ברסלב האמיתית


שתי תגובות קיבלתי בסוף השבוע האחרון, שתיהן באותו נושא. הראשונה הייתה שרשרת תגובות למעשה של "מתעוררת" בתגובה ל"לגונה הכחולה".

wakeusaid: 1 בפברואר 2012 בשעה 10:52

באמת שרציתי לקרוא אבל כל תמונות החזה החשוף פשוט בלבלו אותי.
דרולsaid:
  • זה ניסיון עקיף לצנזורה?
    • לא, זה ניסיון להגיד שאני מבינה למה יש כל כך הרבה הומואים: פשוט דוחפים גוף של אישה לכל מקום- עכשיו יש פרסומת לשעונים או משהו עם אישה ערומה בכדי למכור- כשאישה נמכרת כבשר שאינו שונה מפרה, גם לי זה גורם לרצות גברים. ברוך שעשני כרצונו.

התגובה השניה הייתה של שלמה, בתגובה על "בלייד ראנר"

דרול, אולי תסביר באמת למה בעצם אתה מפזר בנדיבות כה רבה תמונות של בחורות חשופות? איך אתה מיישב את זה עם כל האזהרות של רבינו על שמירת העיניים ושמירת הברית? אני שואל בכנות ובתמימות, ומקווה שלא תדחני בקש.
(לא שיש לי בעיה עם זה. אדרבה, יצר הרע שלי מאוד נהנה מהתמונות, ואני חוזר לפה מדי פעם כשהשמירה האישית מתרופפת, אבל אני לא מרמה את עצמי לחשוב שרבי נחמן, או הרבי מלובאוויטש, או דוד המלך, או הרב עופר, או כל מי שאכפת לו באמת מהתורה – היה מאשר את זה. ואני מעריך אותך מספיק כדי לשער שגם אתה לא מרמה את עצמך)

שתי התגובות מתייחסות לאותו הנושא למרות שזו של שלמה היא עניינית ומנומסת , בדיוק ההפך מהתגובה הראשונה.
בכל אופן, גם אם אני לא אוהב את התגובה של "מתעוררת" , זה לא אומר שאני יכול להתעלם מהשאלה, וכדי שאוכל להשיב עליה אני צריך גם לשאול אותה בעצמי.
למה בבלוג הזה מופיעות תמונות של יפהפיות מקצועניות בלבוש שאינו מקובל על רבני העדה החרדית?

אז התשובה היא כזו, קודם כל, זה התחיל בתור בדיחה. הייתי בהרצאה של הרב שלום ארוש, שרדתי בה בערך עשר דקות ובעשר דקות האלו הוא סיפר בעיקר על כל מעלת כיסוי הגוף אצל נשים. הוא סיפר שאמא של הרב עמאר , הייתה מסתרקת מתחת לשולחן, לכן היא זכתה שיהיה לה בן תלמיד חכם. ההרצאה מאוד עצבנה אותי, והחלטתי לעשות לו דווקא.

לא שיש לי משהו נגד הרב ארוש.הוא אדם טוב ומקסים, פגשתי אותו פעמיים מאז , שתיהן באומן ואני מאוד אוהב אותו, הוא איש יקר. פשוט התורה שהוא מלמד ואורח החיים אליו הוא מטיף, לא מקובלים עלי ואני לא מקבל אותו בתור נציג תורת ברסלב, בכלל לא.

אחרי שהפרובוקציה שלי היכתה אי אילו גלים, התחלתי לחשוב על העניין יותר לעומק. ההסתגרות, הקנאות, הקיצוניות והסגפנות, הם דברים דברים שתורת ברסלב תמיד התנגדה להם. זה שלא שרבני ברסלב היו מאשרים פירסום תמונות של ג'סי ג'יין, אלא שהם עוסקים ועסקו תמיד בהמרה של כוחות הנפש הגולמיים של האדם להתפתחות רוחנית אמיתית. סגפנות היא ההפך מהתפתחות כזו, סגפנות היא אלימות עצמית ואלימות עצמית ,כמו כל אלימות ,נועדה לתחזק פגם נפשי.

הצנזורה, ההחמרות ,ההדרה והקיצוניות הם האנטיתזה לעשייה רוחנית. המבנה הנפשי ,שמאפשר את הפנטיזם, הוא זה שגודע ומחבל ביכולת שלנו להתעלות.

זה לא אומר שתצוגת אופנה של בייבי דול של דוגמניות שסוחבות על עצמן חמישה קילו סיליקון ,היא דבר רוחני . היא לא. אנחנו חיים בעולם שסוגד לחומר ולחומרנות ולמסחר באנשים ובנשים וגופם, אבל תורת ברסלב מלמדת אותנו בתורה נ"ב ,שהעולם הזה אינו העולם האמיתי וככל שאנו נוסיף להלחם נגד חוסר הממשות , כך נהפוך אותו ליותר משמעותי בחיינו וכך נתרחק יותר מהאמת.

ישנם כמובן צדיקים ועובדי השם שהגיעו אחרי שנים ארוכות של עבודה רוחנית למדרגה כזו שלא נעים להם להסתכל במישהי שנראית כמו קרן מקדוגל או בפירסומות של אבקת כביסה או באריזות של שניצלים של מאמאעוף. אני מכיר אנשים כאלו וגם יש לי את הזכות ללמוד אצל כמה מהם והם באמת במצב כזה ,שעצם התייחסות למשהו חומרי כמו קרם לשיער או ליפסטיק , מטרידה אותם. אם תגידו להם "קרמבו" סתם ככה, אתם מוציאים אותם מרמת הרגישות שלהם שבנוייה לתקשר עם ספירות ועם מלאכים ומכניסים אותם בחומר גשמי גס.

אלו מדרגות מעוררות קנאה וראויות להתפעלות , אבל אני לא נמצא במדרגה כזו וגם אתם לא ואין דבר יותר נלעג בעיני ממישהו שמאמץ לעצמו מנהגים ששייכים למדרגות שהן מעל ומעבר לרמתו. זה כמו הומלס מסמורטט שיושב על הכביש ומעז להגיד לך "אבל אני לובש רק פייר קארדן."

מה לגבי ההלכה? אין לי מושג ולא אכפת לי. דיונים בהלכה מתחילים ונגמרים ב"העתק הדבק" מאיזה אתר שו"תים. הבלוג הזה לא מתעסק בדברים האלו, הוא מתעסק בהתקשרות לצדיק , בתורת ברסלב ובהתפתחות רוחנית. יש בינכם שאמצו אורח חיים הלכתי, יש כאלו שלא ,אבל כל אחד מכם יכול ומסוגל להתקשר לצדיק ולשמוע לעצותיו, לעשות התבודדות, להגיד תיקון חצות, להשתטח על הציונים הקדושים וכולי וכולי וכולי עד שמסך האשליות הזה, עליו מצויירים ציצים וציציות , שטריימלים וחזיות , יתפוגג מולי עינינו ונמצא את עצמנו בעולם האמיתי , בעולם של הצדיק, מחוייב המציאות.

לילה טוב ושבוע טוב.

29 מחשבות על “ברסלב האמיתית

  1. בס"ד
    אני לא אתן לך מנוחה. דברים שאתה מעלה חשובים גם אם רחוקים מהאמת. שוב, עצה של רבנו להחליף מחשבה שלילית בחיובית, אם עולה מחשבת כפירה להגיד בפה שאני מאמין. מצידך זו אלימות, מצד רבנו זו ההנהגה הנכונה. יותר מזה, בליקוטי הלכות רבי נתן לוקח את כל השולחן ערוך שרבנו חייב ללמוד, וחיבר למשמעות החסידית ברסלבית.
    נראה לי שאתה מנסה לשחק משחק כפול. להיות אקקלקטי בברסלב זה לפספס את כל הפואנטה. עם קצת צניעות, היית גם אתה משאיר את השכל מחוץ לדלת.
    וכן, זאת ברסלב האמיתית. להיות אמיתי עם עצמך זה לא אומר להיות הפקר. הצדיק שומר ומנחה אבל זה לא תחליף למאמץ האישי, אחרת ברסלב היתה בסך הכל, חס ושלום, סוג נוסף של נצרות.
    אין ספק שהבלוג שלך הוא סוג של מלאכת בירורים לכל מי שנכנס. ב"ה שבכל זאת יש אינטרנט רימון…

  2. סגפנות היא ההפך מהתפתחות כזו, סגפנות היא אלימות עצמית ואלימות עצמית ,כמו כל אלימות ,נועדה לתחזק פגם נפשי.יפה אמרת!!

    מיתוך שנאה עצמית אי אפשר להגיע לשום צורה של אהבה!

  3. לטעמי כשהאמת קיימת כל הבלי עולם מתבטלים בפניה, כל עוד מתעסק מאן דהו בלחץ האוסמוטי של נוזלי גופו במקום להביט לקיום בשחור של העין רחוק הוא מהאמת כשבוי בכלא גאונטנמו מהחופש.
    כל עוד יתעסק בהבל הבלים – מה אסור ומה מותר, מה "עושה לי" ומה "עלול לעשות לי" במקום למקם את הבלי העולם במקומם האמיתי וללא התייחסות, הפכו אותם "חסידי ההדרה" למקור שורשי בתת המודע שחופר ומתחפר בתת הכרתם, גדל ומתפתח כגידול סרטני עד שמעביר דעתם עליהם.

    • הדבר המדהים הוא, שאני בכלל לא מדבר כאן נגד ההלכה, אני פשוט לא רוצה להכנס לדיון הלכתי של העתק והדבק שיעקור כל שיח משמעותי .

      • יש לפרוץ, יש להתעלות מעל אל עבר הנשגב ולא להיות תקועים ב…(בפרטים הקטנים)…. אני מבין את הקושי שלהם, ואני חווה את הקושי שלך להסביר להם על כך.

        • אלו מזרוחניקים , אצלם הרוחניות היא דבר תיאורטי . הם לא מכירים מציאות רוחנית מדידה ומובהקת ולכן הם נצמדים לרוחניות פיקטיבית שהם מכירים.
          אין כאן משהו שניתן להסביר להם. זאת מסקנה שאליה הגיעו הרבה ברסלבים לפני.
          "
          דע מה שתשיב למיזרוחניק – סע לאומן".

  4. זה מאוד אמיץ, הניסיון שלך לעשות אקרובטיקה כזו מסובכת שתפריד בין רבי נחמן להלכה. בסך הכל זה מה שטענו תמיד כלפי חסידים – שלא אכפת להם מההלכה. אבל דווקא בין החסידויות, ברסלב מפורסמת בשמירת ההלכה הקנאית שלה. רבנו אמר "תקמטו אותי כמה שאתם רוצים, אבל אל תקמטו סעיף אחד מהשולחן ערוך" (ציטוט מהזיכרון העלוב שלי).
    אז למען הסר ספק, וכדי שלא יטעו אנשים שמגיעים לפה וחושבים שאולי אתה מייצג דעה לגיטימית-אם-כי-נדירה כלשהי בעניין הזה –
    אין, לא היה ולא יהיה רב/תלמיד חכם/לומד הלכה אחד שיפסוק שמותר להסתכל באשה למטרות הנאה. זה לא מסוג הדברים שיש בהם הרבה דעות לכאן ולכאן. הגבול פה מאוד ברור, והוא עובר הרבה מעל לרמת הצניעות ה(לא )נהוגה בבלוג הזה. זה גם לא מסוג הדברים שמיועדים לבני עלייה בלבד, אלא לכל אדם, כיוון שמדובר בהלכה בסיסית ופשוטה. כל שכן וכל שכן שרבי נחמן היה מתפלץ לשמוע מה קורה פה, הן בגלל היחס שלו להלכה, והן בגלל היחס שלו לשמירת העיניים ושמירת הברית – שניהם יוצאי דופן בקיצוניותם גם בקרב היהודים, הפסיכים ממילא.
    אבל מסקרנת אותי מאוד הטענה שלך שדיון הלכתי מעקר כל שיח משמעותי. מהו יחסך להלכה? האם היא חשובה? למה? כי אם אני קורא אותך נכון אתה מנסה לומר משהו כמו: תראו, אני לא בקטע של הלכה. יש לרבנו מסרים כל כך עמוקים וחזקים ופנימיים – בואו נתמקד בעיקר ונזניח את הטפל. זו קריאה נכונה מצדי? ואם כן, האם לדעתך זה היה גם יחסו של רבי נחמן להלכה, או שזה חידוש שלך?

    • תראה שלמה,
      אני לא מתיימר לייצג איש מבחינה הלכתית , בוודאי לא את רבי נחמן מברסלב.
      הבלוג הזה אינו עוסק בהלכה , יש לכך מקומות אחרים.
      בבלוג הזה ישנם טקסטים, ישנן תמונות וישנם סרטונים. אני מוכן לדון בהם מבחינה אסתטית או מבחינת הרלוונטיות וכן הלאה , אבל אני לא מוכן לדון בקבילות ההלכתית שלהם, כיוון שאני לא דן כאן בהלכה, נקודה.
      במאמר מוסגר, שאין לי כוונה לפתח יותר, אני רואה לנכון לציין, כי בישראל ,התפיסה האורתודוקסית בעיקרה היא מיושנת וקיצונית. מעבר לים ישנם חוגים אורתודוקסיים שמתעסקים בחינוך מיני או בסקסולוגיה מנקודת מבט מאוד מודרנית וליבראלית. זה לא קיים כאן בארץ, למרות שישנם שם את כל הצידוקים ההילכתיים הדרושים ומתעסקים בזה רבנים ותלמידי חכמים.
      אבל זה במאמר מוסגר.
      הבלוג הזה לא עוסק במין, לא עוסק בחינוך מיני , הוא עוסק בחינוך לתורת ברסלב , להתקשרות לצדיק ותו לא.

      • אבל הצדיק הזה שאתה מדבר עליו, היה איש קונקרטי, שהדריך את כל המתקשרים אליו לשמור על כל קוצו של יו"ד מההלכה. אינך יכול לומר שאתה עוסק בהתקשרות לצדיק. אולי לחלק מהצדיק – והחלק הפחות קריטי בעיניו.
        השיטה הזו של ערפול וערבוב מושגים כדי לטעון לגבי כולם טענה אחת אינה יכולה להיות כלי להשגת האמת. אפשר להיות אורתודוקסי בארץ או בארה"ב, להעניק חינוך מיני וייעוץ סקסולוגי, ובכל זאת לא לעבור על איסור תורה של "ולא תתורו". יש הבדל בין "איסור" לבין "הדרכה". לא להסתכל בכוכבת פורנו זה איסור. לא לקרוא הארי פוטר זו הדרכה. הרבה אנשים מטשטשים ביניהם ומעבירים את כל ההדרכות למחלקת האיסורים, כדי לרדות ככה בקהל המאמינים שלהם. אתה משתף אתם פעולה בכך שאתה מעביר את כל האיסורים למחלקת ההדרכות, כדי שתוכל להרשות לעצמך להתעלם מהם.
        אני עברתי אתמול על "ולא תתורו". ביליתי שעה בגלישה במקומות של "תתורו". אבל ברוך השם, לא ניסיתי לתרץ לעצמי שהאיסור נועד רק לבני עלייה, או שהחינוך המיני בארץ מיושן. הבנתי שזו פשוט חולשה שלי ותו לא. וגם אני מסוגל עדיין לזהות כמה היא פוגעת בעולם הרוחני שלי, ובהתקשרות לצדיק. יהי רצון שיהיה לי כוח להתגבר עליה מכאן ולהבא.

        • היסוד לחסידות ברסלב הוא התקשרות לצדיק.
          התקשרות לצדיק היא תהליך נפשי פנימי ומורכב . זו טעות לטעון כי נתן להעריך את רמת ההתקשרות לצדיק על ידי סממן חיצוני כלשהו.
          אמנם הלוגיקה הנוצרית-אריסטוטלית ששולטת בחברה המודרנית ובעולם הישיבות, דורשת קורלציה בין הפנים לחוץ, אבל אין זה אומר שקורלציה כזו קיימת ובמקרה חסידות ברסלב ,אני לא משוכנע שבכלל תתכן.
          זה נושא מורכב וגם מסוכן, ולכן ניתן לסכם אותי באופן ממצא בכך שההתקשרות היא עניין אינדבידואלי אובייקטיבי שבו הן האובייקט והן סובייקט נסתרים מעצם הגדרתם ולכן כל דיון הילכתי הוא לא רלוונטי.

          חשוב שכל אחד יעסוק ברמת ההתקשרות שלו ולא בזאת של חבריו.

          אני אומר לך את מה שלי אמרו בברסלב "חטאת? עווית? פשעת? – כל האבדות אצל הצדיק. תספר לו ולא לנו."

  5. שלום דרול,

    אני עוקב אחר הפרסומים שלך מאז עליית הבלוג לאויר (פחות או יותר).
    כבר הגבתי כמה וכמה פעמים. אז קודם כל הבלוג הזה מעניין. סחטיין עליך/אשרייך (בחר בגרסה המועדפת עליך).

    עכשיו, נמשיך את הדיאלוג מהפעמים הקודמות. אתה כותב:
    "אני לא מתיימר לייצג איש מבחינה הלכתית , בוודאי לא את רבי נחמן מברסלב".

    אני חושב שאתה מתיימר ועוד איך. זו ממש היתממות לומר שאין פה התיימרות בבלוג. אתה כותב על "תהליכים" רוחניים ונפשיים כאילו הם ניצבים מולנו, על צדיקים וצדיקות כאילו יצאו היישר מספרות פנטזיה כמו שר הטבעות או משחקי הכס (שם דווקא אין דמויות רוחניות בכלל – אולי האביר שמת וחזר לחיים). כל זה, הינה התיימרות לומר משהו משמעותי על רוחניות.

    דווקא משום שאתה מתכסה באצטלת השם הלא מחייב לכאורה "בלוג ברסלב פוסט מודרניסטי" , ובאמצעות תמונות של דוגמניות חשופות , דווקא משום כך זה צועק לשמים על ההתיימרות. הרי, שני אלו צריכים "לבטח" אותך מכל התמודדות: הטיעון הפוסט מודרניסטי המופיע בשם הבלוג – נועד לענות "למשכילים" למזרחוניקים האקדמאים פה בלשונם. ועניין הדוגמניות – נגד החוזרים בתשובה הנודניקים לסוגיהם.

    כאן זה מעניין, אתה לוקח (בצורה מודעת?) שני מוטיבים חזקים שעליהם דיבר ר' נחמן:
    1) שמירת הברית – המיניות ומולה אתה מעמיד את הדוגמניות.
    2) חכמות חיצוניות – הפילוסופיה, ההתחכמות והשכל ומולה אתה מעמיד את העמדה הפוסט-מודרניסטית שלך בבלוג של חוסר ההיררכיה לדבר בבת אחת על "קדושה" "וצדיקים" יחד עם תמונות של בחורות חשופות, יחד עם כריכה של חוסר התעסקות וחוסר עניין עם ההלכה.

    תראה, אם יש משהו אחד שהמיזרחוניקים שמגיבים בבלוג (שי? ועוד?) והחוזרים בתשובה למיניהם (רני?) מסכימים עליו, משהו שהאינטואיציות הבסיסיות שלהן אומרות להם שלא יתכן לדבר על צדיקים, קדושה, וברסלב יחד עם שימת תמונות של דוגמניות.

    לכן, היתממות, ומעבר לכך אולי גם דברים אחרים. ילמדנו רבנו?

    • תשמע יאיר, גם אני עובר תהליך.
      אני לא בפוזיציה של הגורו יודע הכל, שמדבר מעל הבמה, לאנשים שבכלל לא מגיעים לרמתו.
      גם לי יש שאלות, גם אני לא חש בנוח לפעמים, עם המורים שלי בברסלב, או עם דברים שכתובים בספרים.
      זו האמת.
      בהלכה אני לא מבין ולכן אין סיבה שבעולם שאני אערוך כאן דיונים הילכתיים.
      אני יודע שתורת ברסלב עובדת, אני יודע שהיא עובדת טוב יותר מדברים אחרים.

      לכן אני אומר את זה ואני משתמש בדברים שאני אולי מבין משהו בהם.

  6. לא דברתי על כך שתנהל דיונים הלכתיים.

    וכמו שאמרו לך לפני, לא צריך להיות מומחה להלכה, כדי להבין שתמונות של דוגמניות (אישית, אני מאוד נהנה מכך) לא הולכות יד ביד עם ברסלב.

    לכן זו היתממות.

    אז בתור בדיחה בפעם הראשונה, קוריוז בפעם השנייה, וסתם מוזרות בפעמים הבאות זה עוד איכשהוא בסדר.

    לדידי זה נראה התעקשות בסתם.

    בכל אופן, תודה על התגובה הכנה

    • בוא נעשה סימולציה לרגע.
      נגיד אני אומר , סבבה יאיר, ההלכה אומת שאסור לראות תמונות של נשים בביקיני , אז נוריד אותן מהבלוג.
      מה יקרה הלאה? מישהו יגיד שאסור לדבר על סרטי קולנוע , כי לקולנוע נכנסים גברים נשים באופן מעורב ואין ישיבה נפרדת ואז עוד מישהו יזכר שגם אסור לדבר על הפינק פלויד כי הרמב"ם אוסר על שירי גויים וגם הפינק פלויד משתמשים בזמרות רקע , שזה לדעת חלק מהפוסקים נקרא "קול באישה ערווה" ובסוף עוד יבוא מישהו ויצטט את קביעתו המטומטמת של הרב ארז משה דורון ב"אדרבה" של לפני חודשיים , שאסור לקרוא ספרי פנטזיה שנכתבו על ידי גויים , אז למה אנחנו מחטיאים את הרבים ומדברים על גנדלף ועל הארי פוטר.

      כמו שאתה רואה יש לי המון ניסיון בדיונים הילכתיים, אני באמת מיתמם כשאני אומר שאני זר לנושא, ובגלל שאני מכיר את הנושא יופי , אני יודע שאסור לי להכנס אליו.

      אז מה אני עושה?
      אני מציב כאן תמונה של שחקנית פורנו, שעשתה תשובה והחליטה טיפה להתלבש ואז אני יודע שאף אחד לא יטריד אותי בדיונים על פינק פלויד ע"פ הרמב"ם.

  7. דרול,

    שאלה מכיוון אחר. ישנה הנחה בסיסית סטריאוטיפית שהולכת בערך ככה:
    אנחנו קבוצה דתית קלסית שרוצה להפיץ את משנתה וטוענת שזוהי הדרך
    פחות או יותר להגיע לתיקון כל שהוא.

    עכשיו, מה עם בעלי הפרעות קשב וריכוז? אני לא צוחק, זכור לי ראיון שקראתי לאחרונה
    על אלדד וייל שפשוט היה מתחרפן בתפילות הארוכות כי הוא סבל מבעיות קשב וריכוז.
    להציע לאדם שכזה עוד התבודדות שבו המחשבות ירוצו לו בראש ללא הפסק זה כבר
    בגדר התעללות..

    אני רציני, אני חושב שיש בעיה מהותית בלומר שיש פרקטיקה מסוימת (טבילה, התבודדות,
    אמירת התיקון הכללי, התקשרות לצדיק), שדרכה הדברים עובדים.

    עכשיו, השאלה שלי לא במישור "האמת". כלומר, ויכוח קטנוני על מה "אמת" ומה "שקר". אלא
    להצביע על כך שישנם סוגי אנשים שונים שזה פשוט לא מתאים להם מבחינת מבנה אישיות, חוסר (או עודף) חומרים כימיקלים וכדומה.

    בכל אופן כוכבת הפורנו שלך שחזרה בתשובה יכולה להתחיל ללמוד במדרשה כבר?

    • אז ככה , יאיר.
      דתות המערב עובדות לפי רוחניות תיאורטית . כלומר הרוחניות היא מילים יפות באוויר והפרקטיקה שהיא תפילה או טקסים אחרים כמו ציוויים ואיסורים ,היא פרקטיקה שלא חייבת להיות לה השפעה ניכרת על האדם. יהודי מחוייב לאכול מצות בפסח ונוצרי חייב ללכת לכנסיה ביום ראשון וזה בלי קשר לזה שהפרקטיקה מעצבנת אותו או הופכת אותו למאושר או שמח או מוטרד או כעוס. בסופו של דבר מאמיני הדתות המערביות אמורים להגיע לגן עדן, אם ביצעו את הפרקטיקה ובזה זה מסתכם.

      דתות המזרח, בעיקרון מודות ברוחניות התיאורטית, אבל קיימת אצלן עוד רמה שנקראת רוחניות מכאנית. אם תעשה את הפרקטיקה , אתה תגיע לגן עדן , כמו ביהדות ובנצרות ובאיסלם, אבל לפרקטיקה יש השפעה ניכרת על האדם. הם אומרים במזרח בבודהיזם, בטאנטרה וכן הלאה , שיש פרקטיקה שעוזרת לך כשאתה מלא כעס , ויש פרקטיקה למצב של עצבות ויש פרקטיקה שאתה עושה כשאתה שמח ורוצה לחלוק את אושרך והעניין במזרח הוא שאתה לא חייב לחכות עד שתמות ותגיע לגן עדן. הפרקטיקה מאפשרת לך להתמזג עם גן עדן אפילו עכשיו, אם תהיה מספיק מיומן ומספיק עירני ומחושב ותדע לתרגל באופן מושלם.

      תורת ברסלב היא רמה אחת מעל תורות המזרח. היא מכירה ברוחניות התיאורטית , היא מכירה ברוחניות המכאנית ,אבל יש אצלה עוד רמה שנקראת רוחניות תבונית. מה אומרת הרוחניות התבונית ? היא אומרת "כאן זו בנקאות אישית, לא כספומט."
      כלומר , לפי תורת ברסלב, מי שמקושר לצדיק, הצדיק דואג לקידומו הרוחני. הצדיק ידאג שהוא יקבל עיבור נשמה נכון, הצדיק ידאג שהתפילה שלו תצא בדיוק על ה"עת רצון" , הצדיק לא יעשה את העבודה שלו במקומו ,אבל הוא יכול להפוך אותה להרבה יותר קלה.

      זו התשובה אליך.
      אתה צודק מהבחינה של הרוחניות המכאנית. לא כל התרגולים נכונים לכל האנשים. אבל אנחנו לא עושים התבודדות כי היא המדיטציה האידיאלית למצב הנפשי הריגשי של האדם, אנחנו עושים התבודדות כי היא התקשרות ולכן היא הכי מתאימה באמת, כי הצדיק הוא כבר יתערב לטובת אותו אדם וידאג שההתבודדות לא תפגע בו , אלא תקדם אותו באמת.

  8. אוקיי, תודה.

    האם התקשרות לצדיק דרך: התבודדות, טבילה וקריאת התיקון הכללי ועלייה לאומן בזמנים מסוגלים, צריכה להפוך לשו"ע עבור היהודים?

    כלומר, האם הדרך של ברסלב היא משיחית במובן זה שהיא הגאולה בהווה?

    ומכיוון שלמשיחיות תמיד אורבת סכנת משיחיות השקר, במיוחד כשהיא הופכת כהדרכה כללית, האם אנחנו בלב ליבה של התפוצצות ניאו-שבתאית.

    האם זה סוד המשיכה לברסלב של האומנים, הבוהמיינים והמשוגעים (שיש קשר הדוק בין כולם לבין ר' נחמן משוגע לא קטן בעצמו במובן הטוב והלא טוב של המילה)?

  9. אתה מתחיל להגדיר ואז קופץ מהגדרה להגדרה.
    דרך ברסלב היא רפואת הנפש ותיקון הנשמה.
    מנקודת ראות אישית , היא נוגעת לגאולת הפרט , יותר מאשר לגאולה כללית ולכן ההגדרה "משיחיות" מלכתחילה מוטעית ומיותרת.

    מכאן נובע שתורת ברסלב לא רק מתייחסת ליהודים. גם גויים יכולים להגאל דרכה והנושא נבדק לעומק והוא מאושר.

    הפרקטיקות של ברסלב ,הן עיניין לתרגול אישי ופרטי והאדם מתקדם בהן לפי הקצב שהוא ויכול , לפיכך הן לא "הלכה ברסלבית" ולא סוג של שו"ע. בברסלב מתנגדים מאוד להגדרה כזאת (של "הלכות ברסלב") והנושא נידון על ידי גדולי הרבנים כולל הרב שמואל שפירא זצ"ל .

    לגבי אמנים, ידוענים וכיו"ב, אלו אנשים בעלי נפש פגועה והם תרים אחרי כל מיני רפואות נפשיות ואחרות , כי אין להם ברירה . הקיום שלהם בעייתי. חלקם מגיעים לברסלב ולפרקטיקות של ברסלב וחלקם מוצאים אותן מתאימות ונשארים בחסידות.

    כיוון שאנו לא כאלו, אין לנו טעם לדון בכאלו. אנו יכולים לקוות שהם ואחרים ,מקבלים הדרכה מתאימה למצבם, כפי שאנו מקבלים הדרכה ומפיצים אותה.

  10. תודה,

    אשתדל לא לקפוץ מהגדרה להגדרה.

    משיחיות במשמעות גאולה כללית הנה הסבר אנכרוניסטי. איגרת עליית הנשמה של הבעש"ט מדגימה היטב את משיחיות ההווה של החסידות: "אימתי קאתי מר? כשיפוצו מעיינותיך החוצה, ויתגלה לימודך בעולם ויוכלו לייחד ייחודים כמוך…".

    בוא ונדייק אומר משה אידל, לא נאמר "כשהמשיח יגיע – אז תבוא הגאולה", המשיח בכלל לא הוזכר בתשובה! התשובה שהבעש"ט מקבל בהיכל משיח(!) היא שהמשיח כבר כאן ומצוי בלימוד ותרגול הפרקטיקות החסידיות. אז תגיד שזה הבעש"ט, בל נשכח שר' נחמן הינו נינו.

    אם בברסלב עוסקים בהתקשרות לצדיק כגאולת הנפש אז ודאי וודאי שזו מטרה משיחית. המדובר לפי דבריך בקיום שלם יותר וגאול.

    ואם עוסקים במשיחיות, צריך לדעת על הסכנות הניצבות בפניה – סכנת משיחיות השקר. ואני לא מדבר על אדם ספציפי (ר' נחמן לדוגמא), אלא על הסכנה בפרקטיקות המשיחיות. מזה שהדבר מסוכן אין זה אומר שיש להימנע ממנו , אלא דווקא על כוחו הרב. אולם יש לשים לב לכשלים הבסיסיים והמובנים שבמשיחיות כזו.

  11. הנה , זו בדיוק דוגמא למניפולציה מסלפת של הגדרות.
    "משיחיות", על פי הדעה הרווחת, קשורה בפסיכוזות המוניות, השתוללות יצרית והרס החברה והמוסר.
    לכן חסידות ברסלב היא ההפך מכל משיחיות, לפי ההגדרה הידועה ,הנכונה והכללית.
    עכשיו אתה ממציא הגדרה חדשה למשיחיות, שסותרת לגמרי את ההגדרה המקובלת של משיחיות , לפי איזה סיפור נחמד מהבעש"ט.
    בסדר, זכותך, אז לפי הגדרת המשיחיות הפרטית שלך, שסותרת את כל ההגדרות המקובלות של המשיחיות, חסידות ברסלב אולי נחשבת משיחיות ואולי לא והאמת ,כנראה שלא, כיוון שחוקרי חסידות מסויימים טוענים שאין קשר בין תורת ברסלב לתורת הבעש"ט וזוהי גם המסקנה המסתברת מתוך הערך "חסידות" באנציקלופדיה העברית שקובע שתורת ברסלב חריגה מאוד בנוף התיאולוגי החסידי.

    אני רק רוצה לתקן במידה את מה שכתבתי מקודם אודות "הלכות ברסלב."
    יש לברסלב מצווה אחת שהיא מצוות עשה , כמו מצוות עשה שבשולחן ערוך , שעיניינה הביצוע ולא התהליך הנפשי וזו מצוות העליה לרגל לאומן בראש השנה, כדברי רבינו "איש בל ייעדר."

  12. הקב"ה עשה את האשה יפה בעיני הגבר ואת הגבר יפה בעיני האשה, ונתן לשניהם עיניים לראות ופה לנשק וידיים למשש וכן הלאה וכך גם נוצרים הדורות הבאים כדי שימשיכו יצוריו ליהנות מעולם שברא להם כי אהבם, וכדי שיוכלו ליהנות זה מזו וזו מזה. ומי שחושב שמראה של אשה או תמונה של אשה הם בגדר הפרעה כלשהי לאמונה באלוהים או לעבודת השם או ליהדות כלשהי אינו יודע מה משמע "וחיית בה" והאלוהים שלו קטן וחלש והראש שלו לא עובד והלב שלו בשביתה וחושיו בשיתוק וכל מה שזז ומתפמפם אצלו כתוצאה מכל ההדחקות ובלבולי המוח והחרמות והאיסורים המיותרים זה יצר הרע. יותר מדי שטויות דבקו בעמנו הוותיק בגלותו הארוכה, י כשהתארחנו שלא בטובתם אצל הנוצרים המנוזרים ואצל המוסלמים המכסים את נשותיהם ויש מהם גם כורתים להן אברים שלא תתענגנה. ומשהגענו לארצנו מוטב ננפנף כל זה מעלינו, ורק כשיהיה אצלנו המין להולדה ולעונג כמו אצל הפשוטה בחיות, שגם ממנה לא מנע הקב"ה כל טוב עולמו, ניפטר סו"ס מן הפריצות שתולדתה בכיבוש היצר ובצביעות המתנזרת ונחזור להבין ש"שיר השירים" הוא שיר אהבה לאשה ולגבר, כי אין שום צורך באלגוריות ובמשלים ובמשחקי נדמה לי כדי לשיר שיר אהבה לאלוהים, ויש מזה בשפע בתהילים ובמקומות אחרים. כל זה היגיון פשוט וחסר כל פלפול שהוא, ויגידו הרבנים מה שיגידו ואתה דרול עלה והצלח.

      • מסה אושאיסטית, מה אתה סח. אני לא ממש מכיר את האיש ותורתו, אבל כמי שבדרך כלל מנסה לקלוע לדעת גדולים, מסתבר שיש לי מדי פעם הצלחות. לא, התיזה שלי היא יותר בכיוון של פלגיאט שקוף שאינו מחייב טיסה להודו. קח את בראשית א' פסוקים כו-כח, הוסף מה שהיה לאימותינו ולאבותינו לגלות לנו באותם ענייני "פרו ורבו" מפסוק כח, שעיקרו הספר שהזכרתי בתגובתי הקודמת, והוסף קצת שכל ישר. ולא פחות חשוב משיהיה שכל, חשוב שיהיה ישר.

  13. וואו, אני התחלתי את כל זה?
    היית אמיץ מספיק על מנת לשמוע ביקורת וגם לפרסם אותה. חשבתי שתעמוד בדיבור ישיר ללא כפפות משי. זו לא הייתה ביקורת אישית אלייך, אלא פשוט מחשבה שבאמת הייתה לי בראש, כאישה.
    לכן קצת קשה יהיה לך להבין את זה.
    חוצמזה,
    הייתי לפני שנה בראש העין וקלטתי שם סטיקר ממש יפה על אחת המכוניות וארצה להשתמש בו כרגע, מדברי הצדיק בעיוות קל:
    "הווה דן את כל העולם
    לכף זכוג".
    אני גם אני עושה זאת מדיי פעם, וכנראה שזה מה שזה היה.

    • אני מקווה שעמדתי בביקורת בכבוד , למרות שהיא מאוד עיצבנה אותי.
      האמת שחשבתי לעצמי שהלכתי יותר מדי רחוק כשהתחלתי לנשוף סביב יובל , כי הוא הרי הרבה יותר מדי קיצוני בשבילי , והאנשים שהולכים אליו הם דראסטיים הרבה יותר ממה שהקיבה הזן-אושואיסטית שלי מסוגלת לעכל ובגלל זה , הנה אני חוטף על הראש מאיזו פנאטית יובליסטית ומוטב שאני אמשיך להתקוטט עם מיזרוחניקים פרווה.

      אבל האמת שאת בסך אחלה ואני תמיד שמח למצוא את התגובות שלך פה.

תגובה

