בודהיזם למתקדמים


G

אז אני זוכר שהבטחתי להסביר הפעם מדוע מיזרוחניקים מתקשים להבין את תורת ברסלב , אבל התחרטתי כיוון שמדובר בלשון הרע והוצעת לעז , ואת זה אני עושה מספיק , בלי לעשות תשובה , חלילה וזה לגמרי לא בסדר.קובץ:Rabbi Israel Meir Brenner.jpg

לכן החלטתי במקום ללכלך על המזרוחניקים , לעשות איזשהו שירות לציבור ולהסביר באיזה אופן ניתן ללמוד את תורת ברסלב ואיפילו לקלוט משהו , עד כמה שזה נשמע רחוק מלהיות סביר.

ובכן , לפני הרבה הלכתי לשיעור של הרב טייכנר שליט"א בבני ברק , והרב איחר . אז היה שם תלמיד חכם אחד , אדם משכמו ומעלה , חסיד מאוד ותיק , שהחליט להסביר לנו איך צריך ללמוד את ליקוטי מוהר"ן. הוא אמר שישנן שמונה עשרה דרכים ואולי גם חמישה עשר שלבים ולי כל זה נשמע כמו בודהיזם למתקדמים ובפשטות שאני לא מבין בזה שום דבר ולא יודע על זה כלום.

מה שאני מדבר עליו זה השלב הטרום לימודי , האינקובטור של לימוד תורת ברסלב, כלומר שלב כל כך מובן מאיליו , שאף אחד לא מדבר עליו,  כי זה אמור להיות כל כך ברור, ובכל זאת הרבה אנשים נופלים בזה ולא יודעים את זה, כך שהם סבורים שהם לומדים ברסלב, ובפועל לא לומדים כלום, וממלאים את ראשם בעוד תהלוכה של שטויות.

אז ניתן לקרוא לזה , "מדריך קצר לאידיוטים" , שאפילו מועבר על ידי אידיוט שהחליט לגזור בגסות את שתי המילים החרונות במשפט "במקום שאין אנשים וכו'".

ובכן,

את תורת ברסלב לא ניתן ללמוד כמו שלומדים לבחינות של לשכת עורכי הדין , או כמו שלומדים , לא יודע , מבוא לסוציולוגיה. מי שינסה לשבת מול הספר ולחרוש , או ללכת להרצאות באוניברסיטה , אולי בסוף יתרומם מעלה מעלה , אולי יכיר את כל הציטוטים והמובאות ואולי יהפוך להיות פרופסור מוכטה עם משרד ב"בר אילן" ופינה קבועה בתוכנית הרדיו ליהדות של רשת א' , אבל בחסידות , ק"ו בתורת ברסלב , הוא יבין קדחת.

את העיקרון למדתי אצל אושו בפונה. לא לומדים דרך הראש , לומדים דרך הבטן , או כמו שניסח את זה כל כך יפה הבודהא בדהמפדה

ארוך הלילה לער , ארוכה הדרך לעייף , ארוכים החיים לכסיל שאינו מכיר בתורת האמת

מכיר דייקא.

לימוד סתם , לא יועיל.

ובכן ישנם שלושה שלבים שניים הכרחיייים ואחד נדרש ומבלעדיהם אין שום לימוד של ברסלב ומי שסבור אחרת , מוכר לעצמו לוקשים.

השלב הראשון זה מקווה , פשוט לטבול.

כמה לטבול ואיך לטבול זו כבר תורה שלמה שיש בה המון כללים ושיטות וסודות שכרגע לא ממש שייכים לעינינינו והעיקר לא המדרש אלא המעשה. תצריך להכנס ערומים עם כל הגוף כולל הראש וכולל הכרבולת הפאנקיסטית , למי שיש , לתוך המים במקווה כשר , שזב כולל גם כל מקור מים טיבעי , כמו הים או נחל או מעיין חם או קר , לא משנה . יש מי שמקל בשבוע מספיקה , נגיד לצורך העניין שהוא צודק.

מי שטבל כבר מבין בחסידות ברסלב הרבה יותר ממי שלא טבל , גם אם לא למד כלום.

כמו שאמר סוקרטס

תכלית הדעה היא שלא לדעת

ואנחנו נחזור למשפט הזה אחר כך.

לאלו שרק עכשיו התחילו לשאול את עצמם "מה הוא מבלבל במוח ?" אני אסביר שניתן להמשיל את ידיעת תורת ברסלב למשהו חי , חופשי ומאושר. אם לא הלכת למקווה , הדבר הזה לא יתקרב אליך, אתה מגעיל אותו, הוא יברח ממך ,ובגלל שאתה לא רואה אותו , אתה גם לא יכול לרדוף אחריו.

אז זה המקווה , נסו ותבינו.

היה לי מקרה שהגעתי לאירוע באיזה מגזר שאני לא אנקוב בשמו ופגשתי שם את אחת הרבניות הצדיקות של ברסלב בימינו והאמת , היא ראתה את האנשים שהיו שם והיו שם והיו מנומסים , משכילים ומקסימים והיא שאלה אותי "מה זה כל הקליפיות האלו?"

אז עניתי לה שזה בגלל שאלו אנשים שלומדים תורה ולא הוטלכים למקווה , אז התורה שלמדון כאילו מגינה עליהם , שומרת מבחוץ , אבל עדיין מבפנים הם בכל הליכלוכים. זה נראה משהו מעוות כזה , למי שמבין בנשמות ובמדרגות . זה כמו שאתה פותח אריזה של בגד חדש ומגלה עליה כתמים של זפת או של קטשופ.

זה בכלל לא טיבעי.

אז עד כאן המקווה.

שלב הבא , תיקון הכללי.

זה בא בדרך כלל בתוך חוברת קטנה , יש שם עשרה פרקי תהילים שצריך להגיד . לפני שאומרים את התהילים , אומרים איזה הצהרת כוונות בסגנון "הריני מקשר את עצמי לכל הצדיקים שבדורינו ולכל הצדיקים שוכני עפר ובפרט לרבינו הקדוש רבי נחמן בן פיגא". אני אומר את התיקון הכללי בעיקר מהאינטרנט. יש אותו בויקיטקסט .

אומרים את התיקון הכללי , כי אם מישהו מקווה אומר את התיקון הכללי, זה יוצר מצב , שמבחינת תורת ברסלב, הוא ראוי ללמוד.

גם אם הוא עשה חטאים, החטאים שלו , לצורך העניין, לא מפריעים , כי הוא מקושר לצדיקים וכאילו הנוכחות שלהם מסתירה את הפגמים שגרמו החטאים, אם היו ומאפשרת ללמוד.

כמו שאמר הרב ברנר אתמול וציטט את הרב בנדר

זה השער להשם, צדיקים.

גם התיקון הכללי , הוא ענין עמוק שלא ניכנס אליו. הלכה למעשה , אם כבר עשית מקווה פעם בשבוע , אז תגיד תיקון פעם ביום או יומיים וכל המוסיף , מוסיפים לו.

אוקיי,

למקווה הלכנו , ברוך השם, תיקון עשינו ועכשיו צריך ללמוד, רק שאנחנו לא יודעים כלום.

כאן אנחנו חוזרים לסוקרטס שאמר "תכלית הידיעה היא שלא לדעת" , רק שבתרגום הברסלבי לכתבי אפלטון ישנה הוספה "אמנם אתה לא יודע אבל יש אחרים שיודעים והם יכולים לעזור לך".

האחרים שיודעים ועוזרים זה הצדיקים , מה שמביא אותנו לשלב השלישי והאחרון לשיעורנו.

ובכן , ישנם כאלו אנשים שהקדישו את חייהם ואת זמנם , כדי להעלות ולהתעלות והגיעו למדרגות כאלו שכל השמיים נפתחו בפניהם והם רואים את העולם הרוחני כמו שאנחנו רואים  סרטים באינטרנט. האמת שהם ראו אותו הרבה יותר טוב מזה.

אז הצדיקים הם בינים בכל הדברים האלו. גם אם נפטרו העולם אלפים שנים לפני רבינו , בתורת ברסלב הם מבינים.

איפה זה עוזר לנו? ובכן , אומר האר"י הקדוש  אומר שלצדיקים יש מין בעיה כזו , הם לא מצליחים למות לגמרי. כלומר , מכניסים אותם לקבר וכן הלאה , בלי בעיה , אבל הנשמה שלהם לא עולה במלואה לשמיים. נשמה של צדיק היא דבר ענק וגן עדן מסכים לקבל רק חלקים מסוימים ממנה , בערך שביעית או שישית.

מה קורה לכל היתר? כל יתר כאן , מחפשים מה לעשות עם עצמם ובשלב זה הם יכולים לעזור לנו ללמוד באמצעות מנגנון שנקרא "עיבורים". הרעיון אומר כזה דבר, אתה מסתובב עם הנשמה שתפרו לך , אבל אתה יכול לקבל תוספות. בדרך כלל התוספות שאתה מקבל לנשמה , הם לא משהו.

טראומות , תסביכים , אינסטינקטים דפוקים וכן הלאה. למדתי את זה בסינטולוגיה , אבל גם נמצא אצל אושו ובדתות של המזרח או של הניו אייג' , אתה מבלה את כל ימיך בלנסות להפטר מהתוספות האלו , עד שאתה מת .

האר"י גילה לנו שישנן גם תוספות טובות , אלו הם בדרך כלל , חלקים ממנשמות של צדיקים , שמתחברות לכמה זמן לנשמה שלנו ועוזרות לנו בכל העינינים. גם בלהיות טובים יותר, גם בלהרגיש טוב יותר וגם להבין דברים רוחניים שבדרך כלל קשה לנו מאוד להבין אותם ולהתחבר אליהם.

איך מצטיידים בכזה רסיס של נשמה?

יש כמה דרכים.

הדרך הכי טובה היא השתטחות. מוצאים קבר של צדיק , מגיעים עד אליו , נוגעים בו ואומרים עליו כמה פרקי תהילים. אנחנו בברסלב מעדיפים להגיד את "התיקון הכללי" , אבל ישנם גם מנהגים אחרים . בדרך כלל זה אמור להספיק.

הצדיק מרגיש בך , מפשפש בין חלקי נשמתו הפנויים , מצוא לך את הכי מתאים ומדביק עליך. יש כל מיני שיטות להפוך את השתטחות ליותר אפקטיבית , נגיד להצמיד את הלב והכבד אל המצבה , ובפרט לעשות את זה כשמרימים רגליים. לא שהצדיק הוא משהו שעושים עליו התעמלות , אבל יש בזה   עניין מסויים. אם אתה מרים רגליים גם לחצי שניה , זה כאילו מוציא אותך מהשיווי משקל הרגיל.

יש גם כאלו , שאם כבר מגיעים לקבר של צדיק (מה שמכונה "ציון"|) , כבר מבקשים ממנו כל מיני בקשות , כמו להתחתן , להתעשר , לקנות בית וחן הלאה. כמובן שיש בזה עניין וזה טוב מאוד.

הצדיק , חוץ מזה שהוא משאיל לך חתיכות נשמה , הוא גם מתפלל כל הזמן ואין שום סיבה שהוא לא יקח אותך בחשבון בתפילותיו. העניין שהוא רואה לנגד עיניו את טובתך הניצחית , מה שיכול לגרום לכל מיני אירועים  בלתי צפויים מבחינתך.

נניח שאתה מבקש להתחתן עם מלכת היופי של פינלנד , שזה מאוד לגיטימי ,ואתה רוצה מתפלל לנסוע איתה ללאס ואגאס , אזי הצדיק עושה כל מיני חילופי נשמה , מוציא נשמות סקנדינביות מהואלהלה , מגלגל אותן לתיקון בבית חב"ד בבת ים , ואז יום אחד הוא מוצא את עצמו , מניח תפילין לאנשים בדוכן ליד הקזינו.

בקיצור, תיזהרו במה שאתם מדברים ליד הצדיק , חי או מת. זה משחק מסוכן.

נחזור לעיניננו.

כל מה שאמרתי לגבי צדיקים , לא שווה בלי מיקווה. אף פיסת צדיק לא תתקרב אליכם בלי מקיווה.

אז השתטחות זו הדרך הכי מוצלחת לקבל חתיכות צדיקים , אבל יש עוד כמה דרכים שאנחנו מכירים מהקבלה . אחת מהם היא ההילולה , כלומר לעשות מסיבה בתאריך הפטירה של הצדיק.

כשאני אומר מסיבה , זה לא אומר שצריך להכניס לתמונה את אולמי הדר דימול.

מאתרים את הצדיק (יש לוחות מיוחדים לתאריכי פטירה של צדיקים ) אומרים לזיכרו משהו או מספרים עליו סיפור ואז אפשר לסגור עניין עם כוס שוקו ובורקס.

אנחנו בברסלב , נמנעים משתיית אלכוהול , אבל ציידי עיבורים אחרים לפעמים חוגגים כהוגן בהילולות האלו.

יש עוד כמה שיטות , אבל זה במאמר נפרד אולי.

טוב,

אני רק רוצה להדגיש שבשביל לבצע השתטחות לא צריך לנסוע אל מעבר להרי החושך. היום ניתן למצוא מרבצי צדיקים בכל חור.

יש בכפר סבא את קבר בינימין , יש ביהוד את קבר יהודה , יש המוני צדיקים על גבול רמת גן בני ברק וערימה שלמה בבית העלמין נחלת יצחק במערב גבעתיים.

רציתם בנתניה?

האדמו"ר מצאנז הקודם , זכותו תגן עלינו , מסדר שם את כל האזור.

טוב ,

אז אלו שלושת השלבים. מיקווה , תיקון וצדיקים.

עם עשיתם את כולם , אתם תהיו מסוגלים להבין את תורת ברסלב. זה לא מגיע ביום אחד , אבל ככל שמתעקשים יותר אצל הצדיקים ומתאמנים יותר בצלילות במיקווה , העניינים מסתדרים יותר מהר.

מעבר לזה וחשוב מזה,

אדם שהוא מטוהר , מתוקן ומעובר , הוא אדם שונה מהותית מהאזרח  המצוי בחברה התרבותית . באמצעות ההכנות האלו , הנדרשות ללימוד תורת ברסלב , אתם מציבים את עצמכם מחדש על דרך חדשה שתוביל אתכם לחיים חדשים , באור הצדיק.

"צדיקים ילכו בם , פושעים יכשלו בם." אומר הכתוב וזו לא אמירה בעלמא.

הודעה מנהלתית

נכנעתי לדרישות האדוקים ואני מכריז כל פעם על דירוג הבלוג בתחילתו. הפעם אנחנו בG ונקם ושילם עוד יגיעו.

12 מחשבות על “בודהיזם למתקדמים

  1. ואתה מחזיר אותי לסיפור מעשה אחר, של אדם שכנראה הבין בנבכי הנפש והלב לא מעט, קראו לו אנדרסן והוא חיבר את הסיפור הקצר על בגדי המלך החדשים שתפרו התופרים ולא כל אדם יכל לראות אותם ורק אנשים שניחנו בחכמה או בכשרון רוחני אחר יכולים לראות אותם, אבל ההמון, מה הוא יודע… עד שבא ילד קטן ותקע סיכה בבלון. עכשיו לא שאני בא לתקוע סיכה בבלון המיסטי, אני מוכן לבלוע כמה צפרדעים שם, אבל תבין שאתה זורק אותנו למגרש בו אי אפשר להוכיח כלום…. אחד רואה וחווה עולמות רוחניים אלה והאחר רואה הפוך, ומי יבוא ויכריע?
    אתה גם שם את עצמך בעמדה שמאוד מקשה לקבל ממך 'תוכחה', כי אתה מפרסם תמונות של דוגמניות (ואפילו יותר נמוך מזה, דוגמניות פלייבוי…) אז איך נוכל להבין בדיבורו של הצדיק עם פגם ברית שכזה, שהרי ברור שההגדרה של פגם הברית היא לאו דווקא חטא מעשי, אלא גם מחשבה… אני לא רוצה לחשוד בכשרים כאילו הם פוסחים על שני הסעיפים.

    מזה כמה שנים שנגמלתי ממיסטיקה אבל אני זוכר בין השאר מה גרם לי לפזול לתורת הרב קוק אחרי שהתעמקתי בזו של ברסלב, ואני רוצה לומר לך שלרבנית הזו יש שכל קטן מאוד. מיסטיקן אמיתי לא מדבר על הקליפות שהוא רואה ליד האנשים סביבו. המציאות מתבשמת ומתעדנת רק מעצם הנוכחות שלו וכבר לא צריך לדבר על קליפות… וזה בגלל שהוא מתעניין בצד הטוב של בני אדם ולא ההיפך.
    כשמדברים הרבה על פגם הברית או מקווה וכל מה שמסביב לזה אז כל העולם נבחן דרך משקפיים כאלה, לא ממש בריא לנפש.

    • הסיבה היחידה שאנשים נגמלים ממסטיקה , היא שהם לא יודעים מה זה.
      במקרה כזה הם הופכים להיות שבויים של קונספציות רוחניות מלאכותיות לגמרי כשפעם הם "מתחברים" לאלף ופעם הם מתחברים לבית.
      אני כאן מתעסק בהפצת תורת ברסלב, לכן חשוב לי לא לקדם את האשליה , לפיה אנשים יכולים להבין את ברסלב ללא עיסוק מיסטי אינטנסיבי.
      יש אנשים שזה בא להם באופן טיבעי, יש כאלה שמגששים כעיוורים בחשכה.
      פעם זה היה עניין של מזל, היית יכול להיוולד ולמות כשאתה נשען על אותם תהליכים שיכליים רוטיניים , שלא הביאו אותך לכלום וגם לא יביאו אותך לשום דבר.
      היום יש לך יותר אופציות וזה המזל שלך.
      אתה יכול ללכת לסדנא , או לקורס שיהפוך אותך לבעל יכולת בסיסית להתחבר באמת לאיזו רמה של מיסטיקה.
      אני לא מתכוון לפרסם כאן את רשימת הסדנאות האלו , כי זה לא מעיניינו של בלוג זה , אבל האפשרויות קיימות וזה מה שחשוב.

      הדרך של ברסלב יותר קשה,
      במיוחד היא יותר קשה לאינטלקטואלים שבינינו .
      לא מדובר כאן במיסטיקה זולה להמונים , אלא על מבנה רב שיטתי ורב שיכבתי שמגדיר את היקום מחדש.
      לאינטלקטואלים זה הכי קשה , כי הם צריכים ממש לעשות לעצמם ניתוח להשתלת לב וזה קשה וממושך.

      לכן , בין היתר אני כאן, כדי לעזור ביכולתי המוגבלת מאוד .
      הידע הזה יש לו מחיר כבד , צריך תעצומות נפש כדי לרצות לשלם אותו אבל אם משלמים מקבלים – זה לא דומה לבגדי המלך החדשים.

      • כדי לעבור השתלה אתה צריך לעבור "עקירה".. אני חושבת שזה החלק הכי קשה, להבין שמה שיש לנו בפנים הוא מעוות, חולה, דפוק ומסכן, וכל הקטע של האינטלקטואלים זה גאווה כי הם הרי… אינטלקטואלים 🙂 אבל האינטלקט לא נמצא בלב.. אז כל הזמן יש התנגשויות.
        כמו שי שם למעלה שרוצה "הוכחות"… ועוד לא מספיק חזק להבין שאמונה היא מעל השכל…

    • בזכות לילך סוף סוף הבנתי על איזו רבנית אתה מדבר.
      תשמע , אתה לא אשם במי שאתה או בצורה שגדלת , אבל אתה צריך להבין שהציוויליזציה שלך , נראית מאוד מוזרה לאנשים שנמצאים בתהליך רוחני משמעותי.
      הם מכירים חיים המכילים בעיקר התחזקות והתעצמות , כשפה ושם מתרחשות אצלם "נפילות" , ולכן בעיניהם המצב הסטטי של הדתיים לאומיים נראה לא הגיוני.
      נוח לך להתעלם מההשלכות הנפשיות והפסיכולוגיות שיש לאורח חיים קפדני ותובעני כמו שיש לאנשים האלו ואתה סבור שאתה יכול לשפוט אותם , לפחות כמו שהם שופטים אותך.
      זה לא נכון,
      אתה לא יכול לראות את מה שהם רואים.
      הרבנית לא באה לשם כדי להטיף מוסר. היא פשוט הייתה בהלם. היא לא הבינה מה מתרחש לנגד עיניה.
      מבחינתה לא יכול להיות שבערב שבת אדם עסוק בלזלול עוגות ולרכל. מילא אם הוא חילוני ומנותק , אבל לא אדם דתי , בוגר ישיבה ותלמיד חכם.
      פתאום היא רואה אנשים שבעצם היום הקדוש מדברים על טיולים לחו"ל ועל עסקים .
      זה לגמרי טיבעי שזה יראה לה מופרך.
      אני לא אומר מה טוב ומה רע.
      העיסוק שלי הוא הוא בהתקשרות לצדיק , אבל ברור לי שבנאדם שקורא את ספרות ברסלב כמו שהוא קורא "מעריב" , לא יכול להבין בכלל , איך נראית תורת ברסלב למי שלומד אותה באמת.

  2. היי דרול,
    ממש כיף שאתה כותב יותר בזמן האחרון, מברכת על הדירוג ועל ההתחשבות, וגם- רק אצלך גיליתי את עניין "העיבורים".

    בקשר לדיון בינך לבין שי…

    שי, אני מסכימה איתך בקשר לרבנית, וגם לרבי נחמן יש עיסוק גדול בלדון כל אדם לכף זכות וגם את עצמך, לא נראה לי שרבי נחמן היה אומר באיזה אירוע על אדם אחר "קליפה"… שלא בפניו, לאדם אחר. מצד שני, ת'אמת מאז שחזרתי בתשובה לא ראיתי רב אחד או רבנית "מושלמים" חוץ מהצדיקים שנפטרו וכתבו עליהם ספרים מלאי סופרלטבים. בתורה יש- כי ה' ישר, ומראה שהם טועים ושהוא סולח להם שהם חוזרים בתשובה.

    לא שאני משווה את עצמי ללימוד של גבר עם כל הטקסיות הנ"ל וכו'… בפשטות אני חושבת שיש איזה פספוס בהתעמקות בלימוד החסידות ועומק הקבלה לפני שמקיימים את העצות הפשוטות של רבי נחמן כמו להיות בשמחה, לא להתייאש, כף זכות וכל מיני הדרכות שלו לחיים, שדומות מאוד להדרכה של הרב קוק ושל בעל התניא וכל חז"ל. זה מזכיר לי קצת אנשים שמדקדקים במצוות אך לא עובדים על המידות.

  3. דרול, סליחה שאני מתערב בדיון בינך לבין שי, אבל אני עדיין מוצא לנכון להגיב.

    תראה אתה כותב שני דברים סותרים: "נוח לך להתעלם מההשלכות הנפשיות והפסיכולוגיות שיש לאורח חיים קפדני ותובעני כמו שיש לאנשים האלו ואתה סבור שאתה יכול לשפוט אותם , לפחות כמו שהם שופטים אותך.
    זה לא נכון, אתה לא יכול לראות את מה שהם רואים…"

    מאידך:"אני לא אומר מה טוב ומה רע".

    אתה קובע עובדה לגבי המיסטיקה הברסלבית ולגבי צדיקיה וההולכים בדרך העבודה הרוחנית שבה. העובדה היא שאי אפשר לשפוט אותם. ומאידך אתה מציין שאתה לא שופט ערכית. זו סתירה ולא רק ברמת הכתוב אלא ברמת ההבנה העצמית שלך.
    הרי זה מה ששי בדיוק ניסה להגיד ואתה לא יורד לעומק העניין לדעתי. אומר שי: "אבל תבין שאתה זורק אותנו למגרש בו אי אפשר להוכיח כלום…. אחד רואה וחווה עולמות רוחניים אלה והאחר רואה הפוך, ומי יבוא ויכריע?".

    כמובן שהעניין פה הוא לא בהוכחות רציונליות, זה שדה למדעים מדוייקים וגם שם זה כבר לא מדוייק כ"כ(תומאס קון). העניין פה הוא במה שמועיל פסיכולוגית(=נפש),נפשית(=רוח), ורוחנית(נשמה), וכל הטרנספורמציות(העיבור- חיה ויחידה) שעליהם דברת שלדעתך מתאפשרות במסלול הרוחני הברסלבי ואילו פסיכולוגיה או סדנאות ניו-אייגיות לא מאפשרות, גם הן אינן ניתנות להוכחה ולשפיטה. הן פשוט במישור אחר(אם הוא בכלל קיים).

    לכן, כשם שברסלבר או הרבנית קוק תגיב בתדהמה על "הסטטיות" המיזרוחניקית, לא פחות מופרך ואפילו יותר שמיזרחוניק יגיב בתדהמה(ובמתקפה) כנגד.

    ואם זה כל העניין על ההבחנות "מצידו" או "מצידנו"(מבחינת המיסטיקה כמו שבחב"ד טוענים), ושלל ההבחנות האנתרפולוגיות-סוציולוגיות(אי אפשר לומר משהו על חברה אלא אם כן חווים אותה "מבפנים" ולא "מבחוץ") – הרי זה דיון ישן נושן ולתפישתי לא פורה ועקר. כי מה תבוא ותגיד? מה תבוא ותוכיח? הרי תמיד עמדתך תזלוג לכיוון "אתה לא מבין" , "אתה לא רואה", יחד עם סתירות כמו: "אבל אני לא שופט אותך" , "אני לא אומר לך מה טוב ורע".

    לסיכום: אין לך קריטריון לדו-שיח, יש לך מטען ריגשי-חווייתי וכדומה שאתו אתה בא וזכותך(כמובן) לכתוב אותו בבלוג. רק אל תטעה למרות כל הסלאלומים והזיגזגים והקריצות הפוסט-מודרניות שלך סופך לא להיות מובן, ואף נלעג כחבריך בברסלב. אולי אף תזכה להצלחה מסויימת, אך ודוק – מסויימת.

    • מאיר,
      אתה בטוח שאתה קורא את מה שאתה כותב?
      אני יכול לנהל שיחה עם נהג גרנד פרי על מכוניות ומסלולים . הוא יכול להגיד אמת ויכול לשקר , אבל בדבר אחד אין ספק, הוא יודע על הנושא הרבה הרבה יותר ממני.
      זאת כל הנקודה,
      שי צודק אם הוא אומר שאין לו מושג במיסטיקה , אבל הבורות שלו אינה סיבה מספקת כדי לנוון את הדיון למכנה המשותף הנמוך.
      לפחות לדעתי.
      האם ידע במיסטיקה הוא טוב או רע , אני לא יודע ואני לא שופט , אבל בוודאי שהוא רלוונטי כל זמן שעוסקים במיסטיקנים ומטאפיזיקה.

  4. פינגבק: כתוב בחייזרית « מחוייב המציאות

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s