תגיע ותבין


הציויליזציה המזרוחניקית עמלה במשך שמונים שנה והגיעה להישגים רבים. היא בנתה אלפי בתי ספר ומאות ישובים וישיבות ואולפנות ומכללות ועיתונים ויש לחה יחידות צבאיות וחברי כנסת ושרים ותלמידי חכמים ומדענים ותנועות נוער (חמש לפי הספירה האחרונה) ועיתונאים ושדרנים בגלי צה"ל ואת ניסים משעל ונציגים במאהל ואם שכחתי משהו זה לא בגלל שאני מזלזל , אלא בגלל שמי אני בכלל.

ובכן לאחרונה הציויליזציה המזרוחניקית החליטה לעשות הפסקה מתודית בכל עיסוקיה החשובים , הפסיקה לכבוש את השממה ולפתח אייפון שניתן באמצעותו לראות "סרוגים" בשבת ראש חודש והפסיקה לבנות את העם ואת הארץ וללמוד את כתבי הרב קוק ולהקים גרעינים תורניים ולשלב תורה ודרך ארץ  ולהתנחל בלבבות ובחברון ובשכם ובג'נין והפסיקה לבנות מוזיאונים ולערוך מפגשים עם שמאלנים ועיתונאים וקיבוצניקים.

היא הפסיקה הכל והתמקדה בדבר אחד , להלחם נגד ברסלב.

זה התחיל באברהם וסרמן ב"בשבע" שרקח מסכת של טעמים הלכתיים נגד השתטחות על קברי צדיקים והמשיך באלחנן ניר שגילה לפתע את האדמו"ר ממדוהורוביטש שהיה חסידי אבל לא בכל לא בכיוון של ברסלב והמשיך עוד ועוד בגילויו המופלא של שלמה קרליבך המקפץ שהוכיח לכל העולם , שאפשר להיות פופולארי בקרב נוער הגבעות בלי להיות בברסלב והגדיל מכולם ד"ר אמנון שפירא , אליל הנוער והמזכ"ל המיתולוגי של בני עקיבא ששאל "אני לא מבין מה אנשים מחפשים באומן."

טוב, נו, אמנון , תגיע ותבין.

אתה יודע מה? יותר מזה.

לך תיקח איזו קרן למחקר תיאולוגי סוציולוגי ותגייס אותה למימון מסע מחקרי לאומן ותביא איתך כמה מחברך הנאורים וחברותיך המלומדות ותיקחו אותי בתור מדריך , כיוון שהייתי כבר שבע פעמים ואני מכיר כמעט את הכל.

אני אעשה לכם סיור מקיף , אני אראה לכם את הרפת הזו שבנו מעל הציון , שבקיץ מטפטף ממנה הגשם ובחורף צונח ממנה השלג , כי צריך לעשות הפסק בגג כדי לא להעביר את טומאת בית הקברות לחלק של הכוהנים. אחר כך אני אקח אתכם לחנות של האנטישמית מתחת לבניין שנמצא ממול לעזרת הנשים , שם תןכלו לקנות סבון וסכיני גילוח ועגיות טריפה טעימות להפליא , בתוספת מבחר קללות .

אחר נלך למקווה הירוקה והישנה , זה בסדר , לא נכריח אף אחד להכנס ונראה לכם את המקלחת שיש לנו שם , שתזכיר לכם את מה שהיה בקיבוצים בשנות הארבעים ונסיים עם קפה בוץ בעליית הגג של הרב גבאי וגם נבקר בקארוון איפה ששלומי לוגאסי מכין מרק ירקות לסעודת מלווה מלכה , כל מוצאי שבת.

זה הכל.

זו כל ברסלב , אין כלום וגם מה שיש , יש בניסי ניסים.

אז עם מי אתם נלחמים?

כשהגעתי לברסלב אמרו לי "שובו בנים" אוהו "שובו בנים" , אימפריית ענק , מאות תלמידים, אלפי תורמים , עשרות מוסדות , המקווה הכי גדולה בירושלים, צבאות , גדודים.

הגעתי לשם. קדחת.

הישיבה בגודל רבע של ישיבה תיכונית , תלמידים – אולי חמישים.

נוף מדהים , הכולל עשרות כבלי כביסה של ערבים והמקווה – שני חורים קטנים.

גם האנשים שם , לא חיילים ולא לוחמים ,

בלי הרב ברלנד הם נעלמים,

תשאלו אותם , אם אתם לא מאמינים.

בקיצור,

הלכו המזרוחניקים להלחם נגד רוח רפאים.

אממה,

מסתבר שברסלב מנצחת גם בלי רובים ובלי תותחים וכל כמה שיכו בה , כמו כדור של גומי היא מנתרת לגבהים.

אז תעשו חשבון נפש לפני שאתם ממשיכים ,

אחרי הכל , למה שיצחקו עליכם , בגלל שהגעתם אחרונים??

 

הנה זמרת גרמנית שאני מאוד אוהב.

All we are

 

32 מחשבות על “תגיע ותבין

  1. למה אתה מדקדק כדרך הצרפתים? הצרפתים מדייקים לשים רווח אחרי הפסיק וגם לפניו. בעברית (וגם באנגלית וברוב לשונות עמים זרים) שמים את הרווח רק אחרי הפסיק.

    הדבר יוצר בעייה בדפדפנים ששוברים את השורות בטקסט עברי בהסתמך על זה שהפסיק תמיד נסמך למילה שלפניו.

    יהודי יקר! אנא שמור על מקומו של הפסיק בצמוד למילה שלפניו ותמנע תקלה מלבוא בדפדפנים דוברי שפת שם ועבר.

    תודה על תשומת הלב!

  2. למה אתה מדקדק כדרך הצרפתים? הצרפתים מדייקים לשים רווח אחרי הפסיק וגם לפניו. בעברית (וגם באנגלית וברוב לשונות עמים זרים) שמים את הרווח רק אחרי הפסיק.

    הדבר יוצר בעייה בדפדפנים ששוברים את השורות בטקסט עברי בהסתמך על זה שהפסיק תמיד נסמך למילה שלפניו.

    יהודי יקר! אנא שמור על מקומו של הפסיק בצמוד למילה שלפניו ותמנע תקלה מלבוא בדפדפנים דוברי שפת שם ועבר.

    תודה על תשומת הלב!

  3. אני חושב שאתה לא יודע על מה שאתה מדבר… ומה הקשר בכלל לכתבה ממוסף לשבת של מקור ראשון על האדמור ההוא? זו הכרזת מלחמה על ברסלב?
    אני אישית 'מזרוחניק' וחושב שברסלב זו לא הדרך הכי בריאה, ובכל זאת אני לא רואה שמנהלים נגדה מלחמת חורמה. אם כבר אז מההיכרות שלי עם ברסלב ברור שכל מי שמתקרב אליה מיד מנהל מלחמת תנופה כנגד כל 'מפורסם' שאיננו ר' נחמן…
    דווקא כאחד שלמד בישיבת הסדר אני יודע שבספריה שם היו ספרים מכל הזרמים ומכל החסידויות, אפילו 'ויואל משה' היה שם… כמובן בליווי הערות מתאימות בשוליים. ספר לי באיזה ישיבות של ברסלב נמצאים ספרים של הרב קוק.

    • חזרתי הרגע מהמקווה בבני ברק , ושם התגלה אלי שהייתי צריך להזכיר גם את הבלוג של הלל גרשוני , לבל יחרץ וגו'.
      לגבי ישיבות ברסלב , אני לא מבקר בהן , אני לא יודע מה יש בהן ואני לא חושב שזה חשוב אם יש בהן או אין בהן את כתבי הרב קוק.
      אצלי בבית ישנם כחמישים ספרי ברסלב ויש גם את אורות התשובה , זכר לחורבן.

      • למזלי התבגרתי ואינני מנהל משחקי ילדים ברמת 'מי גדול יותר'. כאחד שלא חסיד של זה ולא חסיד של זה אני כן חושב שאני יודע מי משני הזרמים, הברסלבי או הקוקניקי, יותר אוהב לשחק במשחק.

          • אני לא יודע מה וסרמן כתב ועם מוסר ההשכל של הסיפור של גרשוני אני כן יכול להזדהות. השאלה היא למה אתה מקצין ומכנה זו 'התקפה'. התקפה זה אומר להחרים את הספרים ודברים כגון אלה, פה מדובר בביקורת לגטימית איפה צריך להיות בר"ה, התקפה לא ראיתי.
            התקפה אמיתית על ברסלב, כמו שיש בחוגים ליטאיים, לא תראה אצל קוקניק ממוצע מכיון שהיחסים בין הרב קוק לחסידי ברסלב היו יחסים טובים, הרב קוק העריך את ר' נחמן ואף הושפע במידה מסויימת מההגות שלו. אז מהי כן התקפה? ברסלב הקלאסית היא אנטי ציונית ולכן יש הזדהות בחוגים האלה עם הר' מסאטמר, וידוע מה הוא חשב על הרב קוק… כך שבחוגים האלה הגיוני שתמצא יציאות לא יפות על הרב קוק. לכנות מישהו 'מפורסם' זו גם דוגמא של התקפה, למשל.

            • מה שוסרמן כתב , דומה למה שגרשוני התכוון להעביר ומצטרף בזה לשרשרת ארוכה של דוברים וכותבים מכל קצווי המזרוחניקיות כולל הרב חיים נבון והרב רוזן והרב שפירא ועוד ועוד. אתה קורא לזה ביקורת לגיטימית ואני קורא לזה התקפה ולדעתי זה רחוק מאוד מלהיות ביקורת לגטימית.
              אין כאן שמץ של התיחסות למקור המנהג של הנסיעה , כולם מדברים מסביב.
              אף אחד לא התמודד עם "ראש השנה שלי עולה על כולם" ולא עם "אני חזק בכל הדברים שלי ובדבר הזה אני חזק ביותר" ולא עם "איש בל ייעדר".
              מטיפים לך מוסר, מספרים לך מעשיות , מצטטים את הרמ"ק ואת האר"י ואת ערוך השולחן , כאילו מה?
              רבינו לא הכיר אותם?
              רבי נתן לא הכיר אותם?
              הרבנים בנדר ושפירא וחשין ושטרנהארץ לא הכירו אותם?
              תתמודדו עם זה, בבקשה.

              ואם אתם לא רוצים להתמודד , תסתמו.
              אבל הבחירה שלהם היא נישט האין ונישט הער. מצד אחד לא לכפור בתורת ברסלב ולהגיד שהיא שטויות , ומצד שני לחרבן בין השיחים ולהגיד "משהו כאן מסריח".
              אני מאחל באמת כל טוב למזרוחניקים ושיעשו לעצמם טובה ויניחו את ההתעסקות בברסלב לאנשי ברסלב.
              אין להם כל צורך בסיוע.

  4. עוד כמה עובדות על ההתקפה: קודם כל שכחת לחלוטין להזכיר את הרב אבינר שבזמנו היה לו שרשרת SMS בלתי נגמרת בעלון "עולם קטן" נגד הטיסה לאומן בר"ה.
    כמו כן שכחת להזכיר את האגרת המפורסמת של ההתכתבות בין הראי"ה לרצי"ה. על זה עוד אפשר לסלוח.

    אבל מהצד השני, האם ידוע לך שמהצד המיזרוחניקי הרב שג"ר(ז"ל) מישיבת שיח היה מראשוני העוסקים בברסלב בציבור הדת"ל עוד בראשית שנות ה-70(עוד לפני השבר של מלחמת יוהכ"פ וגלי החזרה בתשובה שבאו כתוצאתה כולל לברסלב). אתה יכול לתאר לך?! עוד לפני תקופת סבסטיה..
    ועל הרב מנחם פרומן שמעת?! חברו ידידו של הרב שג"ר בוגר ישיבת מרכז הרב שעוסק בברסלב(אולם בעיקר בזוהר).
    ואם כבר עסקינו בסצינת שיח יש יותר מאבסורד לקרוא למאמר של אלחנן ניר מהשבת במקור ראשון "התקפה". האם את "צל ההרים אתה רואה כהרים" – אלחנו ניר שבספריו ובשיריו יש התייחסויות יותר מאוהדות לברסלב ושהוא בעצמו כתלמיד של הרב שג"ר לא נכלל במתנגדים אליה. זה פשוט חוסר הבנה וחוסר ידע בסיסי.

    ומה עם ד"ר אליעזר מלכיאל בשני ספריו בהוצאת ידיעות אחרונות בסדרת יהדות כאן ועכשיו:1)בין חכמה לתמימות 2)המסע אל הסוד. שאגב דאגב היה תלמידו של הרב ש"גר.

    ומה עם פרופסור צבי מרק(גם תלמיד חבר של הרב שג"ר) בוגר ישיבת הגוש חוקר מובהק ונלהב של ברסב, שאהוד גם על מ"ס פלגים בברסלב גוםה(שהביאו לו כתבי יד) שחשף את "מגילת סתרים" (בספרו הנ"ל) והוציא ממש לאחרונה ספר מרתק על התגבשות התיקונים השונים של ר נחמן כולל על אומן.

    ומה עם משה ויינשטוק שנזכר פה בתגובות כמדומני שגם הוא כיפה סרוגה.

    ומה עם עשרות האנתולוגיות של השם הגנרי הזה ששמו דת"לים, חרד"לניקים, נערי גבעות וכו' שיוצאים על ברסלב ור' נחמן?!

    האם כל זה יכונה מתקפה?!

    אני חושב שמדובר במשהו הרבה יותר עדין שצריך לדייק בו. מתקפה ניתן לקרוא לדברי הרב אבינר ולדברי הרבנים בבשבע מהזרם היותר פרימיטיבי בחרד"ל(שגם בו יש עמוקים כמו ישיבת רמת גן ועוד). אולםיש מגמה(שזה אפילו כבר פאסה לכתוב עליה כאן) של הבנת ברסלב ודמותו של ר נחמן. לימוד מעמיק של מה שניתן לחלץ ממנו, ועוד ועוד. מגמה שאולי אנחנו נמצאים כבר בשיאה(או קצת אחרי) בציבור הדת"לח(שם גנרי כפי שכבר כתבתי).

    משום מה לך נוח להציג זאת כמתקפה, שמע זה בסדר בתוך כל אחד מאיתנו מסתתר שד קטן דת"לי, זה באמת בסדר. תחבק אותו קצת בלילה לפני שאתה הולך לישון. ולפעמים כשאתה מתעורר באמצע הלילהנ וזיעה קרה מכסה את מצחך נסה למלמל זה בסדר להיות לפעמים בורגני, זה בסדר…

    • ראשית, דברי חכמים בנחת.
      אמרת הרבה דברי אמת , רק שהם אינם ממש רלוונטיים.
      לפני ארבעים שנה יכולת להכניס את כל חסידי ברסלב לסניף מלאבס ועוד היה נותר מקום.
      הרב שג"ר ,כמו עגנון כמו ,מרטין בובר והרב שכטר אהבו את תורת ברסלב , נקשרו אליה והשתמשו בה , אבל אז תורת ברסלב הייתה שרידים נוסטלגיים מעולם שאבד.
      חסידי ברסלב דאז , ואני דיברתי עם כאלו , לא הכירו איש לא מההוגים הממסורתיים ולא מהמזרוחניקים.
      דחוקים הם היו בפינה מנוונת במאה שערים ואין יוצא ואין בא.
      היום , אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה.
      היום חסידות ברסלב וחסידות ברסלב הם כוחות עולים , בגלל שהעולם השתנה ונידחי האתמול נישאים היום על כפיים.
      רבי נחמן אמר (לקו"ת תורה יא')

      מַה שֶּׁהָעוֹלָם רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך וְאֵינָם מִתְקָרְבִים אֵלָיו יִתְבָּרַך
      הוּא רַק מֵחֲמַת שֶׁאֵין לָהֶם יִשּׁוּב הַדַּעַת http://breslev.eip.co.il/?key=189

      וכאן הוא נגע בעצב המדמם של האדם המערבי ואלו משנות סדורות של התיחסות לנבכי הנפש ולאלו אין מתחרות אצל המזרוחניקים ולכן המזרוחניקים מאויימים , כמו אחרים.
      לכן כשאלחנן ניר רוצה להראות אקזוטי וסקסי , הוא כותב שדהורוביטש יצר חסידות שאינה דומה לברסלב . הוא לא אמר שהיא לא דומה לסקווירא או לבאלז או לנדבורנה , או ללובביץ' . הוא אמר שהיא לא דומה לברסלב , כי הוא מבין במודע או שלא במודע שברסלב היום היא העניין.
      יכול להיות שניר בכלל לא מודע למה שדחף אותו להתנסח דווקא בצורה הזאת.

      • דרול,

        הבעיה הבסיסית שלך היא בזיהוי שאתה עורך המיזרוחניקיות לבין החרד"ל. המיזרוחניק הינו תוצר של פשרה, של קומון-סנס בורגני יהודי-ישראלי בתרכובות שונות. החרד"ל הינו תוצר אידיאולוגי מלאכותי, סוג של מוטציה, תמונת הצל והתשליל של הראי"ה.

        אם נפריד בין השניים נמצא שלמיזרוחניק המצוי אין משנה סדורה כנד אומן הוא אפילו יכול להיות שם ולהכליל את זה בזעיר בורגנות הדתית שלו(שאגב אני לא מזלזל בה בכלל).

        לעומת זאת החרד"ל, כאידיאולוג נעדר חוש הומור ולא יכול להבין ולהכיל בדיחה טובה כברסלב ואומן. בדיחה כי זה מה שהמיזרוחניק רואה בתוצר הגולמי הסטריאוטיפי של ברסלב. החרד"ל מאתר יעד להתקפה ורואה מולו את אומן וברסלב -פה אתה צודק- לכן מתקיף.
        המיזרוחניק יודע שאין בברסלב ובאומן שום דבר שיאיים עליו. הם ההפך הגמור מבורגנות דתית. משום כך הם אינם איום.
        לעומת זאת דווקא מתקרבי ברסלב ואומן לסוגיהם שבאים מהוויה כלשהיא בורגנית(גרים בר"ג, עובדים למחייתם באיזור המרכז וכדומה) בעצם באים לתקוף את המיזרוחניק המאיים עליהם בהיפוך, אולם מה יותר קל מלערבב את החרד"ל השנוא(ובצדק) יחד עם המיזרוחניק.

        מה שמאיים יותר מכל על מתקרבי ברסלב ומתחזקיה לחצי, לשליש ולרביע הינו השארית הבורגנית יהודית-ישראלית הדי מוצלחת(יש להודות) של המיזרוחניק(יהודי וגם ישראלי, רוחני וגם גשמי ובלי הצהרות פומפוזיות על "רבינו" מחד ועל כנסת ישראל היא תמצית ההוויה" מאידך).

        ואידך זיל וגמור ידידי

        • לגבי החרד"ל – ניחא. אולי ההבדל בינהם לבין הבורגנות הסרוגה אינו כ"כ חד ואולי כן.
          בוודאי יש בינהם שדות אפורים רחבים.
          לגבי המזרוחניק , אני נאלץ לחלוק עליך.
          איזה איום מהווה הבורגני הסרוג על המתחזק הברסלבי? הם חיים בעולמות מקבילים.
          ההפך נכון.
          המתחזק הברסלבי יכול לאיים על הבורגני הדתי , כיוון שלבורגני הדתי יש ילדים .
          חלקם יהפכו חילוניים , חלקם יישאר מזרוחניק , מיעוטם יגלשו לחרד"ל , אבל בכל אחד מהמקרים האלו , יהיה להם קשר טוב עם אותה ציוויליזציה מיזרוחניקית בה גדלו.
          אם מי מהם יהפוך לברסלבר , הוא כנראה יותיר את ארצו ואת בית אביו הרחק מאחור ושותפות הגורל שלו עם אותה ציוויליזציה חברתית פוליטית תעלם.
          זה כמובן נכון גם אם הוא יהפוך להיות חבדניק , אבל היום לפחות , ברסלב נראית מאיימת יותר.

  5. דרול, אז הם לא מסכימים שצריך לסוע לאומן, לזה אתה קורא מתקפה?
    בדיוק כמו שכתבת – לך מפריע שאין פה צד שחור וצד לבן. יכול להיות שנוח לך עם המסטיפקציה של המחלוקת על ר' נחמן ולכן אתה צריך להכריע מי לסטרא דקדושה ומי לס"א, אבל ברגע שמישהו לא שולל לגמרי אלא חלקית, ולא ממדר את הספרים של ברסלב מהמדף -נו, עמדה כזו כבר מתחילה להיות מורכבת, אז לאיזה צד לשייך אותו? ל'חולקים על הצדיק' או לא?

    למי שכתב מתחתי והתיחס להתכתבות המפורסמת בין הרב קוק לבנו – מה כתוב שם בדיוק שקפצת? שצריך הגיינה נפשית ורוחנית ללמוד נסתר ועמדה דיאלקטית שמאפיינת את הרב קוק וכאן לא המקום להאריך לגביה. בקצרה אומר, שישנם פסקאות אצל הרב קוק על היחסים בין תמימות לחכמה, גישה נכונה לפנתיאזם וכיוצא בזה.

    • שי,

      האגרת של הראי"ה לרצי"ה היא לא העניין.

      אם קראת את כל תגובתי ולא נעצרת בשורה השניה היית נוכח שכתבתי בסגנונך:
      "עמדה כזו כבר מתחילה להיות מורכבת". ואני כתבתי: "אני חושב שמדובר במשהו
      יותר עדין שצריך לדייק בו".

      השאלה בהקשר הברסלבי כמו גם הקוקניקי זה האם ניתן לייצר "מיסטיקה נורמלית"

      נ.ב
      שמי מאיר ומקודם לא הזנתי את שמי.

    • שי.
      זאת מתקפה כי כל העניין של ברסלב זו התקשרות לצדיק.
      חלק ניכר מעניין ההתקשרות לצדיק , זו העליה לרגל.
      אם מישהו תוקף את העליה לרגל , הוא תוקף את ברסלב , הא בהא תליא.
      יכול להיות שהוא לומד מספרי רבינו , יכול להיות שהוא מלמד מספרי רבינו.
      הכל לגיטימי , זכותו בוודאי.
      אבל העיקר זו ההתקשרות לצדיק , ככה זה בברסלב וככה זה תמיד היה.
      ש אנשים בברסלב , מעטים שלא מבצעים את העליה לרגל , אבל יש להם טיעונים מתורת ברסלב לזה. שורשי נשמות וכן הלאה.
      אותם אנשים שאנחנו מדברים עליהם , וסרמן ושות' , לא מדברים בשפה ברסלבית , הם מנסים למשוך את הדיון מתורת ברסלב , שאותה הם בכלל לא מקבלים , לאפיקים של התפלפלויות שמגיעים , לפחות אצל וסרמן לדמגוגיה פשוטה.

      הם מנסים ליצור מצג לפיו השולחן ערוך והאר"י התנגדו לתורת ברסלב , או לפחות לעיקריה החשובים.
      מצד שני , אתה אומר , שהם לא "מדירים" את ספרי ברסלב.
      טובה גדולה לאנושות הם עושים באמת.

      • הדיון מתחיל במקום אחר. הרי אתה ואני יודעים שהטיעון הברסלבי אומר שכולם, כולל כולם, מפשוטי עם ועד גדולי הדור ללא יוצא מן הכלל חייבים להתקרב לר' נחמן מברסלב. אחרי שהעקרון הזה קיים לבוא ולטעון שמי שלא מקבל אותו 'תוקף את ברסלב' זה אבסורד, חביבי. הרי בטענה הזו עצמה,בלי להתפלפל הרבה, יש ערעור הלגטימיות של כל זרם שאיננו ברסלב.

          • הדרישה להיות תמים לא אומרת שצריך להתמם. אני מכיר את השיג ושיח הברסלבי, גם אם לא נאמר במפורש שם על מאן דהו שהוא 'מפורסם', הרי ברור לכל חסיד ברסלב בר יומו שכל מי שמפריע לשמו של הצדיק להתפרסם בעולם הוא מפורסם שצריך להתרחק ממנו. וזה, אם יש לך טיפה יושר אינטלקטואלי, בודאי מערער על הלגטימיות שלו.
            ואם אין לך יושר כזה, וכאילו חסר לך התייחסות פרטנית, אז אני אציין שבספרי ברסלב מציינים כי ר' אברהם בן ר' נחמן אחד מגדולי ברסלב של הדור הקודם אמר כי הרב קוק טעה בקשריו עם הציונים. שומו שמים! עכשיו נכתוב מאמרים שברסלב תוקפים את קוק!

            • עכשיו נכתוב מאמרים שברסלב תוקפים את קוק!

              עכשיו נכתוב מאמר , מדוע אני לא מצליחים להסביר למזרוחניקים , דברים כל כך פשוטים.
              זו הבטחה , ב"נ.
              עכשיו נעסוק בחריש עמוק.
              1. אני לא מיתמם. לא להתקיף את תרבות המאיה , אין פירושו לערער את הלגיטימציה של האצטקים. אמנם הגזרה השווה הזו , לבטח לא נאמרה בסיני, לכן אינה נכונה , אבל אני מקווה שהמסר הובן.
              2. בטרמינולוגיית ברסלב המילה "מפורסם" היא גידוף. ההסבר לזה מורכב , אבל אין ביכולתם להפריע לשמו של הצדיק להתפרסם. אין קשר.
              3. הרב הצדיק אברהם חזן זצ"ל נפטר שלוש שנים לפני הראי"ה . בספק רב נוכל לקרוא לו "דור קודם". בחייו הוא הנהיג קהילת חסידים קטנה ומנודה ולדבריו לא נודע משקל משמעותי מעבר לחוגי ברסלב המצומצמים.
              4. בכלל לא התכוונתי להתעסק כאן בטענות ברסלביות , או בהתקפות ברסלביות נגד הציונים , החרד"לים או המיזרוחניקים. אין לי ספק שכאלו התקפות קיימות , אבל הן לא מעניין הדיון.
              5. השאלה שלי הייתה על מה ולמה מחליטים נציגי אוכלוסיה מבוססת ועשירה ומאורגנת ,לתקוף באופן שיטתי, קבוצה דתית שמבחינה סוציואקונומית היא ברובה נחשלת , מפוררת ועלובה.

              אני חושב שקיבלנו תשובות מספקות , באדיבות המשתתפים כאן.

  6. ת'אמת שממש נמאס לי לשמוע על אלו שנלחמים באלו ומתנגדים לאלו וחושבים על אלו ככה וככה…
    אם אנשים היו שלמים בדרכם היו מסתכלים על עצמם ולא על אחרים,
    על כל צדיק בעם ישראל היו ויהיו מחלוקות עד אין קץ… אז מה?
    מתישהו כל האמת נתגלה, נקווה שנהיה בצד של האמת.

    • אמר רבינו על הפסוק "בזאת ידעתי כי חפצת בי , כי לא יריע אויבי עלי" , שבגלל שאויביו הם צדיקים , הוא יודע שהשם חפץ בו.
      לחיים לחיים.

  7. אתה לא מצליח להבין דבר פשוט והוא שהטרמינולוגיה של ברסלב גורמת לך לכנות דיון לגטימי מתקפה. אם מישהו מביא ראיות מההלכה או מהמקורות שאין עניין לצאת לחו"ל לקברי צדיקים זה במסגרת הדיון בבית המדרש. רק סיפור המסגרת של ברסלב גורם לך להקצין ולכנות דיון לגטימי כזה מתקפה. אתה מתחמק מלדון בנושא היסודי הזה, סיפור המסגרת, שהוא ממש לא 'מורכב' כמו שכינית אותו, הוא פשוט בתכלית.

    אתה, כחסידי ברסלב אחרים מחפש להחיל את הנראטיב המוכר בו יש צדיק ויש מי שחולק עליו ומתעלם לגמרי מהמציאות. כתבו לך פה שמות של סרוגים חשובים שדווקא אצלם מצאה תורתו של ר' נחמן עדנה ובכל זאת אתה מתעקש לומר שה'מזרוחניקים' מתקיפים את ברסלב. מה שגורם לי להגיע למסקנה כי מה שבברסלב הכי חוששים ממנו זה שר' נחמן יהפך לעוד הוגה חשוב. כי בברסלב הולכים על הכל או כלום – או שאתה מאמין שר' נחמן הוא הצדיק הכי גדול – לא עוד הוגה -וכל השאר נדחים 'כשרגא בטיהרא' מול אורו הגדול או שאתה חולק לגמרי. אין אפור. כי האפור אף פעם לא נותן פרסום. לעורר רעש ולהקים מהומה על לא דבר זה עושה הד ובאזזז ומשרת נאמנה את המטרה שמקדשת כל אמצעי.

    • נגיד את זה ככה.
      אני יודע שאצל המיזרוחניקים , יש מין קטע תמוה של דיונים וטחינת מים על כל נושא אפשרי ובלבד שבסופו של דבר לא יצא מהעניין שום דבר ותוכלו לחזור ולמחזר את הדיונים ולגלגל אותם מסימפוזיון לסימפוזיון , כי אחרת איך ידעו בשולי גבעת שמואל ובפאתי פתח תקווה עד כמה אתם נאורים ומשלבים את דעתו של הלל הזקן בשיטתו של רבי ישמעל , ואכן הרבה הלכו בדרככם ועלתה בידם לקשקש ולקרקר עד לבלי הכר.
      ואני אומר שזו זכותכם , אחרי הכל , אתם לא מפריעים לאף אחד. לכו להתדיין.
      אלא מה?
      אותו דיון בעליה לרגל של חסידי ברסלב , אינו דיון לגיטימי כלל וכלל , כיוון שהוא שולל את הלגיטימציה של הטיעונים של הצד השני.
      חסידי ברסלב אינם עולם לרגל בגלל ההלכה או בגלל שהם מקבלים את טענתו של הבן איש חי לעומת הבית יוסף. הם עולים לרגל כי הם צוו כך . זו הפעילות המכוננת שלהם.
      דיון שלא לוקח קודם כל את הנקודה הזו בחשבון , אינו דיון אלא אחיזת עיניים , דמגוגיה בגרוש.

      אתה צודק לגמרי , עכשיו אני מבין יותר טוב את התפיסה המזרוחניקית , אני גם מבין למה ההתעסקות של הסרוגים בתורת ברסלב היא לא רלוונטית. ילמדו או לא ילמדו. זה לא משנה.
      לאו מבחינת "הכל או לא כלום" אלא יותר בסגנון "עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים".
      במקרה של הסרוגים , לא המעשה הוא העיקר, אלא הדיון ולכן התשובה לשאלה עד מתי היא "לנצח נצחים" או עד שתרד שוב האש של הנביא מהשמיים.

      • כרגע אתה נשמע כמו בעל תשובה טרי עם הרבה סטיגמות, נראה לי אתה צריך עוד כמה שנים כדי להרגיע קצת עם הפאתוס, ואחרי זה אני מניח שהמצב יתייצב. החזון הראשון חייב להיות מעולף ברוח סערה, ענן גדול ואש מתלקחת, אבל לא ברוח, ברעש או באש ד', כפי שנוכח הנביא לדעת. רק קול דממה דקה והנה ד' עובר.(: רק נחת.

  8. ועוד משהו:

    ישבו חסידי בּלז והטיבו לבם ושרו "ברוך אלהינו, שבּראנו לכבודו". קם אחד מן המסובּים, מזג כוסו ואמר:
    אילו, חלילה, בּראנו לכבודו ליטאים, מה היינו עושים? עכשיו, שבּראנו לכבודו פולנים, בואו ונשבּח ונהלל ונשתה ונשמח.
    ענו ואמרו כל המסובּים:
    "ברוך אלהינו, שבּראנו לכבודו פולנים".
    ושתו ושמחו.
    חזר אותו דרשן ומזג כוסו ואמר:
    אילו חלילה, בּראנו לכבודו מתנגדים, מה היינו עושים? עכשיו, שבּראנו לכבודו חסידים, בואו ונשבח ונהלל ונשתה ונשבח כפליים.
    ענו ואמרו כל המסובּים:
    "ברוך אלהינו, שבּראנו לכבודו חסידים".
    ושתו ושמחו כפליים.
    מזג הדרשן כוסו שלישית וחזר ואמר:
    אילו, חלילה, בּראנו לכבודו טשורטקובים, סאדאגורים, הוסייאטינים, מה היינו עושים? עכשיו, שבּראנו לכבודו בּלזאים, בואו ונשבח ונהלל ונשתה ונשמח כפלי-כפליים.
    מיד קפצו כל המסובּים על רגליהם, רקדו ושרו:
    "ברוך אלהינו, שבּראנו לכבודו בּלזאים, בּלזאים, בּלזאים".
    ושתו, ושתו, ושתו…

    (דרויאנוב)

    • בחסידות ברסלב , אין נוהגים לשתות אלכוהול.

      הוראה של הרבי .

      אחת הסיבות שנתן מנמירוב נמשך לברסלב מלכתחילה , הייתה ההמנעות הזו משתיה.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s