חוף נודיסטים


היי , מה קורה?

כמה מילים על מקוואות ועל טבילות, ברשותכם.

יש בדיחה שהולכת ככה,

-מה זה רפורמי ברסלב?

-זה שנוסע שישים קילומטר כדי להגיע למקווה שבועות בזמן.

לא ניכנס כרגע לתורה נ"ו שהייא אחת מהתורות החשובות ביותר בליקוטי מוהר"ן, רק נגיד שבברסלב עניין הטבילה במיקווה הוא חשוב מאוד , הוא מהותי ומרכזי והוא תנאי הכרחי. אם מישהו יגיד לי שהוא מבין בברסלב ולא טובל, יהיה לי ברור שהוא מבלבל במוח.

עכשיו לגבי הפרטים.

הכי טוב והכי מומלץ לטבול בטבע. זה לא כל כך פשוט, כי צריכים לטבול ערומים , בלי שעונים ואבזמים , אז אם אתם מכירים חוף נודיסטים פעיל – לכו על זה!

מה עם ה"פריצות" וה"שיקסע" וה"תועבות"? , האמת רחמנא ליבה בעי, אם באתם לחוף נודיסטים כדי לטבול למען תיקון הברית, למען ההתקשרות לצדיק ,למען התורה הקדושה וכו' אז השם יתברך ידאג שתראו רק נודיסטיות זקנות ומגעילות וככה לא רק תזכו בטבילה , אלא גם תרוויחו מסירות נפש , כמו שכתוב בתהילים , "כי עליך הורגנו כל היום". בכלל , הפסוק הזה מאוד חביב בברסלב ומן הסתם עוד נשוב אליו.

לא שאני ממליץ חלילה על ביקור בחוף נודיסטים. אם אתם מכירים חוף שומם שאתם יכולים לטבול בו בעירום מלא, זה בטח יותר טוב ,כדי למנוע מצב של "מראית עין", אבל אי אפשר לפסול את הפיתרון הזה על הסף, כי בסך הכל רוצים לטבול כמו שצריך.

אני אגיד לכם מה אני עושה.

אני לא הולך לחוף נודיסטים. אני לא יודע איפה ישנו כזה חוף, פעם היה צפונית לטנטורה, אבל נראה לי שהוא מת מזמן, חוץ מזה אישתי תהרוג אותי חוץ מזה , פאדיחות . אני הולך עם ציציות כחולות וכיפה של "גור" , בחוף נודיסזטים ישר יצלמו אותי ויעלו לפייסבוק.

מה שאני עושה זה הולך בלילה לחוף המרכזי בנתניה, יש שם לגונה כזו ובעומק שלה יש עמודים שתולים עליהם דגלים. אני שוחה לי עד לעמוד, מעיף על העמוד את הבגד ים, טובל , לובש את הבגד ים וממשיך לעיסוקי. אין בעיה לעשות את זה בלילה , אבל ביום , בעונת הרחצה זה קצת מלחיץ.

יש עוד אפשרויות של טבילה בטבע , הכי פופולארית זה במעינות מיוחדים לצורך העניין. יש כמה וכמה מעיינות טבילה בארץ. יש בספסופה , יש את מקווה האר"י בצפת , יש את מעיין לבן ליד גן החיות בירושלים ואת המעיין במוצא וכמובן את השעור בעיסה שהוא מעיין בת עין בגוש עציון. בכל המעיינות האלו הרבה אנשים באים לטבול ואין שם בעיית פאדיחות. העניין הוא, שבגלל סיבות גיאולוגיות, המעיינות הרבה יותר קרים מהים, וזה פשוט כואב.

אוקיי, מדינת ישראל עניה במקורות מים טיבעיים, כך שבדרך כלל אין ברירה וצריך להתפשר על טבילה במקווה מלאכותית. המיקוואות היום הם מקום הטבילה העיקרי ואיכותם וזמינותם תלויות בהרכב הסוציואקונומי של האוכלוסיה.  איפה שיש קהילה חסידית גדולה, קרי באשדוד, בנתניה, בקרית אתא, בטבריה וכמובן בבני ברק , שם ניתן למצוא מיקוואות חסידיים שפתוחים מאמצע הלילה ועד עשר בבוקר. המיקוואות האלו הם סבבה.

מי שגר הרחק מקהילה חסידית ייאלץ להסתמך על המיקוואות העירוניים שמוחזקים על ידי המועצות הדתיות. לא שזה כל כך נורא, המקוואות האלו מתוחזקים טוב ונמצאים כמעט בכל מקום. הבעיה היא שבכל הנוגע לטבילת גברים, שעות הפתיחה של המקוואות העירוניים, הם דבר שאתם לא רוצים לדעת. משהו בין חמש וחצי ועד שבע בבוקר וביום שישי מ11 עד שעתיים לפני כניסת שבת. במקוואות חסידיים , ד"א בימי שישי וערבי חג, במקוואות חרדיים פתוחים רצוף מאמצע הלילה ועד כניסת השבת , או כמה דקות לפניה.

הכי טובים לדעתי, אלו המקוואות "שעטנז", זאת אומרת שהם אמנם של המועצה הדתית, אבל במקומות בהם הרב המקומי הוא חסיד חובב טבילה. שם המקוואות הם בסטנדרט מכובד מצד אחד, מצד שני שעות העבודה "חסידיות" וכך השירות לציבור אופטימלי. כזה המצב בקרית מוצקין לדוגמא, תחת הנהגתו של הרב הגאון חיים דרוקמן שליט"א, מחסידי חב"ד. זה המקווה היחיד שראיתי עם חניה מגודרת צמודה.

הגענו למקווה ומה עכשיו?

ובכן, השאלה איך טובלים , חשובה לפעמים יותר מהמיקום של המיקווה. הדבר הכי גרוע זה מה שעושים צעירים מסויימים , שנכנסים למקווה בשעת העומס , הופכים את פניהם לקיר ומתחילים למלמל כל מיני לחשים והשבעות ועושים עם הגב תנועות קוקסינליות כאילו הם נמצאים בטראנס מקודש שחלילה אסור להפריע להם ואז אחרי רבע שעה של פרצופי תחת לקיר , הם מכניסים את הראש למים וחוזר חלילה.

את אלו אני הכי שונא. הטבילה שלהם לא טבילה, המצוות שלהם הן עוונות ,עליהם נאמר "מלחמה להשם בעמלק מדור לדור" וכולם לא ינצלו מדינה של גהנום. אני לא מבין מה הם עושים שם, מנסים לשכנע את ריבונו של עולם , שהם לא אוננו בלילה מול תוכנית התעמלות של הטלויזיה התורכית?

עדיף שילכו הביתה לאונן ,מאשר לעכב את כל העולם במקווה ביום שישי בצהריים. דרך אגב, מעודי לא ראיתי חסיד אורגינאלי נוהג ככה. התופעה הזו קיימת רק אצל חרדל"ים מתלהבים ,או בעלי תשובה בשלב כזה או אחר של איבוד עשתונות.

יש גם את ה"חופרים", אלו לא כל כך מפריעים, אלא רק נוהגים בטימטום. הם צוללים לתוך המעמקים , שם הם מתחילים לזחול ולהשתחוות אפיים ארצה כמנהג המוסלמים. אולי הם עושים את זה לכיוון מכה, לא בדקתי.

האמת שאין שום צורך בזה. זה סתם דופק את הטבילה. גדולי החסידות והקבלה לא היו עושים את הדברים האלו. פשוט היו נכנסים , טובלים את הראש ויוצאים.

לגבי טבילה אידאלית יש שתי שיטות , יש את המהירה יותר ויש היעילה יותר. שתיהן מצויינות.

השיטה המהירה , היא רק במקומות שהקיר של בריכת הטבילה הוא ממש חלק ואיכותי , נניח מחרסינה חדשה. אז נשענים על הקיר ומכופפים את הברכיים עד שהראש מתכסה . בגלל שכאן עובדות הרגליים ולא הגב , הטבילה פשוט הולכת בספיד. גם חבדניקים שטובלים תשע פעמים יכולים לסיים תוך פחות מחצי דקה.

השיטה היעילה ,קצת יותר ממושכת ולכן אל תעשו אותה אם יש לחץ במיקווה. צער הציבור הרבה יותר חשוב מאופטימיזציה של הצירקולציה. בעיקרון מה שעושים זה מתכופפים עד שהראש מכוסה במים ואז מרימים טיפה את הרגליים, כלומר מבצעים קפיצה קטנה. בשבריר השניה הזה , כל הגוף מצייף בתוך המים כמו אצל מדוזות.

מי שרגיל לטבול ככה, יראה שהוא יוצא מהמקווה בהרגשה יותר שמחה ומטוהרת, זה מניסיון.

טבילת נשים

כמה מילים על העניין הזה. אני לא מתעסק כאן בהלכה , אבל ידוע שאוסרים על נשים לא נשואות לטבול, לא בגלל שיש בזה משהו רע, אלא בגלל שאחרי טבילה יכול להיות שהאישה תהפוך ל"מותרת" , כך שמבחינה הלכתית ניתן יהיה לשכב עליה בלי איסור כרת וחושבים שהעניין יפרוץ את גדרי המשפחה היהודית בלה בלה בלה. לא נכנס לזה בכלל, אבל הגזרה הזו בטלה ,מאז שהתחילו הסיורים בהר הבית ושם חוששים לאיזורים מסויימים שאסור להכנס בלי לטבול. אז היום כבר מותר לבלתי נשואות לטבול ונשים יכולות לבוא למיקווה לנשים שפתוח כל יום אחרי השקיעה ולהגיד לבלנית "אני עולה להר הבית והרב אמר לי לטבול". אין עם זה כבר בעיות.

דרך חסידי ברסלב הייתה לטבול תמיד לפני שמגיעים לציון הקדוש באומן ואחר כך כבר נהגו לפני עליה לקברי האבות או לקבר רשב"י.

לדעתי ,ניסיון רב שנים מראה , שהתפתחות רוחנית היא דבר קשה וממושך ואדם צריך למצוא כל כלי שייסייע בעניין כזה ואין שום כלי שעוזר לעיניינים האלו יותר מטבילה במיקווה. טו בשבט שמח!

4 מחשבות על “חוף נודיסטים

  1. מזעזע כהרגלך בקודש.
    זכיתי להיות בט"ו בשבט באומן אצל הצדיק.
    הח'ברה הגברים של יובל כמובן הלכו לטבול וגם שמעתי סיפורי זוועות מהמקווה בראש השנה.
    השגחה פרטית משונה :)

    • היה לך כיף אצל הצדיק, הא?
      יזכנו.
      מה שאני זוכר בברור מהמקווה של ראש השנה זה שפגשתי את יובל שם, או שזה היה בחנוכה.
      בכל אופן , מה שהחברים שלך לא יודעים זה שלמים באומן יש גוון ירקרק באופן טיבעי , זה רק מתגלה שממלאים אמבטיה, או במקווה.
      אין מה להתרגש.

      • כיף זו לא המילה המתאימה.
        אבל, יש לי הרגשה טובה. קצת יהיה קשה לי להגיד להם את זה, הם פשוט לא ראו את צבע המים בגלל ריבוי השערות.

        • אה, אני כמעט לא הגעתי בשעות העומס. הייתי טובל או אחה"צ או בשלוש לפנות בוקר.
          יש הרבה מאוד יתרונות באמרת רבינו "תפלל , לא תתפלל … העיקר שתגיע".

תגובה

