עוז והדר לבושה


היי חברים.
חורף טוב , חודש טוב ,
מקווה שאתם מרגישים טוב ואתם מקושרים לצדיק האמת בכל נפשכם.

הסיבה ששמתי כאן תמונה של קימברלי הולנד , היא לצורך הגנה עצמית. יש אנשים שאני מאוד לא רוצה שיכנסו הנה , ותמונה כמו זו של הקימברלי המקסימה , מבריחה אותם לכל הרוחות.
אתם לא מאמינים , גם אני לא האמנתי , עד שבחנוכה האחרון ישב לידי במטוס מישהו כזה.
אבל עכשיו אין לכם מה לדאוג, קימברלי שומרת.

עכשיו לענינינו.

שואלים אותי הרבה מה זה מחויב המציאות , גם מי שקרא את את המקור של הביטוי הזה בליקוטי מוהר"ן , חלק א' תורה נ"ב , לא תמיד מבין את זה.
זה לא טרוויאלי.
הרעיון הכללי הוא שיש כמה רמות של מציאויות.
ישנם אובייקטים , ישנן עובדות , אבל מתוכן למעט מאוד יש משמעות.
בוודאי רבים מכם , מיד חוזרים לבודהיזם ומצטטים בראשם את גמפו-פה הטיבטי "מה שישנו הוא שקיים , העובדות ידועות אך לא בהכרח קיימות."

זה לא בדיוק ככה.

מחוייב המציאות הוא עיקרון לפיו האוביקטים אינם אשליה , כמו אצל הבודהיסטים , האוביקטים פשוט לא חשובים. היום קל לנו להבין את זה , כשאנחנו רואים את ההתנהגות של הקליפות .
אלפי אנשים יכולים למות, נגיד בצ'צ'ניה, ולאף אחד לא יהיה אכפת. שימותו, גם לי לא אכפת.
מצד שני כשמת איזה אחד ג'ון לנון , אפשר לעשות מזה חגיגה שלמה. להוציא ספרים , להסריט תוכניות בטלוויזיה , לארגן אירועים. לא מדבר על מה שעשו כאן מרבין , קרנבל ממש.

צריך להבין שזה לא סתם.

מה שקורה בקלחפות הוא צל של מה שקורה בעולם האמיתי ומה שקורה בעולם האמיתי הוא שיש מיליוני התרחשויות , אמיתיות לחלוטין שאין להן שום משמעות. קרו או לא קרו – זה אותו הדבר , אין הבדל . מצד שני ישנם תהליכים , סיטואציות שהקיום שלהן קרדינאלי , הן הדבר עצמו.

יחסית , הן לא הרבה , אבל הן הדבר המהותי , המשנה.

אני יכול להסביר את זה באמצעות סיפור , הסיפור מסופר על השיר הזה: לשייר קוראים "עוז והדר".

הסיפור שלו הולך ככה.

נחמן מטולטשין היה גדול חסידי ברסלב במחצית השניה של המאה ה19.

הבת שלו התכוננה להתחתן. היא הגיעה אליו פעם ואמרה לו ככה "אבא , כל החברות שלי התחתנו בשמלה לבנה , כל החברות שלי התחתנו עם תכשיטים ופרחים , כל החברות שלי התחתנו באולם עם סעודה מפוארת ואילו לי אין כלום."

אמר לה רבי נחמן מטולטשין "אין לך מה לקנא בחברות שלך . לא ישאר מהן שום דבר. אבל את, בתי החביבה, לכבוד החתונה שלך אני אחבר מנגינה מיוחדת שבזכותה תיזכרו את והחתונה שלך לעולמים."

וזה השיר שהוא הלחין לכבוד החתונה והנה הוא בגרסה יותר ספורטיבית:

האמת שזה סיפור די מוכר ואנשים שומעים אותו ואומרים "וואלה , מגניב." אבל ישנה מאחורי הסיפור אמת פנימית מאוד חשובה. יש כאן אדם שהוא מחובר אל האמת ומכיוון שהוא מחובר אל האמת , הוא מסוגל להגיע אל המוחלט ולהביא ממנו משהו אלינו.

עובדה , הנה עברו יותר מאה שנים ואנחנו עוד מדברים על הבת שלו ועל החתונה וזה קורה , כי זה מה שהיה בתכנון, כיוון שהמערכת באמת עובדת.

אז מה מוסר ההשכל של הסיפור? עדי רן אמר את זה יפה מאוד "להתקרב לרבינו ולהתחיל מהתחלה."

תמשיכו להתפלל לגשם.

33 מחשבות על “עוז והדר לבושה

  1. תשמע, אתה טיפוס. מצד אחד, הרבי שלך אומר שכל העניין שלו זה שמירת הברית, ומצד שני אתה שם פה תמונות של דוגמניות כדי להבריח את החסידים שלו. אתה כנראה החסיד הראשון של ר' נחמן שלא התקרב אליו כדי לתקן חטאים מיניים. מוזר.

    • סליחה אבל זה קשקוש גדול!
      אנשים מתקרבים לרבי נחמן כי הוא נותן לכולם את ההרגשה שהם הכי גדולים בעולם על כל התקרבות והתגברות שיש להם למען הקב"ה לעומת… ובכן, כל השאר! מתקרבים לרבי נחמן כדי להיות בשמחה! וזה שרבי נחמן גילה את התיקון הכללי, לא אומר שכל העניין של כל הרבנים בעולם הוא שמירת הברית. ולמיטב ידיעתי, זה הענין של כל גבר שומר תורה ומצוות.

    • מדברי רבינו אני מכיר את "כל העניין שלי הוא ראש השנה" ואני מכיר גם את "כל העניין שלי הוא ארץ ישראל". את "כל העניין שלי הוא שמירת הברית" לא הכרתי , זה לא אומר , ח"ו, שהוא לא קיים או שלא קיים "כל העיניינים" אחרים.
      אני באמת התקרבתי לברסלב באופן מופרך ובניסי ניסים ולא עברתי רבולוציה אידיאולוגית , כלומר, במידה רבה , כל מה שלמדתי אצל אושו ואצל טיוהאר , בפונה ומחוצה לה , עדיין הוא חלק מתפיסת העולם המושרשת שלי.
      מה שממש לא אהבתי זה את האפנה של שנאת נשים , הדרת נשים וראיית האישה כמקור הטומאה בעולם ואת הזרמים הכיתתיים שמתחזים להיות ברסלב , אבל מקבלים השראה בעיקר מהאיסלם האפגניסטני. כאן זה המקום בו אני יכול להטיח בהם את מה שהם הכי פחות אוהבים , קרי דוגמניות.

      • חה חה… אוהבים ואוהבים אבל פוחדים ולכן השינאה והכעס – לעצמם ועל עצמם וכשלונם לשמור על הכרה נקייה או חשק רדום וקשור ברצועה.

  2. היי דרול,
    אם הבנתי נכון, אז לפי ההגדרה של רבי נחמן "מחוייב המציאות" הוא כל מה שקורה לגיבורים הראשיים בעלילה (יהודים, צדיקים ושות') וכל הסטטיסטים והתפאורה הם הקליפות?

    וגם, לא הכרתי את הסיפור על "עוז והדר" חידוש מגניב!

    • מה שכתוב במפורש " הניעור בלילה והמהלך בדרך יחידי והמפנה ליבו לבטלה – מתחייב בנפשו"
      זו ההנחיה של רבינו לגבי "מחוייב המציאות" , כלומר אין "שחקנים ראשיים" שמה שקורה להם הוא מחוייב המציאות , אלא ההפך.
      באמצעות הפיכה ל"מחוייב המציאות" , אתה הופך לשחקן ראשי.
      מקריאה רחבה של הטקסט הברסלבי , ניתן להסיק שמדובר גם בגויים, אבל זה מצריך שאלת חכם.

      • פרשנות מעניינת…
        למיטב זכרוני "מחויב המציאות" היחיד הוא הקב"ה בכבודו ובעצמו, וכל השאר נחשבים "אפשרי המציאות". זאת אומרת שאפשר לדמיין את המציאות בלי קימברלי (אני יודע כמה זה קשה לחלק מהאנשים), אבל קימברלי, לא משנה כמה תתאמץ, לא יכולה לדמיין את העולם בלי ה'. (רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק א')
        מה שאומר שכל המציאות היא רק בגדר אפשרי, וזה מעניין לנסות לדמיין את עצמך בתור "אפשרי". נראה אותך מצליח

        • בוודאי שהקב"ה הוא לבדו מחוייב המציאות , אבל יש דרך להפוך למחוייב המציאות , ועל זה נכתבה תורה נ"ב בליקוטי מוהר"ן
          הנה הטקסט במלואו

          עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁיֵּלֵךְ לְבַדּוֹ בַּלַּיְלָה
          בְּדֶרֶךְ יְחִידִי, בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם אָדָם וְשָׁם יֵלֵךְ וְיִתְבּוֹדֵד
          וִיפַנֶּה לִבּוֹ וְדַעְתּוֹ מִכָּל עִסְקֵי עוֹלָם הַזֶּה
          וִיבַטֵּל הַכּל, עַד שֶׁיִּזְכֶּה לִבְחִינַת בִּיטּוּל בֶּאֱמֶת
          הַיְנוּ, שֶׁבַּתְּחִלָּה יַרְבֶּה בִּתְפִילּוֹת וְשִׂיחוֹת בְּהִתְבּוֹדְדוּת בַּלַּיְלָה בְּדֶרֶךְ יְחִידִי כַּנַּ"ל
          עַד שֶׁיִּזְכֶּה לְבַטֵּל זֶה הַדָּבָר, דְּהַיְנוּ לְבַטֵּל מִדָּה וְתַאֲוָה זאת
          וְאַחַר כָּךְ יַרְבֶּה עוֹד בַּהִתְבּוֹדְדוּת הַנַּ"ל, עַד שֶׁיְּבַטֵּל מִדָּה וְתַאֲוָה אַחֶרֶת
          וְכֵן יִנְהַג זְמַן רַב בְּהִתְבּוֹדְדוּת, בַּזְּמַן הַנַּ"ל, וּבַמָּקוֹם הַנַּ"ל עַד שֶׁיְּבַטֵּל הַכּל
          וְאַחַר כָּךְ עֲדַיִן נִשְׁאָר מִמֶּנּוּ אֵיזֶה דָּבָר וְכוּ'
          וְאַחַר כָּךְ מְבַטְּלִין גַּם זֶה, עַד שֶׁלּא נִשְׁאָר מִמֶּנּוּ כְּלוּם
          [פֵּרוּשׁ, כִּי יָכוֹל לִהְיוֹת אַחַר שֶׁבִּטֵּל כָּל הַתַּאֲווֹת וּמִדּוֹת רָעוֹת
          עֲדַיִן נִשְׁאָר מִמֶּנּוּ כְּלוּם
          דְּהַיְנוּ שֶׁעֲדַיִן לא בִּטֵּל לְגַמְרֵי הַגֵּאוּת וְהַגַּסּוּת
          עַד שֶׁנֶּחֱשָׁב בְּעֵינָיו לְאֵיזֶה דָּבָר
          וְעַל כֵּן צְרִיכִין לְהִתְיַגֵּעַ וּלְהַרְבּוֹת בַּהִתְבּוֹדְדוּת הַנַּ"ל
          עַד שֶׁלּא יִשָּׁאֵר מִמֶּנּוּ כְּלוּם
          שֶׁיִּהְיֶה בִּבְחִינַת מָה בֶּאֱמֶת, עַד שֶׁיִּזְכֶּה לִבְחִינַת בִּיטּוּל בֶּאֱמֶת]
          וְאַזַי כְּשֶׁזּוֹכֶה. לְבִּיטּוּל בֶּאֱמֶת, וַאֲזַי נִכְלָל נַפְשׁוֹ בְּשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת

          • כשכתבת "אבל יש דרך להפוך למחוייב המציאות "

            לרגע נבהלתי, ואז קראתי שוב:
            וַאֲזַי נִכְלָל נַפְשׁוֹ בְּשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, *שֶׁהוּא* מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת

            ודייק – אין האדם הופך להיות מחויב המציאות, כי שום אדם אינו מחויב מציאות.אבל זוכים להידבק קצת בשורש של ה', וזה כבר משהו.

        • למה ללכת סחור סחור? כפשוטו (או הדרש הפשוט): מחויב המציאות הינו הקיים העומד בפני עצמו ללא עוררין, ואילו אפשרי המציאות הינו בעל הפוטנציאל להיות מחויב המציאות כמו שבזרע מסתתר הצמח – הזרע אינו העץ אלא רק הפוטנציאל, העץ הוא התפתחות או קיום מלא ושלם.
          מקיום של יש מיש לקיום של יש מאין.

      • מקריאה פשוטה של הטקסט קיימת בו הבחנה מובנת בין איש ישראל לשאינו. שהרי באיש ישראל 'תלויים כל העולמות' וממילא בעלייתו הוא מעלה אותם ו'מחייב את המציאות' מה שאין כן וכו'.

        • אתה מציג פרשנות שהיא בהחלט אפשרית , אבל אינה מקובלת עלי , כיוון שאני רואה בתורת ברסלב , תורה אוניברסלית.
          הנקודה הזו היא נקודה שיש לתת עליה את הדעת , ואני חוזר ואומר , ראוי שת"ח מאנשי ברסלב המובהקים יענה עליה.

          • אפשר למצוא בספרות ברסלב אלמנטים שפונים לתיקון העולם, וכמאמר ר' נחמן 'אני יכול לקרב את אומות העולם קרוב לדת ישראל', כלומר יצא לו לחשוב מעבר לגבולות ישראל…
            אבל להתעלם מהמרכזיות של ישראל במאמרים שלו זה נשמע יותר כמו עיווורון מרצון. דוגמא קטנה: כשר' נחמן מתאר את הקליפות שסובבות את האמונה הוא משתמש בפסוק: 'זאת ירושלים בתוך ה*גויים* שמתיה וסביבותיה ארצות'. (וסליחה עם הציטוט איננו מדוייק). דהיינו הגויים הם כמו הקליפה שסובבת את הפרי…
            לא חושב שצריך להרבות עוד בדוגמאות כדי לחזק את הטענה שהיא די ברורה.

            • אני חושב שאתה מפספס כאן נקודה,זאת נקודה שהרבה דתיים נופלים בה ולא רק בדת ישראל…
              נקודת המרכזיות או היחודיות: ר' דיבר אל קהלו שהינו מתוך ישראל כמו שאדם ידבר אל שכנו או מורה אל תלמידו כשכל כוונתו היא שאותו שומע יפנים ויבין את גודל האחריות שנפלה בחיקו והאחריות לחייו שלו ושל אחרים מתוך מעשיו ודרכו הוא. ועל כן, הדגיש את מושג היחודיות שלו כי כל אחד צריך להסתכל ולפשפש במעשיו ובדרכו ולא בדרכי אחרים לשלילה (כי אחרים זה רק לחיוב) ולהבין את פוטניציאל ההשפעה שיש לו עצמו מול כל אחד ומול כל העולם ועל כל העולם.
              אין כאן גויים במובן של נחותים, אגדיל ואומר שגויים יכולים להיחשב גם מתוך ישראל כל עוד הם רחוקים בליבם ובמהותם מהמרכז.

              • מידת הדתיות שלי לא רלונטית לנושא. הטענה שר' נחמן רואה הבדל אימננטי, עצמי, מהותי בין הפוטנציאל הרוחני של ישראל לעומת עמים אחרים יכולה להיות טענה שאיננה פוליטקלי קורקט אבל היא מגובה בתימוכין, כדי להתמודד איתם עליך להביא תימוכין אחרים לבסס את דבריך אחרת נמשיך לפסוע בשערי הפרשנות שמעולם לא ננעלו.

              • תימוכין וסימוכין זאת הבעיה שלי וכן הבעיה שלך, מישהו קבע דרך ואתה פוסע בה אך לעולם לא תוכל לחזור על פסיעותיו… ומתוך זאת אין ברשותי ואני גם לא מחפש ואני לא זקוק לעצת רב לפסוק כי נשמת עם אחד גבוהה או נמוכה מנשמת עם אחר ואף יותר מכך – אין זה מענייני כי די לי בעירור נשמתי ובסביבתי באשר היא.
                ולמרות זאת, מתוך התנסות אישית שאף רב לא יוכל לאשר או לערער, כולנו זהים ושווים בפני הקיום שאין גבול וחקר לו, בעבורי זאת קביעה ולא פרשנות.

                אבל, ופה אני ברשותך נכנס לפרשנות, אדם שלא בקי ברזי היהדות מלידה או קרוב לכך לא יבין את נפשה כפי שאדם שלא חי במזרח לא יבין את נפש הזן/בודהיזם/טאואיזם וכו' כפי שיליד המקום יבין
                ועל כן דוברי השיח ביהדות ובישראל לגבי הגאולה על מנת לבין ולרדת לעומקם של דברים אמורים לדעת ברזי נפשם יהדות מהי ומי אם לא מתאים יותר מאשר מישראל?! ולכן עם אחר לא יבין…

          • ומעבר לזה, אני לא מבין למה זו פרשנות כאשר זה כתוב במפורש בטקסט:
            "[…]אַךְ מֵאַיִן נִמְשָׁךְ הַטָּעוּת שֶׁיְּכוֹלִין לִטְעוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהָעוֹלָם הוּא מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת, חַס וְשָׁלוֹם
            דַּע שֶׁזֶּה נִמְשָׁךְ מֵחֲמַת שֶׁבֶּאֱמֶת עַתָּה שֶׁכְּבָר נֶאֶצְלוּ וְנִמְשְׁכוּ נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל עַתָּה בְּוַדַּאי הָעוֹלָם הוּא בִּבְחִינַת מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת […]
            כִּי עַל מְנָת כֵּן נֶאֶצְלוּ נִשְׁמָתָן שֶׁכָּל הָעוֹלָמוֹת יִבָּרְאוּ בִּשְׁבִילָן, וְהֵם יִמְשְׁלוּ בַּכּל […]וְעִקַּר הַכַּוָּנָה שֶׁבָּרָא כָּל הָעוֹלָם בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל הָיָה כְּדֵי שֶׁיִּשְׂרָאֵל יַעֲשׂוּ רְצוֹנוֹ, וְשֶׁיַּחְזְרוּ וְיִדְבְּקוּ בְּשָׁרְשָׁן דְּהַיְנוּ שֶׁיַּחַזְרוּ וְיֻכְלְלוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת […]
            נִמְצָא כָּל מַה שֶּׁיִּשְׂרָאֵל עוֹשִׂין רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם וְנִכְלָלִין בְּשָׁרְשָׁם, שֶׁהוּא מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת עַל יְדֵי זֶה נִכְלָל כָּל הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בִּשְׁבִילָם, בְּחִיּוּב הַמְּצִיאוּת
            […]וְעַל כֵּן אָז דַּיְקָא כְּשֶׁעוֹשִׂין רְצוֹנוֹ, נִכְלָל הָעוֹלָם בִּבְחִינַת מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת כַּנַּ"ל כִּי כָּל מַה שֶּׁעוֹשִׂין רְצוֹנוֹ יוֹתֵר הֵם נִכְלָלִין בְּיוֹתֵר עִם כָּל הָעוֹלָמוֹת הַתְּלוּיִים. בָּהֶם בְּחִיּוּב הַמְּצִיאוּת

            • לא הייתה לי כוונה לכפור בפרטיקולריזם של היהודים בכתבי ברסלב.
              אני רק טוען שלא ניתן לקבוע על פי הטקסט בתורה נ"ב , שעיקרון "הנעור בלילה" תקף רק ליהודים.
              בעניין הזה הייתי רוצה לקבל חוות דעת אוטנטית .
              לפי חוק הפעולה והתגובה , אתה צודק.
              העולם מתגשם כדי לאפשר את האצלת נשמות ישראל ואז אותו יהודי , מגשים את עצמו , כשהוא "נופל למעלה" מתוך העולם וחוזר לשורשו.
              השאלה שלי האם גוי יכול ליפול למעלה ולשאלה זו עדיין לא נמצאה תשובה מוסמכת.

              • אהבתי את הדיון שנוצר, אבל לא יכולה לומר שהבנתי משהו על "מחוייב המציאות" 🙂 יצאתי מבולבלת.
                אם יש למישו לינק לשיעור מעניין בנושא אשמח,
                וחוצמיזה, תודה

  3. שלום רב, בטעות שמי הושמט ממקודם.
    אין בהבחנתי זו משום הפחתת כבודו של מי שמתקרב לר' נחמן, זו המציאות כפי שאני רואה אותה. מההיכרות שלי עם הספרות הברסלבית ההיגד שציטטתי נאמר מפיו של ר' נחמן עצמו. ר' נחמן, כידוע לך, מנסח את מאמריו באמצעות בחינות, כך שאם אמר שכל עניינו הוא תפילה או ארץ ישראל או שמירת הברית, אין בכך סתירה, למרות שמדובר בדברים שונים. כנראה שמצא בהם ציר משותף….
    יחד עם זה שמדובר בעניין של כל גבר שומר תורה ומצוות, תמיד יש קוטב שסביב צירו סובבים הדברים, ושמירת ברית, עד כמה שידוע לי, הוא נושא שהייתי מגדיר מרכזי בברסלב יתר על זרמים אחרים. מכל מקום תמיהתי לא הייתה כדי להביע ביקורת, רק להשמיע פליאה.

    • תודה על ההתייחסות,
      ומתנצלת על ההתנפלות,
      גם מאוחר וגם יש לי לפעמים פיוז קצר,
      וגם כל מיני תסביכים פסיכולוגיים עמוקים גורמים לי לשמוע ביקורת גם בפליאות… 🙂

      ולעניין רבי נחמן וההתעסקות שלו בשמירת הברית, באמת שאין לי מושג אני אישה וממש מכבה את האוזניים בכל פעם שהנושא הזה עולה, גם המוח שלי נאטם כשאומרים "ספירות"… כך שבכלל התנפלתי על משהו לא לי…

      קיבלתי בזיוני, עכשיו אדום ואשתוק.

  4. אהבתי את הדיון שהתפתח!
    אבל, נשארתי מבולבלת…
    מכירים איזה שיעור און- ליין בנושא?

  5. חברים יקרים.
    השם עימכם.
    הבלוג הזה אינו פוליטקלי קורקט , הוא בלוג ברסלב אלטרנטיבי ואוונגארדי , אנחנו לא מנסים כאן להתיישר על פי איזה קו , אלא כדי לרדת לחקר האמת.
    בברסלב אין שיוויון .
    אפשר לראות את זה בתורה ע"ב ולא רק זה אלא שבברסלב , מי שחולק על הצדיק , בכלל לא קרוי אדם וד"ל. אז דווקא בגלל שאנחנו לא פוליטיקלי קורקט , אנחנו מעלים את האפשרות שמה שנכתב בתורה נ"ב , תופס גם לגבי גויים והוא בלבד.
    ואין שאלה בכלל שלא מדובר על כל הגויים שנמצאים בטומאה ובתועבה וניזונים מכל השרצים וכן הלאה , אלא מדובר בקומץ איכותי של נזירי זן , גורואים טאואיסטים והלפריות בפונה.

    חברים יקרים.
    השם עימכם.
    הבלוג הזה אינו פוליטקלי קורקט , הוא בלוג ברסלב אלטרנטיבי ואוונגארדי , אנחנו לא מנסים כאן להתיישר על פי איזה קו , אלא כדי לרדת לחקר האמת.
    בברסלב אין שיוויון .
    אפשר לראות את זה בתורה ע"ב ולא רק זה אלא שבברסלב , מי שחולק על הצדיק , בכלל לא קרוי אדם וד"ל. אז דווקא בגלל שאנחנו לא פוליטיקלי קורקט , אנחנו מעלים את האפשרות שמה שנכתב בתורה נ"ב , תופס גם לגבי גויים והוא בלבד.
    ואין שאלה בכלל שלא מדובר על כל הגויים שנמצאים בטומאה ובתועבה וניזונים מכל השרצים וכן הלאה , אלא מדובר בקומץ איכותי של נזירי זן , גורואים טאואיסטים והלפריות בפונה.

    לגביהם אנחנו יכולים לשאול אם הם יכולים לקיים את "הנעור בלילה והמתהלך יחידי והמפנה ליבו לבטלה" ואז להכלל במחוייב המציאות.

  6. הנה הגיע הגשם
    ועוד איזה גשם
    התפילות עבדו 🙂

    מזל שלא קראתי את הפוסט במשרד
    כמעט הערתי את האישה והילדים בגלל הפתיחה שלו 🙂

    תענוג לקרוא
    גם את התגובות
    תודה לך

    אני אוהב את החיפוש של ניצוץ האמת במשנתו של נחמן
    ואי ההתפשרות על הפוליטיקלי קורקט
    אני מקווה ומאמין שאם נחמן היה חי, גם הוא היה נהנה לקרוא כאן וצוחק
    את אושו בטוח היית מצחיק 🙂

  7. דרול יקר – יעזור לי אישית אם תוסיף בכותרות שלך תגיות שמתארות אם יש דוגמניות או לא משהו כמו
    [PG] או [18+] וכיוב' כנהוג בתעשיית הקולנוע האמריקאי האהובה עלייך. אחרת אני צריך לקרוא פוסטים משעשעים שלך בזמן שאני מסתיר חצי מסך עם כפות ידי המגושמות להחריד (תרתי משמע)

    • אה ועוד שיעור של מישהו מאוד יקר שאני אישית מאוד אוהב:
      http://newb.co.il/?p=1548

      בשיעור מדובר על מה זה להיות יהודי (לפי פרשת נח בביאור רבי נתן וכיוב') ומה הבעיה עם הניתוקיות והברחניות של המזרח (והאמת גם של המערב)

      גיט שאבס יהודי יקר שכמותך

    • הפוסטים שלי הם תמיד PG או G .
      כשאני משתמש בפוסט "שימוש חוזר" , כלומר זורק אותו על קירות בפייבוק , כמו הקיר שלך , אני דואג שהוא יהיה G.
      אבל אם אתה מחליט לנדוד ממנו הלאה , לפוסטים האחרים , אתה תתקל בלי ספק בחומר מסוג PG , שהוא עדיין חומר לגיטימי. אנחנו מתנגדים לצנזורה.
      אנחנו אנשים מבוגרים וצנזורה לאנשים מבוגרים היא ביטוי של חולשה.

  8. פינגבק: ניצחון לאוניברסליות בברסלב « מחוייב המציאות

תגובה

