התעוררות בתורת ברסלב


  1. יש משהו שמעניין אותי לגביך ובכלל בברסלב, וזה נושא ההארה\התעוררות

    האם זו היתה המטרה (אם אפשר לקרוא לזה כך) בחיפוש הרוחני בפונה ואצל טיוהר?

    האם זו המטרה גם כעת?

    אשמח להבהרות…

  2. הבודהיזם , גם בגרסתו האושואיסטית , הוא דת מנזרית.

    בגלל שהוא דת מנזרית הוא לא דומה לתורת ברסלב מבחינה אידיאולוגית , למרות שהוא מאוד קרוב אליה קוסמוגנית וקונספטואלית.

    לכן , מבחינה תיאולוגית כללית , ברסלב יותר דומה לטאואיזם מאשר לדתות הבודהיסטיות , כיוון שהיא אינה מחפשת מטרה סופית מוגדרת כמו סאטורי , אלא עוסקת ב"צבירה של נשגבות" .

    הלכה למעשה,

    כל אחד מבקש מה שנראה לו שהוא חסר.

    אני מתאר לעצמי שניתן לבקש גם הארה בודהיסטית.

  3. בגלל שארמוני777 ביקש ממני התייחסות באמייל פרטי אשמח לענות גם כאן אם זה לתועלת…

    כן ולא.

    (טוב זאת תשובה יותר קצרה ממה שתכננתי אבל אני לא יכול להרחיב כרגע.)

  4. אתה הרי עסוק עם רפי

  5. :-)

    צריך גם למצוא אכסניה חדשה לרפי

    את הניו אייג' במעריב סגרו לנו :-(

    בדיוק באמצע המתח.

    אולי זה יהיה באתר של רן ובר וחברים…

    חוץ מזה- דיברתי עם חבר על נושא ההתעוררות בברסלב

    הוא פתח לי ליקוטי מוהרן באיזשהו עמוד

    וכל מה שמדברים עליו שם הוא שהאנשים חיים בשינה ואיך להעיר אותם

    אחד מהאמצעים הוא הסיפורים.

    אשמח להבהרות נוספות בנושא…

  6. אתה בטח מתכוון לזה:

    דַּע שֶׁסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מִצַּדִּיקִים, הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאד

    כִּי עַל יְדֵי סִפּוּרִים מִצַּדִּיקִים נִתְעוֹרֵר וְנִתְלַהֵב הַלֵּב בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּחֵשֶׁק נִמְרָץ מְאד

    כִּי.הָרְשִׁימוּ שֶׁעָשָׂה אוֹתוֹ הַצַּדִּיק שֶׁמְּסַפְּרִין מִמֶּנּוּ, עַל יְדֵי עֲבוֹדָתוֹ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך

    זאת הָרְשִׁימוּ נִתְעוֹרֶרֶת בְּעֵת שֶׁמְּסַפְּרִין מֵהַצַּדִּיק

    וְהִיא מְעוֹרֶרֶת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל.

    מה השאלה?

  7. התכוונתי לזה:

    עַל יְדֵי זֶה אוֹבֵד הַפָּנִים, וְנוֹפֵל לִבְחִינַת שֵׁנָה

    וְצָרִיך לְעוֹרְרוֹ מִשְּׁנָתוֹ

    וְאִי אֶפְשָׁר לְעוֹרְרוֹ, כִּי אִם כְּשֶׁמִּתְעוֹרֵר מֵעַצְמוֹ

    כִּי צָרִיך אִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא

    רַק, כְּשֶׁמִּתְעוֹרֵר מֵעַצְמוֹ

    אִם לא הָיוּ מְעוֹרְרִין אוֹתוֹ, הָיָה נִשְׁאָר יָשֵׁן יוֹתֵר

    עַל כֵּן צָרִיך תֵּכֶף כְּשֶׁמִּתְעוֹרֵר, לְהַרְאוֹת לוֹ פָּנָיו

    וּלְהַלְבִּישׁ אוֹתוֹ בְּפָנָיו שֶׁנִּסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ בִּשְׁעַת שֵׁנָה

    וְזֶהוּ בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה

    וּכְשֶׁרוֹצִין לְהַרְאוֹת לוֹ פָּנָיו, וּלְעוֹרְרוֹ מִשְּׁנָתוֹ

    צְרִיכִין לְהַלְבִּישׁ לוֹ אֶת הַפָּנִים בְּסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת

    אני רואה כאן שמדובר על נושא השינה והערות

    כפי שמדברים גם מורים רוחניים (גורדייף,אושו ועוד).

    אך בצורה שונה…

    הנה טור של קאביו על הארה-לזה אני מתחבר כרגע

    http://www.nrg.co.il/online/55/ART2/311/786.html

    ושואל את עצמי אם ביהדות ובברסלב מדברים על הדברים האלה והדרך להתעוררות.

  8. הציטוט שלך גרם לי לאיבוד עשתונות ואחרי שהתאוששתי , קיללתי את עצמי ,בחוסר צדק , על שהברזתי מהשיעור הזה של הרב טייכנר והמקום זה הלכתי לשמור על המערב.

    אבל אסור להתחרט על מעשים טובים.

    שים לב שמדובר כאן על "שינה" זמנית. בברסלב אין מצב שינה קבוע ולא הארה קבועה . תורת ברסלב כמו שכתב רבי נתן בפרשת השבוע שעבר היא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ומלאכי אלוהים , קרי עובדי השם , עולים ויורדים בו.

    הלכה למעשה מדובר בבורסה עצבנית של "מדרגות רוחניות" , אתה עולה ויורד , מחפש מדרגות חדשות , מוצא ומאבד.

    אני אעביר את שאלתך הערב , אי"ה , לאחד הצדיקים אולי אפילו היום.

  9. אבל אתה בטח מסכים איתי שרבי נחמן התעורר

    הוא לא היה יכול להיות מה שהוא היה ולדבר כאלה דברים במצב של שינה

    וכן לא מעט רבנים אחרים ביהדות (האר"י הקדוש וכדומה).

    ונראה לי שגם אם לאדם ער יש עליות וירידות,כפי שסיפר רבי נחמן על עצמו, עדיין הוא במצב תודעה שונה (לא מאמין לסיפורי האני שלו וכדומה).

    אשמח אם תעביר את השאלה…תודה.

10 מחשבות על “התעוררות בתורת ברסלב

  1. הבעיה להתייחס לדברים שאתה כותב , היא שישנה תהום פעורה בין הקונספציה הזן בודהיסטית לבין זו החסידית.

    הדיון הזה מביא אותנו להבדל בין דרך הלוחם הבודהיסטית לבין דרך המכשף הקבלית חסידית.
    הבודהיזם מקדש את ההתבוננות העצמית כדרך הרוחנית היחידה ורואה את העולם החיצוני רק כהשתקפות של תהליכים פנימיים.

    החסידות אינה מזלזלת בעבודה הפנימית , אבל גם מחוץ לנפש היא מכירה בעולם אינטראקטיבי עשיר , שיש לו השלכות על התהליך הנפשי.

    לפיכך , הדבר הראשון שאני רוצה להגיד לך שרבי נחמן לא התעורר כמו נזיר בודהיסטי. רבי נחמן התחיל ממקום אחר לגמרי.
    אמא שלו , פייגעה הצדקת ע"ה , הייתה משתטחת כל יום בעת הריונה על קברו של סבא שלה , הבעש"ט כשהיא מתפללת שיוולד לה בן צדיק.

    כשרבי נחמן יצא לאוויר העולם , הנשמה שלו כבר הייתה משוריינת בעיבורים אדירים , שכיוונו אותו וסייעו אותו גם כשהיה תינוק , ובגיל מאוד צעיר הביאו אותו להחלטות ולתפיסות פאראנורמליות.

    מן הסתם , הייתה לו "התעוררות" כזו או אחרת באיזה שלב. הוא בעצמו מספר לנו שאילו ידע בצעירותו על יעילותה של ההתבודדות , הוא היה מוותר על התעניות התכופות שנהג בעצמו מאז שהיה בן 6.

    לכן, המודול המזרחי בודהיסטי הוא פשטני מדי מכדי שנחיל אותו על רבי נחמן מברסלב בפרט ועל תורת ברסלב בכלל.

    אנחנו צריכים לנסות לייצר מודול אנרגטי מתוקן , שיקח בחשבון גם השפעות חיצוניות על המנגנון הצ'קראלי ועל הקונדוליני בעצמו.

  2. מעניין מתי הוא התעורר…
    אני מניח שאני שואל את השאלות כאן כדי לקבל מעיין תרגום של נושא ההתעוררות משפת היהדות\ברסלב לשפה של התורות המזרחיות אותן אני מכיר.
    הנה משהו בנושא שמצאתי עכשיו
    http://www.otniel.org/show.asp?id=26352
    אך עדיין לא הבהיר את זה.

    המקום היחיד בו הצלחתי למצוא מעיין פירוש כזה ליהדות,
    הוא בספריו של דוד הר ציון.
    על אף הבעייתיות באישיותו (ואני מכיר את הסיפורים.וגם את דעתך עליו…), הספרים שלו חזקים מאוד.
    מאחר והוא החל לחקור את היהדות לאחר שהתעורר, הוא חקר אותה מהזוית הזו.
    ופרשנויות שלו לדברים שאמרו רבנים מצליחה לחבר בין שני העולמות.
    ולהראות כי הם היו ערים וכיוונו את אנשיהם להתעורר.
    לצערי אין כתבים שלו ברשת
    אם יהיה לי זמן אולי אצליח להעתיק קצת מהספרים שאצלי…

    הדברים אותם הוא כתב גרמו לי להסתכל על היהדות מנקודת מבט אחרת
    ולראות שהיא מסע רוחני אמיתי במהותה.
    ולכן אני מחפש את השפה הזו בברסלב.
    כי אותה אני מבין כרגע 🙂

    הנה משהו שלו שכן הצלחתי למצוא:
    http://mysticage.blogspot.com/2010/04/blog-post_1239.html

    והנה ציטוט של הרבי נחמן:
    כל המקבל את הקיים בהבנה מאושר הוא. האושר נמצא בהישג יד ואין לחפשו במקום רחוק או אחר.

    • כמה מוזר!
      הרב יעקב נגן יושב בלב המרכזניקיות ומספר (בעיוות משמעותי) מעשיית זן ואפילו מזכיר את האופנישדים!
      טוב , אין לי כוח לקוקניקים.
      שמע לי מה אמר לי הרב עופר ארז שליט"א לגבי תורה ס'.

      השינה היא מצב שלאדם אין נטיה טיבעית לאהוב את השם ולעבוד את השם ולהתקרב אל השם. בדור שלנו, השינה היא המצב המולד אצל כל האנשים.
      הפנים, זה הרצון של האדם להתקרב אל השם והרצון הזה מופיע אצל האדם רק כשיש לו התעוררות , כלומר התגלות.

      ואין אדם יכול להתגלות מכוח עצמו, אלא הוא צריך שמישהו יעורר אותו ולפעמים יכול להתעורר על ידי זכות אבות.

      ואילו רבינו, הוא חיבר את "סיפורי מעשיות" ובתוכם טמן כוח שיכול להוציא אנשים ממצב של שינה, אם הם לומדים את המעשיות.

      ההסבר הזה נראה טיפה בעייתי , הוא כמעט שלוף , לכן אני אנסה לראות אם יש לי את השיעור הרלוונטי של הרב טייכנר.

    • מה שכותב רבי ננתן על הקטע הזה , הוא שהעולם לתורה הוא כמו הגוף לנשמה ואילו האדם נמצא בתרדמה כל זמן שהוא לא מבחין בתורה בתוך העולם , שזה הופך להיות כמו גוף בלי נשמה.

      אלו טרמינולוגיות ברסלב אופייניות , אין להן כל קרבה לתפיסות מזרחיות.

      • אותי מעניין איפה החיבור
        והרי חייב להיות חיבור
        שניהן דרכים רוחניות
        ודרך רוחנית בעיני מובילה ומכוונת להתעוררות.

        גם אם כל אחת מהדרכים מתייחסת אחרת למה שעושים עם ההתעוררות הזו,איך מגיעם אליה ומה המטרה של כל זה,
        עדיין צריכה להיות נקודת השקה בניהן…

        • כשאנחנו מדברים על התעוררות , אנחנו נכנעים לטרמינולוגיה של הגרסאות הניו אייג'יות של הבודהיזם.
          במקור, חשיבותו של הבודהא נובעת מהציוויליזציה ההינדית ממנה צמח. אותה טענה שבאופן מודע חרג מה"מאיה" , קרי מחזור הלידה והמוות, היא זו שהפכה את הבוהיזם לדת.

          ברסלב, כמובן צומחת מקוסמולוגיה שונה בתכלית. היא פיתוח של תפיסות קבליות, שרואות את העיקר בהתרחשויות בעולמות העליונים. התעוררות בברסלב, לפיכך, היא קודם כל שינוי של פרספקטיבה, ובגלל שישנו מלאי כל כך גדול של דרגות רוחניות, אזי גם תהיינה הרבה "התעוררויות", וגם החשיבות של התעוררות ספציפית תהיה מוגבלת.

  3. בס"ד
    קודם כל איזו הקלה!!! לראות שקיימים עוד פסיכים כמוני שלא מצליחים להפסיק את האובססיה של תנועה בין העולמות. מאז שחזרתי בתשובה לפני שלוש שנים, אין לי מנוחה ואני לא מפסיק לחפש את ההקבלה היהודית\קבלית\חסידית להארה. המקום היחיד שראיתי תיאור מובהק להארה היה בספרו של הרב אריה קפלן זצ"ל "מדיטציה יהודית" בפרק העוסק במדיטציה על האין. לצערי הרב אני לא בקי בחכמת הנסתר היהודית ואין לי מושג מאיפה הוא הביא מדיטציה יהודית על האין. בתורה כ"א ליקו"מ חלק א דיבור המתחיל "חיים נצחיים" עושה רושם שיש כאן נגיעה במשהו שהוא כמעט טאבו מבחינה יהודית והוא עניין ידיעת ה'. למיטב הבנתי כנראה ש"הארה יהודית" תמיד תהיה פרינג' ולא מיינסטרים. העיקר ביהדות הרי הוא עולם העשייה. אני חייב להודות שכל העסק מכניס אותי לא מעט לסטרס. איך לא לגלוש לעבודה זרה? מהם גבולות הגזרה וכו'…
    העסק גם נעשה מורכב כיוון שחזרתי בתשובה כשאני כבר נשוי ואב לשני ילדים (השלישי נולד אחרי התשובה ב"ה) ואין לי זכות לטלטל את הסירה עם כל משב רוח רענן…
    אם הייתי יודע על רב שמבין בעניינים אלה (עדיף ברסלב מבחינתי) אולי(…) היתה נחה דעתי.

    • למיטב ידיעתי, אין רבנים בברסלב שמבינים בדברים האלו.
      גם הניו אייג'ים למינהם, אין להם רקע תיאורטי סביר במדיטציה או בזן בודהיזם- אלא הם בעיקר מטפלים ומכירים שיטות טיפול שכוללים רק שביבים של תיאוריה תיאולוגית.
      מי שעשה בעניין הזה עבודה טובה, היה דוקטור הלל צייטלין המנוח, שכתב ספר בשם "בפרדס החסידות והקבלה", בו הוא קושר את הקבלה למשפחת האמונות הפאנאתיאסטיות של המזרח והוא באמת היה תיאולוג.
      העניין הוא שצייטלין לא התעסק עם חסידות ברסלב , וגם הבודהיזם שהוא הכיר לפני שמונים או תשעים שנה, הוא לא בדיוק מאורגן בה אנו רואים היום את הבודהיזם.

      מה שאני עושה, הוא להעלות שאלות מתוך הטקסטים הזניים, אם צצות ואני מפנה אותם לרבני ברסלב מובהקים, ואת התשובות מהם אני משלב במארג וכך נוצר מטווה, שלדעתי הוא המטווה נכון, שקושר את האור הגדול של רבינו, עם הרקע הפילוסופי לוגי של שתות המזרח הגדולות, שמתאים לו יותר מאשר הפילוסופיה האריסטוטלית המערבית.

      • בס"ד
        סליחה על השאלה הדבילית אבל אתה חוזר בתשובה? דתי? כמה ההלכה תופסת חלק בדרך שלך? תרגיש חופשי לא לענות. זו סקרנות שנובעת מצורך ליישב סתירות.

        • אני לא חוזר בתשובה, למרות שאני נראה כבר כמו חרדי למדי.
          אני לגמרי לא פוסל את דרך החיים החילונית ולא חושב שהחילונים חיים בצד האפל של העולם.
          גם בבלוג הזה , אני משתדל לא לעסוק לא בהלכה ולא בדתיות , אלא בתורת ברסלב, שהיא משהו סינגולארי.

תגובה

