שורו הביטו וראו


בפרק החמישי של העונה החמישית של סדרת הסופר פריים טיים "אחת שיודעת" , מחליט הגיבור , צ'אק באס , להתחיל עם איזו פסיכיאטרית , מבוגרת , אך חביבה.

הוא קובע אצלה תור לטיפול ואחרי שיחה קצרה מאוד , היא מגיעה למסקנה שהוא לא רציני.

"אני באמת רצית לעזור לך, אדוני" היא אומרת לפתיין הצעיר "אבל אין לי כוונה לבזבז את זמני על משחקים."

"בבקשה" , מתחנן צ'אק "בואי נדבר על זה שוב."

"בשום אופן." היא מודיעה "היום יום כיפור ואני הולכת לתפילת נעילה. החוצה!"

כאן כולנו צריכם למות משבץ ולקום לתחיה מרוב תדהמה.

האם יתכן שניתן לעבוד את השם בלי פיאות מדובללות ובלי לגדל עדר ילדים מדובללים בהתנחלות נידחת? האם ניתן לעבוד את השם בלי לכסות את השיער בסמרטוטים ולגרוב גרביים עבות בחמסין? האם ניתן להתקרב לאמת בלי "נו נו נו" ו"אוי ואבוי" ו"זאת לא דרכנו"?

הצדיק אומר שכן. הוא מפעיל את כותבי התסריטים בהוליווד שיספרו לנו שאפשר להגיע לתפילת נעילה עם בושם של ארמאני , לבושים בכריסטיאן דיור ולצאת ממנה אל תוך השדרה החמישית של מנהטן , שם בסוף הפרק יעצור צ'אק את הלימוזינה ליד הפסיכיאטרית ויגיד לה "תרמתי מאה אלף דולאר לחב"ד ,כדי לגלות איפה את מתפללת."

עשרות מיליוני צופים נלהבים שמעו את המשפט הזה בסדרת הטלויזיה החביבה עליהם בחודש האחרון , אולי שניים או שלושה יבינו יום אחד שכך שלח להם הצדיק הזמנה למסיבה האמיתית היחידה.

הצדיק עובד בכל הכוח. הוא כותב תסריטים , מוציא לאור ירחוני אופנה , מפיק סרטים , סדרות ותוכניות אקטואליה. המעט שאנחנו יכולים לעשות עבורו זה לא להשאיר אותו בחוץ. לא לגדל סביבנו קליפות , לא לבנות סביב עצמנו חומות , אלא ההפך , לחפש את עקבות הצדיק באינטרנט , בקולנוע ובשלט.

אולי יום אחד גם אנחנו נקבל הזמנה.

12 מחשבות על “שורו הביטו וראו

  1. למה אין פוסט כמו שלך בסוף שבוע של מעריב לדוגמא. כמה אפשר יונתן גפן. או דנה ספקטור. כמה הם יכולים לבחוש בגועל. עוד על זוגיות. עוד על פוליטיקה. תראה כמה נחמד לקרוא על צדיקים. במיוחד בלשון שלך. אני מתהעל הסיגנון. באמת . צדיקים לוקחים אותנו מהמזח של היצר הרע. השטויות . התסביכים. לצד של תורה וקדושה. ממש מבינה אותך.

    לגבי הפרק למרות שאני לא רואה גוסיפ גירל. את הפרק הזה אני לא הולכת להחמיץ.

    • כי האינטרס הכולל של המדינה ושל כלי התקשורת הוא לטמטם לנו את המוח. המדינה ממש קמה על ערכים של חילון כל היהודים, ועדיין ממשיכים באותו הקו.
      ממליצה לכם לראות את הסרט הזה! חובה חובה חובה. נדהמתי לראות ולגלות את האמת ואת שטיפת המוח שעשו לי בביה"ס.

  2. הביקרות עובדת גם לצד השני?
    נניח- אפשר לעבוד את אלוהים בלי קבר של צדיק?
    מה עם יהודי שאיתרע מזלו להיוולד בדרום אמריקה שם אין קברי צדיקים?
    מה עם יהודי שנולד לפני ר' נחמן מברסלב, ולא יכול היה לנסוע לאומן בראש השנה כי עוד לא היה שם קבר?
    ובכלל- מרוב התעסקות בצדיקים- יש בכלל מקום לעבודת אלוהים? למה בכלל ללכת לבית הכנסת לנעילה או לתת צדקה או ללמוד תורה? העיקר הוא הצדיק וכל השאר הבלים!

    • ברור שהביקורת עובדת לכאן ולכאן…
      אפשר לעבוד את הקב"ה באלפי דרכים, וכל זרם חושב שאצלו נמצא המפתח לדרך הנכונה.
      לדעתי כל סוג של קיצוניות בעייתי.
      היקשרות לצדיק יכולה להתבצע בכל דרך שהיא: דרך הקבר שלו, תפילה, הדלקת נר וכו'… וכל ההישקות לצדיק היא אך ורק שיהיה מליץ יושר עבורך שם למעלה.
      הברסלבים לא מתיימרים אפילו לומר שרק אם נוסעים לאומן אתה יכול לעבוד את ה'…

      ולעניין המאמר עצמו. אני לא רואה גוסיפ גירל… זה אמיתי?! (-:
      אפשר לעבוד את ה'. אבל אל תשכח, ואפילו רבי נחמן בעצמו אמר שחובה לקיים את ההלכה, שהיא השולחן ערוך. ובשולחן ערוך כתוב פאות? כיסוי ראש? איסור להפסיק ילודה ועוד ועוד…
      לא שאני אומרת שכולם מסוגלים לזה, או כל מצווה קטנה כגדולה חשובה מאוד מאוד! אז כן, אפשר לעבוד את ה' איך שאתה רוצה. אבל רצוי ללכת ע"פ מה שהצדיקים מסרו לנו – לשמור הלכה. והצדיקים החסידיים- בשמחה ובאהבה.

      בעז"ה שנזכה!

      • לילכי.
        הצדיק אוהב אותך.
        גם אני.
        אהי לא מבין , באמת , על מה ולמה כל הפנאטיות הזו? הרי ההלכה היא דבר כל כך גמיש ואת בתור אישה לא מחוייבת לא בכיסוי ראש ולא בילודה כלשהי, אז מדוע את מעלה את הסוגיות האלו על הדגל?
        את רוצה לחזק דווקא את הקיצוניים והנבערים? את אלו שרואים בכל מי שלא חושב כמותם, סוג של פסולת?
        תחשבי על זה.

        • אתה חושב שאני פנאטית בגלל כיסוי ראש או ילודה? פנאט הוא לא מי ששומר שבת, הוא מי שזורק אבנים על מי שלא שומר שבת…
          האם כל מי שמקיים את ההלכות בשולן ערוך הוא קיצוני ונבער? האם הרבנים שאתה אוהב לא מקיימים אותן, או לפחות משתדלים ומנסים?
          אני לא רוצה לחזק אף אחד לאלימות או עליונות או יהירות. מצוות הן בינך לבין הקב"ה וקיומן או אי קיומן לא עושים מישהו טוב יותר מאחר.ובכלל כוונתי לא לחזק או להחליש אף אחד. כוונתי לומר את מה שאני מרגישה וחושבת ולמדתי.

          אולי תסביר לי אתה, בלי פנאטיות אלא בשקט ובהגיון, למה אתה חושב שלא צריך לקיים את ההלכה? (שים לב. אני לא שואלת האם עדיף לעבוד את ה' בפנימיות או בחיצוניות או מה גדול יותר או שווה יותר, מצווה או מצווה בכוונה) אלא בפשיטות. למה לא? מה ההתנגדות שלך מלבד דעות קדומות (קיצונים ונבערים) או התנגדות אישית שלך לקיימן כי הן לא מתאימות לך?

          ומה יש לך לומר על כך שאפילו רבי נחמן בעצמו אמר שצריך לקיים את ההלכה?

          (ואני באמת חושבת שכל מה שאדם עושה הוא מבורך)

          • לילכי , השם איתך.
            היצר הרע עושה מסירות נפש על כל מי שמתקרב לצדיק , כי כשאת עושה משהו טוב , מיד הצדיק הופך אותו להידור שבהידור ומכניס את כל הכוונות ואת כל העניינים וגורם לישועות גדולות ומביא ברכה.
            כמובן שהיצר הרע לא אוהב את זה , לכן הוא מכניס לאנשים האלו כל מיני בלבולים ושטויות לראש , שיסתובבו סביב עצמם , שיתקעו במקום ושלא ידעו מה לעשות.
            צריך להבין את זה. רבי נתן מדבר בהלכות שלוחין על ההבדל בין מעשה של מי שמקושר , לבין אותו מעשה של מישהו אחר – אין מה להשוות זה עולם אחר.
            עכשיו לעניין ההלכה,
            לא אמרתי שצריך ולא אמרתי שלא צריך. אני לא עוסק בזה. היצר הרע רוצה שבמקום שנדבר מהצדיק , נעסוק במדידת ציציות ובמיון הכשרים.
            תכלס ,
            מה שבשולחן ערוך כתוב זה שאשה נשואה לא יוצאת החוצה מביתה עם שיער פרוע. יש מפרשים שחושבים שסרט או צמה קלועה כבר מוציאים את השיער מהגדרת "פרוע" . זאת ההלכה.
            גבר חייב להיות אבא לבן ובת מבחינת פרו ורבו – על האישה אין חיוב.
            נרגענו?

    • גרי ,
      אפשר לעשות הרבה מאוד דברים , השאלה בשביל מה.
      לא כדאי לקנות כדור פינג פונג , כדי לשחק קריקט , למרות שאפשר.

      אם המטרה שלי היא לחיות בעולם האמיתי , אני יכול לעשות מה שליאונרד כהן עשה וזה להיות כלוא עשר שנים במנזר בודהיסטי ולחכות שהעבודה המפרכת והתנאים הקשים יוציאו את המודעות שלי מתוך האשליה.

      אני לא יודע אם הוא הצליח , הוא ניסה ואחרים גם יכולים לנסות.

      אני מעדיף קונספציה יותר מודרנית שאומרת שיש מי שכבר נמצא באמת והוא יכול להרים אותך לשם.
      כל פעם קצת ,
      בקצב שלך ,
      ובלי מחוייבות…..

    • אבותי ,מסתבר, חיו תחת שלטון הצארים ואני אפילו זוכר שראיתי את תעודת הלידה של סבתא שלי עם הסמל של הנשר כפול הראש , אבל בגופי , אף פעם לא הייתי ברוסיה.

תגובה

