בלייד ראנר


היי חברים! הכל קול?

אני חולה והכל ובכל זאת החלטתי להרים פוסט , יהיה מה שיהיה.

בזמן האחרון שמתי לב שמגיעים לבלוג הזה אנשים, שמהעדר כיוני אחר, נקרא להם בעלי תשובה.

חד משמעית, הבלוג הזה לא נועד לחוזרים בתשובה. אין לי שום דבר נגדם, אבל אני לא מבין אותם וקשה לי מאוד לתקשר איתם ולמען האמת, כשאני מדבר איתם, אני בעיקר מתעצבן.

לא נראה לי כל הקטע הזה של לארוז את חייך ולזרוק אותם לפח הקרוב, כדי להפוך להיות טיפה בים של מדובללים, חסרי משמעות אוט מעמד, שכל חלומם בחיים הוא שחרדים מבית טוב לא יבעטו בהם.

זו השקפתי, באופן כללי, אבל כיוון שבכל זאת מגיעים לכאן בעלי תשובה, אני חייב לנסות לתת להם שירות ולהקפיד שזה יהיה דבר מה שבאמת יוכל להועיל להם .

אז ככה, הבעיה המרכזית של חוזרים בתשובה , נקראת "פרספקטיבה". הם הגיעו מעולם מסויים ומוצאים את עצמם במקום אחר לגמרי ואז יש להם כל מיני רעיונות לגבי איפה הם ומה הם צריכים לעשות והרבה פעמים הרעיונות הם בולשיט ולא סתם בולשיט , אלא בולשיט מסונטז ותפור במיומנות למידתם כדי לכפות עליהם התנהגות ואורח חיים מסויים.

לא שלחזור בתשובה זה לא טוב.

אולי זה טוב. אני לא יודע בחיים לא ניסיתי (חע חע חע), אין לי כוונות כאלו. ביום שאני אתעורר ואמצא את עצמי מעביר שיעורי חסידות באידיש לנוער של נוטורי קרתא, אני אלחש בשארית כוחותיי "חבערים, האב איר געזען בלייד ראנר?"

אני לא בעסק הזה , של חזרה בתשובה, לגמרי לא.

מגיעים אלי הביתה מתרימים של "נחלי נצח" ו"חוט של חסד" ו"שובו בנים" ומראים לי תמונות של איך הם נראו מסוממים עם ראסטות במנאלי. אתם יודעים מה? סבבא. אני בעד לגמרי. אם הפסקתם להיות ראשי תחת מסוממים והפכתם לתלמידי ישיבה רציניים ונחושים , אשריכם באמת, התעלתם רבות. אבל בשם אלוהים, זו הרי לא האלטרנטיבה היחידה. יש עוד דרכים לצאת ממצולות הטימטום , לאו דווקא דרך טרנספורמציה לחרדיות.

אפשר לעסוק בחקלאות ימית, להצטרף לועד ההורים השכונתי או ללמוד דיאטניות קלינית.

ראבאק, קרוב השם לכל קוראיו, לא רק לאלו שחובשים שטריימל.

כיוון שזו לא הפעם הראשונה שאני מדבר ככה לבעלי תשובה, ואני יודע מה בא עכשיו:

"אתה לא יודע באיזה זבל היינו"

אתם צודקים, אני באמת לא יודע. אני בטוח שהייתם במיץ של הזבל, האמת, המיץ של הזבל הוא עוד כלום לעומת מה שהייתם זה נכון , אבל זה לא תירוץ.

שום דבר הוא לא תירוץ לאיבוד הפרספקטיבה.

אז יש לי הצעה, ברשותכם, נכבדי בעלי התשובה. יש בית כנסת בירושלים שקוראים לו "שירה חדשה", תבקרו שם באיזה ערב שבת.

בדרך כלל נורא צפוף, אבל אתם אמורים להיות רגילים לזה. שם תוכלו לראות אנשים שבאמת מתעסקים בעבודת השם ורוצים ללמוד תורה ולהתפלל ועם כל זה זה לגורם להם לגדל דבלולים או להצמיח רעלות או להשריץ להקות של תינוקות מנוזלים . הם אנשים מאוזנים במידת האפשר ונורמאליים באופן מניח את הדעת ובכל אופן הם מתעסקים הרבה מאוד בעבודת השם וביראת שמיים.

אני אומר ששווה לראות פעם אחת ולהתרשם.

אני כמובן לא אומר לכם להצטרף לשם, כי אלו אמריקאים והם לא אוהבים ישראלים בסביבתם , הם לא יודו בזה וסביר להניח שהם גם לא מודעים לזה, אבל ישראלים כואבים להם. לא משנה, הם אנשים טובים והם לא חייבים לסבול כל אחד.

למה אני שולח אותבם למקום כזה?

כי, אממממ , בתור חוזרים בתשובה, מגדלים אתכם על ברכיים מפוספסות, ואלו מהוות בית גידול בעייתי ,שתוצריו מקומם לא יכירם מחוץ לגטאות הקלסטרופוביים של סנהדריה. אלו חיים וירטואליים שלא יתאימו לכם אף פעם.

יש לי הרבה חברים מהעדה החרדית, הם אנשים טובים ונפלאים , אין כמוהם בעולם . אני נהנה מאוד לדבר איתם ולהפגש איתם ולבלות אבל אין לי שום כוונה להניח להם לנהל את החיים.

זה פשוט לא רלוונטי.

אז נכון שהגעתם ממנאלי בפחי נפש ושחיתם במיץ של הזבל , אבל הזבל לא חייב להשאר מאחוריכם , הוא יכול לרדוף אתכם לנצח ,כל זמן שתתעקשו לאמץ לעצמכם אורח חיים רדיקאלי שלא ידעתם ולא ידעו אבותיכם.

אז מה לעשות?

כאן הקטע היפה. אני לא אומר לאף אחד מה לעשות.

הצעתי לכם ללכת ל"שירה חדשה" , לא כדי שתהיו כמוהם, אלא כדי שתגדלו לעצמכם פרספקטיבה. היא חשובה יותר ממרבית הדברים האחרים.

חוץ מזה, צריך להיות מקושרים לצדיק האמת, ממנו נובעת כל החוכמה האמיתית.

עמוד הקלון

להקה של מיזרוחניקים החליטו לעשות פיקניק בחדר החאלקה בציון הקדוש במירון. פיקניק, לא פחות ולא יותר. אפילו קפה על גזיה הם הכינו שם, לתפארת בני עקיבא. הרב הלפרין זצוק"ל היה בוכה שעות וימים על הציון הקדוש. אותו הרב הלפרין שכשהוא היה הולך ברגל בעמק יזרעאל, היו החלוצות השמוצניקיות

היו זורקות על עצמן סדינים, שקים ומגבות כדי לא להראות בפניו חשופות, והוא לא אמר מילה, הרב הלפרין זי"ע.

אבל המיזרוחניקים הם עם אחר, מהמוטציות של      מפא"י ההיסטורית ,הם למדו שהמדינה של ספתא שלהם והציון הקדוש , אליו גם עארסים מגורמטים באים בדחילו ורחימו עם ראש בין הברכיים זה מקום לעשות פיקניק ולהרתיח פינג'אן ממש כמו בג'וערה.

חן חן למזרוחניקית חביבה ומנומשת שנתנה לבן שלי ואפל , את לא אשמה , מתוקה.

שלא יגידו עלי "ארורים הרשעים שאין טובתם שלמה".

לאכול את הכובע

זוכרים איך ירדתי רצח על שולי רנד  בהופעה המתוקשרת שלו עם הרב גיסין במרכז "שמיים"? אז שמעתי שיר מדהים שלו ואמרתי עכשיו אני ארוץ ואבקש ממנו סליחה בפומבי, ואוכל את הכובע ואצא גבר. בסוף מסתבר שהשיר הוא של עדי רן. לא נורא, כאילו , כן נורא, לשיר קוראים "אדיר איום ונורא" והוא פשוט לוקח אותך למעמקי האמונה.

נקודה טובה

מזמן לא נתקלתי בסרט נעורים מוצלח ולכן "נערת המסלול" הוא בהחלט חדשות טובות. ליהוק מצויין, תסריט הוליוודי משובח , פריימים עוצרי נשימה וברוק שילדס בתפקיד אורח.

לכאורה , אי אפשר לבקש יותר אבל יש שם קטע מדהים על התבודדות , כשהברמן פוגש את קים על פסגת האלפים, לפני הזריחה הוא אומר "אני תמיד מספר  להרים את הצרות שלי, הם מקשיבים טוב."

כאן תוכלו למצוא צפיה ישירה של הסרט המצויין וחוץ תעשו התבודדות בהרים , או בכל מקום.

רבינו נחמן ממליץ.

אלוהים אוהב אתכם.

לילה טוב


56 מחשבות על “בלייד ראנר

  1. פתחת יפה עם דברי טעם והגיון ואיכשהו כרגיל כפה עליך יצרך ונפלת שוב באובססיה על מזרוחניקים.
    זכורני מימי בישיבה שניגש בחור ושאל את אחד הרבנים הותיקים 'מה טעם בבית כנסת כשבאים אליו אנשים וכל הזמן מדברים בתפילה?' ענה לו הרב: לא עמדת על כל האספקטים שבית כנסת אמור לספק: יוצא ראובן לפנסיה, חסר לו את החברים שפגש בעבודה מידי יום, הוא בודד וגלמוד ואיפה יפגוש את שמעון ולוי ויתעניין בשלומם, ישוחח איתם על דא ועל הא בקריאת התורה וירגיש שייך? מי ימלא לו את החסך החברתי ויספק לו נעימות של קהילה? נכון, בתי כנסת ידידותיים למשתמש עם אנשים מסורתיים וחמימים, הם בודאי עדיפים על פני קונצרטים קונסרבטיביים 'שוויוניים'.

    איך אפשר לא לסיים עם הביצוע היפה של הברסלבר הזה מראיליטי זבל שכולם רואים:

    1. אני באמת התלבטתי עם להכניס את העקיצה הזו נגד המיזרוחניקים, אבל חשבתי שאף אחד לא ישים לב.
      מיד אמחק אותה.

    2. טוב שי,
      עכשיו נפנה אל עניין התפילה.
      הסיפור שלך על הרב ושמעון ולוי לגמרי לגיטימי.
      זכותו של ראובן לקשקש עם מכריו בבית הכנסת הותיק שלו וזכותו של הרב להגן עליהם.

      עכשיו בהב ואני אעשה לך משהו מסוג התרגילים שאתה מנסה לעשות לי.
      אתה מכיר בטח את הרב ליאור.
      ובכן, לפני שנה, באו אל הרב ליאור שני בחורים, שאני מנחש שהם מזרוחניקים מסוג כזה או אחר וביקשו ממנו היתר, לצאת מהארץ בראש השנה , כדי שיוכלו להתפלל בציון הקדוש באומן, כיוון שרק שם הם יכולים להתפלל בכוונה.

      כשאני שמעתי את זה, מאוד התקוממתי נגד השאלה, כי מה אמור להפריע להם להתפלל בכוונה בכל מקום שהוא, אבל עכשיו אחרי שסיפרת את הסיפור הזה על הרב וראובן, אני חושב שאפשר להבין אותם.

      אתה לא חושב?

      1. כזכור לך אני קיטלגתי עצמי כ'דתי לייט' כדי להקל עליך. אין לי בעיה עם חרדלי"ם, הרבנים שלי בישיבת ההסדר היו כאלה. אני דתי בורגני מהזן שאתה מרבה לדבר עליו – אך לא בטוח שאתה מדייק לגביו – ואין לי בעיה עם מישהו שרוצה לסוע לאומן ו'איש באמונתו יחיה' כפראפרזה הידועה.

        1. מי שנסע לאומן , כבר הסתדר.
          אתה העניין , אתה ודומיך, כיוון שממזיגה של הסיפור שלי והסיפור שלך , ניתן להניח שהבורגנים והחרדלים גם יחד אינם יודעים איך להתפלל.

          באמת,
          אילו ראובן היה מתפלל מיומן, הוא היה מעדיף לנצל את בית הכנסת לתפילה ואילו הרב החרדל ,היה יודע את זה, זה מה שהוא עונה לתלמיד.

          זה גם היתרון של "שירה חדשה" , הם יודעים להנות מהתפילה והם גם לא מוותרים על היתרונות החברתיים של בית הכנסת, באמצעות קידושים ממושכים בעמידה ,שהם מקיימים אחרי שחרית בשבת.

          1. האנקדוטה היא אנקדוטה לא יותר מזה, חבל שלקחת את הדברים רחוק, בישיבת ההסדר בה למדתי לא היה חסר כוונה למי שרצה בראש השנה.
            כשאתה מדבר על מסודר – אתה בטח מתכוון לדודו טופז או למשה קצב. אתה שוב רוצה לפתוח ויכוח? בכיף, אין לי בעיה.

            1. מי שנסע לאומן כדי להתפלל, מן הסתם הצליח. זו הייתה כוונתי ב"הסתדר" והאנקדוטה שלך קלעה בול לסיבה מדוע החוזרים בתשובה, לא ימצאו את מקומם בבית כנסת בו שמעון ולוי מפטפטים ובמקום זה ינסו להכנס לעולם החרדי, שהוא הרבה פחות נוח.

              הפוסט הזה פונה אל בעלי התשובה, ואני חושב שטוב הם יעשו אם הם ילכו לחפש השראה אצל מיזרוחניקים שהחליטו שנמאס להם להתפלל נוסח שמעון ולוי. אלו האנשים שהקימו את "שירה חדשה", לא קונסרווטיבים, אלא אורתודוקסים.

              זה מה שאני מציע לבעלי תשובה, כדי שלא יווצר אצלם הרושם המוטעה והשליט, שרק החרדים עוסקים בעשייה דתית כלשהי.

              זה לאו דווקא מה שהייתי מציע למיזרוחניקים כמוך.

              1. זה המקום לציין, למרות שזה מובן מאליו, שר' נחמן מברסלב לא היה חותם על הדברים,למקרה ומישהו חושב בטעות שר' נחמן היה מתיר לחסיד להתפלל במקום עם תפילה מעורבת. אמנם את המיסטיקה אפשר למתוח ולהגמיש לכל מיני מקומות את ההלכה אפשר פחות, ולכן חוזר בתשובה ברסלבר מן הסתם לא יקשיב לדברים כי הוא אמון על הציטוט הידוע 'את ספרי אתם יכולים לקמט כמה שתרצו אך לא סעיף בשולחן ערוך'.

              2. זה פשוט לא נכון.
                התפילה "בשירה חדשה" עומדת בכל הקריטריונים ההילכתיים.
                בעת התפילה הם יושבים בנפרד ומפרידים בין הנשים לגברים באמצעות מחיצה ניידת.

                יש להם ניהול ופיקוח הלכתי רצוף.

                חוץ מזה, אתה רחוק מלהיות הדובר של רבי נחמן.

  2. בס"ד
    בוקר טוב דרול,
    מתנצל שפרצתי לך למרחב מחיה.
    עם כל הדיבורים האלה על ברסלב, איכשהו התבלבלתי וקיבלתי את הרושם המוטעה שמדובר בבלוג של חוזר בתשובה רחמנא לצלן.
    אין מה לדאוג. לא תתפוס אותי נכנס לפה יותר בדעה צלולה.
    בהצלחה בחיים ובכלל ומה שלא יהיה ובלה בלה בלה.

  3. תגובה:

    בבקשה, אנא ברר עם הרב עופר ארז או הרב ברנר או כל 'נציג' אחר לדעתך של ר' נחמן מברסלב האם מותר להתפלל שם או אסור, וחזור אלי עם תשובה.

    1. אבל אני אמרתי שאותך לא הייתי שולח לשם, אז למה אתה מבקש עכשיו תעודת כשרות מרבני ברסלב? אתה שוב נפלת לכשל הלוגי לפיו מה שמתאים לאחד מתאים לכולם?

      1. אני לא רואה כשל לוגי. אתה ממליץ על בית הכנסת עבור בעלי תשובה והיה חשוב לך להדגיש בתגובתך שה'תפילה ב"שירה חדשה" עומדת בכל הקריטריונים ההילכתיים'. אז אני מאתגר אותך למצוא פוסק אורתודוקסי שמתיר להתפלל בבית הכנסת. ומכיון שמדובר בבלוג ברסלבי מן הסתם ינוח לבו של בעל התשובה הברסלבי אם תספק לו פוסק המקובל על חוגי ברסלב.

        ועוד דבר, בית כנסת רגיל לא צריך 'ניהול ופיקוח הלכתי רצוף', אבל מי שמחרטט שהוא אורתודוקסי ובלב הוא יודע שהוא ממש לא בהחלט יצהיר זאת על עצמו.

        1. אני לא הדגשתי שום דבר.
          אתה הטעית את הציבור כשטענת שהתפילה ב"שירה חדשה" היא מעורבת.
          אני רק תיקנתי את הטעות שלך.

          המחוייבות ההלכתית של "שירה חדשה" אינה חשובה בעיני כלל, אך מכיוון שהם טוענים שהיא קיימת , ראוי לציין הזה , כדי למנוע הטעיות.

          1. בקונצרט שאתה מציג בסרטון אין מחיצה בין גברים לנשים ואשה וגבר עומדים ושרים מול כולם, על פי הקישור שהבאתי נשים עולות לתורה ומשמשות כשליחות ציבור. אפשר להתווכח על סמנטיקה אם זה נקרא מעורב או לא, מה שבטוח: כל אורתודוקס מן השורה יקרא לזה מעורב.
            ההטעיה היחידה שקיימת כאן היא של 'שירה חדשה' שהם מציגים עצמם כאורתודוקסים מה שברור שהם לא.
            אסיים בכך שאדם שמכנה עצמו בעל תשובה בדרך כלל מתעניין במה שיש להלכה לומר, ולכן כתבתי מה שכתבתי כדי למנוע הטעיות.

            1. כיוון שקונצרט אינו תפילה , לא ברור מה לקונצרט ולהטעיות שלך.
              לגבי ההלכה, איני מבין בה והבלוג הזה, כפי שציינתי , אינו עוסק בדיונים הילכתיים בכלל.

              ב"שירה חדשה" לעומת זאת , ידוע לי שמתפללים מספר תלמידי חכמים מובהקים שמכירים את ההלכה טוב יותר מבעלי תשובה או ממך.

              אני שוב אומר , אני לא קראתי לבעלי תשובה להצטרף ל"שירה חדשה" או לקהילות האחיות שלה , שניתן למצוא את רשימתן פה: http://www.shirahadasha.org.il/index.php?page=21.

              זה לא הוגן לגבי הקהילות שייתכן מאוד שאינן יכולות או אינן רוצות לקלוט אנשים כאלו. הצעתי להם להגיע כדי להתרשם ולחוות בעצמם מציאות של אנשים שיודעים להתפלל ואוהבים את התפילה, בלי להיות מחייבים לאורח החיים ולנורמות של מאה שערים.

              1. קראתי לזה קונצרט על דרך ההלצה. זה שההלכה לא מעניינת אותך זה מובן לי ואני לא שופט אותך שאתה פוסח על שני הסעיפים, סוף כל סוף אני לא הדתי הכי גדול בעולם (אם כי אינני רפורמי ולדעתי עדיף כבר להיות חילוני על פני רפורמי).
                יחד עם זה חרה לי שאתה ממליץ על כך לבעלי תשובה שאותם כן מעניינת ההלכה והם עלולים לטעות ולחשוב שבית הכנסת אורתודקסי מה שהוא מקסם שווא לגמרי. היה ברי לי שלא תפרסם כאן שמות של פוסקים מכיון שברגע שתפרסם שמות הציבור יוכל לשפוט האם אכן אותו 'תלמיד חכם' הוא פוסק ובקרב איזה חוגים הוא מקובל.

      2. הטרגדיה של בעלי התשובה היא שהם חיים תחת הרושם המוטעה ,לפיו הם ימצאו עשיה יהודית רוחנית רק במגזר החרדי. הטעות הזו עולה להם ביוקר, כיוון שהם סובלים סבל רב, הם והילדים שלהם , שלא חטאו.
        הם סובלים וסובלים לשווא, רק בגלל שהם רוצים להתקרב לעבודת השם, רק בגלל שהם רוצים לקבל יראת שמיים.
        ולכן אם חרה לך אז חרה לך.
        לי לא אכפת , אני איני משתתף בצערך, כיוון שצערם של בעלי התשובה גדול הרבה יותר מצערך והוא נמשך שנים ודורות ואף עובר בירושה.

        אני רוצה שבעלי התשובה יבינו שעבודת השם ויראת שמיים, הם דבר מצוי גם מחוץ לחברה החרדית הישראלית , על ההיררכיה שבה ועל הנוקשות שלה ועל המסכנות שלה.

        ואתה, יכול מבחינתי להקים בית כנסת לפי טעמך ההילכתי ולהזמין אותי להתפל שם פעם ואולי אני אמליץ גם על בית הכנסת שלך, כמו שהמלצתי על "שירה חדשה".

        1. מדובר בכשל לוגי מכיון שהיחס הלא מוצדק שמקבלים בעלי תשובה לא גורר שהם צריכים לתפלל בבית כנסת רפורמי , דבר שיצער בעל תשובה שמחפש קרבת אלוהים ועבודת השם על פי המסורת, היחס הלא מוצדק יכול לגרור פתרונות רבים אחרים כמו מוסדות לבעלי תשובה וכדו'.
          אכן טעמי האישי אינו מן העניין אך יש עובדות אוביקטיביות שלא קשורות בטעם אישי, אחת מהן היא שניתן למצוא עשיה יהודית רוחנית בבתי מדרש אורתודקסים רבים בברסלב ומחוצה לה ולא צריך לרעות בשדות זרים.

          1. הרושם המוטעה , המופרך והמעוות שיש לך לגבי "שירה חדשה", אינו מצדיק את המשך סבלם של בעלי התשובה.
            לגבי האלטרנטיבות האורתודוקסיות שאתה מדבר עליהן, מבחינתי הן אינן רלוונטיות כל זמן שלא בדקתי אותן בעצמי.

            1. ובכן הצעתי דרך להכריע אם אכן מדובר בבית כנסת אורתודקסי. האופן הדמגוגי שבו אתה תולה בין ביקור בשירה חדשה לפתרון סבלם של בעלי תשובה ממחיש לי עד כמה אתה יודע מי צודק. אין צורך בדרמטיזציה מיותרת, קיימים בתי מדרש רבים של כיפות סרוגות שמקבלים בעלי תשובה בסבר פנים יפות ורואים בבעלי תשובה חלק מהציבור ולא צריך להרחיק לכת ל'כיפות הסרוגות' של 'שירה חדשה'.

              1. הדרך שהצעת אולי מוכיחה שאכן הגעת מהעולם הקנאי והחשוך של ישיבות ההסדר, שם משלבים לימודי דת באימונים צבאיים כמו אצל אבירי ההיכל בתקופת מסעות הצלב.

                אבל הדרך הזו אינה מקובלת בין בני תרבות. האנשים האלו טוענים שהם אורתודוקסים ואילו היו רפורמים , היו יכולים לציין שהם כאלו. הם דווקא ממקומים סמוך למרכז רפורמי ענק שנקרא "קול הנשמה" , וזאת במקומות בהם הכינוי רפורמי , לאו דווקא נחשב לקללה.
                אבל תודה שהארת לי לי את הצד הזה , כי אני נפלתי הרבה פעמים לפארנויות ולאמונות התפלות ,שיש אצל המיזרוחניקים לגבי הרפורמים ולהבא אני מקבל עלי ללמד על הרפורמים זכות.

                העיקר ההתקשרות לצדיק.

                "ושורש תורת החיזוק בעמקותו הוא ענין התקשרות לצדיקים כי הצדיקים הם הפועלים בעבודתם הנוראה שיהיה התפארות להשי"ת מהאדם כמו שיתבאר להלן, ורק בזכות זה נולד אצל האדם האהבה והיראה."

  4. תגובה:
    "הדרך שהצעת אולי מוכיחה שאכן הגעת מהעולם הקנאי והחשוך של ישיבות ההסדר, שם משלבים לימודי דת באימונים צבאיים כמו אצל אבירי ההיכל בתקופת מסעות הצלב"

    למד קצת לפני שאתה מפגין את בורותך המדהימה מה אומרת הגמרא על דוד המלך:
    "עדינו העצני – כשהיה יושב ועוסק בתורה היה מעדן עצמו כתולעת ובשעה שיוצא למלחמה היה מקשה עצמו כעץ על שמונה מאות חלל בפעם אחת "

    דוד המלך הוא האב טיפוס של סייפא וספרא, ספר תהילותיו של דוד מלא בתשבוחות על האל שמוביל אותו במחלמה ,'בך ארוץ גדוד, באלוהי אדלג שור', ובספרות הקבלה ובברסלב מקובל שדוד הזה הוא הוא משיח. זה המשלב עדינות עם תקיפות, מדיניות ותורה.

    זהו בסך הכל המשך ישיר של בורותך גם לגבי ברסלב ופסיחתך על שני הסעיפים לאמר: אתה מדבר גבוהה גבוהה על רבי נחמן מברסלב אך בבלוג שלך אתה לא מתנהג כלל לפי רוח תורתו. אתה רועד מפחד לשאול את הרב עופר ארז או את הרב ברנר מה דעתם על הבית כנסת הנל מכיון שאתה חושש שמא הם לא יכניסו אותך לשיעור אם ידעו שאתה מעודד ללכת אליו.

    1. רבותיי הברסלבים, תמיד הדגישו באזני שכל המלחמות של דוד המלך, אברהם אבינו , משה רבינו , המכבים וגו' , לא התבצעו באמצעים פיזיים , אלא רק בהשבעות קדושות ושמות של מלאכים.
      גם סיפרו לי שגלות מצריים נגזרה, בגלל שאברהם שלח את אליעזר לרדוף אחרי ארבעת המלכים וגרם לו ביטול.

      שמע, אני לא מאשים אותך, חס וחלילה,בחברה בה גדלת. כולנו גדלנו במקום יותר מדי כוחני ופחות מכיל ומקבל. כולנו סובלים מהזיהום הזה שנקרא "חיים במזרח התיכון", אבל כדי להתקדם באמת , אתה צריך להבין שאתה נגוע, שאתה נושא איתך פוטנציאל למחשבות לא סבירות ולא תרבותיות.

      בעולם הנאור, אתה לא בא למישהו ואומר לו "שמע לפי החלטת המועצה הדתית בפתח תקווה , ברוב של שבעה נגד שלושה וארבע נמנעים , הוחלט שאתה לא אורתודוקס , אלא רקונסטרוק (עוד על היהדות הרקונסטרוקטיבית שאני לא ממש סובל בפוסטים הבאים), אנא הזדכה על ערכת הסידורים "רינת ישראל" וקבל במקומם שירון ותווים לביצוע על אורגן בהוצאת "הבה נגילה" ת.ד. 54671 מיסיסיפי"

      זה לא עובד ככה. מי אתה שתקבע למישהו מה הוא? אין לך שום זכות.

      דבר אחרון , אני פוחד לשאול כזו שאלה דבילית את הרבנים שלי , אבל לא בשביל שלא יכניסו אותי לשיעורים. זה לא עובד ככה בברסלב .
      הרבנים שלי הם אנשים קדושים, הם בעלי מדרגה , מסביבם מעופפים מלאכים ומתנדנדים עיבורים, אם אני אשאל אותם כזו שאלה טיפשית , יעופו עלי קיטרוגים כאלו, שהשיעורים יהיו דאגתי האחרונה.

  5. אני לא מאשים אותך שאין לך את ההשכלה הנדרשת לבוא ולפתוח גמרא וללמוד את הדברים מכלי ראשון ואתה נאלץ תמיד לצטט כלי שני בדמות מלמד שמעביר שיעור. זה ניכר בחוסר הבטחון שלך שגורם לך לשחרר מחמאות נוסח 'אלים' ,'קנאי', 'חשוך', במקום להתייחס לגופם של דברים. הדברים פשוטים ביותר וכמה שמיניות באויר שלא נעשה ספר יהושוע הוא ספר שלם שמדבר על כיבוש הארץ ומדבר על אנשים שתפסו כלי מלחמה ונלחמו. הם באו מכוח האמונה אבל נלחמו בעולם הזה באמצעים של העולם הזה. חכמינו אומרים שבמלחמת מצווה כולם יוצאים אפילו חתן מחופתו. לאיפה יוצא החתן? להשביע מלאכים? לייחד ייחודים? הנסיון הזה לספר לי מגדלים פורחים באויר מזכיר לי את הבדיחה הבאה:

    בעיר אחת החל מבול שוטף והתחילו לבוא ידיעות כי המבול המתקרב יכול להיות ליצור שטפון ויש לשקול את האפשרות להתפנות. ככל שהתגבר הגשם, יותר ויותר אנשים החלו להתפנות מהמקום לפני שיגרם נזק. היה שם, אמנם, יהודי אחד שהתעקש להשאר וטען בתוקף 'אני אתפלל לאלוהים והוא כבר יציל אותי!'.
    המבול המשיך לשטוף וניידות של כיבוי אש מנסות לשכנע את האיש להתפנות אך הוא בשלו: 'אני אתפלל לאלוהים והוא יציל אותי!'. המים שוטפים ושוטפים עד שמגיעה ספינה שקוראת לאיש להתפנות ולהציל את עצמו והוא מתעקש 'אני אמשיך להתפלל!' , עוד מעט וכמעט הוא טובע. מגיע כבר מסוק חילוץ אך האיש האומלל והעקשן מסרב לחילוץ עד שהוא טובע ונפטר. כשהוא מגיע לשמים הוא שואל את אלוהים 'מדוע לא עזרת לי?' השיב לו אלוהים: 'וכי מה רצית שאעשה? שלחתי לך אנשים שישכנעו אותך להתפנות, כיבוי אש, ספינה,מסוק, מה עוד היה לי לעשות?'

    העולם הזה הוא עולם טבעי עם חוקים והיהדות לא מתכחשת לו, חבל מאוד שיש אנשים שמאבדים את השכל הישר והנורמלי, הם דומים מאוד לאותו יהודי. וכשמפסיקים להשתמש בשכל הישר אפשר לטעון הכל. אפשר לטעון ש'הכי חשוב זה התקשרות לצדיק' ומאוחרי המילים לא חייב להיות כבר כיסוי, ההתקשרות נהפכת לדבר מופשט שלא מחייב הזדהות עם הלך רוחו, מחשבותיו ודעותיו של הצדיק. גם אם היה זה צדיק שהיה קנאי מאוד לשמירת הברית הרי שבעולם חרטוטי הרוח אפשר לדבר על התקשרות עמו ולפרסם תמונות של דוגמניות עם תחתונים וחזיה. אולי זו תוצאה של יותר מדיי קורסים במדעי הדשא ומחסור במדעים מדוייקים, אינני יודע. חכמינו כנראה גם הם לא היו כל כך נאורים כי הם קבעו שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה ואם יבוא מישהו ויטען על עצמו שהוא יהודי מניין להם החוצפה לקבוע לו אחרת?

    אחד הדברים שרבי נחמן דרש מתלמידיו זה ללמוד כל יום שולחן ערוך, יכול להיות שבעיני רוחו הוא ראה מה התוצאות שיכול להניב עיסוק במיסטיקה ובמיסטיקה לבד, ומפניהן הוא חשש. הבלוג הזה הוא דוגמא יפה לכך.

    1. תורת ברסלב אומרת דבר פשוט,
      לא משנה היכן נמצא האדם, אלא איפה הוא רוצה להמצא ואם האדם רוצה להגאל , הרי קיימת נשמת העל, שהיא נשמת הצדיק שתטפל בו עד שיגאל ובלבד שאותו אדם יירצה להתקשר לצדיק.
      זה הכל וכיוון שזה כל כך פשוט, נחזור על זה שוב.
      אדם יכול להגאל באמצעות הצדיק ,אם הוא מקושר אליו.

      הדבר היפה כאן, הוא שנשמת הצדיק מספיק חכמה, כדי להתוות לאדם את גורלו ואת חייו בצורה שתגאל אותו באופן אינדבדואלי וספציפי בדיוק בצורה שהוא היה אמור להגאל מהרגע שהנשמה שלו נוצרה.

      הצדיק הוא לא פסיבי, הוא לא כספומט שמכניסים לו כרטיס ומקבלים כרטיס.
      הצדיק מוביל את התהליך, הצדיק מנהיג אותו ומתכנן אותו והצדיק דואג לזה שהאדם יצליח להתקדם , יצליח להתאושש מהנפילות שלו, יצליח להגשים את הפוטנציאל שנכלא בתוכו בזמן הבריאה.

      וזה לא משנה מה האדם ומה הוא עושה.
      הוא יכול להיות מהמר בלאס וגאס ולהגאל, הוא יכול להיות דוגמנית של תחתונים וחזיות ולהגאל, הוא יכול להיות הסדרניק ולהגאל.
      צריך רק התקשרות והתקשרות מושגת באמצעים ידועים נר לצדיק, התבודדות , תיקון הכללי ואומן.

      זה הכל.

      ונכון גם ההפך.
      מבלעדי האמונה בכוחו של הצדיק, בקיומו העכשווי והמיידי ובנכוחותו המתמדת בחיי האדם, אזי כל מאות הספרים של תורת ברסלב וכל השיעורים של רבני ברסלב, כולם חסרי משמעות, אין מאחוריהם כלום. בהסתייגות אחת, ששנה הבטחה שמי שעשה דברים טובים בזמן שהיה מנותק מהצדיק ואז עשה התקשרות , מעשיו יעמדו לזכותו אחרי שיתקשר. עד אז, כמובן, הם אינרטיים.

      1. אני אומר שוב: שערי פרשנות לא ננעלו ותמיד תוכל לחרטט עד אין סוף. אני אפילו לא מתאמץ להראות לך כי גם לשיטתך אתה לוקה בחוסר הבנה מינימלי על ידי הבאת תימוכין מספרי ברסלב כי אתה פשוט מתעלם מהם.
        אחד מההוראות שהורה ר' נחמן לתלמידיו – ללמוד כל יום שולחן ערוך.למה צריך שולחן ערוך?
        ברוח הימים האלה – נגיד ואתר מסויים מאפשר למשתמשיו לקנות מוצרים דרך האתר ואותו אתר טוען כי הוא מאובטח ואין לחשוש מפני הכנסת פרטי אשראי, אם יבוא האקר וישלוף פרטי אשראי מן האתר
        יהיה זה מוזר מאוד אם יבוא מישהו ויצעק 'זכותו של בעל האתר להכריז על עצמו שהוא מאובטח! ומה זו החוצפה לקבוע לו אחרת?' גם במקרה שלנו, כאשר מישהו טוען שהוא עומד בסטנדרטים של ההלכה, הוא צריך להוכיח זאת כמו שבעל האתר יצטרך להוכיח שהוא עומד בתקני אבטחה, התקנים מצוינים בשולחן ערוך ובברסלב נהוג ללכת לפוסק המקובל על חוגי ברסלב.

        אחרי שחתמנו עם הנושא הזה שהתעלמת ממנו כדי לגלוש לנושא אחר, וגם מהאבסורד של מלחמות דודו ויהושוע היה נוח לך להתעלם, אפשר לחזור לדברים שכתבת עכשיו.

        במידת הצורך אם ימשיך הדיון אני אכביר בציטוטים כדי להמחיש לקוראים כמה סתירה עמוקה היא זו לפרסם תמונות של דוגמניות בתחתונים וחזיה בבלוג של ברסלב. יותר מכל הוגה אחר בתקופתו, ויותר מכל הוגה מיסטי נחשב בזמננו סימן ר' נחמן את נושא המין כנושא מרכזי בהגותו. מאמרים רבים בספרו עוסקים בשמירת הברית. גם התפילה ופיו של האדם תלויים אליבא דר' נחמן בבריתו של האדם .

        כפי שהגדרתי זאת התקשרות כוללת הזדהות עם הלך רוחו, מחשבותיו ודעותיו של הצדיק וגם בדבר כזה פשוט אתה מתעקש להציב הגדרות לנוחותך. אבל לו יהי כדבריך, אחד מן הדברים שכוללת ההתקשרות הוא תיקון הכללי כפי שציינת. התיקון הזה תיקון לתאווה הכללית – שים לב, כך קורא
        ר' נחמן לתאוות המין – התאווה הכללית. מכיון שלדעתו היא כוללת את כל התאוות כולם. אכן, ישנם מדרגות שונות במי שמנסה לגבור על יצרו בעניין הזה, אבל הייתי אומר שמי שמתיימר לכתוב בלוג על ברסלב ומפרסם תמונות של תחתונים וחזיה הוא אחד שאו שאין לו מושג קלוש על מה הוא כותב, או שהוא מצפצף בכוונה למרות שהדברים ידועים לו. תחליט אתה איזה כובע אתה לובש וכיצד אתה יכול להגאל ממצב כזה.

        1. גם אני נזכרתי בסיפור, ודווקא סיפור אמיתי.
          הרב שמואל שפירא זי"ע, הצדיק הירושלמי, היה מזקני חסידי ברסלב ונחשב למופת באורח חייו החסידי, שכלל קימת חצות יומיומית ותחינות מול הכותל המערבי לילה לילה. האדמו"ר הקודם מגור היה אומר "שמירת העיניים של שמואל , מצילה את הדור כולו". עד גיל זיקנה ושיבה לא עזב רבי שמואל את ארץ הקודש. יום אחד, בסוף שנות השבעים פנה רבי שמואל בהצעה אל הרב רוזן, מייסד בית כנסת השול, שבצעירותו היה מפליטי אומן ואמר לו:
          "אני רוצה לעשות איתך עיסקה, אני אתן לך את כל הזכויות שלי, את כל המצוות שלי ואת החלק שלי לעולם הבא, ובתנאי שאתה תתן לי את אחת הפעמים שהשתטחת על הציון הקדוש באומן."
          הרב רוזן סרב בנימוס.
          למחרת בא אליו הרב שמואל בהצעה נוספת "חוץ ממה שהבטחתי לך אתמול, אני מוכן לקחת על עצמי את כל החטאים שלך ואת כל החטאים של צאצאיך עד בוא המשיח."
          הרב רוזן שתק לרגע ואז אמר "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו".

          איפה אתה חי?

          1. תיקון טעות בגירסה
            זה לא היה הרב רוזן זה היה הרב שמואל הורוביץ,
            העיסקה התקיימה בפורים בזמן שהם היו שיכורים,שמואל הורביץ סירב בכל תוקף למכור את התיקון הכללי הכי פשוט שהיה לו ביום הכי פשוט באומן ואילו שמואל שפירא התעקש לתת הכל עד שחתמו חוזה עם עדים על מכירת תיקון הכללי פשוט באומן של שמואל הורביץ תמורת העולם הבא של שמואל שפירא,
            למחרת שמואל הורביץ ניגש אל שמואל שפירא וביקש את שטר המכירה בחזרה ואמר שהעיסקה מבוטלת.
            העד שהיה חתום על העיסקה חי עד היום ביננו וקוראים לו נחמן בורנשטיין ,מוזמן לפנות אליו לבירור הסיפור

            אייבי

            1. כן בוודאי.
              אני מכיר את הסיפור ושמעתי ממספר מקורות, בדיוק באופן שאתה מציג אותו.
              אין לי מושג למה שורבב לכאן שמו של הרב רוזן.

              1. אם כבר אז יש עוד תיקון בגירסה
                בפוסט עוז והדר לבושה כתבת שהשיר ניתן כמתנה לחתונה ע"י ר נחמן טולטישנר לביתו
                הסיפור נכון אבל זה לא היה ר נחמן טולטשינר אלא ר' מאיר לייב בלכר ז"ל תלמידו של מוהרנ"ת

                כמו שכבר כתבתי,אני אוהב לשמוע ממך על אושו, בענייני ברסלב עוד יש לך מה להשתפשף ואתה לא תמיד מדוייק:)

                אבל כמובן שהעיקר זה ההתקשרות לצדיק,לא תמיד משנים הפרטים

                שמעתי חידוש מהרב ברנר,
                הוא אמר שחסידי ברסלב מלפני 25 שנה ומעלה(לפני נפילת מסך הברזל) זוכרים שיש מציאות שאפשר להיות חסיד ברסלב גם בלי להיות בציון באומן,מעניין לא?קצת פרספקטיבה

                אייבי רוט

              2. אני חייב להבהיר את עצמי כפי שאני הבנתי את הרב ברנר,
                אין פה שום אמירה שצריך או אפשר לוותר על אומן אלא שמתי שלא היה מצב לנסוע עדיין הם היו חסידי ברסלב ע"י קיום שאר העצות.
                בכל מקרה יש סיפור על הסבא ששמעתי מבעל המעשה בעצמו שפעם הוא היה עם עוד 2 אנשים בחדר של הסבא והסבא רמז לאחרים שייצאו ונשאר איתו לבד,היה ערב והם הלכו לישון וקמו בחצות ואז הסבא התחיל להסתכל עליו ולשאול האם הוא זוכר אותו מהעבר,כמובן שאותו אחד לא הבין על מה מדובר עד שהסבא הסביר לו שהוא זוכר אותו מהגלגול קודם ושהוא היה חסיד ברסלב בצפת,אם כן,שאל אותו אדם כיצד יכול להיות שחזרתי בגלגול ? ענה לו הסבא אומנם היית חסיד ברסלב אבל לא זכית להיות על ציון רבינו ואומן ולקבל את ההבטחה של רבינו

                עד כאן הסיפור כפי שאני שמעתי אישית מבעל המעשה,זכותך החופשית האם להאמין או לא אבל המסר ברור

                שנזכה להיות קשורים בשק של רבינו

                אייבי

              3. תודה על התיקונים.
                כל מי שמשתמש בשכל שלו יכול להבין את מה שאמר הרב ברנר בעצמו.

                כאן אנחנו התייחסנו כמה פעמים למשמעות של אומן והמעיין יבין.

  6. אני חי בתל אביב, ואני מבין שאתה חי בלה לה לנד אם אתה חושב שזה שנסעת לאומן אמור להסביר את הסתירה העמוקה שיש בבלוג של ברסלב שמשלב ליקוטי הלכות עם תחתונים וחזיה.
    אני אגב מוכרח להזכיר שוב את סיפור המטפחת כדי להתיחס לדברים שכתבת מקודם לגבי העולם הנאור והסטנדרטים שלו ומקוצר הזמן של יום שישי לא הספקתי. אז אני מביא את הדברים כלשון המקור בספר כוכבי אור דף של'ה בהוצאת הקרן:

    "פעם אחת קודם פסח היו מטיחין בסיד את בית רבנו בברסלב והיו מוציאים את כל כלי הבית לחוץ כנהוג. ועל הכלים הנשארים היו פורשים וילאות (=אולי הכוונה וילונות) כדי שלא יתלכלכו. ופרשה בת רבנו מרת אדיל על השעון מטפחת ראש. וכאשר בא רבנו אל הבית וראה זאת אמר לה – אין פורשים בדבר כזה, כי קיימים מוחות כה מבולבלים שאפילו זה מבלבל אותם".

    אז ר' נחמן חס על אותם מוחות מה שאין כן אתה, אתה מהדר ומשאיר לבחורות בתמונה רק את המטפחת…
    אם היינו שואלים אדם *נאור* מה דעתו על הסיפור הנל היה אומר: מדובר באקט קנאי וחשוך שאין מקומו בבני תרבות, של אוביקטיזציה של האשה והפיכת מה ששייך לה למציג מיני. אלא שבברסלב לא ממש מתעניינים בעולם הנאור ולא מחפשים גושפנקא ממנו. אם היה ר' נחמן נוכח בטקס ממלכתי ומופע של שירת נשים היה מתחיל היה תופס את רגליו ובורח כיוסף מאשת פוטיפר. את הצוערים הדתיים שעזבו את האולם באותן נסיבות היה משבח במה שהוא מכנה 'עזות דקדושה' או בעברית יומיומית – חוצפה של קדושה.

    ובכלל, תמצית מלחמתה של ברסלב בעולם הנאור מתרכזת במלחמת החורמה שניהל ר' נחמן כנגד המשכילים שבימיו, בתרבותם רואה ברסלב לכל היותר 'תרבות אנשים חטאים'. בהגות הברסלבית נאסר ללמוד חוכמות חיצוניות,שהרי ר' נחמן ראה בחקירה, בהתפלספות ובעיסוק בחכמה שורש ומצח הנחש, בהשלכה לימינו יש פה לאו מוחלט על מתמ' ושאר לימודי ליבה. אתה מדבר איתי על עולם נאור? איפה אתה חי?

    1. כל כך הרבה שטויות בבת אחת.
      הגדולה מכולן היא אותה הנחה תת מודעת שלך שאתה יכול לנחש מדוע רבי נחמן עשה את מה שעשה, או אמר את מה שאמר. הנגזרת לכשל המחשבתי הזה, היא כל אותן טענות לפיהן אתה יכול לקבוע, חלילה, מה רבי נחמן היה עושה בנסיבות דימיוניות כלשהן.

      הכשל המחשבתי הזה שלך, מנוגד לתורת ברסלב, לדעתי על כל זרמיה , אבל בוודאי מנוגד לתפיסת הזרם המרכזי בעניין הזה, כמו שנוסחה בבהירות על ידי רבי אברהם חזן, המורה של הרב לוי יצחק בנדר שאמר "גם עשרת אלפים שנה אחרי תחיית המתים, לא נוכל להבין דיבור חול אחד של רבינו."

      כל זמן שאתה דבק בתפיסתך, אתה שולל מעצמך את היכולת לנהל איתי תקשורת משמעותית בנושא חסידות ברסלב, כי פשוט אתה כולא את עצמך במימד תפיסתי ,שבו כל מה שתגיד יהיה טעות.

      משל למה הדבר דומה? למישהו ששואלים אותו "מה השעה?" ואז מכניסים לו את הראש אל מתחת למים.

      לא משנה איזה "בלהלה בלללה " או "בלו בלו בלו " יצא לו מהפה, לא תהיה בזה תשובה ראויה לשאלה.

  7. בוא נתחיל לאט בשתי שאלות:

    1. מה לדעתך יחשוב העולם הנאור על המעשה שהבאתי?
    2. האם איסור על לימוד חכמות חיצוניות תואם את השקפת העולם הנאור?

  8. זה דווקא קל:
    1. רבינו מלמד שצריך לשים לב, מהיכן מנצות המחשבות, חוץ מזה יש כאן איזה רזין דרזין על שעונים ומטפחות.
    2. העולם הנאור , כתורת ברסלב , מכיר בחשיבותן של החכמות החיצוניות.

    1. מרוב רזין לא רואים כלום. בקיצור, לשיטתך אי אפשר לגזור כלום מתורת ברסלב, ורבני ברסלב וחסידיה טועים כשהם מנסים לגזור משהו מסיפור על ר' נחמן או מתורה שלו כי הכל רזין שאי אפשר להבין גם לא אחרי התחיה.

      אתה כותב "העולם הנאור , כתורת ברסלב , מכיר בחשיבותן של החכמות החיצוניות"

      טוב שבעידן של היום זה קל מאוד להריץ חיפוש:

      "וזכני להתקרב לצדיקים אמתיים ותעזר אותי ואת כל עמך בית ישראל, שנזכה לצאת מחכמות חיצוניות של העכו"ם, ולא נטה מחשבתנו לשום חכמה חיצונה כלל"
      (ליקוטי תפילות חלק א תפילה מט, תרלג)

      "ועל כן ראוי לנו לבכות ולצעוק יום ולילה נבטוש רישא בכותלא דביתא. בת עמי חגרי שק התפלשי בעפרים אבל יחיד עשי לך משק תמרורים. על גודל השבר והצרה הגדולה הנשמעת בעולם. אשר עדיין לא היתה כזאת. אשר נתחברות בכמה מקומות כמה כתות רשעים גמורים מפורסמים. ועשו לעצמן חברת חינוך נערים. ללמד בני ישראל הקטנים חכמות חיצוניות ולשונות העובדי כוכבים"

      "וכמבואר באלשיך ובשל"ה ובספרים גודל האיסור ללמוד חכמות חיצוניות ולשונות רחמנא ליצלן"
      (ליקוטי הלכות אורח חיים הלכות פסח הלכה ז ו).

      שני ציטוטים מתוך מאות שקיימים, אבל אולי בכלל צריך לבדוק שמא מדובר פה ברזין ואין הכוונה לפי הפשט בכלל, ובעצם זו מצווה ללמוד חכמות חיצוניות ולשונות לפי ברסלב!

      1. ולהעמיד דברים על דיוקם, ניפגשתי עם הרב עופר ארז שליט"א ביום שלישי שעבר ושוחחתי איתו רבות על הנושא והוא קבע באופן חותך וחד משמעי שע"פ תורת ברסלב מותר ללמוד תורות חיצוניות ויפה שעלינו כאן על הנושא, כדי למנוע עיוותים של תורת ברסלב , על ידי כתות רשעים מפורסמים שמביאים ציטוטים מכתבי ברסלב שהם הפך דעת רבינו.

        1. לחלק סופרלטיבים כמו קנאי רשע חשוך זהו כשל לוגי אד הומינם שאם יימשך אני אראה את עצמי פטור מלהמשיך לדון כאן ואשאיר את הדיון ברמה של כתה א אותה הצבת.

          נתחיל בשאלה פשוטה: מה הן חכמות חיצוניות? (ומדובר בחכמות חיצוניות ולא תורות חיצוניות). ואיזה ספרים אסור ללמוד לפי רבי נחמן?

          1. אני לא מוסמך לאסור שום דבר, לא בשביל זה אני כאן, אבל אם ידחקו אותי לפינה ויגידו שהנושא הזה של חוכמות חיצוניות הוא מאוד קריטי, אזי אני אתאמץ ואצא מגדרי כדי להגיד דברים אחדים ובלבד שלא יתפרשו , כאילו עשיתי סייג או נהגתי בחומרא, שלא כנהוג.

            יש לציין שכל מה שאני אומר נכון רק לגבי אנשים שמקושרים לצדיק ונוהגים לפי עצותיו ,קרי, מקווה , התבודדות , תיקון הכללי ותיקון חצות השתטחות וכן הלאה.
            יש כמה מדרגות בעניין חוכמות.

            המדרגה הפשוטה , מדעי הטבע, הנדסה , רפואה, פיזיקה, ביולוגיה וכו' דווקא רצוי ודרוש ללמוד והם עיקר האמונה שנאמר "חכמה בגויים תאמין". יש כאן בעיה של "הנשמה הבהמית" , אבל זה דק מן הדק. אם בנאדם מקושר , זו לא בעיה.

            יש מדרגה יותר בעייתית ואלו "מדעי החברה" , שכוללים גם את הפילוסופיה, כאן יש בעיה, כיוון שלמדעים האלו יש מחלוקות רבות על ספר המידות. אפשר להתיר את זה לצרכי פרנסה ובלבד שבנאדם לא יתעמק בזה , מעבר למה שמזדקק. כאן צריך שמירה יתרה, אולי סדר לימוד מסויים וכן הלאה.

            איסור לימוד ישנו על ספרים שמסבירים את הגורל, בסגנון "אם עשית ככה קרה לך ככה" וכמובן ספרי עבודה זרה ומינות. פה בן אדם לא יכול להתיר לעצמו, צריך גיבוי ת"ח וכשבאים לת"ח עם בקשה, צריך שיהיה לזה צידוק במס"נ , כמו שהיה בזמן הויכוחים בימי הביניים. במקרה הזה, צריך לעשות תשובה ותיקון גם אם הת"ח התיר ,שבנאדם לא יהיה רגיל בזה.

            זה הכל ע"ד האפשר, שכבר אמרתי אני לא כאן כדי לאסור דברים.
            אין יאוש בעולם.

  9. אני מבקש לא לערב מונחים מתורת חבד דוגמת הנפש הבהמית. חבד בהנהגת האדמור האחרון משתמשת במודרנה ולא שוללת אותה, כידוע. (במוסף שבת האחרון של מקור ראשון אגב היה מאמר שהשווה בין התייחסותו של בעל התניא לזה של האדמור האחרון לגבי מודרנה וכדו').

    אני מבקש להציג את ההגדרה הבאה: חכמות חיצוניות הן ידע שהוא חיצוני לתורה, אני מבין לפי דבריך שאתה מסכים, אם לא, תקן אותי ונסח מה ההגדרה לפי דעתך.

    אני מבקש ממך להסביר לי איך אתה מבין את הציטוט שהבאתי מקודם:

    "כמבואר באלשיך ובשל"ה ובספרים גודל האיסור ללמוד חכמות חיצוניות ולשונות רחמנא ליצלן"

    האם לדעתך הציטוט הזה הוא היפך דעת רבי נחמן?

    1. נתחיל לאט.
      נפש בהמית אינה , כפי שטענת בטעות "מונח מתורת חב"ד".
      היא מונח קבלי כללי, שנמצא בשימוש רב אצל מקובלים ואצל גדולי החסידות.
      נעשה בו שימוש כבר בספר עץ חיים כמו לדוגמא

      דע כי גוף האדם החומרי נחלק לד' חלקים שהם ארמ"ע ד' ליחות לבנה אדומה ירוקה שחורה ועיקרם הם בריאה וכבד ומרה וטחול כנזכר בזוהר ובתקונים כי הם ד' חלקי נפש הבהמית ובאותה נפש בהמית מתלבש קליפת נוגה

      (עץ חיים שער נ' פרק ב' לרבי חיים ויטאל ע"ה).
      דבר שני, אני לא אמרתי "נפש בהמית" , אמרתי "נשמה בהמית" וזה דבר שונה.

      עכשיו ניתן להבין יותר בקלות, למה אתה קופץ וצווח. אתה הרי בכלל לא קורא, את מה שאני עונה לך , אלא אתה ממציא לעצמך את הטיעונים שלי ועליהם אתה עונה באמצעות הידע שלך, שכמו שהוכחנו לפני שניה, הוא לא משהו שממש שווה להתגאות בו.

      עכשיו, אם אתה רוצה לקבל תשובות, אתה צריך לעשות שני דברים, הראשון הוא לקרוא את מה שכותבים לך והשני הוא להתייחס לתשובה שנתנו ולא לתשובה שהיית רוצה לקבל.

      1. אני מבין שאין לך תשובה ולכן אתה מסיט את הנושא. אנא הפנה אותי למקור בו מופיע המונח 'נשמה בהמית'.

        אמנם המושג נפש בהמית מופיע בכתבים לפני בעל התניא כמו שהראית, הוא מופיע בשימוש נרחב בספר התניא ולכן נכון הרבה יותר לייחס את הטרמינולוגיה הזו לחבד מאשר לברסלב. למעשה לפני אינדקס של ליקוטי מוהרן ואני מוצא בו שיש מופע אחד בכל הספר ל'נפש הבהמיות' (כך במקור).

        אחרי שכיסינו את זה נא התיחס לשאלה.

        1. מיותר לציין שלמונח 'נשמה בהמית' אין איזכור בספר ליקוטי מוהרן ומחיפוש שערכתי לא נמצא בעוד כמה ספרים של ברסלב.

        2. אם אתה דבק בטעותך, לפיה נכון להגיד שהביטוי "הנפש הבהמית" הוא דווקא ביטוי חבדי, למרות שבראיתי לך שהוא קיים במיינסטרים הקבלי מאות שנים קודם, אזי אתה טרול ואני לא מתכוון להמשיך את הדיון איתך, כי אני לא תחנת האכלה לטרולים.

  10. כמו שציינתי השימוש במונח 'נפש בהמית' הוא חלק מהטרמינולוגיה של חבד ולא של ברסלב, כידוע למי שלמד תניא וליקו"מ, לעובדה שהוזכר לפני כן אין כל משמעות.

    אם נסכם את הדיון טענותיך היו שילוב מיוחד של חוסר ידע ושל חוסר יושר אינטלקטואלי. כמה מהפנינים שלמדנו כאן ממך: א. אדם יכול להיות לטעון שהוא אורתודוקס מבלי לעמוד בסטנדרטים של ההלכה. זכותו לטעון כך וחוצפה להגדיר לו אחרת. ב. מלחמות דוד, יהושוע, משה, אברהם לא כללו שימוש באמצעים טבעיים. הכל היה 'השבעת מלאכים'. ג. ברסלב רואה חשיבות בלימוד חכמות חיצוניות ולא היה לה שום דבר נגדם, שום איסור לא הוטל על כך. ד. אין לטעות במחשבה שר' נחמן אסר על בתו לפרוש מטפחת על שעון כי 'אין פורשים בדבר כזה בגלל מוחות מבולבלים', אלא ודאי יש כאן 'רזין דרזין של מטפחות ושעונים'.

    המשך שבוע נעים לכל הקוראים.

  11. דרול, אולי תסביר באמת למה בעצם אתה מפזר בנדיבות כה רבה תמונות של בחורות חשופות? איך אתה מיישב את זה עם כל האזהרות של רבינו על שמירת העיניים ושמירת הברית? אני שואל בכנות ובתמימות, ומקווה שלא תדחני בקש.
    (לא שיש לי בעיה עם זה. אדרבה, יצר הרע שלי מאוד נהנה מהתמונות, ואני חוזר לפה מדי פעם כשהשמירה האישית מתרופפת, אבל אני לא מרמה את עצמי לחשוב שרבי נחמן, או הרבי מלובאוויטש, או דוד המלך, או הרב עופר, או כל מי שאכפת לו באמת מהתורה – היה מאשר את זה. ואני מעריך אותך מספיק כדי לשער שגם אתה לא מרמה את עצמך)

    1. היי שלמה, אני סבור שמגיעה לך תשובה , ואני אשיב לך יחד עם התשובה שאני חייב למתעוררת , על "הלגונה הכחולה".

כתוב תגובה לדרול לבטל