצונך, כולל שירים ותמונות, אבל למה אתה מכניס לפה שֵם של צדיק שלא שייך בכלל?
            ברור לי שהבלוג לא מיועד לי. הוא מיועד לחילונים שאין להם מושג ביהדות ואתה מנסה להראות להם בכל הכוח איזה נאור אתה ואיזה ידע עצום יש לך בתרבות המערבית מחד וביהדות מאידך, למרות שאת הילדים שלך אתה מחנך אחרת לגמרי. הבנתי.
            תהנה.
            אפשר להבין מי הם קוראי הבלוג שלך לפי התגובות. דתיים נכנסים ובורחים. נשארים רק חילונים שחושבים לעצמם :" איזה יופי, אפשר להיות מאמין ולא פנאטי, בדיוק כמו דרוווול. כשאהיה גדולה אני אהיה כמוהו. בשבת בעלי יקדש על היין ואחרי זה נראה ארץ נהדרת. אחר כך נקשר את עצמנו לכל הצדיקים ובפרט….וכו' ונלך לישון לצלילי הגרעפסים של עדי רן, הוא כזה רוחני. אז מה אם הוא לא יודע לשיר ורק יוצא לו קול של גרעפסים מהפה, אפילו דרול המליץ עליו בבלוג הרוחני שלו. אההההה"

            תודה על ההמלצות על הרבנים. אם אני אהיה מעוניינת באיזה רב מהתחת, אני מעדיפה לבחור בעצמי. אתה יודע, על טעם ועל ריח.
            אני לא זקוקה ל"חיזוק", תודה רבה, אני לוקחת פרחי באך כשאני חושבת לנכון. אתה טועה אם אתה חושב שאני "בעלת תשובה", נולדתי למשפחה דתית ברוך השם והייתה לי ילדות רגילה, לא של "דיאטה של סיפורי צדיקים" כמו לילדים שלך תודה לאל, למרות שבתקופתי קראתי גם (אני מדגישה גם ) ספרים של הרב להמן, אם יש לך בכלל מושג מי זה, נדמה לי שספריו יצאו בתרגום מחודש,יחד עם כל מיני זבלים-חרדים מזוויעים.
            אני אישית מעדיפה שהילדים שלי יראו "גוד לאק צ'ארלי" וייהנו מאשר שיקראו את הזבל הדוסי הזה שבכוח רוצה לחנך אותם.
            אצלך בבית אני משערת שקוראים את מנוחה פוקס ודומותיו

תגובה

