תרבות רעה


הקדמה מיותרת לגמרי

כל נושא שירת הנשים בצה"ל תפס אותי לגמרי לא מוכן.

תורת ברסלב נמצאת במקומות אחרים לגמרי, מקומות של מתינות, של עדינות, של התקרבות איטית וזהירה אל תכלית כל האמיתות. אין לנו דבר וחצי דבר עם הצוערים האלו וההתרסה שלהם, עם האלימות והיהירות. די היה לשמוע את הרב הצעקני שלהם, שאמר שעדיף לעמוד מול כיתת יורים, כדי להבין שמדובר ביהדות אחרת לגמריי, או למעשה בדת אחרת לגמרי.

השם ישמור ויציל.

בדיוק ראיתי כתבה ב"המודיע" שהספידה את רבי נתן מנדלאיל זצ"ל , אחד מזקני חסידי ברסלב בירושלים והרבה אנשם ראו ברבי נתן את התגלמות הברסלבי האידאלי. הוא היה אדם צנוע ונחבא אל הכלים, התפרנס כמשגיח כשרות אצל הבד"ץ וכל ימיו עסק בתורה ובתפילה, בפשטות ובצניעות ובלי להכות גלים. חבריו חסידי ברסלב בשכונת סנהדריה כינו אותו "אחד מהאריות בחבורה" והכינוי הזה דבק בו לא בכדי. יש הבדל בין אריה  בחבורה לבין אריה בג'ונגל. דיברתי עם אחת שהייתה בניחום אבלים אצל הבת של רבי נתן שישבה שבעה בדירתו והיא סיפרה לי על מקום קטן , על קירות חשופים ולבנים שמשדרים מתיקות אין והקישוט היחיד זאת תמונה בודדה של בחזון איש זצ"ל.

זאת ברסלב האמיתית, הזקנים השחוחים של מאה שערים, שלא מעזים להגיד איך קוראים להם. אלו אנשי הצדיק , עליהם נאמר נשמות לובן הרקיע המזהירות. אני יודע שהיום כבר קמו חסידי ברסלב אחרים, מתוחכמים מהוקצעים, שמנגנים על גיטרה ומסתצלבטים על האחים כהן, אבל זה בדיעבד. כלומר כשהצדיק צריך לדוג נשמות אבודות, הוא משתמש בתולעים.

אני לא מוציא אותי מהכלל הזה , חלילא. אילו הייתי נתן מנדלאיל , לא הייתם קוראים אותי ואני לא הייתי כותב לכם, אבל הלוואי שהייתי.

אחחח הלוואי שהייתי זושא.

טוב נסיים את ההקדמה בשירת נשים משובחת, יש הרבה שמתירים שמיעת שירת נשים מבחינה הילכתית ומי שלא סומך עליהם, לא יודע מה הוא מפסיד.

   לצאת לתרבות רעה

כפי שציינתי בעבר, אשתי נסעה לה לסוף שבוע אינטימי עם הצדיק ואני נותרתי לבד עם הילדים. לא לבד ממש, כי ילדים ו"לבד" לא הולכים ביחד, ובכל זאת באופן זמני שימשתי לחמודים כאפטרופוס בלעדי.

החלטתי לנצל את ההזדמנות כדי להוציא לתרבות רעה, כי אני בהחלט שזה לא הוגן לגדל ילד בלי שיחשף לתכנים תרבותיים אליטיסטיים, כמו מלחמת טרויה ווילאם השלישי, שלא לדבר על וילהלם טל. לאישתי כמובן, יש השקפות אחרות לגמרי המסתכמות בדיאטת אידיש מאחורי חומת מאה שערים, רצוי בחברה אקסקלוסיבית של נשות טאליבן וחסידי סאטמר , אבל היא טסה לה יחד עם דעותיה רחוק רחוק.

אז לקחתי את הילדים לקניון גבעתיים לראות את הסרט החדש של החבובות. האמת , גם בשבילי הקניון הופך להיות צעקני מדי. הדוכנים עם קול הנרתיקים העארסיים לאייפונים , גורמים גם לי להעריך את נטורי קרתא. מצד שני, הקולנוע עדיין עושה לי את זה, במיוחד רב חן גבעתיים, שהוא כל כך נעים אסתטי ומכובד.

הילדים לא ממש התרגשו ממנו, הם קצת נבהלו מכרזות של סרטים בסגנון מלתעות , אבל מעבר לזה הם התנהגו יפה מאוד. ביקשו שאני אקנה להם מים והתישבו במקום בלי להתלונן. הפרומואים היו מוצלחים מאוד, במיוחד איזה משהו ויקינגי פמניסטי שנקרא BRAVE שרשמתי לעצמי לראות ברגע שיגיע לאינטרנט, כי מי יודע מתי אישתי תטוס שוב.

בכל אופן , אחרי הפרומואים התחיל הסרט והילדים שלי החליטו שהוא לגמרי לא בשבילם. הבונבון הקטון ברח ראשון כשראה את איל הנפט הרשע ואחותו הצטרפה אליו אחרי כמה דקות. הוא נזף בי ממושכות על שהסרט היה מפחיד וששרו בו באנגלית. הילדה הייתה יותר עדינה איתי והבטיחה שהיא תשקול ללכת שוב לקולנוע כשהיא תהיה מבוגרת יותר.

מחוץ לקולנוע הייתה ההפעלה השבועית של הקניון אם ישראל והגיטרה במחרוזת שירי ילדים. גררתי את הילדים שלי לשם , למרות שהם ממש לא התלהבו וממש התמוגגתי לראות אותם עומדים שם בין אימהות מקועקעות לילדות בנות שש עם מיני, מגפיים ונצנצים.

"זה ממש לתינוקים" הודיע לי הילד אחרי שתי דקות. הילדה רק נשפה מתוך שיעמום.

"מחלקים הפתעה בסוף" הבטחתי להם וכך העברנו עוד שמונה דקות, עד שסוכריות הג'לי חולקו במשורה ויכולנו להסתלק.

טוב, מה אני כול לעשות? זה דור חדש, אלו ילדי הצדיק. שניהם היו באומן, שניהם עולים לרגל לפחות פעם בחודש אל רשב"י וחוץ מזה כבר היו אצל האבות והאמהות, אצל האר"י והחזון איש ורחל אימנו וכן הלאה וכן הלאה. מה להם ולקניון גבעתיים?

כשחזרנו הביתה , אישתי התקשרה.

"אני אצל הבעש"ט," היא אמרה לילדים "אתם רוצים לבקש משהו?"

"שיעשה שכל ישראל יהפכו לצדיקים" ביקש הילדון והותיר אותי פעור פה.

מה כוחנו לעומת הצדיק?

 

16 מחשבות על “תרבות רעה

  1. אספר לך סיפור ותאמר לי מה דעתך עליו.

    איש אחד, חרדי, הזמין את חבריו לשיעור בביתו. לפני שחבריו הגיעו הוא ביקש מבתו להסיר את כיסוי
    הראש שלה מן השולחן שעליו התכוון להעביר את השיעור תוך שהוא מפטיר 'בדור הזה, גם מטפחת יכולה
    לבלבל בני אדם'. מה דעתך?

    • קודם הייתי המום.
      עכשיו אני צוחק.
      בוודאי, גם אותי מטפחת יכולה לבלבל, אני לא מעבר לזה, אבל אני פשוט לא חושב שצריך לעשב את העולם מבילבולים. זה יכול להכניס אותך למתח איום ואז איך תלמד?
      איך בכלל תעשה משהו?

      • אם אני מבין אותך נכון, תקן אותי אם אני טועה, לדעתך אדם יכול להכנס למתח רק מעצם הזהירות היתרה הזו. אם זו כוונתך, אני כמובן מסכים.

        האיש המדובר הוא ר' נחמן מברסלב, שעמד לארח חסידים שלו וביקש מבתו את הבקשה הנל.
        לא זוכר אם קראתי את הסיפור בחיי מוהרן או שיחות הרן, נוטה לחשוב שקראתי אותו בספר כוכבי אור.
        אני בטוח שאתה לא חושב שמדובר באדם 'יהיר ואלים'. וגם אני לא חושב שאדם שמדיר עצמו מלשמוע שירת אשה הוא אדם שמדיר נשים.

        השיר של אבריל, אגב, היה בחירה טובה. לשם שינוי.

        • אני מסכים לגמרי.
          כמובן, רבינו יודע מה הוא עושה והוא לא נמצא בלחץ, אלא ההפך , הוא יודע מי בא אליו ויודע מה הוא רוצה ללמד ויוצר את האוירה הנכונה.
          אין לזה שום קשר עם מה שקרה בבה"ד אחד. מי שנמנע משמיעת שירת נשים , אינו בהכרח מדיר נשים , כשם שמי ששומר על כשרות , אינו מדיר חזירים.
          שמירה על רמה מסויימת של הלכה , היא בחירה מוסרית לגיטימית.
          מה שקרה בבה"ד אחד הוא דבר אחר לגמרי, הוא התרסה אלימה ויהירה כחלק ממלחמת תרבות מתוכננת.
          גם הנסיבות נבחרו בקפידה, אם תשים לב.
          אלו לא היו דפ"רים מקורס מכ"שים, אלא צוערי קצונה, שנבחרו במיוחד כדי להקרין עליונות מוסרית. קדחת בצלחת.
          מי שהייתה לו בעיה הלכתית , היה יכול לחמוק בשקט לשירותים ולשחק טטריס.

  2. זכותך לחשוב ככה. אני חושב שאתה טועה. אין מצב באמת שכמה יצאו סתם כך לשירותים מבלי שישימו לב לכך. אני גם לא רואה אפשרות של התחמקות מהטקס , כי ברור שהצבא היה הולך איתם ראש בקיר בנושא הזה.
    אם כבר מתקפה מתוזמנת היטב , אז זו המקהלה התקשרותית של הימים האחרונים של אנשים כביכול ליברלים.

    • המיזרוחניקים כשהם יוצאים לאחת מהמלחמות שלהם, הם מצויידים היטב בתחמושת דיאלקטית מסודרת. לא משנה אם הם מהחרד"ל או שהם חובבי הרב שרלו ו"שירה חדשה", תמיד תהיה להם השקפת עולם מגובשת, מלוטשת ומגובה.
      אני לא כזה, אני נבוך מכל הפרשה, היא נראית לי צורמת ומיותרת ומלאה במניפולציות כוחניות ואין לי שום רצון להתחבר אליה ,או להתחבר לאנשים שהיו מעורבים בה. אני לא עוסק פה בדיונים הלכתיים כי אני לא מבין בהם ואני נמנע גם מהצהרות פוליטיות או תיאוריות כאלו.
      אני חושב שמה שצדיק האמת היה רוצה שאנחנו נעשה, זה לעצור רגע ולבקש סייעתא דשמיא. זו תמיד הייתה דרך ברסלב, כמו שאמר רבי לוי יצחק בנדר "אם שכחתי משהו בבית , אני מטפס בחזרה במדרגות ושמח על זה שיש לי הזדמנות לחזור ולבקש רחמים מהשם יתברך."

      • מחשבה עקבית היא תמיד דבר טוב. היא לא תשאיר אותך 'המום ואחרי זה צוחק' ואחרי זה מצדיק דברים על פי מי שאמרם ולא על פי תוכנם, שהרי בסיטואציה אחרת אם היה אומר אותם רב עם כיפה סרוגה גדולה כבר היית אומר שהרב הזה מחנך את בתו להעלים כל פרט קטן ששייך לה מהמרחב הציבורי, כל שכן את עצמה.

        הייתי מרגיש הרבה יותר נוח אם היית לפחות מקטלג אותי בקבוצת שייכות שקרובה להיות נכונה. אני לא חרדלניק ולא מחובבי הרב שרלו או שירה חדשה. גם לא מצטייד הרבה ב'תחמושת דיאלקטית'.

        • זה משהו משלומדים בטאואיזם, ראה "להעמיס הר על גבו של יתוש" אצל צ'ואנג צו.
          האדם הנכון הוא הנכון מבפנים או רק האדם האמיתי יודע את האמת.
          כשצדיק האמת אומר משהו, הוא קובע את המציאות. כשמישהו אחר מדבר, רב סרוג כיפה או כל בר נש אחר, העמדה שלו, היא דבר שבהחלט יכול להיות נתון לויכוח.
          ד"א, אני לא מקטלג אותך בתור שום דבר, אין לי גם צורך. המיזרוחניקים, לשבטיהם השונים, נוטים להתנהג בצורה דומה, כיוון שהם מתייחסים לאותה הציוויליזציה.

          • אני מעדיף פתגם של חכם אחר (רמבם) – קבל האמת ממי שאמרה. הווה אומר, בדוק דברים לגופם ולא לגוף אומרם (גם אם הוא מזרוחניק ר"ל). התפישה שמעמידה את הדברים על מה שנכון 'מבפנים' היא בריחה נוחה ו'הרוצה לשקר ירחיק עדותו' לעולמות אחרים. כבר ראינו את התוצאות המשעשעות שהיא יכולה ליצור בתגובתך הקודמת.
            אבל כחלק מציווליזצית ברסלב אתה בטח יודע שלברסלב אין מה לדאוג מאויב מבחוץ, אם כבר הביקורת רק מחזקת את ברסלב למי שהפנים את ההגיון ההפוך על הפוך שלה. מה שכן, ההגיון הזה אמנם מגן על על החסידות מבחוץ, אך מותיר את רשמיו צלקותיו מבפנים. לכן לא מפתיע לפגוש זרמים בברסלב שמאמנים בתמימות שישראל אודיסר הוא נשמת ר' נחמן מול זרמים אחרים שמתחלחלים רק לשמע הדברים. או זרמים שמעוניינים בהעלאת עצמותיו של ר' נחמן (נגיד, למשל, כמו העלאת עצמות יוסף) מול זרמים אחרים שמקנאים לסמליות של אומן ומאמינים בתפקידה המיסטי. אכן, אין מנוס מתוצאות כאלה כשנסמכים רק על הגיון פנימי מעורער. איך אומרים בברסלב? 'האמת עד לעצמו'. רק כשלכל אחד יש האמת הפנימית שלו, הייתי אומר שיש לכם מה לדאוג.

            אגב, הביקורת על התגובות המתפרסמות היא לכבודי או סתם תקלה?

    • היית לי הארה בחדר כושר אתמול בלילה והבנתי, שאני מדבר כאן באופן שאין סיכוי שאתה תבין, לכן החלטתי להסביר את זה אחרת.
      גם ההסבר הזה לא יעזור לך לדעתי, אבל בוודאי שהוא ירים את הרייטינג של הבלוג הזה, שאתמול שבר את השיא של כל הזמנים ותמיד זה קורה כשמדברים כאן על דברים חשובים.
      תורת ברסלב היא לראות את האור.
      מהרגע שאתה רואה את האור , אתה כמו פרפרי הלילה, רוצה לעוף פנימה.
      כל אנשי ברסלב רוצים לעוף אל האור, אל הצדיק, אל הקיום האמיתי .
      לא לכולם יש את אותם הכלים וכל אחד משתמש בכלים שהוא מוצא כדי להתרומם .
      אז יש את הננחים עם הקמיעות שלהם ועם הצדיק שלהם והשטויות שלהם.
      ויש את השיקים ואת אנשי הרב שובלי שמסתובבים סביב אדמו"ר פלאסבו.
      ויש את אנשי ונשות שובו בנים שעושים כל מיני מעשים מטורפים ורצים אל מתחת לגלגלים של האוטו של הרב ברלנד.
      ויש את אלו שמסתננים לקבר יוסף.
      ויש כל מיני פלגים ותת פלגים של מוסיקאים ואנשי חיים בטבע וחסידים שחיים כמו אנוסים בחצרות של ויז'ניץ וגור וסאטמר וצאנז.
      יש הרבה פלגים בברסלב והמתונים מתייחסים מאוד במתינות למופרעים, כי הם מבינים אותם. האור מסנוור , מהמם, מתעתע. הוא יכול להטריף את החושים.

      לכן, יש המון סובלנות בברסלב. סובלנות שהיא לא סבירה באיזורים האלו של העדה החרדית.

      אני למדתי אצל תלמידים של הרב בנדר, והרב בנדר התמקד בשני דברים : התבודדות וחצות. הפרקטיקות האלו יוצרות מצד אחד יישוב הדעת ומצד שני עצמאות. זו הסיבה שחסידי ברסלב האלו נראים יותר מיושבים ומאוזנים, אבל ישנם פלגים של ברסלב שנימצאים במקומות אחרים לגמרי ומתרגלים פרקטיקות מתורת ברסלב , אבל הכיוון והכוונה הם אותו הדבר.

      בשביל זה הם בפנים , גם אם הם ננחים ומטורללים בפנים , ואתה בחוץ.

  3. דרול היקר, טור כייפי!
    טוב, על כל עניין שירת\הדרת הנשים אני כבר לא יודעת מה לומר, זה פשוט מביך. הבעד והנגד כל כך קיצונים שאי אפשר להתחבר לשום דעה.

    הילדים שלך נשמעים ממש מתוקים, ובכלל מאז שאני חוזרת בתשובה ונתקלת בילדים אני בהלם בכל פעם מחדש מהתמימות והמתיקות שלהם, וכמה כל מה שעניין אותי בתור ילדה לא מזיז להם.

    פעם עשיתי בייביסטר על ברסלבים קטנים בחופש הגדול ופינקו אותם בכמה פרקים במחשב של נילס הולגרסון… בכל אופן נילס הולגרסון קיבל עונש להישאר בבית ולהכין את כל השיעורים בתנ"ך כי הוא הפריע לחיות, נילס כמובן היה מאוד מתוסכל אבל נתן הילד הקטן ששמרתי עליו היה המום מנילס ואמר לי "נילס לא מבין שהכי כיף ללמוד תורה??!!!"

    • לילכי יקרה. השם אתך.
      עיקר בעיקרים זו ההתקשרות לצדיק.
      גם הילד יכול להתקשר לצדיק וגם ההורה יכול להתקשר לצדיק בזמן שהוא מתמודד עם נטל ההורות.

  4. באופן אישי הדרתי את רגליי מצה"ל דיי מזמן כך שאין לי כל כך מה לומר בעניין, אבל – העניין התנפח כראוי לתקשורת שמחפשת פרובוקציות ואיך לא- תמיד תמצא אותן בתוך הבית היהודי שלה עצמה.

    בנוגע לעניין השני-
    צל"ש לאישתך! גם להיות אצל הצדיק וגם לגדל ילדים שלא אוהבים קניון! איך עושים את זה? למען האמת דיי נקרעתי מצחוק מהקטע הזה, אני מנסה ללמוד איך לחנך את עצמי כדי לחנך ילדים הלאה וכו', ובאמת לפעמים "שב ואל תעשה" עדיף. אבל שמחה בשבילך על הסלידה והשעמום של הילדים שלך מקניונים וסרטים, באולמות מפוארים ככל שיהיו.
    מאמצת אל חיקי את הסיפור על רבי נתן זצ"ל וגם את האמירה הבוטה והאמיתית, שמסגירה גם אותי לעיתים:
    "כשהצדיק צריך לדוג נשמות אבודות, הוא משתמש בתולעים."

    • לעצם העניין, אין כאן שום קונץ מעבר להסתמכות הרגילה על הצדיקים.
      כמו שאמרתי, הילדים עולים לקברי צדיקים באופן קבוע, סיפורי צדיקים הם הדיאטה הקבועה שלהם, וכל אחד בוחר לו צדיק כדי להדליק לכבודו נר, בכל מוצאי שבת.

תגובה

